Aprillia Scarabeo 500

Is tie niet technisch gelijk aan de Piaggio Beverly 500? Als dat zo is kun je in het Beverly topic meer dan genoeg informatie vinden.

Moto73 (onvoorstelbaar, maar waar) heeft er vorig jaar, ergens in het najaar, nog een testje over geschreven. Ze waren erg positief.
 
Dit was wat ik er vorig jaar mei over schreef:

Ik was deze week maar eens gaan proefrijden op een Scarabeo 500ie. De Scarabeo is een soort Beverly 500, maar dan anders gestyled, best mooi eigenlijk, en 'n enorme verbetering tov de oude Scarabeo (over smaak valt altijd te twisten). Hij heeft wèl euro 3 injectie, maar geen ABS, maar wel 'n gecombineerd remsysteem dat krachtig aanvoelt.

Hij is iets duurder dan een SH300, maar dan heb je wel een enorme kuip onder het zadel. De tank zit daarom tussen je voeten. De SH heeft danwel 'n vlakke treeplank, maar de tank neemt daar wel de helft van de bergruimte onder het zadel in. You win some and you lose some. Standaard klasse 3 alarm, erg goed. De flinke dashboardklep doet een grote ruimte vermoeden maar er zitten slechts 2 vakjes voor telefoons achter, 2 keer zoveel als de SH dus.

full


De benzinemeter werkt met slechts 4 lcd-blokjes in het display en dat is weer minder. Het klokkenspel is indrukwekkend, maar de forse chromen omlijsting is van een goedkoop soort plastic. Waarom niet van lichtmetaal zou je zeggen. Performance is prima, maar ik had nergens het gevoel dat ie sneller zou zijn dan de SH, ook al is er een opgegeven max van 160 km/h, 25 kilo meer en 10 pk meer vermogen. Wendbaarheid was okee, maar de SH voelt veel kompakter. De Scarabeo is echt een forse scooter, met een soort Harley-logo op de boeg.

Aan alles merk je de net iets lagere standaard van de build-quality: Nogal wat rommelige kabels en draadjes met stekkers, slecht afgewerkte metalen gietstukken, knopjes met speling, niet mooi aansluitende plasticdelen, enzovoort. En dit is wel een motor van 7000 euro. Het dubbele ruitje ziet er kek uit, maar ik moest wel bukken om uit de wind te blijven. Het zicht op de weg oogt wat rommelig met die kontraptie recht voor je neus.

Op de standaard zetten, op- en afstappen, hanteerbaarheid zijn allemaal iets beter op de SH (is mijn indruk), maar kwa looks is de Scarabeo best 'n stoer en subtiel geheel. Toch ga ik voor de SH, met ABS, mooiere kont, de Scarabeo heeft echt een joekel van een achterspatbord met een 14" wiel eronder met zo'n 15 cm ertussen.
 
Op www.fan.tv onder tab motor tv is in de uitzending van 1 april 2007 een item geweest over de aprilia atlantic en de scarabeo.
Misschien dat je daar wat aan hebt.
 
Ik heb gister proefgereden op de scarabeo en moet zeggen dat ik hem erg goed vond rijden! Zo goed zelfs dat ik hem heb bestelt. De keuze was niet zo moeilijk, aangezien ik een aprilia wou en ik de atlantic niet zo mooi vond. Het is een perfecte scooter voor woon werk verkeer, aangezien ik veel kilometers in de stad maak is het dus erg handig. Zelfs inhalen op een 80 kilometer weg is geen enkel probleem. Wat ook erg handig is, is dat hij standaart is uitgerust met een anti-diefstal beveileging. Zodra ik hem binnen heb zal ik wel wat fototjes online zetten!
 
Mooi zo'n Scarabeo, maar vanwaar €1000 prijsverschil met de Atlantic?
Waar zit 'm dat in vraag ik me af.
 
Het verschil tussen de Atlantic en Scarabeo? De Scarabeo is smaller, heeft een groter voorwiel (14 vs 16"), 5 mm hoger zadel (785mm), 10kg minder gewicht (189kg) - en 2 liter minder tankinhoud (13.2l, Atlantic heeft 15l). Eerlijk vind ik de Scarabeo mooier en verwacht ik dat 'ie stabieler is bij hoge snelheden maar trager bij het stoplicht. Toch erg sexy hoor, vooral met panniers, al liijkt me de Atlantic waarschijnlijk ietsje meer waar voor je geld? De Beo 500 heeft een 460cc motorblok (29kW, 39.4hp, 43Nm). De Scarabeo 400 (399cc, 24.5kW, 33.3hp, 36Nm) komt dus dichtbij, is goedkoper (als ik 'm kan vinden tenminste) en haalt eenzelfde topsnelheid (ca. 160 km/u). Met zelfde gewicht en tankinhoud zal de 400 ook zuiniger rijden mag ik aannemen. Ik zou graag es een 400 ontmoeten! Een 500 ook. Maar waar vind ik deze bikes? |(

Edit: een Beo 400 kost hetzelfde als een 500, is enkel beschikbaar in Italië en Japan vanwege de verzekeraars daar.. Moet dus een 500 worden.
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal ik heb vandaag een proefrit gemaakt op een scarabeo 500.
Even bellen naar roke motoren en ik kon een ritje maken,SUPER!
Het betrof een donker bruine met 9000km op de klok.
full

Na een kleine uitleg voornamelijk over het alarm bij het starten kreeg ik de sleutels en natuurlijk ging het gelijk regenen :N
Dus voorzichtig op pat gegaan en de natte bochten als een watje in gestuurd.
Je zit heerlijk op het grote zadel tegen het rugge steuntje en zo heb je mooi uitzicht op de
prachtige cockpit.
In de regen zat ik best wel redelijk beschermd (ben ik niet gewend) met het ruitje op de laagste stand. Helaas kon ik het ruitje niet omhoog halen want er zat geen inbussleutel bij.
Nix13 was er ook bij met zijn cube 300 en zo kon ik mooi het verschil in trekkracht ervaren.
Nu is de cube echt niet langzaam maar de scarabeo is wel een stuk sneller hoor
full

Leuk is het dat als je gas geeft de scooter omhoog komt en je gelijk kunt genieten van het mooie uitlaat geluid(standeerd).klasse.
De acceleratie,de tussen sprintjes en het oppakken voelen heerlijk vlot aan
en je word zeer snel naar voren geschoten! Geweldig.
full

Aan ruimte geen gebrek zeker met de topkoffer erbij en eventueel een tunnelbag zodat
je van alles mee kan nemen zonder gelijk de auto te moeten nemen.
Hij rijd verschrikkelijk lekker maar nu wil ik nog een proefrik maken op een beverly 500
want daar tussen moet de keuze gaan vallen als het allemaal goed gaat.
Kortom, het is uitstekend bevallen en ik kan niet wachten tot het zover is.

Na de proefrit werd ons , nix13 en ik nog een rit aangeboden op een mp3 400LT,
ook leuk maar niet voor mij. Ook nog op een vectrix gezeten,benieuwd hoe dat rijd.
Maar het was een hele leuke zaterdag zo.
Groeten peter
 
leuk verhaal Peter, succes met je keuze. Heb je op de Aprilia SportCity Cube van Nix13 ook nog gereden ?
 
leuk verhaal Peter, succes met je keuze. Heb je op de Aprilia SportCity Cube van Nix13 ook nog gereden ?

Nee wel op zijn oude 200 en dat ging best lekker.
We ruilen nog wel een keer want het weer was er ook niet echt naar.
Ik bedacht me tijdens de rit op de 500 dat deze mij het zelfde gevoel gaf als met de
sportcity.
Als je met de aprillias rijd lijkt het wel of het sturen heel zwaar gaat.
Ik kreeg net het gevoel of het stuur bijna vast zit aan het frame en er maar weing
beweging in zit.
Dat is natuurlijk iets van gewenning want als ik op mijn typhoon aan het stuur trek
dan gaat hij gelijk haaks om.
 
Ruilen is echt goed en wat jij doet lekker proefrijden is prima. Goed oriënteren en een goeie keuze maken, je gaat er tenslotte toch een poosje meer rijden.

Over dat sturen heb ik inderdaad ook verschil gemerkt, maar dat is idd een kwestie van wennen.

Denk dat het met de vorm van het frame te maken heeft, het totaalgewicht en de verdeling van dat gewicht. De Tmax stuurt weer heel anders dan de Xmax heb ik ervaren. Terwijl de Tmax 2009 precies hetzelfde stuurt voor mijn gevoel als de Tmax 2001.

Komt goed, lekker proefrijden en we zien je binnenkort wel met de nieuwe aanwinst !

goed weekend hopelijk houden we het droger morgen dan vandaag B|
 
Dank voor je verhaal, Bally69. Interessant! Jammer van de regen maar aan de andere kant is dit een scooter met behoorlijke power en grote wielen - in Nederland regent het vaak en als de scooter dan bevalt is het vast alleen maar beter op slechte dagen. Toch? Ik ben qua rijbewijs nog niet klaar voor een grote motor/scooter, hoop dat deze zomer te regelen - dan een testrit met kou en hagel of natte sneeuw in de herfst :)

Even gekeken bij Roké motoren en de 2007 Beo kost daar 5350 euro's met zo'n 9000km op de klok? Toch best stevig voor als de nieuwe zo'n 7000 is. Aan de andere kant is depreciatie dus niet zo'n probleem geloof ik, en da's wel fijn. Maar mijn 6 maanden oude Mojito 125 heeft nu al 7000 km op de klok voor een redelijk woon-werkverkeer. Voor een '07 scooter met snelweg-power verwacht ik een hoger aantal km op de klok, dit is vreemd laag naar mijn mening - de Beo is toch geen zomerfiets? Ik zou makkelijk 15.000 per jaar halen ermee vrees ik. *D

Ik ben een Aprilia fan dus zou de Beverly links laten liggen, maar nieuwsgierig ben ik wel. Laat ajb je ervaringen weten!
 
Inmiddels heb ik zo'n 600 km met de Scar 500 gereden. Gaat ontzettend lekker. Na de 1000 km beurt kan ik hem echt belasten. Tot mijn verbazing is de Scar ook nog redelijk zuinig: 1:25. Moet wel zeggen dat ik rustig heb gereden. Valt mij zeker mee. De Agility 150 reed ongeveer hetzelfde. De Honda Dylan was iets zuiniger 1:27.
 
Hey Mish, leuk om te lezen dat de Scarabeo je goed bevalt. Dat hij vrij zuinig is, is mooi meegenomen. Zeker als je rekening houdt met de prestaties.

Ik heb me lang moeten inhouden, maar nu zit ik toch weer met wat vraagjes..... Welke banden zijn er onder je Scarabeo gemonteerd? Je ziet ze op foto's met Sava, Pirelli GTS of Michelin Gold Standard, maar met welke wordt hij af fabriek geleverd? En in een test heb ik gelezen dat de Scarabeo (in de test een 300cc) een vrij beperkte stuuruitslag heeft en daardoor een nogal grote draaicirkel. Ondervind jij hier last van bij het manouvreren of tijdens het rijden in de stad? Alvast bedankt voor je antwoorden en nog veel rijgenot!
 
Ik heb even voor je gekeken: Het zijn SAVA's die eronder liggen. In eerste instantie dacht ik dat het bagger banden zijn, maar ze zijn zeker niet de goedkoopste in zijn soort. Met dit weer nog niet echt kunnen testen.

0143521559_hi.jpg



Ik heb geen last van de evt. beperkte stuuruitslag. Met het rijden merk je dat de scoot 'zwaar'stuurt. Je krijgt hem echt lekker door de bocht als je met je lichaamsgewicht gaat werken. Dit zal wel wennen zijn. Reed hiervoor een Kymco Agility..

De remwerking vind ik als enige een min puntje. De gecombineerde voor en achterrem vind ik minder goed werken. Alleen de voorrem (aan de linkerkant) werkt een stuk beter. Dit had ik met mijn Dylan ook. Kennelijk werkt zo'n gecombineerde rem minder goed.

Verder ben ik dik tevreden. Echt een top ding voor het geld!

Msh
 
Bedankt voor je reactie Mish. Soms duurt het wel even vooraleer de remmen optimaal werken, die moeten zich eerst wat "zetten", dus misschien wordt dat binnenkort beter. Anders bij de onderhoudsbeurt laten bijstellen. Wat die Sava's betreft heb ik al minder positieve dingen gelezen. Ze zouden niet zo veel vertrouwen geven. Pirelli's bieden bijvoorbeeld meer grip en de Michelins zijn goede allrounders. Maar ja, in tests gaan ze vaak tot het uiterste, hetgeen niet gebeurt bij dagdagelijks gebruik.
 
De standaard Sava's die op scooters geleverd worden zijn misschien niet de goedkoopste, maar dat wil nog niet zeggen dat ze heel goed zijn. Mijn ervaring met Sava tot nu toe, is dat het slecht rijd. Ik raad iedereen die een nieuwe scooter koopt ook meteen aan om zijn banden te vervangen. Het klinkt misschien stom, maar het is de enige manier om het volle bochtenwerk en comfort uit je scooter te krijgen, andere bandjes maken een enorm verschil.
 
Mmmmh, zal weer een kostenpost bijkomen.... Ben bang dat ik dit even moet uitstellen. Kan niet alles hebben :)


Zal bij de eerste onderhoud even de remmen laten checken.

Thanks, Msh
 
Hee mish, hier nog even een ondersteunende reactie. Ik heb met mijn scooter (Gilera DNA) het gevoel dat mijn achterrem niet goed werkt. Ik ben er achter gekomen dat het bedrog is. Als ik mijn rem vol in knijp dan blokkeert het achterwiel en gaat het slippen. Toch merk ik daar weinig van en alleen het geluid verraad dan dat ik slip. Op het voorwiel staan bij het remmen grotere krachten, en je kunt dus ook een grotere remkracht kwijt op de voorrem. Het hele gewicht van de scooter wil bij het remmen gewoon doorgaan (inertia heet dat) en daardoor wil de achterkant nog wel eens de lucht in gaan als ik hard met de voorrem rem. Dat is dus meteen de reden dat voorremmen altijd groter zijn en soms dubbel uitgevoerd. Bij het remmen word ook aangeraden om 70% op de voorrem te remmen en 30% met de achterrem.

Maar als je gevoel zegt dat het niet klopt, is het altijd goed om het even na te laten kijken. Mocht je na de check geen resultaat hebben dan is het altijd een optie om naar een stalen remleiding te kijken. Vooral de lange achterremleiding absorbeert veel druk door haar elasticiteit, hierdoor heb je misschien net als ik de ervaring dat er weinig gebeurt. Met een stalen remleiding kun je het 'gevoel' bij het remmen verhogen.

Groeten.
 
Oke, Bedankt man!

Zat ook te twijfelen of het normaal is. Ik denk dat dit best zo kan zijn. Moet ook meer met mijn (enkele) voorremremmen. Dat gaat erg goed.

Gr.Michel
 
Mmmmh, zal weer een kostenpost bijkomen.... Ben bang dat ik dit even moet uitstellen. Kan niet alles hebben :)


Zal bij de eerste onderhoud even de remmen laten checken.

Thanks, Msh

Ik heb na 1 jaar op de Sava's afgelopen oktober mijn banden laten vervangen door Pirelli's en ik moet zeggen dat ik nu een stuk prettiger op mijn Scarabeo 500 zit.
De Sava's vond ik altijd een beetje 'zoekend'. Dat gevoel is nu helemaal weg.
Ik had ze eigenlijk veel eerder moeten vervangen....maar dat weet ik voor de volgende onderhandelingen bij een nieuwe scooter.

Ewald
 
Terug
Bovenaan Onderaan