Aprilia tuono 2004 blok overleden?

5 nov 2014
49
40
Doetinchem
Beste MF'ers
Ik heb begin dit jaar een 2004 tuono gekocht.
Tot nu toe veel plezier mee gehad en lekker mee gereden :)

Helaas is hij vorige week een beetje overleden.
Tijdens het rijden merkte ik dat hij ineens geen vermogen meer had, hij wilde niet meer klimmen in toeren (ik zat toen rond de 7k)
Toen ik het gas los liet sloeg het achterwiel vast, na ontkoppelen draaide deze gelukkig weer en kon ik veilig tot stilstand komen.
Ik was bijna thuis dus heb de motor weer gestart en ben rustig naar huis gereden.
Ik merkte dat er iets rammelde/tikte en bij lage toeren (eerst < 1,5k maar later ook bij < 3k) ging het olielampje aan.

Ik heb de motor vorig weekend naar mijn ouders gebracht op de aanhanger om er verder aan te sleutelen.
De olie is er uit (filter moet ik nog bekijken), de olie uit de tank was schoon maar er zat al metaalvijlsel aan de magnetische aftapplug en met die olie kwamen ook koper (messing/brons) kleurige metaaldeeltjes mee van +/- 0,5 tot 1,5mm.
We hebben de kleppendeksels verwijderd en de achterste cilinder lijkt 1 tandje versprongen op de distributie (ik weet nog niet of de inlaat of de uitlaat versprongen is).
Ook lijkt de achterste distributie spanner heel slap vergeleken met de voorste.

Het doel is om uit te vinden wat het probleem is (geweest) en dit op te lossen zodat ik weer kan rijden.
Ik weet echter niet wat de verdere schade in het blok is en dus of dit reëel is.

1) de achterste distributie spanner lijkt slap, zit hier nog ergens een terugslagklep in een oliekanaal o.i.d. of wordt hij zonder oliedruk puur op de veer op spanning gehouden?
2) Waar kunnen de koperkleurige metaaldeeltjes vandaan komen?
3) Wat is de volgende stap om uit te zoeken wat er allemaal schade heeft?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gr, Jelmer

ps. Ik ben morgen weer bij de motor, ik kan dan pas verder onderzoek doen.
 

Bijlagen

  • metaaldeeltjes_1.jpg
    metaaldeeltjes_1.jpg
    1.023 KB · Weergaven: 22
  • metaaldeeltjes_2.jpg
    metaaldeeltjes_2.jpg
    966,7 KB · Weergaven: 22
Een big end hoor je wel, dan ga je echt geen 7000 toeren meer draaien. Dat vastslaan maakt het erger. Maar ik zou er niets over durven zeggen zonder het blok open te halen. De oliepomp heeft ook hardere materialen als alleen brons gegeten.
 
Beste MF'ers
Ik heb begin dit jaar een 2004 tuono gekocht.
Tot nu toe veel plezier mee gehad en lekker mee gereden :)

Helaas is hij vorige week een beetje overleden.
Tijdens het rijden merkte ik dat hij ineens geen vermogen meer had, hij wilde niet meer klimmen in toeren (ik zat toen rond de 7k)
Toen ik het gas los liet sloeg het achterwiel vast, na ontkoppelen draaide deze gelukkig weer en kon ik veilig tot stilstand komen.
Ik was bijna thuis dus heb de motor weer gestart en ben rustig naar huis gereden.
Ik merkte dat er iets rammelde/tikte en bij lage toeren (eerst < 1,5k maar later ook bij < 3k) ging het olielampje aan.

Ik heb de motor vorig weekend naar mijn ouders gebracht op de aanhanger om er verder aan te sleutelen.
De olie is er uit (filter moet ik nog bekijken), de olie uit de tank was schoon maar er zat al metaalvijlsel aan de magnetische aftapplug en met die olie kwamen ook koper (messing/brons) kleurige metaaldeeltjes mee van +/- 0,5 tot 1,5mm.
We hebben de kleppendeksels verwijderd en de achterste cilinder lijkt 1 tandje versprongen op de distributie (ik weet nog niet of de inlaat of de uitlaat versprongen is).
Ook lijkt de achterste distributie spanner heel slap vergeleken met de voorste.

Het doel is om uit te vinden wat het probleem is (geweest) en dit op te lossen zodat ik weer kan rijden.
Ik weet echter niet wat de verdere schade in het blok is en dus of dit reëel is.

1) de achterste distributie spanner lijkt slap, zit hier nog ergens een terugslagklep in een oliekanaal o.i.d. of wordt hij zonder oliedruk puur op de veer op spanning gehouden?
2) Waar kunnen de koperkleurige metaaldeeltjes vandaan komen?
3) Wat is de volgende stap om uit te zoeken wat er allemaal schade heeft?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gr, Jelmer

ps. Ik ben morgen weer bij de motor, ik kan dan pas verder onderzoek doen.

Heb je ook de olie uit het blok zelf afgetapt?
En pak het oliefilter er eens uit, hier moet je ook metaal zien.

Ziet er wel uit als lagermateriaal, kan je de krukas nog draaien?
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe :)
Lijkt op een gesneuveld bigend.
Daar had ik al iets over gelezen, zou dat nog vervolgschade kunnen hebben of is daar zo niks over te zeggen zonder hem verder uit elkaar te halen?

Heb je ook de olie uit het blok zelf afgetapt?
En pak het oliefilter er eens uit, hier moet je ook metaal zien.

Ziet er wel uit als lagermateriaal, kan je de krukas nog draaien?
Olie heb ik zelf afgetapt, oliefilter gaat er morgen uit, ook de pomp willen we even bekijken omdat deze (zoals verder naar boven aangegeven) ook meer dan olie gepompt heeft.
Krukas draait nog, ik weet zo niet of hij meer weerstand heeft dan normaal maar het was goed te doen om hem te draaien om de distributie te controleren.

Ik zal morgen nog even een update plaatsen als ik het filter er uit heb.
 
Oliefilter is er uit en daar kwam inderdaad nog meer metaal mee...
We halen nu de achterste cilinder eraf om die kleppen / cilinder te controleren en daarna waarschijnlijk toch het blok uit elkaar om te kijken waar het metaal vandaan komt.
 

Bijlagen

  • oliefilter.jpg
    oliefilter.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 21
We hebben de achterste cilinder eraf maar we kunnen vanaf daar geen speling voelen op de drijfstang.
Is dit iets wat je goed kan voelen als hij kapot is of is de slijtage zo klein dat je het alleen kan zien als hij uit elkaar is?
Zitten er nog andere koper/brons kleurige onderdelen in het blok? Ik las ergens anders iets over klepgeleiders maar ik weet niet of die zo snel voor zoveel metaaldeeltjes zorgen.
 
We hebben de achterste cilinder eraf maar we kunnen vanaf daar geen speling voelen op de drijfstang.
Is dit iets wat je goed kan voelen als hij kapot is of is de slijtage zo klein dat je het alleen kan zien als hij uit elkaar is?
Zitten er nog andere koper/brons kleurige onderdelen in het blok? Ik las ergens anders iets over klepgeleiders maar ik weet niet of die zo snel voor zoveel metaaldeeltjes zorgen.
Nee, de klepgeleiders kunnen ook niet zomaar in het carter terecht komen, tenzij de zuiger aan diggels ligt.
 
Van een bigend loopt de motor niet snel vast, en het kabaal is noet te missen. Dat wil niet zeggen dat de bigends niet ook overleden zijn, maar dat is niet de oorzaak. Ik zou de voorste cilinder ook controleren. Heb wel eens een gesmolten zuiger gezien bij zo’n blok bij de voorste cilinder.
 
Het is (nog) geen echt kabaal. Het was een licht getik, stationair nauwelijks hoorbaar maar vanaf 4k beter hoorbaar.
Het was ook eigenlijk alleen onder belasting hoorbaar, bij stilstaande fiets nauwelijks.

De achterste cilinder is er nog steeds af, we kunnen via daar ook geen speling voelen op de drijfstang van de andere cilinder of op de krukas.
Is het goed te voelen als een van deze de geest geeft?
Als ik het zo zie zijn alleen de big-end lagers en de krukas / balansas lagers van brons. Klopt dat of is er nog meer waar we naar kunnen zoeken?
 
Jan Bros zei het al , je zal het hele blok los moeten halen . Dan zie je wel of wat er aan de hand is , en kun je de zooi ook goed schoon maken.
Of natuurlijk gelijk een ander blok zoeken. '(
 
Goed om te weten! Volgende week gaan we verder kijken, vliegwiel eraf en ook aan de kant van de koppeling het blok open.
Is die distributie nou wel versprongen? Zo ja, zie je ook afdrukjes in je zuiger vd kleppen?
Ja, die was versprongen, er was geen schade aan de zuiger of de kleppen te zien.
 
Hallo allemaal,
We zijn even verder maar ik heb meer info, de drijfstanglager van de voorste cilinder heeft speling.
We hebben het blok eruit gehaald, voorste cilinder eraf en daar zat wel speling op.
We zijn verder gegaan om het blok te kunnen splitsen, dat zal waarschijnlijk van het weekend gebeuren. Dan kan ik ook foto's maken van het lager zelf.

De oliepomp heeft echter wel wat metaal voor zijn kiezen gehad, zie bijgevoegde foto's.
Kan deze weer terug of moet hier iets nieuws voor komen?
Zijn er nog meer onderdelen die ik moet controleren / vervangen bij dergelijke schade?
 

Bijlagen

  • oliepomp1.jpeg
    oliepomp1.jpeg
    264,6 KB · Weergaven: 13
  • oliepomp2.jpeg
    oliepomp2.jpeg
    293,2 KB · Weergaven: 9
  • oliepomp3.jpeg
    oliepomp3.jpeg
    204,8 KB · Weergaven: 16
Terug
Bovenaan Onderaan