Aprilia Tuono V4R 2014, startproblemen

Dave994258

MF'er
2 jun 2020
32
7
Beste Motor-forum leden,

Dit is mijn eerste post op dit forum en zou graag geholpen worden.

Ik heb een Aprilia tuono V4r uit 2014 en sinds begin dit jaar heeft de Aprilia het 2 keer laten afweten, de startmotor krijgt niet genoeg stroom om te starten => spanning kakt in => dashboard valt uit.
Ik heb destijds het probleem niet grondig onderzocht en heb mij gelijk een nieuwe accu gemonteerd, accu was circa 6 jaar, ik dacht het hiermee te verhelpen.

Helaas, de Aprilia heeft mij weer laten staan.

Wat heb ik allemaal reeds getest? Stator test, spaningsregelaar test.

Stator test
AC Lijnspanning stationair circa 20 V, 4000rpm circa 56 V
Weerstand circa 0,7 Ohm
(waarden gemeten L1-L2, L1-L3 en L2-L3)

Weerstand: L1,L2,L3 naar GND oneindig.

Conclusie: Stator lijkt OK

Vervolgens de spanningsregelaar test
DC uitgangspaning: 14,2 V
DC stroom: zo'n 8 A

Conclusie: Spanningsregelaar lijkt OK

Nu is mij het volgende opgevallen, achter de startrelais gemeten meet ik een stroom van 200 A +.
Dan is ook niet raar dat hij de startmotor niet goed in beweging krijgt met een accu met een max van 175 A (CCA).

Een volle accu geeft mij 1 (soms 2) kans om te starten, als ik na 5 min bij de benzinepomp sta ben ik de sjaak..

Dit neigt een probleem te zijn in de bedrading / aansluitingen.
Ik heb ook nog een USB lader gemonteerd, maar ik meet geen lekstroom of iets dergelijks, bij gebruik gebruikt deze maximaal 0,4 A.

Hoe denken jullie hierover? Heb ik iets over het hoofd gezien?
 
Al die noodmaatregelen zouden helemaal niet nodig moeten zijn. Er is iets echt niet goed aan jouw specifieke motor qua installatie of het is een algemeen probleem bij dit type motor.

Het is mij al vaker opgevallen dat de motor accu's het slecht trekken een V4 of twin of iets wat er op lijkt waarbij hij twee cilinders of een grote cilinder volume in de compressie moet gooien en dan volledig inkakt. Er zijn veel goede ervaringen met MotoBatt accu, weet niet welk merk en type accu jij gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
Al die noodmaatregelen zouden helemaal niet nodig moeten zijn. Er is iets echt niet goed aan jouw specifieke motor qua installatie of het is een algemeen probleem bij dit type motor

Ik heb mij de laatste dagen verdiept hierin, maar de hot start issue is een algemeen probleem bij Tuono's en RSV's. Vaak een combinatie van te dunne kabels en locatie starter (naast de uitlaat).

Daarnaast moeten de accu, spanningsregelaar, stator, verbindingen, starter. startrelais wel in orde zijn voordat je kunt spreken over het algemene hot start issue.
 
Mijn plan van aanpak is nu als volgt:

De volgende test ga ik uitvoeren.
100% accu geladen.
Rondje van 10km rijden (zodat alles op bedrijfstemperatuur is), starten en Imax accu + Umin accu meten (zegt iets over de bekabeling).

Aan de starter een extra massakabel monteren en met dezelfde factoren de test uitvoeren.
100% accu geladen
Rondje van 10km rijden (zodat alles op bedrijfstemperatuur is) => starten en Imax accu + Umin accu meten.

Hieruit zou ik moeten concluderen of het hiermee opgelost is, zo ja => nieuwe accu monteren en niet weer naar kijken.
 
De standaard accu is eigenlijk te licht om een 1200cc goed rond te krijgen.
Zeker als de motor al even heeft gelopen, is de compressie nog wat hoger en moet de startmotor nog meer vermogen leveren.
Mijn advies:
Kijk welke maximale accumaat je kwijt kunt en zoek bv naar een vervanging die net wat meer Ah levert.
Zo ben ik mij MotoBatt uitgekomen, die krijgen vaak net wat meer capaciteit in hetzelfde volume.
12 Ah voor een 1200cc motor is eigenlijk gewoon te krap.
 
Heb toch het idee dat je startrelais het contact ervan een overgangsweerstand in zit waardoor deze teveel stroom trekt tijdens het starten.
Vooral de klacht dat tijdens koude start de motor redelijk tot goed start maar als deze na een rit even uit wordt gezet en binnen een paar minuten weer probeert te starten dat je een haperende start krijgt . Net of de accu bijna leeg is . Als je een tijdje wacht start deze ineens weer ok ?
Verbind deze eens door met een losse dikke draad en meet dan de start stroom eens ?
De standaard bedrading en startrelais van italianen zijn idd nogal minimaal bemeten .
Vooral de opening daar je een stroom van 200 A + meet ?

Rij zelf Falco daar is het startrelais (50Amp) bagger standaard . Eentje van Yamaha erin van 150 Amp en over dat start gezeik .
Ook de accu iets groter genomen .
 
Laatst bewerkt:
Even een update, ik heb een aantal kabels vervangen

16mm2 van accu plus naar de starter (vervangen, oude buiten werking gesteld).
16mm2 van accu min naar het massapunt (vervangen, oude verwijderd).

Helaas heeft de kabels vervangen niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Bij een koude motor kan ik circa 5 keer starten op een volle accu.
Bij een warme motor is het nu om het even of hij start of niet...

Wellicht dat de accu toch een opdonder heeft gekregen, als dat het niet is ben ik ten einde raad...

Tijdens het upgraden van de kabels van mijn Tuono V2 kwam ik er op uit dat de 16mm2 kabels eigenlijk nog te dun zijn om de voltage-drop serieus te verbeteren en daarom ben ik gegaan voor 25mm2.

Praktisch verschil:

Iets om in je achterhoofd te houden, ik wil niet zeggen dat 16mm2 niet voldoende hoeft te zijn.
 
Tijdens het upgraden van de kabels van mijn Tuono V2 kwam ik er op uit dat de 16mm2 kabels eigenlijk nog te dun zijn om de voltage-drop serieus te verbeteren en daarom ben ik gegaan voor 25mm2.

Praktisch verschil:

Iets om in je achterhoofd te houden, ik wil niet zeggen dat 16mm2 niet voldoende hoeft te zijn.

Theoretisch gezien

Met de volgende gegevens:
kabel lengte: 1,4 m (is de volledige lengte van de plus / min)
Spanning: 12 V DC
Startstroom: 175 A (uitgaand accu CCA)

Spanningsval:
bij 10mm2: 0,79 V
bij 16mm2: 0,5 V
bij 25mm2: 0,3 V

Mits er juiste verbindingen en werkende componenten..
 
In de V2 falco/tuono zaten startrelais in met een max contact stroom van 50 amp, wat resulteerde na een tijd dat de motor rottig was te starten en warm helemaal . (giga overgang weerstand opgebouwd in je relais contact) Daar kwam nog bij dat het gebrekkige starten ook nog je startkoppeling om zeep hielp en dat is een dure reparatie.
Het Yamaha start relais heeft een contact stroom van 150 Amp dit ism een iets zwaardere Yuasa /Exide accu verhielp het gezeik hiervan.
Magnecor kwam later ook nog met een verbeterde accu kabel kit plug and play voor de opvang van eventuele spannings drop die ook kon ontstaan met de idd dunne bekabeling . 10 kwadraad . Zullen vast ook wel iets voor de V4 hebben .
Yamaha startrelais 4KD-81-940-00.

Maar zou eerst zoals Voldoor al aangaf contact kortsluiten met een dikke schroevendraaien en dan de stroom eens meten .
Die is dan echt geen 200 Amp hoor .

Let wel werk VEILIG !!!

Of het echt je probleem uit de wereld helpt ? Meten is weten :)

Maar als je het echt wilt weten kun je vdv aanspreken dat is echt de electra specialist hier.
 
Laatst bewerkt:
Startrelais heb ik getest, wat denken jullie?

geleidingsweerstand (of overgangsweerstand) is 0,7 Ohm (11 en 14 )

6 Ohm tussen de eltromagneet (A1 en A2)

1591643806229.png
 
Laatst bewerkt:
Wat jij daar gemeten hebt neem ik aan met bekrachtigd relais zou eigenlijk nul moeten zijn, dus geen weerstand. Er zit daar een strip koper in die contact maakt en die kan als ik zo lees vanaf fabriek al te licht zijn en gaan inbranden.
Sluit alles gewoon aan, op contact zetten en dan ff een flinke schroevendraaier op de contacten zetten. Wellicht hoor je al dat ie m sneller rondgooit.
 
Hoe getest? Er moet een flinke start stroom door het contact lopen .
Wat voor een meter gebruik je ? Hoeveel tiende ohm geeft je meter aan als je de pennen tegen elkaar houd?
Zoals hiervpor gezegd . Sluit em kort en kijk hoe de startmotor dan de boel ronddraait . Waarschijnlijk zoals gezegd een stuk rapper.
 
Even een update, ik heb een aantal kabels vervangen

16mm2 van accu plus naar de starter (vervangen, oude buiten werking gesteld).
16mm2 van accu min naar het massapunt (vervangen, oude verwijderd).

Helaas heeft de kabels vervangen niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Bij een koude motor kan ik circa 5 keer starten op een volle accu.
Bij een warme motor is het nu om het even of hij start of niet...

Wellicht dat de accu toch een opdonder heeft gekregen, als dat het niet is ben ik ten einde raad...

Hallo Dave,
Ik zit met kromme tenen deze thread te volgen. Dus ik heb me na zeker 20 jaar meelezen, maar eens aangemeld. 😊
Ik heb de V2 Tuono gehad en heb nu de V4r. Ik stond op het eerste ritje ook stil met de hot-start probleem. Het probleem is niet helemaal hetzelfde als bij de V2. Bij de V2 was het simpel op te lossen met een 14Ah accu en deze bij start kuren direkt te vervangen. Het probleem werd veroorzaakt door de enorme compressie bij warme motor, waardoor de startmotor stilstond en een kortsluiting vormde. Het slechte starten versnelde daarnaast ook het beruchte verslijten van de startkoppelingslager, maar dat terzijde.
Bij de V4r echter, kan geen grotere accu geplaatst worden, maar zelfs als dat wel kon, dan lost dat het probleem niet op.
De standaard bekabeling is 25qmm (dacht ik) naar het startrelais en vandaar naar de startmotor. De rest van de motor wordt ook gevoed vanaf het startrelais, dus bij spannings val over dat stuk kabel, valt ook de spanning naar de dash en die valt uit onder de 10V geloof ik, en onderbreekt de start.
Ik heb het opgelost door een stuk kabel, 10qmm, parallel van accu naar startrelais, en een tweede kabel parallel van blokaarde naar minpool van de (nieuwe) accu.
16 kwadraat is echt véél, maar dan ook echt, véél te dun.
 
Ik sluit de topic bij deze, het probleem is opgelost.

Start onder alle omstandigheden zoals het hoort.

Wat het meeste geholpen heeft is de accu upgrade, die 55 A extra merk je.

Voor rest heb ik de volgende upgrade gemaakt:
-16mm2 parallel gezet naar de startrelais
-16mm2 massa kabel vervangen naar het massapunt
-16mm2 massa kabel aangelegd massapunt naar de startmotor
-ECU race map update

Voor de rest geteste onderdelen maar in goede staat bevonden:
-Startrelais
-Stator
-Spanningsregelaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan