Aprilia tuono 2004 blok overleden?

5 nov 2014
49
40
Doetinchem
Beste MF'ers
Ik heb begin dit jaar een 2004 tuono gekocht.
Tot nu toe veel plezier mee gehad en lekker mee gereden :)

Helaas is hij vorige week een beetje overleden.
Tijdens het rijden merkte ik dat hij ineens geen vermogen meer had, hij wilde niet meer klimmen in toeren (ik zat toen rond de 7k)
Toen ik het gas los liet sloeg het achterwiel vast, na ontkoppelen draaide deze gelukkig weer en kon ik veilig tot stilstand komen.
Ik was bijna thuis dus heb de motor weer gestart en ben rustig naar huis gereden.
Ik merkte dat er iets rammelde/tikte en bij lage toeren (eerst < 1,5k maar later ook bij < 3k) ging het olielampje aan.

Ik heb de motor vorig weekend naar mijn ouders gebracht op de aanhanger om er verder aan te sleutelen.
De olie is er uit (filter moet ik nog bekijken), de olie uit de tank was schoon maar er zat al metaalvijlsel aan de magnetische aftapplug en met die olie kwamen ook koper (messing/brons) kleurige metaaldeeltjes mee van +/- 0,5 tot 1,5mm.
We hebben de kleppendeksels verwijderd en de achterste cilinder lijkt 1 tandje versprongen op de distributie (ik weet nog niet of de inlaat of de uitlaat versprongen is).
Ook lijkt de achterste distributie spanner heel slap vergeleken met de voorste.

Het doel is om uit te vinden wat het probleem is (geweest) en dit op te lossen zodat ik weer kan rijden.
Ik weet echter niet wat de verdere schade in het blok is en dus of dit reëel is.

1) de achterste distributie spanner lijkt slap, zit hier nog ergens een terugslagklep in een oliekanaal o.i.d. of wordt hij zonder oliedruk puur op de veer op spanning gehouden?
2) Waar kunnen de koperkleurige metaaldeeltjes vandaan komen?
3) Wat is de volgende stap om uit te zoeken wat er allemaal schade heeft?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gr, Jelmer

ps. Ik ben morgen weer bij de motor, ik kan dan pas verder onderzoek doen.
 

Bijlagen

  • metaaldeeltjes_1.jpg
    metaaldeeltjes_1.jpg
    1.023 KB · Weergaven: 22
  • metaaldeeltjes_2.jpg
    metaaldeeltjes_2.jpg
    966,7 KB · Weergaven: 22
Gegarandeerd zou ik niet zeggen...
Zolang er nog lagermateriaal was zal de krukastap niet beschadigd zijn. (lager is veel zachter)

Dat zegt niets, als er maar iets van beschadiging op het lager zit, vreet hij de krukastap op.
Ook als er een stukje vreemd materiaal tussen is gekomen zal dat gebeuren.
Als de krukastap nog heel is, is dat puur geluk, geen vanzelfsprekendheid.
 
Gegarandeerd zou ik niet zeggen...
Zolang er nog lagermateriaal was zal de krukastap niet beschadigd zijn. (lager is veel zachter)
zou ik ook zeggen, maar :

Tijdens het rijden merkte ik dat hij ineens geen vermogen meer had, hij wilde niet meer klimmen in toeren (ik zat toen rond de 7k)
Toen ik het gas los liet sloeg het achterwiel vast
 
check de dynamo ook maar
euvel is dat er een bout uitloopt en die raakt de windingen welke koper vijlsel veroorzaakt.
wel een speciale trekker nodig.
google dit maar eens (aprilia flywheel bolt)
heb het zelf ook gehad bij een falco
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties.
Het is inmiddels duidelijk, zie bijlagen voor de foto's van het big-end lager.
Het is inderdaad ook ingesleten op de krukas en het big-end zelf. Reparatie hiervan zit er niet in dus toch op zoek naar een ruil blok.
Zeker i.c.m. de slechte oliepomp en nog wat endere kleine dingetjes.

Van mij mag hier een slotje op
 

Bijlagen

  • bigend1.jpg
    bigend1.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 13
  • bigend2.jpg
    bigend2.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 12
Terug
Bovenaan Onderaan