Aprilia Sportcity 300

Ik heb even een vraag, ik heb een SC300 en het valt mij op dat hij qua topsnelheid maar max 120 haalt op de teller.
Althans, vandaag met de harde wind 130 wind mee en 100 km/u wind tegen, dit vind ik nogal traag?
De scooter heeft een grote beurt gehad (rollen / riem / olie / bougie / luchtfilter / kleppenspeling gechecked / etc / etc. zijn allemaal vervangen).

Waar zou dit aan kunnen liggen? (de scooter heeft nog geen 20k km gelopen)
 
Zo te zien zijn alle mechanische dingen uitgesloten.
Blijven dan elektronische verdachten over.
bijv cdi. Ergens een aard draatje aan het kortsluiten etc?
succes
 
Ik heb even een vraag, ik heb een SC300 en het valt mij op dat hij qua topsnelheid maar max 120 haalt op de teller.
Althans, vandaag met de harde wind 130 wind mee en 100 km/u wind tegen, dit vind ik nogal traag?
De scooter heeft een grote beurt gehad (rollen / riem / olie / bougie / luchtfilter / kleppenspeling gechecked / etc / etc. zijn allemaal vervangen).

Waar zou dit aan kunnen liggen? (de scooter heeft nog geen 20k km gelopen)
Zou toch met harde voor de wind 140 km/u moeten gaan.
Hoe hard liep hij voor de grote beurt?
Mijn scarabeo 300 met hetzelfde blok loopt vrij makkelijk 145 met harde voor de wind.
Heeft een piaggio dealer met veel ervaring de beurt gedaan?
 
Ik heb zelf de beurt uitgevoerd, de motor loopt verder netjes.
Heb hem zonder beurt gekocht en zelf de beurt uitgevoerd, voor de beurt had ik ook niet het idee dat hij veel harder ging.
Ik neem aan als de CDI een probleem geeft dat ik dit dan wel merk? (stotteren?)
Zou de uitlaat toevallig verstopt kunnen zijn?
 
Ik geloof niet dat de uitlaat verstopt raakt bij een viertakt die van mij heeft ook bijna 20.000 km gelopen.
met harde wind tegen rij ik zonder probleem 120, ik heb wel een klein scherm waar ik achter kan duiken.
Iets aan de klep speling moeten veranderen?
 
De afwijking in de kleppenspeling was vrijwel te verwaarlozen, ik heb 1 inlaat en 1 uitlaat klep iets strakker kunnen zetten (minimaal).
Ps. ik ben wel bijna 2 meter en 110 kg zwaar, wellicht scheelt dat ook wel wat :)
 
IK weeg 90 kilo en 1,80 meter. en ik denk dat de cube 300 misschien iets sneller optrekt en een wat lagere top heeft dan de scarabeo 300.
Maar 100km/u tegenwind is wel erg tegenvallend.
 
Ik rij op een 250 sportcity en die loopt rond de 130 op een vlakke weg zonder noemenswaardige wind. Welke rollen en riem zitten er op de SC300 ?
 
Bij mijn scooter zijn weleens "originele" rollen geplaatst waarna de SC250 bij 110 in de toerenbegrenzer hing. Ik rij nu met 19x17 10,5 gr rollen zodat de scoot snel optrekt en wat hoger in de toeren draait. Origineel heeft de 250 weinig puf bij hogere snelheden.

Hoe loopt het blokje van de SC300 ?
Heb je last van slecht stationair draaien, verhoogd benzineverbruik en/of onregelmatig lopen
Dat zou een indicatie kunnen zijn van een vervuilde injector
 
Dat is nu juist het punt, de scooter loopt niet slecht en is ook vrij stil (zit een originele uitlaat op).
Vandaag had ik wel het idee dat er iets in de uitlaat trilde, echter hoorde ik dat niet als ik hem op de standaard had staan (en gas gaf).
Wellicht dat ik binnenkort de compressie laat nameten om te zien of dat ook allemaal in orde is.
Ook mechanisch lijkt alles soepel te lopen (er loopt niks aan).
 
Ik hád een sc300. Top 140-145 op de teller en dat was 120-125 op de gps. Afhankelijk van hoeveel jouw teller afwijkt, zou 120 nog niet eens zo gek kunnen zijn. Het is maar 22pk he, aan de krukas, op 155 kilo.

Gezien het onderhoud kan er technisch niet veel mis zijn met je scooter. Meet eerst de topsnelheid eens op de gps. Misschien is er wel niks aan de hand. De kans dat het aan je uitlaat ligt is niet zo groot, behalve misschien als er losse schotjes in zijn.
 
Thx, ik zal eens meten.. Ik heb afgelopen week ook injectorreiniger aan het brandstof toegevoegd en vandaag weer even op top gereden en het leek erop dat het weer een stuk beter ging dat afgelopen week (wind tegen 120 km/u op de teller).
Denk dat hij gewoon los moet komen. :)
 
Zou best kunnen hoor,en er staat veel minder wind,
de SC heb ik altijd een fijne scooter gevonden,
je gaat m nog wel waarderen.
 
De sportcity vindt ik een van de fijnste 300 cc eigenlijk 264cc ongeveer die er is in combi met zijn supper lage gewicht.
en die van kachel ging inderdaad over de 145 en dit was nog geheel orgineel.
 
Haha zuunig jij bent zo onder de indruk van dat meisje dat je alles 2x opschrijft.
ja inderdaad 278 ik zei al om en nabij.
maar toch voor een scooter van 278cc is hij echt wel snel en voelt hij echt wel meer als een 300 aan dan als een 250cc
 
Ik zag dat oa opabert wat modificaties had toegepast.
Wie heeft hier welke modificaties toegepast aan zijn scooter? (en wat ben je ermee opgeschoten)
 
Haha zuunig jij bent zo onder de indruk van dat meisje dat je alles 2x opschrijft.
ja inderdaad 278 ik zei al om en nabij.
maar toch voor een scooter van 278cc is hij echt wel snel en voelt hij echt wel meer als een 300 aan dan als een 250cc
Mijn samsung tablet heeft de neiging als ik naar vorige pagina ga om een bericht nog een keer te plaatsen.
soms zelfs het één na laatste bericht wat ik geplaatst heb weer te plaatsen.
Niet dat ik begin te dementeren.
 
Zo hoppa.
Sinds een maand dan eindelijk eigenaar van een sportcity cube300 2010 met 3747 km op de teller.
Nadat ik dus voor het laast op een sportcity heb gezeten op de scootermeeting Rotterdam in 2010 a 2011.
Heb eerst vanaf de eerste pagina nog eens alles terug gelezen tot de laatste opmerking 2015.
Ben nu ondertussen 46 en 2 jaar niet op mijn gp1000 waar ik nog altijd geen afscheid van kan nemen maar door hernia soms wel 6 weken bedlegerig ben er dus niet meer op heb kunnen rijden ivm het gewicht.
Kon zelf niks beter verzinnen onder de 300 cc en boven de 200cc dan deze sportcity.
Juist omdat ik nog fris in mijn geheugen had hoe fijn hij reed hoe lichtvoetig en hoe makelijk hij nog altijd te tunen is waardoor dingen als km stand wel of geen dip etc er niet toe doen omdat ik zoals gewoonlijk toch alles erweer gewoon nieuw erop doe en hij dus toch weer als nieuw zou rijden.
Echter deze exemplaar is zo ver s dat ik theoretische zo aan het tunen zou kunnen beginnen met de originele onderdelen.
Echter wie mij beter kent weet wel beter.
Dus op de laatste vraag wie heeft wat op zijn scooter zitten komt die dan
 
En ja jullie hebben het goed gezien nog geen 4000 km op de teller.
Nu natuurlijk wel maar niet heel veel meer ben alles nog aan het inrijden met inrijmodus dus nog steeds snel zat maar bescheiden snel en doordachtzaam.

Jcosta en van achteren alles van malossie wilde eigenlijk hitchtcluche van dr pully die was nergens te vinden.
Malossi cilinder erop kon helaas nergens de kop vinden maar ik we blijven zoeken.
Ixxil uitlaat.
En 2.1 malossie ecu.
Moet de eerste 2 a 300 km iets rustiger doen maar ik rek dit tot 500 km aangezien ik daarna vast lekker los zou gaan.
Heb hem gekocht gelijk naar de dealer gebracht en op mijn verjaardag weer opgehaald.

Dus alleen nog kop vinden en topkoffer waar mijn systeem helm past is gelijk een goede steun voor mijn autistische zoontje van elf dan heeft hij steun leer ik hem achterop te zitten.
Hij heeft al voorop gezeten met helm en pak op aan met 30 km pu door mijn wijk heen
 
Terug
Bovenaan Onderaan