KoekieMonstert
MF'er
Beste MF'ers
Ik heb begin dit jaar een 2004 tuono gekocht.
Tot nu toe veel plezier mee gehad en lekker mee gereden
Helaas is hij vorige week een beetje overleden.
Tijdens het rijden merkte ik dat hij ineens geen vermogen meer had, hij wilde niet meer klimmen in toeren (ik zat toen rond de 7k)
Toen ik het gas los liet sloeg het achterwiel vast, na ontkoppelen draaide deze gelukkig weer en kon ik veilig tot stilstand komen.
Ik was bijna thuis dus heb de motor weer gestart en ben rustig naar huis gereden.
Ik merkte dat er iets rammelde/tikte en bij lage toeren (eerst < 1,5k maar later ook bij < 3k) ging het olielampje aan.
Ik heb de motor vorig weekend naar mijn ouders gebracht op de aanhanger om er verder aan te sleutelen.
De olie is er uit (filter moet ik nog bekijken), de olie uit de tank was schoon maar er zat al metaalvijlsel aan de magnetische aftapplug en met die olie kwamen ook koper (messing/brons) kleurige metaaldeeltjes mee van +/- 0,5 tot 1,5mm.
We hebben de kleppendeksels verwijderd en de achterste cilinder lijkt 1 tandje versprongen op de distributie (ik weet nog niet of de inlaat of de uitlaat versprongen is).
Ook lijkt de achterste distributie spanner heel slap vergeleken met de voorste.
Het doel is om uit te vinden wat het probleem is (geweest) en dit op te lossen zodat ik weer kan rijden.
Ik weet echter niet wat de verdere schade in het blok is en dus of dit reëel is.
1) de achterste distributie spanner lijkt slap, zit hier nog ergens een terugslagklep in een oliekanaal o.i.d. of wordt hij zonder oliedruk puur op de veer op spanning gehouden?
2) Waar kunnen de koperkleurige metaaldeeltjes vandaan komen?
3) Wat is de volgende stap om uit te zoeken wat er allemaal schade heeft?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gr, Jelmer
ps. Ik ben morgen weer bij de motor, ik kan dan pas verder onderzoek doen.
Ik heb begin dit jaar een 2004 tuono gekocht.
Tot nu toe veel plezier mee gehad en lekker mee gereden
Helaas is hij vorige week een beetje overleden.
Tijdens het rijden merkte ik dat hij ineens geen vermogen meer had, hij wilde niet meer klimmen in toeren (ik zat toen rond de 7k)
Toen ik het gas los liet sloeg het achterwiel vast, na ontkoppelen draaide deze gelukkig weer en kon ik veilig tot stilstand komen.
Ik was bijna thuis dus heb de motor weer gestart en ben rustig naar huis gereden.
Ik merkte dat er iets rammelde/tikte en bij lage toeren (eerst < 1,5k maar later ook bij < 3k) ging het olielampje aan.
Ik heb de motor vorig weekend naar mijn ouders gebracht op de aanhanger om er verder aan te sleutelen.
De olie is er uit (filter moet ik nog bekijken), de olie uit de tank was schoon maar er zat al metaalvijlsel aan de magnetische aftapplug en met die olie kwamen ook koper (messing/brons) kleurige metaaldeeltjes mee van +/- 0,5 tot 1,5mm.
We hebben de kleppendeksels verwijderd en de achterste cilinder lijkt 1 tandje versprongen op de distributie (ik weet nog niet of de inlaat of de uitlaat versprongen is).
Ook lijkt de achterste distributie spanner heel slap vergeleken met de voorste.
Het doel is om uit te vinden wat het probleem is (geweest) en dit op te lossen zodat ik weer kan rijden.
Ik weet echter niet wat de verdere schade in het blok is en dus of dit reëel is.
1) de achterste distributie spanner lijkt slap, zit hier nog ergens een terugslagklep in een oliekanaal o.i.d. of wordt hij zonder oliedruk puur op de veer op spanning gehouden?
2) Waar kunnen de koperkleurige metaaldeeltjes vandaan komen?
3) Wat is de volgende stap om uit te zoeken wat er allemaal schade heeft?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gr, Jelmer
ps. Ik ben morgen weer bij de motor, ik kan dan pas verder onderzoek doen.