Aprillia RSV4 betrouwbaarheid

Tini-R

MF veteraan
13 feb 2010
33.370
156
Rotterdam
Goedemiddag,

Ik ben een beetje aan het kijke naar een Aprilia RSV4.
Echter vroeg ik me af hoe het zit met de betrouwbaarheid. Hoor dat de gen1 (als het goed is van 2009 -2012?) veel problemen heeft? Drijfstang problemen heb ik al voorbij zien komen. Motorzaak hier in de buurt zei ook al niet aan beginnen.
Maar lees ook bijvoorbeeld verhalen van mensen die probleemloos 70k erop gezet hebben.

Ben er benieuwd naar evt ervaringen van mensen hier. Zelf vandaag proefgereden op een 2014 RSV4. Rijdt waanzinnig en dat geluid, heel bruut!

Achterrem deed alleen geen reet en kreeg 3x een rood uitroepteken op het dashboard welke ook daarna verdween, waarschijnlijk door de Austin Racing pijp wellicht?
Dus voordat ik de overstap evt zou maken wil ik wel zo goed mogelijk geinformeerd zijn :)

Rij nu zelf bijna 7 jaar een 05 zx10r, 1 versnellingsbak revisie gehad bij 72.000(en was net het begin van slijtage) en verder nooit problemen mee gehad, verbruikt geen druppelolie en rijd nog fantastisch.
 
In de sport sectie van dit forum is een speciaal Aprilia RSV topic, stel je vraag daar ook eens.

Mbt de betrouwbaarheid kan ik niks zeggen maar dat je 3x een ! in beeld krijgt tijdens de proefrit lijkt me nou niet heel fijn. Is de onderhoudsgeschiedenis bekend? En wat zei de verkoper mbt het uitroepteken?
 
In de sport sectie van dit forum is een speciaal Aprilia RSV topic, stel je vraag daar ook eens.

Mbt de betrouwbaarheid kan ik niks zeggen maar dat je 3x een ! in beeld krijgt tijdens de proefrit lijkt me nou niet heel fijn. Is de onderhoudsgeschiedenis bekend? En wat zei de verkoper mbt het uitroepteken?
Dat wist deze niet.
Toevallig sinds net contact met de oud eigenaar, volgens hem iets met de knipperlichten. Verder heeft hij nooit problemen gehad met de motor.

Had idd even gekeken naar dat topic, maar dat is voor zover ik kon zien niet voor de rsv4.
 
Moto heeft te lang stil gestaan zonder druppellader en/of batterij is vervallen.. te laag voltage< rood uitroepteken wijst op probleem van te lage spanning. Maar kan ook een los zittend contactprobleem zijn of een door frictie gesleten spanningskabel,...etc
 
De genoemde drijfstangen is een non issue. Dat was de eerste batch standaard RSV4's, de drijfstangen waren niet volgens specificatie geleverd doort een externe leverancier. Alle motorfietsen die dat betrof zijn middels een recall voorzien van een nieuw blok.

Ik rij al jaren RSV4 en heb er ook behoorlijk wat verkocht en in onderhoud, ze zijn zeker wel betrouwbaar. In ieder geval betrouwbaarder dan een S1000RR. Alleen bij intensief circuitgebruik is er een strikt onderhoudsvoorschrift, dan wordt het een hele dure hobby. Als daar niet aan wordt voldaan nog veel duurder....

Als ik jouw omschrijving hoor van de motor waar je op hebt proefgereden zou ik die lekker laten staan. Is de motor wel afgesteld op de vervangende uitlaat(demper)? Zeker met een korte einddemper is dat nodig.....
 
Laatst bewerkt:
Ieder 6000 km moet het blok serieus open. Vanalles nameten en vervangen. Het is afhankelijk van de bouwjaren.

Hierbij het schema voor een later model.....
 

Bijlagen

  • Pages from A_170843_TC_EN - RSV4 RF-RR E4 MY 17 - Maintenance schedule for track use.jpg
    Pages from A_170843_TC_EN - RSV4 RF-RR E4 MY 17 - Maintenance schedule for track use.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 142
Laatst bewerkt:
Schokkend. En wat verstaan we onder intensief circuit gebruik. Is dat 6-8 dagen in het jaar? Of praat je dan echt over veel meer?
Zo schokkend is het niet, Ducati en BMW hebben dezelfde richtlijnen.... Dat is gebaseerd op circuitgebruik op racesnelheid/niveau, dus niet als je 6 tot 8 recreatieve circuitdagen per jaar draait en de rest op straat doorbrengt.
 
For Track Use, ik ga er dan vanuit dat het een circuit motor is. Is het dan nog heel schokkend?

Maar er zal wel een keer een einde komen aan de onderdelen voorziening en dan blijf je achter met een niet te repareren wrak?
 
For Track Use, ik ga er dan vanuit dat het een circuit motor is. Is het dan nog heel schokkend?

Maar er zal wel een keer een einde komen aan de onderdelen voorziening en dan blijf je achter met een niet te repareren wrak?
Dat is bij een hoop merken zo..... maar er is aftermarket ook heel goed spul te koop. Het kost alleen wat.
 
Dat is bij een hoop merken zo..... maar er is aftermarket ook heel goed spul te koop. Het kost alleen wat.
Zeker, maar Aprilia stond niet per se bekend om goede onderdelen voorziening. Voor mijn oude Honda is ook niet alles te krijgen, maar er is wel vrij veel ruimte tussen 'circuit-klaar' en ' het doet het nog wel een tijdje ' waarmee je af en toe eens door een stuk omgeploegd land crosst.
 
Zeker, maar Aprilia stond niet per se bekend om goede onderdelen voorziening. Voor mijn oude Honda is ook niet alles te krijgen, maar er is wel vrij veel ruimte tussen 'circuit-klaar' en ' het doet het nog wel een tijdje ' waarmee je af en toe eens door een stuk omgeploegd land crosst.
Ik heb nog geen echt negatievere ervaring met Aprilia tov andere merken. Je moet soms wat alnger wachten, maar tot nu toe heb ik nog nooit een motor voor een klant af moeten schrijven omdat er geen onderdelen meer zijn.
 
Ik heb nog geen echt negatievere ervaring met Aprilia tov andere merken. Je moet soms wat alnger wachten, maar tot nu toe heb ik nog nooit een motor voor een klant af moeten schrijven omdat er geen onderdelen meer zijn.

Top dank voor je feedback man! Fijn om te horen dat in elk geval de 2e gen wel goed zijn.
S1000RR ook naar zitten kijken, maar geluid van de V4 is toch wel waanzinnig en je ziet ze niet zoveel.

Is er overigens veel verschil tussen de Factory uitvoeringen qua weggedrag vergeleken met de standaard versies? Vond deze waar ik op had gereden al behoorlijk goed op de weg liggen(geen factory)
 
Of de Factory uitvoering het extra geld waard is moet je eigenlijk zelf ervaren en dan bepalen. De Factory heeft lichtere wielen en betere vering.

Ik rij een non-Factory Tuono uit 2014 en vindt de Sachs vering wat tegen vallen. Doet het goed hoor, maar het is niet lekker in te stellen naar mijn zin. Voor teveel ingaande demping, ondanks de dunne olie, achter te weinig ingaande demping, ondanks de dikkere olie.

Maar iedereen beleefd dat anders, dus ik zou zeggen: lekker proefrijden.

Kijk trouwens even goed vanaf welk bouwjaar er een Factory uitvoering is, bij de Tuono is dat vanaf 2015 en die zijn echt een heel pak duurder dan de 2014 modellen (orde groote van 4000 euro).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan