Aprilia Tuono V4R 2014, startproblemen

Dave994258

MF'er
2 jun 2020
32
7
Beste Motor-forum leden,

Dit is mijn eerste post op dit forum en zou graag geholpen worden.

Ik heb een Aprilia tuono V4r uit 2014 en sinds begin dit jaar heeft de Aprilia het 2 keer laten afweten, de startmotor krijgt niet genoeg stroom om te starten => spanning kakt in => dashboard valt uit.
Ik heb destijds het probleem niet grondig onderzocht en heb mij gelijk een nieuwe accu gemonteerd, accu was circa 6 jaar, ik dacht het hiermee te verhelpen.

Helaas, de Aprilia heeft mij weer laten staan.

Wat heb ik allemaal reeds getest? Stator test, spaningsregelaar test.

Stator test
AC Lijnspanning stationair circa 20 V, 4000rpm circa 56 V
Weerstand circa 0,7 Ohm
(waarden gemeten L1-L2, L1-L3 en L2-L3)

Weerstand: L1,L2,L3 naar GND oneindig.

Conclusie: Stator lijkt OK

Vervolgens de spanningsregelaar test
DC uitgangspaning: 14,2 V
DC stroom: zo'n 8 A

Conclusie: Spanningsregelaar lijkt OK

Nu is mij het volgende opgevallen, achter de startrelais gemeten meet ik een stroom van 200 A +.
Dan is ook niet raar dat hij de startmotor niet goed in beweging krijgt met een accu met een max van 175 A (CCA).

Een volle accu geeft mij 1 (soms 2) kans om te starten, als ik na 5 min bij de benzinepomp sta ben ik de sjaak..

Dit neigt een probleem te zijn in de bedrading / aansluitingen.
Ik heb ook nog een USB lader gemonteerd, maar ik meet geen lekstroom of iets dergelijks, bij gebruik gebruikt deze maximaal 0,4 A.

Hoe denken jullie hierover? Heb ik iets over het hoofd gezien?
 
Heb je de accu nu ook weer getest?
Het zou kunnen dat die weer de geest heeft gegeven.

Stel je vraag ook even in dit topic, daar zitten wat kenners.

 
Heb je de accu nu ook weer getest?
Het zou kunnen dat die weer de geest heeft gegeven.

Stel je vraag ook even in dit topic, daar zitten wat kenners.


Ik heb aangenomen (kans is namelijk heel klein) dat het aan de nieuwe accu ligt.

Spanning is namelijk ook keurig, 12,6 V onbelast.
 
Toch zou ik de accu even (laten) testen, het zou niet de eerste keer zijn...
De oude tuono's hadden vrij dunne bedrading voor het startsysteem, daar was dacht ik een ombouwset voor.
Ik weet niet of dat bij de v4 ook nog zo is.
 

Dit is waarschijnlijk de oplossing, ik heb sindsdien geen problemen meer (rsv4)

Dit :^

koude motor start prima, warm niet, dan is dit de oplossing.
Stroom meten zegt niet zoveel, aangezien je moet meten wat de startmotor vraagt als ie eenmaal draait. Om op gang te komen is de stroom veel hoger.
 
Bedankt
Dit :^

koude motor start prima, warm niet, dan is dit de oplossing.
Stroom meten zegt niet zoveel, aangezien je moet meten wat de startmotor vraagt als ie eenmaal draait. Om op gang te komen is de stroom veel hoger.

Ik ga het proberen door een parallelle kabel van de accu naar startrelais te monteren.

Even meten of de maximale startstroom daardoor inzakt.
 
wat betreft de startstroom en de kabels naar de startmotor : vanaf deze onderstaande link even een paar paginas lezen.
Over het startrelais kun je in de OP nog wel het een en ander vinden.
Betreft wel een V2, maar wel herkenbaar denk ik.

 
Ik heb hem zojuist weer gemeten, na een nacht aan de druppellader, geeft 12,8 V aan.
Als de accuspanning nu na 1 a 2 dagen niet of nauwelijks zakt is dat toch wel een indicatie, samen met de door jou gemeten waardes,
dat de accu in een goede conditie is.
Zoals vermeld is de 9,20V bij starten wel aan de lage kant, wellicht kan de kabels opwaarderen uitkomst bieden.
Van een V-4 weet ik het niet, maar bij de V-2 geeft het startrelais nog wel eens problemen.
 
Ik heb vanavond even een visuele check gedaan van alle kabels. Nu is het mij opgevallen dat er een knik zit in de massa kabel. waarschijnlijk is dit gebeurt tijdens het trekken van mijn USB poort lader.

Om hier zeker van te zijn ga ik de massa kabel overbruggen met een startkabel en kijken of ik daardoor aanzienlijk lagere startstroom heb.
 
En de massa tussen accu en motorblok dan?
Ik denk dat je dan maar een halve verbetering uitvoert.

Dit is de kabel waar ik een kink in heb gevonden, deze ga ik dus sowieso vervangen en de plus van de accu naar startrelais (deze is vrij eenvoudig namelijk).

20200604_183453.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan