Aquaplaning... Varen we al???

Aquaplaning

  • Nooit

    Stemmen: 81 56,3%
  • Jawel

    Stemmen: 48 33,3%
  • Rij nie in de regen :r

    Stemmen: 15 10,4%

  • Totaal aantal stemmers
    144

Toxopeus

Je ne suis Rob RD pas
24 jun 2003
970
1.850
Loosduinen
Ik heb er nog NOOIT last van gehad. Toch heb ik onlangs een bekeuring gehad (van een motorsmerus :} :} mijn held) omdat de markers gelijk lagen met het profiel.

Nou?

Heb je er wel eens last van gehad op de motor???
 
Zeker weten, memme moppie achterop me k75, door een plas die niet zo diep was, met een snelheid die niet zo hoog was, met banden waarvan het profiel nog goed was, gleed ik toch ff een stukkie opzij. Viel binnen de marges, maar ik had het toch niet verwacht.
 
is dat aquaplaning??? niet gewoon blubber onder opde bodem van die plas???


Aquaplaning is dat je je toerenteller ineens 2000 toeren op ziet lopen, dan pas vaar je!
 
is dat aquaplaning??? niet gewoon blubber onder opde bodem van die plas???


Aquaplaning is dat je je toerenteller ineens 2000 toeren op ziet lopen, dan pas vaar je!

En dat ie dan gelijk een stukkie naar links ofzo zet waardoor die stoep
wel heel snel dichtbij komt? Nee, geen last van ;) . Mij kom je niet meer
tegen heb het nu al twee keer gehad in een week dus voor mij is't ov vanaf
nu. Of een winterkoekblik kopen.
 
Tsja, ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat er geen modder onderwater lag, maar gezien de plek lijkt me dat toch onwaarschijnlijk. En tegen de tijd dat je ziet dat je toerenteller gek doet, merk je toch al lang dat je achterwiel zn eigen plannen aan het maken is, lijkt me. Je kan op een motor niet gezellig gaan aquaplanen zoals dat in een auto gaat, een motor valt gewoon gelijk om als de zijwaartse weerstand wegvalt.
 
Okey... het gaat hier effe over rechtuitrijden. Je moet het gevoel van aquaplanning wel duidelijk herkennen om het te kunnen bemerken!
 
een motor valt gewoon gelijk om als de zijwaartse weerstand wegvalt.

valt wel mee, vind best weer snel grip alleen heb je dan al wel kans dat
je je eigen achterlichten zie. Moet je wel hard genoeg rijden :+
BT010 vin ut nie leuk in de regen da weet ik wel. Diablo's doen het al
beter maar nog nie echt da je zegt van gassen. Nog steeds met dichtgeknepen
billen op de motor :+
 
Ik dacht altijd dat aqua plannen niet echt mogelijk is op een motor, aangezien de druk op je banden veels te hoog is. (in ieder geval meer dan bij een auto met brede banden eronder.

Of zit ik nu echt fout :?
 
Ik dacht altijd dat aqua plannen niet echt mogelijk is op een motor, aangezien de druk op je banden veels te hoog is. (in ieder geval meer dan bij een auto met brede banden eronder.

Of zit ik nu echt fout :?
Het kan altijd, hoor, het gebeurt alleen minder snel omdat inderdaad de druk per vierkante centimeter hoger ligt dan die van een auto. Hoe lichter je motor, breder je banden en hoger je snelheid, hoe eerder je vaart.
 
Nou ik glee afgelopen week in de ochtenddauw ook lekker door, dat wil je toch liever niet, dan liever beheerst, welke cursussen raden jullie aan?
 
Het kan altijd, hoor, het gebeurt alleen minder snel omdat inderdaad de druk per vierkante centimeter hoger ligt dan die van een auto. Hoe lichter je motor, breder je banden en hoger je snelheid, hoe eerder je vaart.

Heb je weer een goed punt :+ . Maar volgens mij moet je dan wel op een motor van 160 kg rijden, met een 190 band achter, die tot 12 bar is opgepomd |( . Lijkt me anders echt sterk.

Slipte je band niet gewoon weg? Vind het helemaal gek dat het ook gebeurde met iemand achterop (niet bij jou) . Is de druk toch nog groter :?


[me]__SVDirk__ die nog nooit heeft geakwaplent[/me]
 
Geldt het ook om met een laag half gesmolten hagel/natte sneeuw een slippend achterwiel te krijgen met 1 mm gas open ??
Zo ja, had ik vanavond ook een aquaplanning. Een sneeuw-planning eigenlijk.
Verbazend hoe lang je een achterwiel kan laten doorslippen zonder dat de kont uitbreekt.... })
 
Heb je weer een goed punt :+ . Maar volgens mij moet je dan wel op een motor van 160 kg rijden, met een 190 band achter, die tot 12 bar is opgepomd |( . Lijkt me anders echt sterk.

Slipte je band niet gewoon weg? Vind het helemaal gek dat het ook gebeurde met iemand achterop (niet bij jou) . Is de druk toch nog groter :?


[me]__SVDirk__ die nog nooit heeft geakwaplent[/me]
De druk is dan inderdaad groter, maar het raakvlak met de weg neemt evenredig toe omdat de band inveert.
En hoe harder je band, hoe kleiner de kans op aquaplaning.
 
De druk is dan inderdaad groter, maar het raakvlak met de weg neemt evenredig toe omdat de band inveert.
En hoe harder je band, hoe kleiner de kans op aquaplaning.

Tsja, dat klinkt wel logisch, al denk ik niet dat het raakvlak evenredig met de druk toeneemt. Maar ben geen natuurkundige, en het is bovendien vrijdagavond. (wat doe ik thuis trouwens |( )

Maarreh, effe off topic: Ben je bezig met zo veel mogelijk topics te open? Heb er zo al drie gespot ;)
 
Ik dacht altijd dat aqua plannen niet echt mogelijk is op een motor, aangezien de druk op je banden veels te hoog is. (in ieder geval meer dan bij een auto met brede banden eronder.

Of zit ik nu echt fout :?

Yep, je zit fout.
Aquaplaning is ook op de motor mogelijk.
Had het een tijdje terug 's avonds met zware regenval.
Achterwiel had geen grip meer en bleef spinnen.
Beetje gas terug genomen tot het wiel weer grip kreeg en niets aan het handje.
 
Ga maar eens op de snelweg in de stromende regen op de rechterbaan rijden waar nogal wat spoorvorming is! Wedden dat je dan meteen weer de linkerbaan op zoekt?

Ze hebben op de A1 Bij watergraafsmeer/Diemen een nieuw laagje op het asfalt gelegd, was vandaag echt een spiegel! Auqaplanning kan zeker!! Vandaag dus nog ondervonden!
 
Zelf ook gehad toen ik net voor de eerste keer op mijn motor reedt, het was net boven het vriespunt en het regende als de tering. Ik reedt van haarlem over de afsluitdijk naar leeuwarden. Bleef de hele weg af en toe spinnen. Was niet echt ideaal voor een eerste rit met mijn schatje ;)
 
Nee, nooit last van gehad. Ik was donderdagavond wel erg blij dat ik mezelf een week ervoor een nieuwe voorband kado had gedaan :)

[me]ScubaRider rijdt net drie maanden dus het zegt niet zoveel dat hij nog geen aquaplanning heeft gevoeld[/me]

[edit: typo]
 
Laatst bewerkt:
Reed ooit tijdens zware stortbui op driebaans snelweg; middelste baan, tussen vrachtwagen en bestelbusje, door waanzinnige sloot water.
Geloof me, ik garandeer je dat aqua-plannen heb je meteen door.
Schrok me de tyfus.
Voorzichtig, stuur rechtuit, niet bewegen; en peentjes zweten.

:]
 
't bestaat dus wel, op de motor. Met de auto zoek ik het op, leuk om de teller ineens van 120 naar 160 te zien schieten
 
Ik heb tijdens de heenreis naar Italie via Duitsland de hele autobaan in stortende regen afgelegd. En tijdens die rit is eigenlijk continue mijn achterwiel onder mijn kont vandaan geglipt. Was niet zo leuk rijden, maar wel enorm spannend! :) En zodra het achterwiel eindelijk grip kreeg waren we in Italie. En scheen het zonnetje.
 
met een gangetje van 120 je toerentellen van 6000 naar 9000 zien vliegen *D
draat t wiel geen 120 maar 180, eerste keer even wennen, begon t bijna leuk te vinden was de bui al weer over B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan