Arai afstellen

Maarted

Rookie
17 okt 2005
27
0
Ik heb onlangs een Arai helm gekocht en heb sinds een paar dagen ook een zwart vizier na even wat gekloot er in gezet. Alleen nu lijkt het vizier niet helemaal netjes te passen.

Het probleem is dat het vizier niet ver genoeg naar beneden kan omdat hij overal begint te klemmen. Ik krijg hem ook alleen met een hoop kracht het slot palletje over het randje heen, los halen is nog erger omdat je met een hoop kracht het slotje weer over het randje moet trekken. (het slotje staat op de open stand en niet op slot dan)

Nu heb ik in het boekje gelezen dat er van alles is af te stellen maar niet hoe omdat er bij staat dat je naar een Arai dealer moet. Aangezien er geen Arai dealer om de hoek woont vroeg ik me af of iemand dit ook zelf heeft gedaan en hoe?
 
Ik heb hetzelfde probleem, of ik nou licht of donker vizier heb.
Was vanaf het begin al.
Nou sluit het vizier verder prima maar als je het slotje erop wilt zetten is het een behoorlijk geklooi om deze erop en eraf te krijgen.
 
ik heb ook een arai gehad. Er zijn verschillende type vizieren. Je moet even kijken wat er in de rechterboven hoek staat van je vizier. Ik had een L type en dat werd aangegeven als SAL. Je heb ook een G type en dat word aangegeven als SAG geloof ik. Maar er zullen wel meer soorten zijn.

Als het niet lukt gewoon terug gaan naar de motorzaak. Arai beid een zeer goeie service.

Succes
 
Ik heb hetzelfde probleem, of ik nou licht of donker vizier heb.
Was vanaf het begin al.
Nou sluit het vizier verder prima maar als je het slotje erop wilt zetten is het een behoorlijk geklooi om deze erop en eraf te krijgen.

Hmm, mijne gaat ook redelijk stroef van het slotje af. Ik heb mijn helm bij Termaat vandaan, die zijn toch wel Arai expert volgens mij, dacht altijd dat dit gewoon normaal was eigenlijk :/

Wist helemaal niet dat je iets kon afstellen aan die helm...
 
Ik heb net zelf gekeken naar me helm en uitgezocht hoe je het vizier kan afstellen.
Bij mijn helm dan, een Viper GT.

Haal eerst je vizier er uit. Als je onder de heveltjes van je vizier mechanisme door kijkt achter de zijkap zie je 2 rode pennetjes. Ik heb met een dunne platte schroevendraaier de onderste ingedrukt en toen klikte de onderkant van de zijkap los. Nu kon je de zijkap met een beetje draaien en omhoog trekken eraf halen.

Nu is het vizier mechanische te zien. Als je nu de 2 doorzichtige plastic schroeven met een grote platte schroevendraaier los draait kan je het mechanische een beetje verschuiven. En de andere kant ook natuurlijk.

Op deze manier is het vizier dus af te stellen. Ik heb zelf het vizier er weer in gezet en dicht gedaan. Toen de schroeven los gedraaid en zodat het vizier zelf een beetje de juiste plaatst kon zoeken. Als je de zijkappen weer terug plaatst moet je eerst je vizier er weer uithalen anders past het niet. Maar doe dit allemaal een beetje voorzichtig want ik heb al meerdere verhalen gelezen van mensen waarbij dingen afbraken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net zelf gekeken naar me helm en uitgezocht hoe je het vizier kan afstellen.
Bij mijn helm dan, een Viper GT.

Haal eerst je vizier er uit. Als je onder de heveltjes van je vizier mechanisme door kijkt achter de zijkap zie je 2 rode pennetjes. Ik heb met een dunne platte schroevendraaier de onderste ingedrukt en toen klikte de onderkant van de zijkap los. Nu kon je de zijkap met een beetje draaien en omhoog trekken eraf halen.

Nu is het vizier mechanische te zien. Als je nu de 2 doorzichtige plastic schroeven met een grote platte schroevendraaier los draait kan je het mechanische een beetje verschuiven. En de andere kant ook natuurlijk.

Op deze manier is het vizier dus af te stellen. Ik heb zelf het vizier er weer in gezet en dicht gedaan. Toen de schroeven los gedraaid en zodat het vizier zelf een beetje de juiste plaatst kon zoeken. Als je de zijkappen weer terug plaatst moet je eerst je vizier er weer uit halen anders past het niet. Maar doe dit allemaal een beetje voorzichtig want ik heb al meerdere verhalen gelezen van mensen waarbij dingen afbraken.

Oké niet aan rommelen dus als het gewoon werkt :+
Wel bedankt voor de info :Y
 
En als je tóch wilt rommelen staat er een video op joetoep waar het wordt voorgedaan.

Als je deze instructies netjes opvolgt gaat er niets stuk. Bij mij niet althans. :)
Ook voor het wisselen heeft die kerel een filmpje geloof ik.

Heb inderdaad vaker gehoord dat er het een en ander afbrak bij het wisselen of afstellen van een vizier.
Mocht dat gebeuren: het mechaniekje is los te koop voor een euro of 10. Haal je dat bij een beetje zaak zetten ze het er nog netjes voor je in en stellen meteen je vizier voor je af.
Breekt zo'n zijkleppie af wordt het iets duurder. € 38,- voor twee kapjes in een uni-kleur. Wat ze moeten kosten als ze een specifiek design moeten hebben weet ik niet, maar vast niet minder. ;)
 
Laatst bewerkt:
En als je tóch wilt rommelen staat er een video op joetoep waar het wordt voorgedaan.

Als je deze instructies netjes opvolgt gaat er niets stuk. Bij mij niet althans. :)
Ook voor het wisselen heeft die kerel een filmpje geloof ik.

Heb inderdaad vaker gehoord dat er het een en ander afbrak bij het wisselen of afstellen van een vizier.
Mocht dat gebeuren: het mechaniekje is los te koop voor een euro of 10. Haal je dat bij een beetje zaak zetten ze het er nog netjes voor je in en stellen meteen je vizier voor je af.
Breekt zo'n zijkleppie af wordt het iets duurder. € 38,- voor twee kapjes in een uni-kleur. Wat ze moeten kosten als ze een specifiek design moeten hebben weet ik niet, maar vast niet minder. ;)

Ah handig filmpje!
Vraag mij alleen af waarom ze het niet gelijk in de fabriek goed stellen...
 
Ik heb net zelf gekeken naar me helm en uitgezocht hoe je het vizier kan afstellen.
Bij mijn helm dan, een Viper GT.

Haal eerst je vizier er uit. Als je onder de heveltjes van je vizier mechanisme door kijkt achter de zijkap zie je 2 rode pennetjes. Ik heb met een dunne platte schroevendraaier de onderste ingedrukt en toen klikte de onderkant van de zijkap los. Nu kon je de zijkap met een beetje draaien en omhoog trekken eraf halen.

Nu is het vizier mechanische te zien. Als je nu de 2 doorzichtige plastic schroeven met een grote platte schroevendraaier los draait kan je het mechanische een beetje verschuiven. En de andere kant ook natuurlijk.

Op deze manier is het vizier dus af te stellen. Ik heb zelf het vizier er weer in gezet en dicht gedaan. Toen de schroeven los gedraaid en zodat het vizier zelf een beetje de juiste plaatst kon zoeken. Als je de zijkappen weer terug plaatst moet je eerst je vizier er weer uithalen anders past het niet. Maar doe dit allemaal een beetje voorzichtig want ik heb al meerdere verhalen gelezen van mensen waarbij dingen afbraken.
He dat is handige info :Y

Ik heb trouwens een Chaser
 
Terug
Bovenaan Onderaan