Aprilia tuono met een probleempje

m.mol

Rookie
28 nov 2014
14
2
Barendrecht
Goedendag,

Mijn tuono uit 2006 heeft de laatste tijd wat keuren. Normaal rijden gaat prima. Start goed, slaat niet over, stottert niet, etc.
Wanneer ik harder doortrek of vol gas geef gebeurd het vaak dat bij 6/7000 toeren hij er 1 sec gewoon helemaal mee stopt. Tijdens deze seconde gaat het neutraal lampje aan, en klap ik met mn gebeuren op de tank. Vervolgens gaat hij weer vol gas door. Dit is allemaal heel oncomfortabel.

Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt, of weet misschien waar ik kan beginnen met zoeken?
De dealers zitten niet erg ruim in de tijd, dus vandaar mijn berichtje.

Hoor graag van jullie,

gr, Meurkie
 
heb er nog niet heel veel tijd voor gehad. Maar heb de accuspanning gemeten over de accu. deze varieerde van 13.9 tot 14.2 wanneer ik het toerental verhoogde en de verbruikers inschakelde.

lijkt mij niet heel erg verkeerd.
Ok, en hoe zat het met de massa en hoofdzekering?

Verder is de bruine stekker van de spanningsregelaar ook zeer berucht. Contacten gaan oxideren met alle ellende van dien. Stekker zit een beetje verstopt achter het koelvloeistof reservoir aan de rechterzijde. Boven de spanningsregelaar.

Sowieso verstandig om meteen even te controleren als je toch bezig bent.
 
Ok, en hoe zat het met de massa en hoofdzekering?

Verder is de bruine stekker van de spanningsregelaar ook zeer berucht. Contacten gaan oxideren met alle ellende van dien. Stekker zit een beetje verstopt achter het koelvloeistof reservoir aan de rechterzijde. Boven de spanningsregelaar.

Sowieso verstandig om meteen even te controleren als je toch bezig bent.
Zojuist even de kappen eraf gehad. De bruine stekker is al doorgesoldeerd. Ik heb 1 30A zekering vervangen, omdat op 1 pootje een lichte aanslag zat. Daarna weer een rondje gedaan. Motor "stotterd" (valt heel even uit) nog steeds. meestal rond 8000 toeren met een bijna of vol geopende gasklep. Het neutraal lampje ging niet elke keer branden.

Kan het niet in 1 van de veileiheid sensoren zitten. standaard, omrol sensor, etc.?
 
Zijn de vacuümslangetjes van spruitstuk naar je MAP sensor nog heel/niet geknikt?
9CEDB999-542A-45B5-B195-5865EEC18038.jpeg
 
Ik ben totaal niet bekent met de Tuono, maar zou de zijstandaard beveiliging er voor kunnen zorgen dat de spanning soms even wegvalt? De schakelaar misschien gaar of de veer van de standaard slap of kapot.
 
Ik ben totaal niet bekent met de Tuono, maar zou de zijstandaard beveiliging er voor kunnen zorgen dat de spanning soms even wegvalt? De schakelaar misschien gaar of de veer van de standaard slap of kapot.
dat soort shit komt voor, maar is niet zo vaak toerental/ trilling afhankelijk, maar meestal hobbel/ kuil in de weg afhankelijk.
 
Ik heb het probleem gevonden. Ik heb verschillende componenten doorgemeten. Deze waren allemaal volgende de opgegeven waardes.
Daarna ben ik de kabelboom gaan controleren, ik ben een losse verbinding tegengekomen. Deze zat wel vast op het oogje. Maar de draad zat niet meer goed verbonden. Na reparatie gelijk even rijden. En dan is het een voordeel dat het lekker rustig is. Hij heeft niet 1x meer gestotterd.

Probleem opgelost.

Bedankt allemaal voor het meedenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan