Arcath's eerste "echte span"

Top, thnx allen voor de reacties. Makkelijk verkrijgbaar en beproeft werkzaam. Dan zal ik ff meten wat er in pas. En hoe dik as kan worden.
 
De ouwe roestbak blijft vervelend doen. Hoewel olie verbruik drwastisch verbeterd is nadat koppen er af zijn geweest. Is er nu toch weer een lek in koelsysteem.

Bij elke start warm of koud een flink mist gordijn..tijdens de rit is dit weg. Maar koelvloeistof niv daald wel. Jammer toch weer lekke.koppakking. rustig tijd zoeken en bijvullen dan maar.

Eerste koude nachten na nachtdienst wou de roestbak niet starten.. na 2 pogingen deed startmotor niets meer. Eerste verdachte de accu gezien het koud buiten staan.

Aanduwen viel op zich niet tegen met behulp van hellingkje op t juiste moment. Op naar huis tot plots geremt moest voor een of andere halvezool die verkeerslichten niet snapt en de instructievideo hiervoor op zijn mobiel opzocht (wat kan het anders zijn geweest nie waar)

Kon weer aanduwen. Dit keer alleen een vlakke parkeerplaats en daar had mijn post-corona-conditie toch wat meer moeite mee.

Thuis startmotor der af en volgens mij is t duidelijk. Nu twijfel nieuw imitatie of origineel 2e hands... rest is ook aardig geoxideert.

Maar goed dankzij deze onzin kom ik nog niet toe aan de ideeen en plannen. Wegens geonisch tijdgebrek..zucht werken in de zorg gaat op dit moment toch echt te veel mijn hobbys in de weg zitten zo langzamerhand.
 

Bijlagen

  • 20211129_162136.jpg
    20211129_162136.jpg
    349,2 KB · Weergaven: 29
Een baan in de zorg is op.dit moment ik denk 1 van de heftigste beroepen... sterkte daarmee en respect voor jullie is t enige dat ik kan roepen.

Een goede gereviseerde startmotor doet niet veel onder voor een nwe.
Omdat t je dagelijks vervoer is zou ik niet gaan gokken met eentje uit de grabbelbak van de motormarkt, maar gaan voor zekerheid
 
Ag het is voor iedereen geen pretje nu geloof ik.

Maar denk dat je gelijk hebt :t.
origineel lijkt beter. Maar heb nu 2 bekeken en die waren prut lees: veel speling oxidatie, en losse contacten. Dus toch maar een nieuwe besteld. Kan ik rustig van de twee defecten een werkende maken...is even de druk er af.

Gelukkig is solo motor redelijk probleemloos. Maar met shitweer en suffe kop is span toch wel fijn.
 
En voor de verandering was de gl weer gehult in een mooie mistbank. Koppaking weer kaduuk, en oorzaak (voor mij) onbekend. Koelsysteem nagelopen, thermostaat gecontroleert, fan werkt, fan switch getest. Waterpomp speling vrij. Is dit nu slechte kwaliteit pakking? of toch ergens iets niet goed in koelsysteem. Word er een beetje moedeloos van. Originele koppaking niet te krijgen..complete set van cmsnl. Dan maar, is dit betrouwbaar? Oogt zelfde als huidige set... moet toch meer als 1000km mee moeten gaan.. bluh heb het idee dat ik wat mis maar weet niet wat. Voor zekerheid maar weer nieuwe radiateur dop gehaald.
IMG-20220620-WA0010.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20220620-WA0009.jpg
    IMG-20220620-WA0009.jpg
    251 KB · Weergaven: 19
Als de originele niet meer te krijgen is kan je overwegen om een pakking van koper te laten watersnijden. Een originele pakking inscannen, CAD tekening maken en voor een paar tientjes laten snijden.
 
Als de originele niet meer te krijgen is kan je overwegen om een pakking van koper te laten watersnijden. Een originele pakking inscannen, CAD tekening maken en voor een paar tientjes laten snijden.
Ook een idee, ga nu de aftermarket pakkingen inspuiten met koperspray, word in usa veel gedaan begreep ik. Mocht dat weer niets worden is volledig koper een goed idee. Thnx
 
Koperspray heb ik ook wel gebruikt, mooi spul. Maar de eerste vereiste is toch dat je pasvlakken goed en vlak zijn.
 
Yes, snap ik zojuist met dikke glasplaat en schuurpapier in de weer geweest. Is er mooi van opgeknapt, zat toch een "low spot" in de rechter kop welke met de rei niet opdook. En links een kras(je) aan blok zijde, onderkant/olie kanaal.
Koppen nu ècht 100% vlak:Y

Wachten op nieuwe dowels en dan ken de boel weer in elkaar.
 
Zo ondanks dat ik alles in huis dacht te hebben, bleken de geleverde koppakingen niet bruikbaar. Ponsgaten erg ruw gescheurt en op een manier verpakt dat ze allebij al geknikt waren. Jammer maar helaas. Ff een mailtje aan cmsnl, maar helaas hadden ze het druk dus reactie liet op zich wachten. Mijn Pa is van het type wat nu kan moet nu ook gebeuren, dus is naar andere kant van t land (bikerbest) gereden voor 2 nieuwe koppakingen:}en zo konden we verder, gezellig samen aanklooien en de boel rijd weer! Alles lijkt te werken zoals t hoort eerste paar honderd kms zijn probleemloos, hopen dat het zo blijft.toch nog een reactie van cmsnl, op basis van fotos 2 nieuwe koppakingen binnengekregen (kostenloos). Deze zien er goed uit en zijn voor de volgende ronde of voor wanneer ik eindelijk de 2 blokken in de schuur ga samenvoegen en reviseren.

Ook de ruit wat ingekort, tot ik weet wat ik er mee wil gaan doen.

20220718_234744.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nu weer verder denken over de volgende dingen..

Koni 7610 schokbrekers zijn behoorlijk bruin na de winter. Ook zijn ze aan onderhoud toe en de veren zijn met name achter te slap. Zakken in de bocht behoorlijk ver door. Bak en voorkant lijken wel prima maar zijn erg roestig.

Dus de vraag, vervangen? En zo ja door wat? Of reviseren? En veren voor laten coaten achter vervangen?

Verder heb ik hier een extra 15" gl1100 achterwiel van eml.. Dit is dan inclusief schijf en p05 remklauw. Dit lijkt me beter dan het 13" wieltje wat er nu zit. Maar probleem is dat de huidige as te kort blijkt. Wie weet waar ik een steekas kan laten maken? Woon zelf in noord friesland maar nl is klein genoeg dat afstand niet uitmaakt.
 
Voor koni 7610 is alles nog te koop. Revisie setjes kosten geen drol... kijken bij de hobbyist of direct op de site van ikon
 
Top, dan gaan we eerst de dempers eens onder handen nemen. Nog tips voor andere veren achter?
Het staat nu op max voorspanning en zakt al aardig in bij alleen mij er op. Rijd regelmatig met zwaardere belading passagiers, aanhanger etc.
 
Hobbyist noemt het gewoon veer zijspan Geen idee verder. Voor mijn R1100 had ik eerst een dertig % zwaardere veer achter. Dat was niet voldoende. Ik zit nu op 50% zwaarder dat gaat goed en blijft toch nog veren.
Maar je zou eigenlijk moeten weten wat er nu op zit.
 
Hmm dan is de beste optie de hobbyist ff bellen als ik jullie zo hoor.

Wat er nu opzit lastig te achterhalen. De veren zijn zo verroest dat nummers er niet meer op terug te vinden zijn. Wanneer het van een solo naar span is gegaan weet ik niet precies maar minstens 20 jaar geleden. Of de schokbrekers toen vervangen zijn of al tijdens solo gebruik weet ik ook niet. Dus verwacht dat het er nooit slechter op kan worden.
 
Je zou windingen kunnen tellen. Een veer van gelijke dikte met minder windingen is stijver. Maar je weet niet of het plaatje bij de Hobbyist wel een zijspanveer is.
 
Verder heb ik hier een extra 15" gl1100 achterwiel van eml.. Dit is dan inclusief schijf en p05 remklauw. Dit lijkt me beter dan het 13" wieltje wat er nu zit. Maar probleem is dat de huidige as te kort blijkt. Wie weet waar ik een steekas kan laten maken? Woon zelf in noord friesland maar nl is klein genoeg
Dit begrijp ik niet zo goed. De lengte van de steekas wordt toch bepaald door de breedte van je achtervork, van buitenkant cardan tot buitenkant vorkpoot? Hoe zit dat dan bij je huidige wiel?
 
Dit begrijp ik niet zo goed. De lengte van de steekas wordt toch bepaald door de breedte van je achtervork, van buitenkant cardan tot buitenkant vorkpoot? Hoe zit dat dan bij je huidige wiel?
Mischien ben ik niet helemaal duidelijk hoor. Het gaat om vervangen van het zijspanwiel. Ik wil dus het extra achterwiel als zijspanwiel gaan gebruiken wellicht wat zwaar maar heb hier passende schijf en remklauw bij. Daarbij dan alle wielen 15 inch en zelfde banden. Ook de grondspeling wordt dan stukkie meer. Alleenis de 15 inch velg dus breder dan het 13 inch velgje daar is de langere as voor nodig.
 
Hoe lang en hoe dik moet die as worden? Zit ie geklemd in de swing? Misschien is een foto handig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan