Aprilia Tuono V4R 2014, startproblemen

Dave994258

MF'er
2 jun 2020
32
7
Beste Motor-forum leden,

Dit is mijn eerste post op dit forum en zou graag geholpen worden.

Ik heb een Aprilia tuono V4r uit 2014 en sinds begin dit jaar heeft de Aprilia het 2 keer laten afweten, de startmotor krijgt niet genoeg stroom om te starten => spanning kakt in => dashboard valt uit.
Ik heb destijds het probleem niet grondig onderzocht en heb mij gelijk een nieuwe accu gemonteerd, accu was circa 6 jaar, ik dacht het hiermee te verhelpen.

Helaas, de Aprilia heeft mij weer laten staan.

Wat heb ik allemaal reeds getest? Stator test, spaningsregelaar test.

Stator test
AC Lijnspanning stationair circa 20 V, 4000rpm circa 56 V
Weerstand circa 0,7 Ohm
(waarden gemeten L1-L2, L1-L3 en L2-L3)

Weerstand: L1,L2,L3 naar GND oneindig.

Conclusie: Stator lijkt OK

Vervolgens de spanningsregelaar test
DC uitgangspaning: 14,2 V
DC stroom: zo'n 8 A

Conclusie: Spanningsregelaar lijkt OK

Nu is mij het volgende opgevallen, achter de startrelais gemeten meet ik een stroom van 200 A +.
Dan is ook niet raar dat hij de startmotor niet goed in beweging krijgt met een accu met een max van 175 A (CCA).

Een volle accu geeft mij 1 (soms 2) kans om te starten, als ik na 5 min bij de benzinepomp sta ben ik de sjaak..

Dit neigt een probleem te zijn in de bedrading / aansluitingen.
Ik heb ook nog een USB lader gemonteerd, maar ik meet geen lekstroom of iets dergelijks, bij gebruik gebruikt deze maximaal 0,4 A.

Hoe denken jullie hierover? Heb ik iets over het hoofd gezien?
 
Even een update, ik heb een aantal kabels vervangen

16mm2 van accu plus naar de starter (vervangen, oude buiten werking gesteld).
16mm2 van accu min naar het massapunt (vervangen, oude verwijderd).

Helaas heeft de kabels vervangen niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Bij een koude motor kan ik circa 5 keer starten op een volle accu.
Bij een warme motor is het nu om het even of hij start of niet...

Wellicht dat de accu toch een opdonder heeft gekregen, als dat het niet is ben ik ten einde raad...
 
Laatst bewerkt:
Dus je start de motor hij springt aan .je zet hem weer uit .en dat gaat 5 x
Kabel van startrelais naar start motor ook verbeterd .

Zoiets, alleen laat ik de motor 30 sec lopen.

Nee deze kabel is gewoon standaard gebleven gezien deze kabel niet bereikbaar is zonder het blok te monteren. (tenzij je de bestaande kabel laat zitten)
 
R1 big bang hoef je dat ook niet te proberen. Na drie starten is de accu ook leeg. En als de motor net een beetje warm is dan heeft mijn motor zo'n hoge compressie dat als de accu een beetje zwak is je het ook kan vergeten.

Zou er niet teveel achter zoeken.
 
En toen je de motor gekocht ,heb je .
ook deze start test uit gevoed .
Niet boos worden maar als ik mijn motor start ga ik er mee rijden . Van waar deze start test .

Ik word ook niet boos.

Voordat ik de kabelverbetering heb gemonteerd kon ik 2 keer een start doen op een volle accu.

Het gaat mij meer op de warme start, welke helaas nog niet opgelost is met een 100% start ratio...
 
Heb je er eens een andere accu bijgezet, ik bedoel er ff parallel bij aansluiten of t probleem er dan nog is?
De contactvingers van je startrelais kunnen ook wat ingebrand zijn en een te hoge weerstand hebben, daarom de suggestie om m eens met een bv schroevendraaier over de contacten te overbruggen 🤔

Voor die tijd heeft t altijd goed gewerkt?
 
Test . startmotor met startkabel (hulpkabel ) rechtstreeks aansluiten motor op contact en kijken wat er dan gebeurde
(+ spanning meten ).
Indien grote spanning dip .
Hulp accu ( auto) erbij indien nog spanning dip ,
Verdenk ik toch de startmotor
 
Heb je er eens een andere accu bijgezet, ik bedoel er ff parallel bij aansluiten of t probleem er dan nog is?
De contactvingers van je startrelais kunnen ook wat ingebrand zijn en een te hoge weerstand hebben, daarom de suggestie om m eens met een bv schroevendraaier over de contacten te overbruggen 🤔

Voor die tijd heeft t altijd goed gewerkt?

Nee dan is er geen probleem meer, zo heb ik heb ook weer aangekregen.
Maar goed, wat wil je ook met een autoaccu van 500 CCA...

Startrelais is in orde, visueel gecheckt en gemeten.
 
Dat ie wel startte als ie koud is was duidelijk, dan gaat ie toch ergens een weerstand opbouwen op bedrijfstemperatuur.
Waarschijnlijk zoals W.B. Ook al aangaf de startmotor, te hoge weerstand in je anker. Zit er ergens een Bosch service dienst bij je in de buurt?, die kunnen dit checken, met zo'n old skool kattenoog.😉
Je kunt zelf bv wel de collector met schuurlinnen reinigen en de borstels checke.
 
Dat ie wel startte als ie koud is was duidelijk, dan gaat ie toch ergens een weerstand opbouwen op bedrijfstemperatuur.
Waarschijnlijk zoals W.B. Ook al aangaf de startmotor, te hoge weerstand in je anker. Zit er ergens een Bosch service dienst bij je in de buurt?, die kunnen dit checken, met zo'n old skool kattenoog.😉
Je kunt zelf bv wel de collector met schuurlinnen reinigen en de borstels checke.

Thx voor de tip.

Wat ook nog een optie is, is een aparte massa kabel naar de startmotor te leggen, deze is nu via de behuizing verbonden met het massapunt. Enig idee of dit kan bijdragen? Zou het vrij simpel kunnen testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan