Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Check verder of:
- de remmen niet trillen.
- de accu voldoende puf heeft
- bijgeluiden tijdens starten (startkoppeling)
- de koppeling niet slipt (5e en 6e versnelling).

Tnx, die van de slippende koppeling bij 5e en 6e versnelling wist ik nog niet. Gaat het hier om een bepaald toerental?
Hoe kan ik trillende remmen het best controleren? Gaat het hier om trillen tijdens het remmen met de voorrem of de remklauw die niet muurvast zit?
 
Wat Erwin zegt.

- Olie goede half-syntetisch 10W40 of 15W50. Ik gebruik Motul.
- Startkoppeling is vaker een issue bij hogere km stand, niet heel moeilijk te vervangen

Trillende remmen heb ik zelf nog niet meegemaakt en ik heb een Li-Ion Accu erin wat echt stukken scheelt, absolute aanrader.
 
Tnx, die van de slippende koppeling bij 5e en 6e versnelling wist ik nog niet. Gaat het hier om een bepaald toerental?
Hoe kan ik trillende remmen het best controleren? Gaat het hier om trillen tijdens het remmen met de voorrem of de remklauw die niet muurvast zit?

Slippende koppeling kan komen door:
- slijtage
- verkeerde olie; ik zweer (ook) bij motul (15w50)
- het stiftje aan de koppelingshandle dat afgesteld moet worden.
- Ontwerp van de koppelingskorf
- Slappe koppelingsveren

Ik heb ze allemaal al gehad -O- . Is allemaal geen kostbare aangelegenheid, maar wel vervelend natuurlijk.
Ook de slave cilinder van de koppeling kan lekken, staat ook een vink achter bij mij -O-



Remmen trillen komt volgens mijn eigen inzichten door een verkeerde oppervlak behandeling van Brembo. Niet doordat de schijven krom raken. Doordat het oppervlak niet even ruw is, heb je verschil in remkracht. Toen ik dat had, merkte ik dat bij iedere snelheid.
Nieuwe remblokken en het is na verloop van tijd opgelost...
 
Slippende koppeling kan komen door:
- slijtage
- verkeerde olie; ik zweer (ook) bij motul (15w50)
- het stiftje aan de koppelingshandle dat afgesteld moet worden.
- Ontwerp van de koppelingskorf
- Slappe koppelingsveren

Ik heb ze allemaal al gehad -O- . Is allemaal geen kostbare aangelegenheid, maar wel vervelend natuurlijk.
Ook de slave cilinder van de koppeling kan lekken, staat ook een vink achter bij mij -O-



Remmen trillen komt volgens mijn eigen inzichten door een verkeerde oppervlak behandeling van Brembo. Niet doordat de schijven krom raken. Doordat het oppervlak niet even ruw is, heb je verschil in remkracht. Toen ik dat had, merkte ik dat bij iedere snelheid.
Nieuwe remblokken en het is na verloop van tijd opgelost...

Nu maar wachten op het juiste aanbod, sta wel te kijken van de prijzen hoor. Kost echt geen drol in vergelijking met 'populairdere' 1000'ers.
Ook best gek dat ze zijn gestopt met de productie in 2003 omdat de verkoop tegen zou zitten, terwijl ik nog nergens heb gelezen dan mensen de motor niet leuk vinden.
Afgelopen weekend nog op een Fireblade gereden, heerlijke fiets maar voor een glimlach moest ik 'm toch goed in de toeren jagen. Op die momenten ben ik zo blij met mijn 2-cilinder sv650s die na iedere bocht een feestje is om gas mee te geven.
 
Ook best gek dat ze zijn gestopt met de productie in 2003 omdat de verkoop tegen zou zitten, terwijl ik nog nergens heb gelezen dan mensen de motor niet leuk vinden.

2005 he. :9


Je moet het in de tijdsgeest zien. In die tijd werden er nog flinke aantallen supersports verkocht, niet in de laatste plaats de RSV mille. Toen was het nog "race on sunday, sell on monday".

De Falco werd gewoon ondergesneeuwd naast die fel bestikkerde superbike.

In tegenstelling tot andere merken koos Aprilia ervoor om het sport-tour zusje van het populaire model, technisch vrijwel hetzelfde af te monteren (op details na, zoals de achtershock en een goedkopere achterbrug). Dat zorgde ervoor dat de Falco nieuw ongeveer hetzelfde (12.000) kostte als de RSV (14.000, best een koopje ook in die tijd).

Ter vergelijking:
Honda VTR-F: 10.500
VTR SP1: 16.500
Ducati 999: 18.000+
Ducati 1000SS: 12.000

Hier plukken wij nu overigens wel de vruchten van :)


Tevens had Aprilia in de vroege naughties nou niet echt zo'n geweldige naam qua stabiliteit, dealer netwerk en service organisatie.
Had je een onderdeeltje stuk, kon je soms maaaaaaaaanden wachten op levering.
Beetje vergelijkbaar met Benelli, Moto Morini en MV Agusta zeg maar
 
Dat blijft een interessante, gister kreeg ik vanuit Aprilia SL1000 Falco Owner Page op Facebook het verhaal dat ze zijn gestopt met productie in 2003, maar dat de laatste voorraad o.a. in 2005 is verkocht. Nu de vraag maar aan Aprilia Benelux gesteld, ben benieuwd met welk verhaal zij komen. :p


Tevens had Aprilia in de vroege naughties nou niet echt zo'n geweldige naam qua stabiliteit, dealer netwerk en service organisatie.
Had je een onderdeeltje stuk, kon je soms maaaaaaaaanden wachten op levering.
Beetje vergelijkbaar met Benelli, Moto Morini en MV Agusta zeg maar
Tjaa.... Verwacht ook geen haast bij de Italianen, het is nou eenmaal geen massa productie t.o.v. sommige Japanners. :]
 
Dat blijft een interessante, gister kreeg ik vanuit Aprilia SL1000 Falco Owner Page op Facebook het verhaal dat ze zijn gestopt met productie in 2003, maar dat de laatste voorraad o.a. in 2005 is verkocht. Nu de vraag maar aan Aprilia Benelux gesteld, ben benieuwd met welk verhaal zij komen. ]
Inmiddels een reactie van Aprilia binnen:

Good afternoon,
The production stopped in 2003. You can see this in the vehicle number. It is still possible that the vehicle is registred in 2005. Maybe this is the difference.
Best regards,
Aprilia-team


Dus dit betekent dat er zowel cosmetisch als motorisch geen verschil zou mogen zijn tussen modellen uit 2003 t/m 2005. Wat maakt het verder ook uit, voor mij begint nu een grote zoektocht. Ga jullie ongetwijfeld nog meer lastig vallen voor, tijdens en na de aankoop. :W :]
 
Ik ben in het proces (Ja, zo lang duurt het allemaal) om mijn voorvork te laten reviceren plus hyperpro veren te plaatsen.

Heel gedoe bij het Hyperpro centrum, omdat er 3 soorten vorken zijn geleverd op de Falco. Toch blijkt Hyperpro maar 1 kit te leveren, het service centre laat me nog weten of deze kit past in mijn vork. Geleidebussen zijn hoogstwaarschijnlijk versleten, die kon het Service Centre niet leveren, dus moet ik deze zelf opzoeken (Vreemd, een klant moet de onderdelen maar zoeken en meenemen).

Hebben jullie een idee waar ik deze kan vinden? Onder andere Aprilia Parts/Motor spare partner en CMSNL kunnen ze niet meer leveren..

Wie heeft de gouden tip, of heeft nog een setje liggen? *O*
AP8123827 en AP8123827. Heb niet zo'n zin in buitenlandse leveranciers ivm verzendkosten en levertijd, maar als dat de enige optie is..
 
Bedankt allen! Ik probeer het eerst bij RN-motoren. Deze kunnen wellicht het snelst leveren. Daarna zal ik AP proberen, heb daar wel eens eerder wat besteld en zij leveren uitstekend werk. Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Ze leveren ook relatief snel voor een buitenlandse partij.

Wordt vervolgt!

Mn Falco krijgt as we speak ook de 15-41 kettingkit, ben benieuwd. Heb er goede verhalen over gehoord.
 
Laatst bewerkt:
1k0.jpg


Weer 2 fijne dagen door de Zwitserse Alpen gereden. Nog niet alle passen waren open, maar kleinere passen wel en ook bergwegen die geen pas zijn zijn de moeite heel erg waard.
 
Alle adressen geprobeerd om de geleidebussen te vinden voor de voorvork, nergens zijn de onderste bussen (het meeste aan slijtage onderhevig) leverbaar.

Uiteindelijk uitgekomen bij HK-suspension, zij hebben deze (of passende bussen van een andere leverancier). Dan ook maar de revisie daar uit laten voeren :]
 
Alle adressen geprobeerd om de geleidebussen te vinden voor de voorvork, nergens zijn de onderste bussen (het meeste aan slijtage onderhevig) leverbaar.

Uiteindelijk uitgekomen bij HK-suspension, zij hebben deze (of passende bussen van een andere leverancier). Dan ook maar de revisie daar uit laten voeren :]

De onderkant van de Showa vork bestaat uit AP8123824, AP8123806, AP8123825, AP8123827, AP8123828 en AP8123826. Welke daarvan mis je?
 
Nu maar wachten op het juiste aanbod, sta wel te kijken van de prijzen hoor. Kost echt geen drol in vergelijking met 'populairdere' 1000'ers.
Ook best gek dat ze zijn gestopt met de productie in 2003 omdat de verkoop tegen zou zitten, terwijl ik nog nergens heb gelezen dan mensen de motor niet leuk vinden.
Afgelopen weekend nog op een Fireblade gereden, heerlijke fiets maar voor een glimlach moest ik 'm toch goed in de toeren jagen. Op die momenten ben ik zo blij met mijn 2-cilinder sv650s die na iedere bocht een feestje is om gas mee te geven.

Je hebt PB
 
De onderkant van de Showa vork bestaat uit AP8123824, AP8123806, AP8123825, AP8123827, AP8123828 en AP8123826. Welke daarvan mis je?

AP8123827, AP8123828 zijn de onderdelen die ik zoek. En zo uit mijn hoofd is de AP8123827 nergens meer leverbaar, HK- heeft wel soortgelijke bussen liggen.

Overigens zijn zij van mening dat bij sportief rijden en trackdays, lineaire veren beter van toepassing zijn. Lineaire veren voor mijn gewicht, van Ohlins of Wilbers zullen dan een zinvolle upgrade zijn, te samen met de nieuwe geleidebussen.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren trackday op Assen gedaan, super evenement. Elke keer weer wat van mn tijd afgereden, gisteren ook weer 4 seconden weggereden. Ik kan nog wat tijd pakken bij het aanremmen, maar dat kan ik 7 augustus weer proberen *O*

Ik zit nu nog op 2:15, maar oefening baart kunst.

Verschil met de R1 big bang van mn broer is toch wel aanzienlijk, hij rijdt gemakkelijk bij me weg op het rechte eind: hij is 9 seconde sneller dan mij :9

Iemand hier wel eens op Assen gereden? Wat was je tijd? Vindt ik wel interessant om te zien wat er mogelijk is op een Falco.
 
Gisteren trackday op Assen gedaan, super evenement. Elke keer weer wat van mn tijd afgereden, gisteren ook weer 4 seconden weggereden. Ik kan nog wat tijd pakken bij het aanremmen, maar dat kan ik 7 augustus weer proberen *O*

Ik zit nu nog op 2:15, maar oefening baart kunst.

Verschil met de R1 big bang van mn broer is toch wel aanzienlijk, hij rijdt gemakkelijk bij me weg op het rechte eind: hij is 9 seconde sneller dan mij :9

Iemand hier wel eens op Assen gereden? Wat was je tijd? Vindt ik wel interessant om te zien wat er mogelijk is op een Falco.


Ik heb recent nog op Assen gereden, je bent circa 3 sec. sneller dan ik. Mijn falco heeft achterveer van de mille, gabro chip en dubbele bos uitlaat. Volgens mij kan de falco makkelijk onder 2.10 rijden, maar ja zoals je al zegt oefening baart kunst :]
 
Ik heb recent nog op Assen gereden, je bent circa 3 sec. sneller dan ik. Mijn falco heeft achterveer van de mille, gabro chip en dubbele bos uitlaat. Volgens mij kan de falco makkelijk onder 2.10 rijden, maar ja zoals je al zegt oefening baart kunst :]

Qua motor zijn we behoorlijk gelijkwaardig: Achterveer van een Tuono, Gabro chip en dubbele Leovince SBK's. Ik rijd al 2 jaar zonder toerenteller, maar ik kwam er maandag toch echt achter dat dit op het circuit een gemis is: Paar keer gehad dat ik in de begrenzer reed of te vroeg op schakelde. Weer een verbeterpuntje om aan te pakken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan