Aprilia sportcity Cube 300

scoby

MF'er
15 mrt 2008
68
0
Vandaag in de Telegraaf een stuk over de nieuwe Aprilia sportcity Cube 300 gelezen.
Lijkt me een prima update van de Sportcity 250. Heeft een top van 160 km / u en zou een fel accelaratie vermogen hebben. Met het Piaggio motorblok meteen de snelste en felste scoot in deze klasse. Het probleem van de te kleine bergruimte in de 250 zou ook opgelost moeten zijn want er past nu een integraal helm in volgens het artikel. De scoot is een stuk aantrekkelijker geprijst dan de Honda SH 300 die voor mij te duur is. Eindelijk een prima alternatief gelanceerd. Moet vanaf augustus zijn te leveren. Ik zie er naar uit. Wat vinden jullie van deze nieuwe scoot ? Mijn alternatief is de scarabeo 250 maar die kan qua prestaties dus niet tippen aan deze 300.
 
Was er al niet over bericht. Hij ziet er toch quasi hetzelfde uit als zijn voorganger of heb ik dat mis?

Ben net even gaan kijken naar bijv een de technische cijfers en ze geven

22pk en 22Nm bij respectievelijk 8000rpm en 6500rpm

Als ik dan de cijfers van de X-max erbij haal

heeft deze

21 pk en 21Nm bij respectievelijk 7500rpm en 6500rpm

Dus ik vind het een beetje verwonderlijk dat dit tov een 250 maar zo weinig is.

Ik denk dat aan de vermogenswinst die bijv Honda heeft geboekt met de Deauville en transalp 650 naar 700cc. Maar 50cc erbij maar in verhouding tot het aantal cc van de 250cc-300cc is dit een pak meer.
 
Met name de voorkant / gril is iets gemoderniseerd ziet er wat agressiever uit vind ik. De rest valt wel mee waarschijnlijk is alleen het formaat iets toegenomen. Wat betreft het vermogen is er inderdaad niet veel verschil met de 250 zou dat te verklaren zijn door het motorblok van Piaggio ? Ik heb nu een Honda PES 150 maar wil deze in het najaar vervangen voor een zwaarder model. Ik moet nu elke dag 44 km over de snelweg en kom ik net wat te kort. Mijn voorkeur gaat uit naar de SH 300 alleen ligt de prijs daarvan te hoog. De Xmax staat ook op mijn lijstje naast de Sportcity 250. De aprilia's zijn echter net wat compacter en gunstiger in prijs. Nu de Cube 300 uit komt met dit vermogen is de keuze denk ik wel gemaakt.
 
De keuze ligt uiteindelijk bij jou. Ik had de sportcity ook in gedachten maar uiteindelijk toch maar gekozen voor de X-max. De SH300 was ook een optie. De SH mag dan wel sneller zijn maar er is altijd wel iets snellers.

Nu een maand later ben ik echter heel tevreden over de X-max. Het kan gek klinken maar het aspect bagageruimte wat ik voor een aankoop niet belangrijk vond is nu echt wel iets dat ik fantastisch vind. De reden van mijn aankoop was dat de X-max 250 in promotie stond en gezien mijn eerdere ervaring met Yamaha, het prijs kwaliteit de beste aankoop was. Heb piaggio ook gehad en het is bijlange niet slecht maar als ik beiden vergelijk is de Yamaha kwaliteit in mijn ogen beter dan die van Piaggio. De X-max heeft een paar onvolkomenheden die ik niet onder stoelen of banken schuif met name het stom handschoenbakje dat maar heel fragiel overkomt en het dashboard is niet zo blits als van menig andere scooters. Qua motorisatie, zithouding en bagage is dit in mijn ogen één van de betere aankopen.

Nu is de keuze aan jou.
 
Ik heb zondag ook de zaterdagTelegraaf gekocht en die eens lekker doorgespit op een Napolitaans strand! En ik was blij verbaasd toen er zomaar een stukje positief over de scooter werd geschreven! Zelfs toegeven dat je met een kleintje als een SC in de stad ook 1000cc'ers te snel af ben (maak het bijna dagelijks mee zoals ik zo af-en-toe ook hier trots meld ;) ) is bijna ongehoord voor een Nederlands blad. Maar goed. Zonder fouten kan natuurlijk (nog) niet. Een top van 160 km/h acht ik gewoon ONMOGELIJK voor genoemde scooter. Want de echte top van de Beverly 500 (slechts 190 kg met 39 pk) ligt op 160, die van de SH300i (27 pk) net boven de 140 dus met 22,5 pk en 22 Nm haal je die 160 dus nooit. Misschien dat de journalisten van de Telegraaf even de Alpen zijn ingegaan en een kilometer lang volgas van een berg afgeraasd zijn met een Apriliaklokje dat trots 160 aanwijst, maar reken maar op een echte top van tussen de 130 en 135 km/h...! :Y Het alternatief Scarabeo 250 blijft echt niet zo heel veel achter op deze nieuwe Apriliatelg, daar haal je met een beetje geduld ook 130 echte km/h mee! Alleen de SH300i is echt flink sneller.
 
Op dit forum dat ik voor orientatie geregeld raadpleeg en de meningen daarom met grote belangstelling volg zag ik verkoopstatistieken uit HET scooterland Italie en... de Honda SH 300 en ook de X max staan altijd in de top ! Het verbaasd mij eigenlijk dat dan de italiaanse merken niet zo hoog scoren. Nu heb ik wel de indruk dat de italiaanse techniek wordt gebruikt in de Japanse moteren dus dan is het nog vreemder. Ik hoop in augustus, september ergens een proefrit te kunnen maken met Cube 300 en eens zien of ik even die 160 km kan testen. Op de teller dan !
 
Een top van 160 km/h acht ik gewoon ONMOGELIJK voor genoemde scooter.

Ach ja, wat verwacht je van een krant die de voorspelling van de weertemp altijd hoger inschat dan andere kranten [is aangetoond] en die de 'stratenmaker op zee-show' onverantwoord vond [de telegraaf was voor een verbod] en fout was in de oorlog?
Het valt me nog mee dat ze niet met dikke letters van 10cm doorsnee koppen:''deze scooter loopt 180km/u!'' :+ .
 
Op youtube zal je bijv ook het bekende filmpje vinden van de X-max die 155km/u knalt op de autostrade. Achja. 120 echte km's rijden is echt al snel genoeg hoor. Quasi elke teller overdrijft wel een beetje en je hebt natuurlijk de kampioenen onder de tellers die per 10km rekenen ipv per km. ;-)
 
Zelfs al zou hij 160 km/h aangeven op de snelheidsmeter dan zou ik gezien z'n vermogen toch wel erg sceptisch blijven. Wat heb je een snelheidsmeter die flink overdrijft?. Het staat misschien leuk op you tube maar dat is dan ook het enige voordeel ervan. De wetmatigheid dat je om snel te rijden vermogen nodig hebt(of een laag gewicht)is voor mij nog steeds doorslaggevend. Al kan ik me vergissen..
 
oehh een sportcity 300 lijkt me wel wat! Een 250 ook, maar goed :z

Een Leonardo 250 of 300 is ook leuk, maar enigszins schaars.. Zelfs op ebay.de nauwelijks te vinden..

Ik kan op google afbeeldingen trouwens niks vinden van de 300, behalve een foto vh dashboard. Anyone?

Groeten, Karl
 
Hierbij een link naar de aprilia site :

http://nl.aprilia.com/modelli/scooter/modello.asp?id=145

Vandaag bij de dealer nog eens gekeken naar de sportcity 250 ik vind het compacte model toch erg aansprekend als ik de foto's bekijk zie ik niet zo heel veel verschil behalve de gril, ruitopbouw aan het uiterlijk. Wel vind ik dashboard veel fraaier in de 300 !

Ik zal helaas nog wel wat nachtjes moeten slapen voor de cube bij de dealer staat en dan nog de vraag wanneer deze te leveren is. De Xmax valt toch als keuze af. Hoewel de motor meer bescherming zal geven bij weer en wind is het in vergelijking toch een stuk groter en zwaarder beesie.
 
Hierbij een link naar de aprilia site :

http://nl.aprilia.com/modelli/scooter/modello.asp?id=145

Vandaag bij de dealer nog eens gekeken naar de sportcity 250 ik vind het compacte model toch erg aansprekend als ik de foto's bekijk zie ik niet zo heel veel verschil behalve de gril, ruitopbouw aan het uiterlijk. Wel vind ik dashboard veel fraaier in de 300 !

Ik zal helaas nog wel wat nachtjes moeten slapen voor de cube bij de dealer staat en dan nog de vraag wanneer deze te leveren is. De Xmax valt toch als keuze af. Hoewel de motor meer bescherming zal geven bij weer en wind is het in vergelijking toch een stuk groter en zwaarder beesie.

Ik hoop dat je het geduld op kan brengen om er op te wachten, ik weet gewoon 100% zeker dat dit een waanzinnig lekkere scoot is :9

Ben benieuwd waneer de eerste op dit forum verschijnt :Y
 
Laatst bewerkt:
Vandaag motor73 gekocht want ik wilde de test wel lezen. Zelfs de 125 komt er goed uit. Grappig om te lezen dat het de sport is in Milaan om met de scooter weer als eerste bij het volgende stoplicht te staan. De Cube 300 laat alles achter zich. Nog een positief detail de dubbele schijfrem wat niet alleen indrukwekkend oogt maar ook verklaard dat de Cube over uitstekende rem eigenschappen beschikt. Het lijkt me absoluut een wolf in schaapskleren en ik raak nu al meer en meer overtuigd dat ik voor de Cube ga.
 
Vandaag motor73 gekocht want ik wilde de test wel lezen. Zelfs de 125 komt er goed uit. Grappig om te lezen dat het de sport is in Milaan om met de scooter weer als eerste bij het volgende stoplicht te staan. De Cube 300 laat alles achter zich. Nog een positief detail de dubbele schijfrem wat niet alleen indrukwekkend oogt maar ook verklaard dat de Cube over uitstekende rem eigenschappen beschikt. Het lijkt me absoluut een wolf in schaapskleren en ik raak nu al meer en meer overtuigd dat ik voor de Cube ga.

TOT-ie een GP800 of Beverly 500 tegenkomt....... ;) :P *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan