aprilia Tuono startprobleem

alex the Z

MF'er
21 feb 2008
232
0
Brielle
gisteren mee naar mijn werk gereden, heel de dag in de regen gestaan, wil ik 'avonds naar huis, met geen mogelijkheid meer te starten.

benzine zit er in, accu doet het, alleen zit er iets niet lekker bij mijn stuurslot, als ik mijn stuur naar links zet valt het contact af en toe weg, waarschijnlijk een draadbreuk(is al een paar weken zo).

vandaag 6-10 na het werk naar gekeken, accu voor de zekerheid vervangen, luchtfilter gecontroleerd.

morgen weer verder zoeken(bougies, contactslot, bienzine filter)

op het display komt niets raars te staan.

de Tuono 1000R is uit 2004 3n heeft 35.000 km gelopen.

mocht iemand suggesties hebben of iets dergelijks ook zijn gebeurd, aub reactie

ik heb hier al rond gezocht maar tuono's zijn redelijk probleem-vrij.

greatings, Alex '(
 
De standaard problemen komen meestal voort uit het startrelais. Maar je geeft zelf al aan dat er ws een draadbreuk oid is.

Voordat je verder gaat zoeken is het wijs om de kabelboom rondom het stuur even aan een grondige inspectie te onderwerpen..

Daar zit het wel :Y

Anders even checken: startrelais, omvalsensor, zijstandaard, bobines, spanningsregelaar, ECU. (in die volgorde)

Ben benieuwd ;)
 
thanx, alvast

motor start wel, maar slaat niet aan.

Zeeslot, wat bedoel je met omvalsensor? komt mij niet bekent voor
Omvalsensor zit aan de achterkant van de accubak aan de rechterkant van de motor. In hetzelfde "vakje" als het startrelais. Die kan wel eens raar doen. (als je hem los hebt, rammelt hij als je ermee heen-en-weer gaat)

Maar niet aanslaan kan wijzen op: luchttemp sensor, bobines, ECU, spanningsregelaar.

Maar begin nou eens met je draadboom. :Y
 
Als de startmotor wel draait, kun je al veel "wegstrepen". Immers als de kill-switch, zijstandaard, omvalsensor de boel onderbreken, doet de startmotor niets. En zoals de voorganger al aangeeft: kabelboom rondom het stuur checken. Misschien dat door de hoeveelheid regen nu ergens sluiting wordt gemaakt.
 
Draadbreuken in het contactslotschakelaartje zijn niet zeldzaam bij motoren, als ik jou was zou ik je contactslot schakelaar even van de slotcilinder afhalen en loskoppelen van de draadboom. Daarna klik je even het afdekkapje van de schakelaar los en kijk je of er geen soldeerpunten zijn losgeraakt. is dit niet het geval, strip dan even het buitenste (zwarte) omhulsel van de draadbundel af en kijk of er geen draadbreuken inzitten. daarna uiteraard weer met draadtape intapen. :)
 
nou, ik heb het nog niet gevonden, wel een draadbreuk hersteld in het stuurslot, waar daarna gewoon niet starten, heb ook het idee dat daar het probleem niet zit.

bougies zijn ook redelijk droog, vonk nog niet getest.

ik denk dat ik morgen de ANWB maar ga bellen om dat ding naar de dealer te laten brengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan