Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Heel even brandde het olie lampje toen die uitviel.

Is normaal. Als de motor niet draait is er geen oliedruk, en dus brandt het lampje. Net als voor het starten, wanneer je het contact aan zet.

Ik heb vorige week de decibel killers verwijderd. Ik moet zeggen dat het hierdoor een hele andere motor is geworden. Ik vond hem eerst wat aan de stille kant, het geluid paste wat mij betreft niet helemaal bij de motor. Nu heb ik echt het gevoel alsof ik op een 'beest' rij :).

Dikke kans dat je motor ook echt anders ís zonder dB killers. Als je motor gechipt is (en dat zijn denk ik alle Falco's zo'n beetje wel), dan is de chip vrijwel altijd optimaal afgesteld op een open luchtfilter en een open uitlaat.
Met de dBkiller erin is het mengsel dus eigenlijk niet optimaal.

Ik heb ook altijd het idee dat ik dat kan merken, echter rijd ik toch altijd met de dB killers erin.
 
Wat betreft die verrijkings hendel ben ik nog wat zoekende. Sommige starten standaard met de hendel open? Andere raden het juist weer af? Mijn startprocedure is in ieder geval starten zonder de verrijkings hendel open. Als ik merk dat ie niet lekker loopt / elk moment lijkt af te slaan draai ik hem pas iets open.
 
Wat betreft die verrijkings hendel ben ik nog wat zoekende. Sommige starten standaard met de hendel open? Andere raden het juist weer af? Mijn startprocedure is in ieder geval starten zonder de verrijkings hendel open. Als ik merk dat ie niet lekker loopt / elk moment lijkt af te slaan draai ik hem pas iets open.

Ik start met de hendel net voorbij het punt waar je voelt dat er wat weerstand ontstaat. Da's ongeveer half open.
Om beter te begrijpen wat je doet met die hendel: klap je tank eens omhoog (motorkap-stangetje zit onder het duo-zadel) en zie wat er gebeurt als je aan de hendel draait. Dan zul je zien dat de eerste 1-2 cm van de draai nog niks doet met de gasklep, en als je wat meer weerstand begint te voelen, zul je zien dat de grote hendel iets verdraait (da's je gasklep, die meedraait met de gashendel).
Begrijpen wat je doet, helpt het vinden van de fijnste methode voor jou en je motor.
 
Wederom bedankt voor de reacties! De loze ruimte heb ik gemerkt aan het toerental, die loopt inderdaad pas op als je de hendel wat verder naar je toe trekt. Zal eens proberen wat vaker te starten met de hendel meer open. Eens kijken wat dit doet met de start. De tank wil ik binnenkort sowieso eens openen want wil proberen zelf mijn luchtfilter te reinigen.
 
Start de motor altijd met de hendel vol open en draai deze naar half als de motor loopt en dat doet deze altijd in 1 keer naar 1500 a 2000 toeren.
En altijd van de gashendel afblijven anders verzuip je em onherroepelijk.
 
Met de dempers er uit vinden de buren dat misschien een minder leuk idee O-). Maar ga het proberen! Wel benieuwd waar ik dan heb gelezen dat je de hendel beter niet standaard moet gebruiken :?
 
Er is geen standaard methode. Je moet gewoon even uitvogelen wat jouw motor het fijnst vindt. Kabels kunnen anders afgesteld staan, verschil in chips, luchtfilters, uitlaten.
Wat zeker werkt is begrijpen wat je nou eigenlijk doet met de stationair verhoger en de gashendel (je bedient dezelfde gasklep op de throttle body). Het is namelijk niet ingewikkeld. :P
 
Nieuwe bandjes liggen er onder en rim striping is besteld 👍🏼. Nog een paar weekjes van de motor genieten en dan gaat ie alweer in zijn winterslaap ☹️
 

Bijlagen

  • 3E1FC67C-0A6D-414A-AC54-13CE187B245E.jpeg
    3E1FC67C-0A6D-414A-AC54-13CE187B245E.jpeg
    358,2 KB · Weergaven: 14
  • 1CC1DB27-76BC-4675-8758-CD098510390A.jpeg
    1CC1DB27-76BC-4675-8758-CD098510390A.jpeg
    218,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Het wordt me te koud en heb besloten dat ie zijn winterslaapje mag houden. In mijn geval blijft de motor buiten staan. Wat ik heb gedaan / ga doen:
- Accu gaat op de druppellader
- Tank zit vol
- Brandstof-additief in de tank gegooid (misschien onnodig maar voor die paar euro wel gedaan)
- Olie is onlangs vervangen
- Banden gaan van de grond dmv paddockstands
- Goed schoonmaken
- Verheul hoes er over en af en toe laten luchten op zonnige dagen

Mis ik nog belangrijke zaken? Misschien nog inspuiten met speciale wax spray?

falco-koud.jpg
 
Vandaag ff de led fix gedaan zodat er nu 4 led knippers op zitten . Werkt prima !
Simpel klusje :P

 
Dag oma.

Ik ben nu in mijn Falco een andere achterschokbreker aan het zetten en wilde ook de achterbrug wisselen voor 1 van een rsv.
Maar nu ben ik erachter gekomen dat ik dus een brug heb met een kans op scheuren;(. Is nu nog niks te zien aan de brug, dus wat is wijsheid.. inbouwen en daarna goed in de gaten houden of preventief de gaatjes dicht laten lassen??
IMG_20191230_111956.jpg

Is dus de bedoeling dat deze combinatie erin komt samen met een eprom van Gabro en groot onderhoud:
IMG_20191229_145249.jpg

Denk dat ik hier wel plezier van ga hebben! :):)
 
@Royz niet monteren die brug. Er is niet voor niets een terugroepactie op geweest. En dan nog...zit je lekker op de motor met de wetenschap dat de achterbrug kan scheuren? Gewoon balen, en uitkijken voor een andere brug. En dan deze als ornament in de huiskamer gebruiken 8-)
 
Is ook wat voor te zeggen natuurlijk.. Ik heb wel nog 2 andere in de buurt gevonden maar allebei niet zo netjes en op de foto's volgens mij ook met de gaten.
Toch meen ik ergens gelezen te hebben dat de gaten dichtlassen een oplossing is om het te voorkomen.
Maar ik vind dit zo gauw niet meer terug.....

Denk niet dat het vrouwtje het zo leuk vind als ik een brug in de kamer hang.. heb er ondertussen ook al 3 in de garage liggen. De originele, 1 van de rsv mille, maar die is mij te erg beschadigd en deze...
 
Is ook wat voor te zeggen natuurlijk.. Ik heb wel nog 2 andere in de buurt gevonden maar allebei niet zo netjes en op de foto's volgens mij ook met de gaten.
Toch meen ik ergens gelezen te hebben dat de gaten dichtlassen een oplossing is om het te voorkomen.
Maar ik vind dit zo gauw niet meer terug.....

Denk niet dat het vrouwtje het zo leuk vind als ik een brug in de kamer hang.. heb er ondertussen ook al 3 in de garage liggen. De originele, 1 van de rsv mille, maar die is mij te erg beschadigd en deze...

Ik ben niet thuis in dat lassen, kan ik niks zinnigs over zeggen...
Wat ik me overigens af vraag: kun je zomaar de achterbrug van een gen2 mille in de falco hangen met gebruik van het originele achterwiel? Er staat me iets van bij dat de ketting dan een aantal mm uit het lood staat. Toen ik OZ voor m'n tuono kocht was er in ieder geval verschil in achterwiel tussen bijv 2003 rsvr en 2005 factory.
 
Ketting in lijn zag er best aardig uit. Maar ik heb de brug nog niet helemaal vast kunnen zetten.
Is 3 mm te weinig plaats tussen het frame. Heb gister een oude lagerbus op maat gedraaid om nog eens te passen en na te kijken.
Op de foto hangt de brug er zonder die bus in en heeft die nog wat veel speling om dit precies te kunnen zien.
Dus sowieso nog eens inbouwen met de aangepaste bus om te kijken of ik hier mee weg kom.

Als dat lukt ga ik nog eens proberen te vinden of dat lassen een goede oplossing is of niet.
Ik kan wel iemand die mij dat kan lassen maar wil dan wel graag weten of dit inderdaad een goede oplossing is.
Een andere brug is natuurlijk altijd een betere, maar schijnbaar toch lastig te vinden heb ik gemerkt. De meeste die te koop staan lijken op de foto's de oude foute brug.
 
Is ook wat voor te zeggen natuurlijk.. Ik heb wel nog 2 andere in de buurt gevonden maar allebei niet zo netjes en op de foto's volgens mij ook met de gaten.
Toch meen ik ergens gelezen te hebben dat de gaten dichtlassen een oplossing is om het te voorkomen.
Maar ik vind dit zo gauw niet meer terug.....

Denk niet dat het vrouwtje het zo leuk vind als ik een brug in de kamer hang.. heb er ondertussen ook al 3 in de garage liggen. De originele, 1 van de rsv mille, maar die is mij te erg beschadigd en deze...

Niet monteren. Ik had er eentje onder mijn Falco en die bleek aan de achterkant al voor driekwart doorgescheurd. Ronduit schandalig dat die oude bruggen in omloop zijn gekomen en nog steeds zijn. En op een andere motor dan een RSV extra gevaarlijk omdat je er minder snel achterkomt dat er een recall op is geweest. Was bij mij ook toeval dat ik dat ergen las (de vorige eigenaar heeft de ombouw gedaan) en toen zag ik aan de voorkant onder wat smeer al een klein scheurtje. Bij vervanging bleek pas aan de achterkant hoe ernstig de schade al was. Brrr, ik krijg nog steeds een naar gevoel in m'n buik als ik nu denk aan wat er had kunnen gebeuren.

SfqrzTh.jpg


Ook niet gaan doorlassen trouwens, het materiaal is dunner, en waarschijnlijk ook al verzwakt naar al die jaren.
 
welk type kan er dan wel veilig onder ? bouwjaar etc ?

Volgens mij hebben alleen de eerste twee jaargangen van de RSV gen2 er last van (2004, 2005), Tuono gen2 is van daarna, dus altijd veilig. Maar je kunt het het best zien aan de boutgaatjes voor de kettingbeschermer. De foute brug heeft er twee, de goede maar eentje. Daardoor zit de onderste kettingbeschermer met een extra beugeltje vast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan