Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

@MooMoo Nice 😎👍🏻

Ik heb een vraagje over onderhoudskosten omdat ik zelf echt geen idee heb of het een normale prijs is of niet.

Donderdag wordt mijn motor (gratis) opgehaald door Roke voor wat onderhoud. Problemen die ik heb en die (hopelijk) worden opgelost:
- Te hoge toeren stationair (1700-2000tpm)
- Linker ventilator slaat niet aan bij 95 graden
- Verstopping waterafvoer in tankdop

Nu heb ik de volgende reactie en offerte ontvangen van Roke om de problemen te verhelpen, vermoedelijk met kleppen stellen:

===
Als we de kleppen stellen wordt ook het gas klephuis schoon gemaakt bougie vervangen luchtfilter vervangen en de motor af gesteld en dan zijn je problemen waarschijnlijk ook opgelost. En dan moeten we nog even naar het koelings probleem kijken.

Ik ga er vanuit dat het simpel is op te lossen. Alles bij elkaar denk ik ongeveer tussen 600 en 800 euro aan kosten.
= = =

Alternatief was eerst onderzoek te laten doen met de mogelijke conclusie dat bovenstaande alsnog moet gebeuren en daarbovenop dan ook nog die extra onderzoekskosten kwijt ben.

Is dit een eerlijke prijs? Ik lees veel goeie verhalen over Roke dus ik ga er vanuit dat het goed zit. Maar een seconde opinion kan geen kwijt 🙂?
Lastig dit. Roké is top voor je Aprilia, dus daar ligt het niet aan. Goedkoop zijn ze overigens niet, ook dat is mijn ervaring met hun.

Wat betreft het kleppenstellen, grote kans dat het enkel bij controleren blijft aangezien de kleppen van dit Rotax blokken zelden gesteld hoeven te worden. Dus dat zou mee kunnen vallen.

Deze generatie van het Rotax blok is een 'twin spark, dus met twee bougies per cilinder. Je krijgt dus vier nieuwe bougies. Dat telt op in de kosten. Daar komt ook nog een nieuw luchtfilter bij (op zich de kosten natuurlijk niet) en vast nog wat klein materiaal enzo.

Afstellen valt absoluut te prefereren, gaat 'ie veel soepeler van lopen in lage toeren. Daar over gesproken, welke eprom (chip) zit er nu in? Als je toch bezig bent zou ik daar ook aandacht aan besteden. Daar valt veel mee te winnen.

Mijn bescheiden advies: ik zou het doen. Kost zeker wat, maar dan ben je wel van de problemen af. Als je meteen een goede chip plaatst vóór het afstellen sla je twee vliegen in één klap 🙂
 
@MooMoo bedankt voor je snelle reactie. Ik ben voor de winterstop geholpen door @OpperSnokker met oliewissel, oliefilter en luchtfilter. Hij heeft toen geprobeerd wat te stellen maar heeft het hoge toerental helaas niet opgelost. Vandaar het vermoeden dat kleppen stellen misschien nodig is. Het kan ook een storing of afstelling zijn? Ik heb 1 bougie gezien en die was best zwart. Dus hij loopt waarschijnlijk ook te rijk. Er zit al een andere chip in. Ik zal Roke nog specifiek vragen om hem af te stellen. Maar volgens mij wordt het sowieso een soort van preventieve "grote beurt" (zonder de dingen die we voor de winter al hebben gedaan) met volledige check. Omdat ik niet weet wanneer het laatste (grote) onderhoud is geweest. Ik heb hem zelf nog maar een jaartje.

Ps de enige angst die ik nog heb is de verstopte waterafvoer. Daardoor is er soms wat water de tank in gelekt zo gauw ik de tankdop open deed. Nu heb ik weinig gereden afgelopen jaar, dus ook weinig getankt. En ook stond er niet elke keer water. Maar toch, hopelijk heeft het niet voor schade gezorgd...
 
Eprom kun je vrij makkelijk zelf checken. Even de ECU uit de motor halen (grote stalen trommel achter de accu) en daarvan de deksel open schroeven. Dan zie je chip zo zitten.

Afstellen zou ik bij HdeB in Speen doen in jouw geval 🙂

EDIT: en uiteraard gefeliciteerd met je toffe nieuwe Falco! 💪
Wie is HdeB en waar zit Speen?
 
Goedenavond,

Ik was op mijn falco (2005 dus 2003?) aan het zoeken naar de beruchte bruine stekker...alleen vond ik deze (zie foto) is dit van een nieuw model? Of is hier al aan gewerkt?
Ik zag dat hier de 3 gele draden uitkomen die dan gelijk naar de dikke kabelboom naar achter loopt...

Groeten Yannick
 

Bijlagen

  • 20210204_204138.jpg
    20210204_204138.jpg
    103,5 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
bruine_LI.jpg


Daar zit de bruine stekker, dat wil zeggen zat, hier is die er al tussen uit, wat jij laat zien is de 2e stekker in het laad circuit zit meestal tussen de cilinders, wordt ook vaak slecht dus zeker controleren en preventief schoonmaken.
 
Ziet eruit als een standaard chip maar er zijn legio chips . Ik heb een Roke chip erin ook afgesteld door hun op de bosuitlaten met db killers erin. Rijd voor mij subliem en een vette roffel.
 
Heb ze allebei goed door gesoldeerd daarover heen krimpkous en met vulkaniserende tape afgeplakt .
Goed bezig, als het soldeer goed vloeit heb je een prima verbinding ( wel harskern soldeer dus geen vloeimiddelen als S39 gebruiken)

Bij de Falco van m'n broer heb ik als extra nog een extra kabel getrokken van de regelaar direct naar de + van accu zodat deze beter opgeladen wordt, is ook een aanrader.
 
Heeft er iemand hier led knipperlichten? Ik heb zojuist led knipperlichten gemonteerd. Alleen gaan ze alle 4 tegelijk aan

Opgelost
 
Laatst bewerkt:
Eprom vraag: Indien je de standaard dempers en de standaard eprom monteert, is de motor in die combinatie voldoende afgesteld? Of moet je nog kijken naar het luchtfilter o.i.d.? Als er weer ritjes mogelijk zijn in Duitsland wil ik zorgeloos op pad.
 
Eprom vraag: Indien je de standaard dempers en de standaard eprom monteert, is de motor in die combinatie voldoende afgesteld? Of moet je nog kijken naar het luchtfilter o.i.d.? Als er weer ritjes mogelijk zijn in Duitsland wil ik zorgeloos op pad.
De standard Eeprom valt niet af te stellen, de potmeters zijn gedeactiveerd. Die oude V-Twins zijn niet gevoelig voor de Eeprom - Demper combinaties, daarvoor is het injectiesysteem veel te simpel en onnauwkeurig. Gewoon rijden met wat er op zit of doe je de standaard dempers erop vanwege de herrie?
 
De standard Eeprom valt niet af te stellen, de potmeters zijn gedeactiveerd. Die oude V-Twins zijn niet gevoelig voor de Eeprom - Demper combinaties, daarvoor is het injectiesysteem veel te simpel en onnauwkeurig. Gewoon rijden met wat er op zit of doe je de standaard dempers erop vanwege de herrie?
Ah, duidelijk. Inderdaad voor het geluid, set die er nu op zit produceert gemakkelijk over de 100 db. De originele heb ik erbij, schroef ik die erop voor de oosterburen.
 
Goedemiddag,

Ik loop inmiddels al 45 minuten terug te lezen in welk bericht het stond dat de standaard van de fireblade 1op1 overpast?
Ben benieuwd naar het bouwjaar, ik wil er 1 gaan bestellen

Heeft iemand die info? mag ook een andere standaard zijn uiteraard!
Ik vind de originele te wankel voor mijn gevoel
 
Goedemiddag,

Ik loop inmiddels al 45 minuten terug te lezen in welk bericht het stond dat de standaard van de fireblade 1op1 overpast?
Ben benieuwd naar het bouwjaar, ik wil er 1 gaan bestellen

Heeft iemand die info? mag ook een andere standaard zijn uiteraard!
Ik vind de originele te wankel voor mijn gevoel
Honda Blackbird (CBR1000XX), Fireblade (04-07), of je plakt/boort een dik stuk zwart rubber onder de voet zodat ie wat rechterop staat. :)
 
Hallo!

Iemand een idee waarom iemand deze sensor op deze plek zou plaatsen?

Via de code op de sensor weet ik dat het de luchtsensor is die normaal in het inlaatkanaal zit...
Denso 179700-0110
 

Bijlagen

  • 20210307_161450.jpg
    20210307_161450.jpg
    118,3 KB · Weergaven: 6
  • 20210307_161026.jpg
    20210307_161026.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 9
Hallo!

Iemand een idee waarom iemand deze sensor op deze plek zou plaatsen?

Via de code op de sensor weet ik dat het de luchtsensor is die normaal in het inlaatkanaal zit...
Denso 179700-0110
Is die overgespoten? Dit is een temperatuur sensor en technisch gezien maakt het niet uit waar die zit denk ik. Misschien is de vorige eigenaar vergeten om hem op de originele plek terug te zetten?
 
Is die overgespoten? Dit is een temperatuur sensor en technisch gezien maakt het niet uit waar die zit denk ik. Misschien is de vorige eigenaar vergeten om hem op de originele plek terug te zetten?
Ik heb geen idee, het is de bruine kleur...hij is zo te zien wel aardig professioneel geplaatst in het kapje naast de zekeringhouder
 

Bijlagen

  • 20210307_161031.jpg
    20210307_161031.jpg
    108,4 KB · Weergaven: 8
Goedemiddag,

Ik loop inmiddels al 45 minuten terug te lezen in welk bericht het stond dat de standaard van de fireblade 1op1 overpast?
Ben benieuwd naar het bouwjaar, ik wil er 1 gaan bestellen

Heeft iemand die info? mag ook een andere standaard zijn uiteraard!
Ik vind de originele te wankel voor mijn gevoel
Heb zelf de Fireblade jiffy 04 t/m 07 erop, past 1:1 zelfs de originele switch past ook die heb ik er ook opgezet .
Ik heb een latere Falco met een metalen pennetje in de switch .
Had begrepen dat de eerste modellen Falco een kunststof pennetje hadden .


Overigens de melding van de led knippers allevier tegelijk dit moet je uitvoeren .
https://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?132047-LED-Signal-Fix
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand een alternatief voor het borgclipje dat de remblokken achter vasthoudt? Ik weet dat je de bout en veertje enzo kan kopen, maar dat is weer 25 euro voor een onderdeel van 1 cent.
AP8113752 is de hele pen en ik heb dus alleen het hele kleine clipje voor aan het einde nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan