Arcath's eerste "echte span"

Arcath

MF veteraan
26 jan 2009
1.027
416
Goeiesmiddags,

Na korte tijd een jawa 640+ velorex gehad te hebben was het duidelijk dat dit veel te licht was voor mij. ik wou iets zwaarders, niet te jong en low budget gezien het voor "er bij was".

Dit bracht mij tot een gl 1100+ eml gt 1(?) Anderhalf persoons bak. Hoewel ik had gezworen nooit een goldwing te willen ( iets met strijd binnen familie die verzot was op rijdend bankstel).. de combinatie bevalt echter goed!

Tot vorige week de eerste probleempjes aan het licht kwamen. Begon met kofferrek waar de 12kg zware autoaccu aan hing afbrak, het rammelde wat tijdens het rijden dus er toch maar af. Toen bleek stator stekker gesmolten.
Allemaal kleine dingetjes.

Er komen langzaamaan plannen voor aanpassingen zijspanbak, verlichting extra tank etc. Echter voor nu moet hij rijden.
Inmiddels een trekhaak beugel cq kofferrek in elkaar gebakken. Nu nog beslissen of accu tussen bak en motor of in zijspan moet komen.

Een ander probleem is de zijspan rem ( verplicht ivm aanhanger plannen)
Achterrem is gekoppeld aan zijspanrem zijspanrem grimeca is een ramp. Imitatie klauw past slecht. Remblokjes heb ik weinig vertrouwen in. Nu kwam ik iets tegen over brembo ombouw heeft iemand hier informatie over? Welk type klauw en welke aanpassing bevestiging?

IMG-20190829-WA0007.jpg
 
Hoi.

Mooi spulletje. 👍
Die ape hanger, tja.

Accu in het zijspan is niks, staat altijd in de weg.
Ik zou kijken voor een plek tussen bak en motor, of rechts naast de bak.
Kom je aan de originele te kort?

Zijspanrem; Grimeca is zo beroerd niet, zit op mijn span ook en werkt naar behoren, zo'n klein driehoekstangetje, model kleine Guzzi.
Revisie setje erin en goed ontluchten, dan werkt dat wel.
Hangt dat tangetje aan de voorrem, of achter? Kan zomaar zijn dat dan de pomp te klein is.

Of, als je wilt ombouwen, doe eens een plaatje van dat spul, dan weten we waar we over lullen.

Groeten, Paul.
 
Hey thnx voor reacties. Ja bijna een motor zo, rare stuur moet nog anders, hoewel de bak nu wel makkelijk open kan.

Originele accu was al vervangen door auto bak tussen span en motor in. Als ik jouw (paul)zo hoor dan laat ik t plan voor accu in de bak varen en komt ie weer tussen motor en bak in. Setje koffers zit is in bestelling wel wat klein naar mkijn smaak. als t geen porum is zal ik zelf met glasvezel/epoxy in de weer.

Voor wat betreft rem, ik zal even foto maken. De grimeca zat er op toen ik kocht maar werkte niet. Alles vast zuigers bij gebrek aan remblokkies weggesleten. Achterrem motor deed het wel, maar viel ook plots weg dus nu rempomp vschoongemaakt en gereviseerd. Dit is een originele gw achter pomp met nu een dubbele banjo, koper leiding naar span, rubber naar motor achter. Of dat voldoen dee is wil ik achter komen.. probleem is nu dat het allemaal tellen voor geen meter lijkt te passen (imitatie grimeco). Maar goed eerst tijd voor fotos
 
Goeiesmiddags,

Na korte tijd een jawa 640+ velorex gehad te hebben was het duidelijk dat dit veel te licht was voor mij. ik wou iets zwaarders, niet te jong en low budget gezien het voor "er bij was".

Dit bracht mij tot een gl 1100+ eml gt 1(?) Anderhalf persoons bak. Hoewel ik had gezworen nooit een goldwing te willen ( iets met strijd binnen familie die verzot was op rijdend bankstel).. de combinatie bevalt echter goed!

Tot vorige week de eerste probleempjes aan het licht kwamen. Begon met kofferrek waar de 12kg zware autoaccu aan hing afbrak, het rammelde wat tijdens het rijden dus er toch maar af. Toen bleek stator stekker gesmolten.
Allemaal kleine dingetjes.

Er komen langzaamaan plannen voor aanpassingen zijspanbak, verlichting extra tank etc. Echter voor nu moet hij rijden.
Inmiddels een trekhaak beugel cq kofferrek in elkaar gebakken. Nu nog beslissen of accu tussen bak en motor of in zijspan moet komen.

Een ander probleem is de zijspan rem ( verplicht ivm aanhanger plannen)
Achterrem is gekoppeld aan zijspanrem zijspanrem grimeca is een ramp. Imitatie klauw past slecht. Remblokjes heb ik weinig vertrouwen in. Nu kwam ik iets tegen over brembo ombouw heeft iemand hier informatie over? Welk type klauw en welke aanpassing bevestiging?

Bekijk bijlage 1477045

Ik vind hem wel een mooie hoor , zowel zijspan als motor , en de apehanger ... lekker laten zitten :t
 
prima span! ik heb zelf ook dezelfde span aan een gs1100 l. ook met een "apehanger"
lekker laten zitten dat stuur!
 
Zo heeft even geduurt, die apehanger (originele stuur) blijft8-) lager stuur beviel toch niet. Komt tevens een shoei stuurkuip (ala batwing) op.

Nu aan het prutsen met oude kofferset om hier fatsoenlijke accu bak van te maken. Trekhaak opnieuw in elkaar gebakken want paste natuurlijk weer net niet 1 op het oog.

Nog niet gelukt fotos te maken maar wel een foto op forum gevonden van zelfde remmetje.

Blijf vooral wat twijfels houden bij die splitpen als remblok geleiders.. en daarbij zit het wiel 'vast' na vervangen. De nieuwe klauw wat bijgewerkt. Stukkie uit gevreest. Lijkt of de remblokken wat te dik zijn. Bijzonder want t is al 3 x niets qua dikte.. ben bang dat dit elke rit blokkies wissel gaat worden zo.. maar goed fototje van wat er op zit:
Afbeelding(78).jpg
 
Volgens mij heb ik ook zo'n ielig schijfje, maar dan aan het voorwiel. EML dingetje?
 
Laatst bewerkt:
Even vergeleken, inderdaad bekend vab zundap, en origineel door eml gebruikt. Is idd eml allemaal. Voor zit er dubbele schijf en klauwen van gl 1100 op.

Ik zou zo een a05 klauwtje van een kleine Guzzi zoeken
Dank ! Ik zal op zoek
 
Zo'n klauwtje had ik ook op mijn EML. Eens met Halflive en Paul, heb er nu ook een P05 op.
 
Ah een beproefd klauwtje dus :t dank voor reacties allemaal. Heb er vanmorgen 1 besteld bij teun beuzel. Gebruikt 3 tientjes. Mw motoren was ik even vergeten maar heb binnenkort nog vast wat nodig.

Vanmiddag de zaag in koffers gezet nu nog ergens abs plaat vinden om de gaten weer dicht te lassen.
 
Valt nouwelijks op, niet eens zo raar, geeft geen problemen met "barre" weersomstandigheden?
 
Laatst bewerkt:
Ik had hem op de K75 ook tussen de motor en het span staan. Nooit een probleem mee gehad.
Ik heb wel een BMW kofferdeksel liggen, geen idee wat voor materiaal dat is, wel dat het vrij dun is.
 
Ik had hem op de K75 ook tussen de motor en het span staan. Nooit een probleem mee gehad.
Ik heb wel een BMW kofferdeksel liggen, geen idee wat voor materiaal dat is, wel dat het vrij dun is.
Sorry poos niet naar topic en span omgekeken. Maar bedankt voor het aanbod. Ben inmiddes wat aan het kloten geweest met stuk rest abs. Gaat best aardig dat lassen met een soldeerbout.

Voor nu eerst andere zaken, koppakking heeft de geest gegeven, en electra is een puinhoop.
Ook een ander bakwiel met schijf en door jullie aangeraden brembo klauwtje ligt te wachten. Hiervoor moet er een nieuwe as en lagers gezocht/gemaakt worden. Probleem is tijd, werk en nieuwe studie gaan ff voor.
 
Eindelijk vakantie, dus maar eens met de wing aan de slag. Het spelen in de sneeuw heeft zijn sporen nagelaten. Na een ferme tik met hamer op de remklauwen kwam er beweging in. Vergezeld van flinke witte rookwolken, en een continue pieeeeeeep vanaf de remklauwem (die boven oordoppen en lekke uitlaat uitkwam) op pad naar mijn ouderlijk huis.

Aangezien ik alle boutjes al had voorgeweekt in vloeibaar schapenwolvet de afgelopen week, kwam alles mooi los.

Uitlaat, radateur, distributie en de kop links ligt er al snel naast. Rechts zit de bak in de weg, dat wordt morgen eerst ruimte maken.

Nu boodschappenlijstje maken. Thermostaat bij bikerbest 53,- en japparts 15,95🤔 kwaliteitsverschil? Of..
 
rechts was probleem, lekkage koelsysteem. Vandaar de witte rook signalen en borrelende koelreservoir. Links leek alles mooi, nieuwe klepseals erin beetje poetsen en voila nieuwe paking en goan! Ff op startmotor rondslingeren beetje vettigheid naar de daarvoorbestemde plaatsen sturen en daarna starten. Nog voor de startknop loshad liep het als een zonnetje. Snel ff uitlaat dempers plaatsen en de rest opbouwen. Koelvloeistof bijvullen.. maar plots "getik" rechts. En gevloek vanuit het midden. Kleppen opnieuw gechecked stonden goed .. timing distributie is goed.. morgen maar eens rustig verder denken wat er hiet mis gaat... zucht..

Helaas weinig tijd, en geen ander (groot)vervoer dus baal best 2 beetjes..
IMG-20210503-WA0016.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan