Aprilia Tuono 1000 (2004) ploft

DYONn93

MF veteraan
Donateur
19 sep 2011
2.756
546
Zwolle
Beste allemaal,

Ik heb van de week de kleppen van m'n Tuono gesteld en dus is alles zo'n beetje los geweest.
Kleppen staan weer netjes binnen de marge en ik heb gisteren de motor weer in elkaar gezet.
Ook heb ik de bougies vervangen (exact dezelfde als die erin zaten en voorgeschreven zijn.).

Nu wilde ik net een testrondje gaan rijden en merkte ik op dat de motor ploft uit de uitlaat bij stationair toerental en van het gas af gaan. Het zijn geen harde klappen maar het klinkt alsof 'ie een beetje van zich af staat te spugen.

Ik heb de bougie kabels (twinspark) naar mijn idee goed terug geplaatst maar ik kan ook kippig zijn.

Kan het zo zijn dat de motor nu omgekeerd ontsteekt en daardoor lichtjes ploft? Of moet ik het totaal ergens anders zoeken ?

Ik hoor het graag :)

Opmerkingen dat ik een sleutelsukkel ben zijn welkom bij een bericht dat verder van toegevoegde waarde is :X
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de antwoorden!

Ik was niet op de hoogte dat er gesynchroniseerd moest worden. Zal direct even kijken waar dit kan en een afspraak maken, tips voor adressen in de flevopolder en omgeving? Neem aan dat hier speciale apparatuur voor nodig is?

Bougies had ik al wel naar gegekeken.
 
Laatst bewerkt:
Even het WPHB erop nageslagen en de symptomen die beschreven staan bij een ontregelde synchronisatie zijn bijna allen aanwezig.

Ik ga een afspraak maken voor het synchroniseren, bedankt mannen!

Nog even een vraagje, is het verstandig om m'n motor in een bus te zetten en naar bijv. Roke te rijden ? Of kan het geen kwaad om een uurtje op deze manier te rijden ?
 
Weet niet of de eerste generatie Tuono hetzelfde heeft, als de 2e gen. Waarschijnlijk wel, maar controleer deze slangetjes:
attachment.php


Bij mij waren ze in korte tijd na elkaar gescheurd. Zitten aangesloten op de luchtfilterbehuizing.
 
Even het WPHB erop nageslagen en de symptomen die beschreven staan bij een ontregelde synchronisatie zijn bijna allen aanwezig.

Ik ga een afspraak maken voor het synchroniseren, bedankt mannen!

Nog even een vraagje, is het verstandig om m'n motor in een bus te zetten en naar bijv. Roke te rijden ? Of kan het geen kwaad om een uurtje op deze manier te rijden ?

Je kan er best mee rijden hoor. Hoogstens verbruikt ie wat meer. Ook ik stem voor roké trouwens.
 
Je kan er best mee rijden hoor. Hoogstens verbruikt ie wat meer. Ook ik stem voor roké trouwens.
Hm, nu je dit zegt. Ik had mijn Tuono een keer bij Roké laten afstellen (Co2 / synchronisatie), en toen vertelde Bas dat ook mijn rubbertjes gescheurd waren. Daarna verbruikte 'ie zeker minder, maar ik dacht dus dat dat door het afstellen kwam. Kan dus zomaar zo zijn dat hij meer verbruikte door de gescheurde rubbertjes.
 
Het roffelen is na een dag wonderbaarlijk opeens verdwenen.. Het verbruik is nu inderdaad wel aan de stevige kant, een afspraak voor synchroniseren en afstellen wordt dus zo snel mogelijk gepland :)
 
Hm, nu je dit zegt. Ik had mijn Tuono een keer bij Roké laten afstellen (Co2 / synchronisatie), en toen vertelde Bas dat ook mijn rubbertjes gescheurd waren. Daarna verbruikte 'ie zeker minder, maar ik dacht dus dat dat door het afstellen kwam. Kan dus zomaar zo zijn dat hij meer verbruikte door de gescheurde rubbertjes.
Bedoelde Bas hier de aansluit rubbers tussen de kop en het gasklephuis? Daar zie ik bij mij ook scheurtjes....schrok alleen van de kosten...€70 per stuk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan