Arai Helm van 10 jaar oud

Joch3m

Die hard MF'er
24 apr 2006
332
0
Purmerend
Ik ben pas weer begonnen met motorrijden en had nog steeds mijn 10 jaar oude Arai helm in de kast liggen. Het ding kostte destijds zo'n 800 gulden. Ik heb er nooit brokken mee gemaakt maar vraag me nu af of ik dat ding nog kan gebruiken? Het type moet ik jullie helaas verschuldigt blijven.

Groeten uit Purmerend :]
 
Ga even naar Arai in Hoevelaken, en laat daar je helm beoordelen, dit doen ze volgens mij kostenloos, wel afspraakje maken!

:)
 
waar heeft die helm al die tijd gestaan, in de koude vochtige schuur :N ?
ARAI helmen gaan ongeveer 7 tot 12 jaar mee volgens Arai zelf, er zit iig 5 jaar volledige garantie op..
 
Ik heb ze vandaag even gebelt en de vriendelijke man moest toch even lachen _O- , hij vertelde mij de het zit in de binnenschaal, die gaat verharden en is na zo'n 7 jaar op. Dus na 10 jaar.........dan kan je net zo goed een helm bij de lidl kopen, die zijn net zo goed :N . Ik ga dus opzoek naar een nieuwe. Iemand advies waar ik deze goedkoop kan kopen, heb helaas geen geld voor een Arai ;(
 
Ik heb ze vandaag even gebelt en de vriendelijke man moest toch even lachen _O- , hij vertelde mij de het zit in de binnenschaal, die gaat verharden en is na zo'n 7 jaar op. Dus na 10 jaar.........dan kan je net zo goed een helm bij de lidl kopen, die zijn net zo goed :N . Ik ga dus opzoek naar een nieuwe. Iemand advies waar ik deze goedkoop kan kopen, heb helaas geen geld voor een Arai ;(
www.mlol.de of www.termaatmotoren.nl
 
shark helmen zijn naar mijn mening ook goed
mijn vriendin heeft er 1 en ik heb er 1 besteld
ik hiervoor ook altijd met arai gereden maar die shark zat eigenlijk erg goed
 
Mijn hoofd pas ook niet in een Shark :N





[me]Hornix vindt dat opzich wel een veilige gedachte O-)
[/me]


full
 
Ik heb ze vandaag even gebelt en de vriendelijke man moest toch even lachen _O- , hij vertelde mij de het zit in de binnenschaal, die gaat verharden en is na zo'n 7 jaar op. Dus na 10 jaar.........dan kan je net zo goed een helm bij de lidl kopen, die zijn net zo goed :N . Ik ga dus opzoek naar een nieuwe. Iemand advies waar ik deze goedkoop kan kopen, heb helaas geen geld voor een Arai ;(

Of je koopt een goedgekeurde helm van Arai van 500 euro, of je koopt een goedgekeurde helm bij de Aldi voor 40 euro. Ze zullen bij zogoed als evengoed beschermen
 
De binnenschaal "verhardt" en is "op" na 7 jaar?
Ik weet niet of Arai broccoli in hun helmen stopt (of in hun telefonische helpdesk) maar anders kan dit worden toegevoegd aan het dikke boek met motor-mythes.

Ik ken 2 artikelen uit de Engelse motorpers waar oude helmen waren gecrash-test en niet eentje die niet meer voldeed aan de veiligheids-eisen die van toepassing waren toen deze helmen gemaakt waren. Dat oudere PC helmen als eirenschalen uiteen zouden spatten is domweg niet waar, en verouderde binnenschalen werd niet eens genoemd (afgezien van vervorming door slijtage in gebruik).

Als deze helm op een normale plaats is bewaard en niet of weinig is gedragen dan zou ik 'm persoonlijk zelfs op een trackdag durven dragen (moet-ie alleen wel passen natuurlijk :P ).
 
Of je koopt een goedgekeurde helm van Arai van 500 euro, of je koopt een goedgekeurde helm bij de Aldi voor 40 euro. Ze zullen bij zogoed als evengoed beschermen
Als 2 helmen aan dezelfde minimum eisen voldoen wil nog niet zeggen dat ze even goed beschermen. Ik zou zelf veel liever met die tien jaar Arai helm rijden dan een gloednieuwe dop van een low-budget supermarkt op de hoek.
 
Misschien wel...misschien niet, maar ik ga het risico niet nemen, mijn hersenpan is me iets te dierbaar. Als je hem wilt hebben dan mag je hem komen halen, ik heb hem 2 jaar gedragen en hij heeft vervolgens 8 jaar in zijn zakkie op zolder gelegen (droog en verwarmt). Het is een elletje (59-60cm)

De binnenschaal "verhardt" en is "op" na 7 jaar?
Ik weet niet of Arai broccoli in hun helmen stopt (of in hun telefonische helpdesk) maar anders kan dit worden toegevoegd aan het dikke boek met motor-mythes.

Ik ken 2 artikelen uit de Engelse motorpers waar oude helmen waren gecrash-test en niet eentje die niet meer voldeed aan de veiligheids-eisen die van toepassing waren toen deze helmen gemaakt waren. Dat oudere PC helmen als eirenschalen uiteen zouden spatten is domweg niet waar, en verouderde binnenschalen werd niet eens genoemd (afgezien van vervorming door slijtage in gebruik).

Als deze helm op een normale plaats is bewaard en niet of weinig is gedragen dan zou ik 'm persoonlijk zelfs op een trackdag durven dragen (moet-ie alleen wel passen natuurlijk :P ).
 
Ik ben pas weer begonnen met motorrijden en had nog steeds mijn 10 jaar oude Arai helm in de kast liggen. Het ding kostte destijds zo'n 800 gulden. Ik heb er nooit brokken mee gemaakt maar vraag me nu af of ik dat ding nog kan gebruiken? Het type moet ik jullie helaas verschuldigt blijven.

Groeten uit Purmerend :]

Dat van die leeftijdsgrens voor helmen beaamt iedere verkoper (kies maar of je daar waarde aan hecht...). Een polycarbonaat helm (goedkpere types) hebben een levensduur van zo'n 4 tot 5 jaar. Een glasfiber helm (duurdere; sowieso alle Arai's en Shoei's) hebben een levensduur van zo'n 7 a 8 jaar. Ik weet niet of het de binnen- of buitenschaal is, maar UV en O2 hebben invloed op *de* schaal. Als je ze gebruikt of in de zon legt, zijn ze sneller verhard, in het zakkie op een warme zolder minder snel. Maar ik zou die oude Arai niet meer opzetten...

Waar je moet kopen is heel lastig. Een webshop bespaart je tientallen euri, maar een helm is pas goed als ie echt helemaal goed zit. Het is zelfs zo dat als een Arai je minder goed zit dan een Shark of Kiwi, je eigenlijk veiliger af bent met de goedkope. En als je veel rijdt, wil je toch wel na 5 jaar een nieuwe :Y

Ik heb zelf een paar maanden geleden een nieuwe helm gekocht bij de helmstudio van de leertent in Amsterdam. Goed advies en aardige mensen en vooral, veel keuze... Maar ja, de helm die mij het beste zat, was helaas een Arai van 400 euri ;(

En Pinlock is echt zeeeeer aan te bevelen. Serieus nooooit meer beslagen visor!
 
Ik ben bij motoport amsterdam goed geholpen laatst. Ik heb toen voor 240 euro een Nolan gekocht (met pinlock en opklapbaar zonnevizier).

Dat helmen een bepaalde levensduur hebben ligt voornamelijk aan de UV straling die de schaal 'verzwakt'. Deze jaren dat ze meegaan is meer te zien als een garantie dan als werkelijke waarde.
 
hier bij de motorzaak heb je verschillende Shark's van 2 jaar oud voor de prijs van 75 euro, deze zijn gewoon goed, alleen het is een oud model, ikzelf rij er ook mee, dus gewoon ff rondkijken, of moet het een nieuwe repsolmotief zijn??

[me] vaak denk ik waarom een helm, hersens heb ik toch niet[/me]
 
Ik ben pas weer begonnen met motorrijden en had nog steeds mijn 10 jaar oude Arai helm in de kast liggen. Het ding kostte destijds zo'n 800 gulden. Ik heb er nooit brokken mee gemaakt maar vraag me nu af of ik dat ding nog kan gebruiken?
Waarom niet?
Er zit een E merk in en je voldoet daarmee aan de wettelijke verplichting.
 
[me]Dutch FZ750 heeft ook een 8 jaar oude Arai (dwz, 8 jaar geleden als overjarig model gekocht) en die gaat straks weer mooi op z'n hersenpan.
[/me]


Toegeven, helm is minder gedragen dan ik graag zou willen (kids en zo, je kent het) maar is wel altijd netjes behandelt. Bedoel, gaat iedereen een nieuwe helm kopen als ie een keer van de motor lazert? Zou officieel wel moeten (zoals elke goede verkoper zal beamen 8-) )
 
gaat iedereen een nieuwe helm kopen als ie een keer van de motor lazert? Zou officieel wel moeten (zoals elke goede verkoper zal beamen 8-) )
Een helm die na een val van de motor (zonder hoofd er in) niet meer veilig zou zijn was dat daarvoor ook al niet. Behalve natuurlijk als na de val de helm wegrolt en lijn 5 er overheen zou razen :+
 
De bovenste laag van het piepschuim (net onder de schaal) gaat verpulveren onder invloed van UV en gewoon van ouderdom. Er kan wat ruimte gaan ontstaan en dan wordt een eventuele klap minder goed opgevangen. Vanwege het materiaal gebeurt dit bij polycarbonaat sneller dan bij fiberglas.
Bij Arai staat in de binnenkant (bij het kinbandje) de productiedatum. Goed kijken als je een helm koopt of ie niet al jaren oud is (zoals bij Termaat Motoren vaak het geval is: daarom zijn ze zo goedkoop).
 
Terug
Bovenaan Onderaan