Arai helm laten vallen = niet vervangen?!

poohbeer

MF veteraan
19 mei 2001
7.140
3
Gevonden op www.motornet.be:

helm laten vallen
Van: "geert" <bladefend@freegates.be>
Datum: Tue, 18 Jun 2002 21:29:32 +0200
Aan: <info@motornet.be
Onderwerp: helm laten vallen

Heb onlangs mijn ARAI helm van ongeveer 1m hoogte laten vallen. Een blister van ongeveer 1,5 cm2 is eraf gesprongen en je kan de onderliggende laag zien.
Wat moet ik hiermede nu aanvangen? Weggooien, of volstaat een likje verf om de zaak te redden ?
Dank voor de reaktie.
Pi-jer



Antwoord Hans van der Ree, Arai Helmets
Geachte heer D'Hooghe,

Hierbij wilden wij U antwoorden op Uw vragen.

Er zijn verschillende constructies van helmen, wij als Arai gebruiken een, zoals U al aangeeft, een harde en stijve buitenschaal waarbij we een zachte binnenschaal kunnen gebruiken.
Dit is gedaan om als schokbreker te functioneren bij een crash. Het hoofd van de motorrijder wordt dan aan de binnenzijde van de helm beschermd door het zachte materiaal wat de energie absorbeert tijdens een crash.

Omdat de Arai buitenschalen zo sterk zijn gemaakt wordt deze schaal niet ingedrukt tijdens een val van de helm van b.v. het motorzadel. Zoals U zelf constateerd: als dit het geval zou zijn dan is het slecht gesteld met de kwaliteit.
Let wel, wij spreken hier over Arai producten, andere merken met zachtere schalen (lees polycarbonaat of een mindere vorm van glas fiber) vervormen vaak wel door een val van de motor.

De binnenschaal van een helm vervormd het meeste tijdens een crash waarbij het hoofd van de motorrijder in de helm zit en door de zachte binnenschaal opgevangen wordt waardoor de binnenschaal ingedrukt wordt. (Zo werkt het bij Arai)
Hierdoor wordt de helm inderdaad afgekeurd aangezien de helm zijn werk heeft gedaan: bescherming bieden.

Sterker nog: onze service gaat zo ver dat wij bij een val of stoot van de helm deze kunnen keuren en via een rapport aangeven of de helm nog te gebruiken is of niet.
U begrijpt, dit gebeurt bij twijfel als een helm b.v. gevallen is. Het moge duidelijk zijn dat een helm na een ongeval vervangen dient te worden.

Wij hopen dat U hiermee voldoende geinformeerd bent.

Met vriendelijke groet,
Arai Helmet (Europe) B.V.
Hans van der Ree, Man.Techn.Dept.

Zullen we het maar aannemen van de expert en ons arai niet meer vervanen als we'm van de trap laten stuiteren?
 
Zullen we het maar aannemen van de expert en ons arai niet meer vervanen als we'm van de trap laten stuiteren?

Dat staat er toch?

Als er geen zichtbare schade is kan het geen kwaad, bij twijfel => laten keuren, bij ongeval => wegkletteren (richting verantwoordelijke koekblikbestuurder bijvoorbeeld }) )

oftewel: zoek het lekker zelf maar uit, Arai is zoooooo goed....
 
Mijn helm heeft zo ook al enkele malen een kleine buiteling gemaakt maar of ik die daarna vervang?
Tuurlijk niet.
Zolang er geen zichtbare schade is en de valhoogte niet té erg blijf ik zo rondtoeren.

Het is een helm, geen porseleinen beeldje
 
Vinnem nogal blaten... Roept veel, maar zegt niets. Het hoeft niet te betekenen dat ie beschadigd is, maar Arai wil dat wel voor je checken. Als de buitenlaag beschadigd is, is de helm zwakker op dat punt lijkt me... Heb zelf een helm met steenslagbeschadiging en foto's naar HJC gestuurd met de vraag of het normaal was dat steenslag zulke beschadigingen in de helm achterlaat...

Daar ook het antwoord dat de helm gewoon onverminderd bruikbaar blijft, omdat er toch geen beschadigingen zijn aan de daadwerkelijke schaal (enkel de toplaag)

full
 
Als je het niet vertrouwd kan je je arai laten nakijken door de importeur. (kosten 25 euro)

Ik heb mijn helm nu voor de derde keer laten testen, twee keer was de helm nog goed, maar na de laatste val is de helm niet veilig meer.
 
Zegt niks?

Omdat de Arai buitenschalen zo sterk zijn gemaakt wordt deze schaal niet ingedrukt tijdens een val van de helm van b.v. het motorzadel.
Aangezien die schaal niks last heeft van een val en de zachte binnenkant nie kan ingedrukt worden als er niks inzit... de gozer zegt gewoon dat je na een val van je zadel ofzo je je helm gewoon weer moet opzetten en mee verder rijden.

Leren lezen jongens :P
 
Je kan aan de buitenkant niet zien hoe ver die zachte binnen laag (die de klap opvangt) is ingedeukt. Dat kunnen ze voor je checken.
 
Op woensdag 10 juli 2002 23:05 schreef poohbeer het volgende:
Zegt niks?Aangezien die schaal niks last heeft van een val en de zachte binnenkant nie kan ingedrukt worden als er niks inzit... de gozer zegt gewoon dat je na een val van je zadel ofzo je je helm gewoon weer moet opzetten en mee verder rijden.

Leren lezen jongens :P
...Maar hij zegt helemaal niets over de genoemde beschadiging! Dat een zichtbaar onbeschadigde helm na een val van een halve meter ofzo nog meekan, kan idd wel zo zijn, maar wat bij beschadigingen???
 
Als uit mijn helm een stukje materiaal wegspringt nadat ie gevallen is (zoals bij deze meneer gebeurde), dan zou ik hem echt wel meteen vervangen.

Better safe than sorry.....
 
Ik weet niet, maar ik vind het antwoord toch echt duidelijk.

Als je je helm laat vallen van lage hoogte, kan de buitenschaal daar tegen.
De binnenschaal deukt niet in, want je hoofd zit er niet in.
De helm dient vervangen te worden als je valt met je hoofd in de helm, omdat dan de binnenkant is ingedeukt.
Je buitenschaal is niet beschadigd als er verf afspringt.

Nou, misschien dat jullie het nu begrijpen. })
 
Ik weet niet, maar ik vind het antwoord toch echt duidelijk.

Als je je helm laat vallen van lage hoogte, kan de buitenschaal daar tegen.
De binnenschaal deukt niet in, want je hoofd zit er niet in.
De helm dient vervangen te worden als je valt met je hoofd in de helm, omdat dan de binnenkant is ingedeukt.
Je buitenschaal is niet beschadigd als er verf afspringt.

Nou, misschien dat jullie het nu begrijpen. })

Maar hij zegt er ook bij dat het geen garantie bied, dus als je zeker wilt zijn moet je hem opsturen. Je kunt namelijk niet altijd zien of er iets mis is. Dat er in de meeste gevallen niks aan de hand is zal wel kloppen , maar net als bij een plutje kan het natuurlijk ook in een zeldzaam geval misgaan.
Dus hij dekt zich in zoals de meeste fabrikanten.
 
Ik vindt dat hij wel netjes reageerd
Hij zou ook kunnen zeggen koop een nieuwe
Dan had hij kans dat hij een nieuwe helm kon verkopen
In plaats daarvan zegt hij dat je hem voor de zekerheid kunt laten testen
En voor de rest is de service van Arai prima als er een onderdeeltje van je helm kapot gaat vervangen ze het gratis
 
Ik weet niet, maar ik vind het antwoord toch echt duidelijk.

Als je je helm laat vallen van lage hoogte, kan de buitenschaal daar tegen.
De binnenschaal deukt niet in, want je hoofd zit er niet in.
De helm dient vervangen te worden als je valt met je hoofd in de helm, omdat dan de binnenkant is ingedeukt.
Je buitenschaal is niet beschadigd als er verf afspringt.

Nou, misschien dat jullie het nu begrijpen. })

Antwoord is duidelijk, en anders kan je hem nog altijd laten testen.
 
Als je je helm laat vallen van lage hoogte, kan de buitenschaal daar tegen.
De binnenschaal deukt niet in, want je hoofd zit er niet in.
De helm dient vervangen te worden als je valt met je hoofd in de helm, omdat dan de binnenkant is ingedeukt.
Je buitenschaal is niet beschadigd als er verf afspringt.
Dit heb ik er ook van begrepen toen ik het stukje leesde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan