Dave994258
MF'er
- 2 jun 2020
- 32
- 7
Beste Motor-forum leden,
Dit is mijn eerste post op dit forum en zou graag geholpen worden.
Ik heb een Aprilia tuono V4r uit 2014 en sinds begin dit jaar heeft de Aprilia het 2 keer laten afweten, de startmotor krijgt niet genoeg stroom om te starten => spanning kakt in => dashboard valt uit.
Ik heb destijds het probleem niet grondig onderzocht en heb mij gelijk een nieuwe accu gemonteerd, accu was circa 6 jaar, ik dacht het hiermee te verhelpen.
Helaas, de Aprilia heeft mij weer laten staan.
Wat heb ik allemaal reeds getest? Stator test, spaningsregelaar test.
Stator test
AC Lijnspanning stationair circa 20 V, 4000rpm circa 56 V
Weerstand circa 0,7 Ohm
(waarden gemeten L1-L2, L1-L3 en L2-L3)
Weerstand: L1,L2,L3 naar GND oneindig.
Conclusie: Stator lijkt OK
Vervolgens de spanningsregelaar test
DC uitgangspaning: 14,2 V
DC stroom: zo'n 8 A
Conclusie: Spanningsregelaar lijkt OK
Nu is mij het volgende opgevallen, achter de startrelais gemeten meet ik een stroom van 200 A +.
Dan is ook niet raar dat hij de startmotor niet goed in beweging krijgt met een accu met een max van 175 A (CCA).
Een volle accu geeft mij 1 (soms 2) kans om te starten, als ik na 5 min bij de benzinepomp sta ben ik de sjaak..
Dit neigt een probleem te zijn in de bedrading / aansluitingen.
Ik heb ook nog een USB lader gemonteerd, maar ik meet geen lekstroom of iets dergelijks, bij gebruik gebruikt deze maximaal 0,4 A.
Hoe denken jullie hierover? Heb ik iets over het hoofd gezien?
Dit is mijn eerste post op dit forum en zou graag geholpen worden.
Ik heb een Aprilia tuono V4r uit 2014 en sinds begin dit jaar heeft de Aprilia het 2 keer laten afweten, de startmotor krijgt niet genoeg stroom om te starten => spanning kakt in => dashboard valt uit.
Ik heb destijds het probleem niet grondig onderzocht en heb mij gelijk een nieuwe accu gemonteerd, accu was circa 6 jaar, ik dacht het hiermee te verhelpen.
Helaas, de Aprilia heeft mij weer laten staan.
Wat heb ik allemaal reeds getest? Stator test, spaningsregelaar test.
Stator test
AC Lijnspanning stationair circa 20 V, 4000rpm circa 56 V
Weerstand circa 0,7 Ohm
(waarden gemeten L1-L2, L1-L3 en L2-L3)
Weerstand: L1,L2,L3 naar GND oneindig.
Conclusie: Stator lijkt OK
Vervolgens de spanningsregelaar test
DC uitgangspaning: 14,2 V
DC stroom: zo'n 8 A
Conclusie: Spanningsregelaar lijkt OK
Nu is mij het volgende opgevallen, achter de startrelais gemeten meet ik een stroom van 200 A +.
Dan is ook niet raar dat hij de startmotor niet goed in beweging krijgt met een accu met een max van 175 A (CCA).
Een volle accu geeft mij 1 (soms 2) kans om te starten, als ik na 5 min bij de benzinepomp sta ben ik de sjaak..
Dit neigt een probleem te zijn in de bedrading / aansluitingen.
Ik heb ook nog een USB lader gemonteerd, maar ik meet geen lekstroom of iets dergelijks, bij gebruik gebruikt deze maximaal 0,4 A.
Hoe denken jullie hierover? Heb ik iets over het hoofd gezien?