Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Net weer terug uit de Alpen na ongeveer 2300 probleemloze Falco kilometers. Wat is de route Oberalp-Furka-Grimsel toch een waaaaaanzinnig mooie weg :9~ .

Gaaf. Zoiets wil ik al jaren, maar eigenlijk komt het er nooit van. Het blijft bij een midweek / lang weekend Eifel of Ardennen.

Toch volgend jaar proberen een week in te plannen. :]
 
paar pics:

Grotefoto-DI7USLOS.jpg


Furka op de achtergrond:
Grotefoto-UJV4YDAI.jpg


Grotefoto-QCKRT4S6.jpg
 
Na lekker knikken in mijn stuur heb ik de motor maar eens onder de loep genomen.
Ik kwam erachter dat mijn onderste balhoofdsteun lager gewoon gebroken was....
ffb8.jpg


Heb nu deze besteld om te monteren.
http://www.ebay.nl/itm/390600759018?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2648

Ook de steering security plate (die tussen de 2 moeren zit) moet je vervangen bij het los draaien van je balhoofd.

8121207.jpg


Tenminste, volgens de handleiding. Zijn daar nog goedkope adresjes voor ? Want ik vind dat ding belachelijk duur.

Daarnaast kwam ik ook achter wat andere feitjes die aandacht verdienen :(

Een daarvan zijn de remmen, mijn blokken zijn geheel verglaasd.
byao.jpg

Nou zie ik veel verschillende merken op ebay voorbij komen maar hebben jullie ervaring met niet-brembo blokken ?

Ook heb ik nog het issue met 1 schijf met speling op de floaters in de verkeerde richting.
Wat ik me afvraag, als ik nu een 2e hands schijf zoek en die monteer. En er zit dikte verschil in de schijven. Maakt dat uit ? 1 Schijf zal dan eerder worden aangesproken dan de andere, maar in hoeverre is dit niet goed ?

En wat is jullie ervaring met 2e hands schijven ?

Als ik ga zoeken dan vind ik die ook behoorlijk prijzig en dan komt de vraag weer, 2e hands of toch maar nieuw ?

En een voorvork is zo stroef als maar kan zijn, maar daar ga ik voor naar HK in Tiel :)
 
Laatst bewerkt:
Die plaat tussen de moeren is alleen maar bedoeld om de boel een klein beetje te borgen.. zolang die lipjes nog niet helemaal lam zijn kun je deze gewoon hergebruiken. lijkt erop dat het de originele lagers nog zijn.. dus die zal nog wel goed zijn.

Wat betreft remblokken pak ik altijd merken als; ferodo, Lucas of brembo.
Bij de goedkopere blokken van Ebay moet je oppassen dat de schijven niet harder gaan slijten als de blokken.

Wat betreft je schijven... heb je deze al goed schoon/gangbaar gemaakt met remmenreiniger?
Heb je last van de aanwezige speling?

Qua dikte gaat niks uitmaken.
 
Ik heb hele goede ervaring met Carbone Lorraine blokken.

Dikte verschil tussen de schijven merk je niks van, ook dat ze na elkaar aangrijpen is niet waar. De zuiger+remblok zetten zich gewoon op een vergelijkbare afstand van de schijf.

Tweedehands schijven van dit type hebben allemaal één hele grote maar:
trillen.
Of ze nou krom zijn of dikte / oppervlakte verschil hebben (op het schijfoppervlak zelf), het is gewoon een kwetsbare Bremboschijf.

Ik denk dat daarom veel Aprilia rijders voor aftermarket merken gaan zoals braking.

Na montage van de CL remblokken heb ik het trillen "uit mijn schijven kunnen remmen". Nu al heel lang geen last meer.
 
bedankt mannen !

Volgend issue, HK belt net op dat er een deuk ergens in 1 van mijn vorken zit.
Een een binnenpoot moest vervangen worden.
Kost natuurlijk weer een hoop. daarom mijn vraag.
Heeft iemand nog een voorpoot van een Falco liggen voor een zacht prijsje ?
 
Een hele goede dag,

Aangezien dit één van de recentere Falco topics is, reageer ik hier maar even.
Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een rode Falco uit 2000. Ik moet zeggen, wat een geweldige motor!!! Ik heb nog maar net mijn rijbewijs en heb de eerste 6.000km op een Yamaha Thundercat gesleten, was een supermotor maar komt lang niet in de buurt van een Falco! :)
Helaas heb ik al wel 1 probleempje, de achterste knippers zitten geïntegreerd in het achterlicht en de rechter weigert nu dienst. Het lampje op het dashboard gaat wel aan en de verlichting dimt wel, maar knippert niet. Is er hier iemand die dit heeft gehad en/of weet hoe dit opgelost kan worden?

Dit is'm trouwens!

ps. Actie foto's volgen nog :]

Groeten,
Egbert
 
Laatst bewerkt:
Lampje voor wel goed? Als die stuk is heeft hij te weinig wattjes (of zoiets).

Mooie Falco met Renegade high mount uitlaten, hoort ook een andere chip in je ecu te zitten.
 
Bedoel je dat je remlichten en gewone verlichting ook als knipperlicht werkt mbv zo'n unit ?
Want de lichten die erin zitten zijn met 2 draden. Wellicht is er gewoon dus een lampje defect ? Was bij mij in ieder geval zo.
 
Vandaag Marcel (Zattara) gespot op zijn Falco op de A325 tussen Arnhem en Nijmegen.
Hier al een tijdje niet meer actief, maar in ieder geval nog actief op z'n Falcootje.
 
Hoi :) ik kom even spammen misschien vind iemand van jullie dit ook wel interessant voor aan de muur / in de schuur. Zonde als k het naar oud ijzer breng vind ik zelf.

Aangezien ik ga verhuizen moeten een aantal dingen helaas weg. Ze deden bij mij dienst als decoratie, echt functioneel zijn ze nie meer tenzij iemand goed kan lassen :P

Het gaat om een RS250 frame waarvan een deel boven de tv hing, verlicht erg mooi om te zien. Het andere deel hing als kapstok in de gang. Ook heb ik nog een gespleten SL1000 Falco frame liggen.

Mag voor een symbolisch gebaar weg, eind vd maand gaat het anders helaas naar het oud ijzer.

 
Zow,

voorvork voorzien van een nieuwe binnenpoot, geserviced, kroonplaat laten rechten en weer alles gemonteerd....
Net even een proefstukje gereden maar de motor trekt nog iets naar 1 kant toe, ik vermoed dat het te maken heeft met niet helemaal de juiste volgorde van vast zettten.

Wat ik nu zojuist nog heb gedaan (maar geen weer om het resultaat te testen) is
- de motor opgetakeld
- bovenste en onderste kroonplaat bevestigingen aan de poten losgeschroefd
- wiel as klemmen los
- wiel moer vast laten zitten
- motor paar keer op en neer laten zakken en tillen
- kroonplaten vast gezet aan de poten
- vervolgens de as klemmen vast

Is dit de volgorde die jullie ook hanteren ?
Want ik kan me niet voorstellen dat er nog iets anders krom zou zijn.
 
Schop oma!

Dé kans om een zgan Falco te rijden. Niet van mij, maar wel het vermelden waard.
Klik 2003, 0 km! En een stevige vraagprijs :X

Bij mn eigen Falco overigens de vering laten servicen. De verhalen over de marzocchi voorkpoten kloppen. Lastig. 1 poot kon men niet loskrijgen.

Heeft iemand de complete technische specs van deze vorkpoten? Dat maakt het bestellen van onderdelen makkelijker.
 
Weinig meer als een falco met een lage km stand, staan genoeg erg mooie voor de helft.
 
Heel heel veel beter als je als je xj maar een zx10 heeft toch echt meer pony's en minder kiloos.
Maar zoals meestal , het is de rijder die het verschil maakt.
 
zo vandaag wezen kijken bij een falco uit 2002 met 32000 op de klok klonk erg mooi met de leo's eronder. had ook al en andere eprom en veer van een rsv. enig nadeel was dat de man zolang niet had gereden dat de accu dood was. dus geen proefrit kunnen maken.

Maandag maar eens bellen met de motorzaak vlak bij zijn huis. en even een afspraak maken zodat ze hem ff daar na kunnen lopen voor mij. en als we er dan uit komen qua prijs en hij is goed dan ben ik binnenkort mischien de eigenaar van een falco :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan