Aprilia Tuareg 660

Nog een vraag: op het adv forum is er een flink topic over de voorvork. Vooral verbogen shims komen vaak voor (Tuareg 660 Suspension extravaganza!). Is er iemand die dit al bij de NL motoren heeft gecheckt? Als het zo is, is het garantie maar krijg de dealer maar is zover om het te checken.
Volgende week weet ik hoe het er bij staat want ga bij HK de progressieve veren vervangen door lineaire die beter bij mijn gewicht passen. De originele cartridges gaan er uit en worden omgewisseld voor Andreani's. De achterzijde is al fors opgewaardeerd, maar dat maakt wel dat hij aan de voorzijde iets meer duikt in diep zand en bij hard remmen op asfalt dan me lief is!
 
Volgende week weet ik hoe het er bij staat want ga bij HK de progressieve veren vervangen door lineaire die beter bij mijn gewicht passen. De originele cartridges gaan er uit en worden omgewisseld voor Andreani's. De achterzijde is al fors opgewaardeerd, maar dat maakt wel dat hij aan de voorzijde iets meer duikt in diep zand en bij hard remmen op asfalt dan me lief is!
Wanneer gaat de Tuareg onder behandeling? Ben benieuwd naar de uitkomst
 
Ik heb de allroad & offroad eigenschappen afgelopen zaterdag nog eens getest in Umbria en omgeving. De vering heeft hard en goed gewerkt, enorme klappen opgevangen, zonder doorslaan, zoals het hoort. Qua instelling heb ingaande en uitgaande demping altijd open/soft staan.

Ik (als zeer middelmatig piloot) heb ondertussen vele all/offroad kilometers in het spoor gezeten van (meerdere) T7's (en omgekeerd), en ik stel vast dat de Tuareg het leven mij als piloot toch veel makkelijker maakt wanneer het pad uitdagender wordt.

De T7 wordt kennelijk geroemd t.o.v. de Tuareg omwille van meer power onderin en geen technische snufjes (zoals instelbare gasrespons en TC). Dat zou volgens de experten (in de pers & reclame & keyboard jockeys) "beter" zijn voor enduro. Wie ben ik om daaraan te twijfelen...

Anderzijds, veruit de meeste T7 eigenaars blijken net als mij geen enduro experten of door yamaha betaalde trial/youtube professionals, en dan blijkt de combinatie van (te) veel power, directe gasrepons en geen tractie controle heel lastig om te bedwingen, als het pad steil en/of glad/modderig is : telkens wil dat achterwiel uitbreken en moet de rijder heel de tijd (tegen-)werken om overeind én in beweging te blijven. Gevolg, bij elke kritische passage is de kans bijzonder groot dat er een T7 blijft hangen en/of omligt. (Doorwaadbare rivieren met gladde stenen op de bodem, daar is de kans bijna 100%, volgens mijn anecdotische ervaringen).

Bij de Tuareg is dat allemaal véél eenvoudiger: een "individual" setting, met offroad ABS setting en minimale TC en verder alles ingesteld zoals ik het wil. Daarmee rij ik aan diezelfde stukken voorbij zonder zweten of hard labeur.
En dat ene modderbad waar de minimale TC toch nog teveel tegenwerkt : 1x op het knopje drukken en we staan in Offroad modus zonder TC.


De T7 piloot in mijn spoor, vond het sterk dat ik zo een "tranquila" rijstijl had, no matter what. Tja, met dank aan de electronica, minder giftige respons en gezapiger vermogen onderin.
 
Wanneer gaat de Tuareg onder behandeling? Ben benieuwd naar de uitkomst
Zo, de behandeling is uitgevoerd. Conclusie: de linker voorpoot, dus de compressiestack, heeft een zuigertje en een spacer. De spacer zit aan de goede kant van de stack gemonteerd, maar moet precies in de uitsparing in de zuiger passen. Helaas voor de MY2023 eigenaren zit het zuigertje op de kop gemonteerd en de stack kan daardoor niet optimaal bewegen. Erger nog, het instellen met de clickers voor het strakker zetten van de demping, werkt nu helemaal niet.
Ik moet bekennen, ik dácht dat het wat deed, maar nu met de Andreani-spullenboel er in merk ik het al zodra ik 3 clicks naar links ga; een wereld van verschil.
Aprilia zou er verstandig aan doen om een recall te doen voor het MY23 en de dealers die ene linker cartridge er uit te laten halen en open te maken (+ juiste gereedschap leveren). Zuigertje omdraaien en alles weer goed in elkaar steken, nieuwe Ohlins olie er in en weer lekker een jaartje offroad bollen met dat spul. Maar misschien is dit wel te optimistisch gedacht?

Echt zonde dat ze er bij Kayaba in Japan zo'n zooitje van gemaakt hebben, maar wie weet zit het op de T700 ook wel fout gemonteerd!*O*

Schroef je zelf de cartridge open, dan verlies je volgens mij je garantie, maar dan op een product dat niet functioneert volgens specs. Eigenlijk zou Aprilia zelf een instructievideootje op Youtube moeten zetten en iedere eigenaar eenmalig de permissie te geven om dat zuigertje om te draaien...

Wat denken jullie?
 
Tubeless tires schijnt ook een goede feature te zijn op de Tuareg ten opzichte van de Tenere.
Klopt, maar houdt er ajb rekening mee dat in een omgeving met rotsen, bij ieder kinderhoofdje er een pufje van 0.1 bar ontsnapt. Na 10 hoofdjes sta je dus 1 bar lager. Daarom essentieel om een TPMS te monteren, zodat je het een beetje in de gaten kunt houden.
 
Ik heb de allroad & offroad eigenschappen afgelopen zaterdag nog eens getest in Umbria en omgeving. De vering heeft hard en goed gewerkt, enorme klappen opgevangen, zonder doorslaan, zoals het hoort. Qua instelling heb ingaande en uitgaande demping altijd open/soft staan.

Ik (als zeer middelmatig piloot) heb ondertussen vele all/offroad kilometers in het spoor gezeten van (meerdere) T7's (en omgekeerd), en ik stel vast dat de Tuareg het leven mij als piloot toch veel makkelijker maakt wanneer het pad uitdagender wordt.

De T7 wordt kennelijk geroemd t.o.v. de Tuareg omwille van meer power onderin en geen technische snufjes (zoals instelbare gasrespons en TC). Dat zou volgens de experten (in de pers & reclame & keyboard jockeys) "beter" zijn voor enduro. Wie ben ik om daaraan te twijfelen...

Anderzijds, veruit de meeste T7 eigenaars blijken net als mij geen enduro experten of door yamaha betaalde trial/youtube professionals, en dan blijkt de combinatie van (te) veel power, directe gasrepons en geen tractie controle heel lastig om te bedwingen, als het pad steil en/of glad/modderig is : telkens wil dat achterwiel uitbreken en moet de rijder heel de tijd (tegen-)werken om overeind én in beweging te blijven. Gevolg, bij elke kritische passage is de kans bijzonder groot dat er een T7 blijft hangen en/of omligt. (Doorwaadbare rivieren met gladde stenen op de bodem, daar is de kans bijna 100%, volgens mijn anecdotische ervaringen).

Bij de Tuareg is dat allemaal véél eenvoudiger: een "individual" setting, met offroad ABS setting en minimale TC en verder alles ingesteld zoals ik het wil. Daarmee rij ik aan diezelfde stukken voorbij zonder zweten of hard labeur.
En dat ene modderbad waar de minimale TC toch nog teveel tegenwerkt : 1x op het knopje drukken en we staan in Offroad modus zonder TC.


De T7 piloot in mijn spoor, vond het sterk dat ik zo een "tranquila" rijstijl had, no matter what. Tja, met dank aan de electronica, minder giftige respons en gezapiger vermogen onderin.
Ik denk dat 95% van alle Tuareg en T7 rijders überhaupt zand mijden, en dan van de overgebleven 5% is slechts 1% capable genoeg om welke machine dan ook volledig te benutten.
 
20240324_110219.jpg

Gisteren iets van 200km route gereden bij Get off the Road.
Op de eerste 200 meter ging ik al meteen met een koprol link voor de motor af. Ding ging een ander spoor (onder water in een diepe plas) in dan ik verwacht had. Dus motor ging naar rechts en ik naar links :P

20240324_212242.jpg

Er gevarieerde route, veel, heel veel modder, diepe plassen, brede grindpaden, smalle knip paadjes slingerend door de bossen.
20240324_100645.jpg

Echt tof. 2de deel van de route pikte aan op de bestaande TET route (in de buurt van Ysselsteyn) dar was helaas erg veel asfalt.
Dat was niet echt een pretje, zeik nat van de regen en de plassen, koude voeten en handen.

Maar afgezien van dus een klein valletje in de zachte modder dit keer geen bomen gekopt, geen schade gemaakt.
Heerlijk dagje.
IMG-20240325-WA0007.jpg
 
Nog een vraag: op het adv forum is er een flink topic over de voorvork. Vooral verbogen shims komen vaak voor (Tuareg 660 Suspension extravaganza!). Is er iemand die dit al bij de NL motoren heeft gecheckt? Als het zo is, is het garantie maar krijg de dealer maar is zover om het te checken.
Gewone dealers hebben het gereedschap niet om de cartridge er uit te krijgen; daar schijnt een KYB-sleutel voor nodig te zijn. Maar zodra een KYB-certified veringspecialist even koekeloert in je cartridge dan vervalt uiteraard je Aprilia-garantie. Ik had sowieso besloten dat ik vering op mijn gewicht wilde, dus dat ik dan net zo goed betere cartridges kon monteren. Nu zit ik een beetje tussen KYB en öhlins in, wat voor mij prima is. Ik had de veervoorspanning al maximaal ingedraaid, strakker kon niet.

Conclusie: de zuiger zat idd verkeerd om, maar ondanks een TET-reis van 3.500 km geen vervormde shims te zien. Dus het enige euvel is dat de vering veel beter instelbaar was geweest, maar ik ben nooit vaak aan het einde geweest van de veerweg, ondanks de zachtere progressieve vering. Dus die vering kan echt wel wat hebben! Nu staat het met de Andreani cartridge en lineaire veren op mijn gewicht van 100kg en nu zal hij in diep zand hoogstwaarschijnlijk veel beter sturen!
 
  • Leuk
Waarderingen: casq
Ik vind het ding in diep zand sowieso echt goed sturen.

Okay okay ik kom van een Guzzi V85 af, dat was echt een hand vol in los zand.
Maar het zand wat ik nu al tegen ben gekomen her en der rijdend op de Tuareg vind ik erg goed gaan.

Mijn Tuareg is uit 22, van de eerste lichting. Dus ook hier zal de zuiger verkeerd om zitten en de shims waarschijnlijk verkloot.
Weet nog niet wat ik er mee wil doen.
Nog ff duuzend euro er bij voor een paar nieuwe cartridges vind ik wel ver gaan.
Misschien maar gewoon naar de vering boer en het geheel laten checken/herstellen.
 
Je hebt voor het 'herstel' geen nieuwe onderdeeltjes nodig, alleen de stack even los/apart leggen in de juiste volgorde, zuigertje omdraaien en als er niet off-road mee gereden is, goeie kans dat alle shims gewoon terug te leggen zijn. Heb je er echter frequent mee op een knippenpad gereden (zoals ik) dan grote kans dat het spul al wat verbogen is. Bij mij echter niet het geval, alleen wat verkleuringen! Het gevoel van doorslaan zal dan echter verdwenen zijn en hij gebruikt dat wel zijn volledige veerweg. Als je de boel dan toch open hebt, zou ik gelijk de kans grijpen om de olie te wisselen en die progressieve voorveren er uit te gooien. Kies dan iets op je eigen gewicht indien je boven de 75 kg weegt. Scheelt een hoop duikwerk bij remmen / noodstops plus je houdt veel meer veerweg over op extreem ruw terrein!
 
1000050832.jpg

Dagje op Motodrome in Emmen.
Conclusie: crossbaan niet mijn ding.


Team slow slalom

De baan was ook wel erg vettig, nat, zwaar, zuigend zand.
Maar de paar rondjes die ik gedaan heb, heb ik geen schade gereden en mezelf niet pijn gedaan, dus wat dat betreft alles okay.
Maar om nou te zeggen dat ik het naar mijn zin had op de baan zelf...
Nee dus, continu aan het vechten om niet om te vallen, niet er van af te stuiteren, langs de zijkant van een van de bulten 3 meter naar beneden te vallen.
Nu een dag later spierpijn, niet van de afstanden die ik gereden heb, maar door het krampachtig op mijn motor zitten.
1000051177.jpg


1000051181.jpg


Overigens was de overal ervaring wel echt leuk, toffe groep mensen, veel gelachen, wat ervaringen opgedaan en geluk gehad met het weer.

En Alex van den Broek nog in actie gezien:

Die gast kan echt rijden zeg, bizar.
1000051183.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ander vraagje: hebben jullie ook dat als je de voorvork inveert (stilstaand met voorrem ingeduwd) dat je dan een "knocking" geluidje hebt? Video als voorbeeld (heb het ook op. adv gevraagd. daar is wellicht wat meer ervaring).
 

Bijlagen

  • IMG_2582.mov
    61 MB
Laatst bewerkt:
Dat kan je zwevende schijf zijn toch? sommige schijven zijn zwevend sommige semi zwevend. Kun je met de hand de schijf iets bewegen?
Anders maybe shims?
 
Laatst bewerkt:
Om de zwevende schijf uit te sluiten zou het beter zijn indien iemand (2 personen?) je rechtop hield en dat je vervolgens staand zou inveren. Ik kom meestal staand van de middenbok af en veer dan fors in; hoor nooit iets knakken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan