Arcath's eerste "echte span"

Nog rondje gechecked. Riemen staan op tijd, kleppen staan goed gesteld. Tik wisselend aanwezig. Koud niet,warm blok stationair wel en op geven noment weer weg. Met schroevendraaier aan t oor geprobeerd te lokaliseren iig ergens rechts, lijkt cilinder 3.

Koelings probleem nog aanwezig.
Fan springt niet aan bij warm worden. Temp sensor blijft in de hoek staan. Koelvloeistof gaat koken. Bij inschakelen baypass fan stopt t geborrel.

- thermostaat getest en binnen waarden.
- nieuwe fan switch.
- bijpass gemaakt voor handmatige schakelaar
- nieuwe koelslangen
- radiateur gespoeld.
 
Yep zit er goed op:t kopbouten op moment. Ik begin waterpomp te verdenken.
 
Als de waterpomp stuk is, dan zal je radiateur ook koud blijven terwijl je blok al heet is, dat is vrij makkelijk te checken.
slangen worden vaak nog wel wat warm door de stralingswarmte, maar radiateurtje is ijskoud in het midden
 
Ja heb je gelijk in.. enige reden om daaraan te denken was omdat ik die niet heb getest en ik er te lang achtereen mee bezig was. En denken meer wildeweg gissen werd.

Situatie. Motor word warm. Thermostaat gaat open radiateur word warm, koelvloeistof niv. In reservoir stijgt. Na 20 minuten borelen koken er uit gooien.

Nu fan switch afgetakt. Zodra fan handmatig aanzet. Stop het koken meteen.

Ondertussen gebeurt op dashboard niets. Temp meter blijft hangen en fan switch gaat niet aan.

Optie bedrading probleem? Kan niet want bij doorlussen werkt t wel. 7v regulator? Kan niet want benzinemeter werkt wel.

Blijft over temp sensor en fan switch beide defect?
Fan switch net nieuw maar niet getest wellicht verkeerde temp? En temp sensor deed vooraf wel dus niet aangezeten. Wellicht nu stuk?

T is een simpel systeem maar kom er niet uit...
Wat zie ik over het hoofd?
 
Ik vermoed de radiator dop/ Of een andere afdichting tussen de radiator en het overloop vaatje. Doordat er geen druk opgebouwd wordt gaat de vloeistof bij 100 graden koken en komen het lampje en de fan nooit op de temperatuur waarbij ze zouden moeten reageren.
 
Dank voor reacties. Valt radiateur dop te testen? Heb uitgewisseld met andere dop (even oud) Ruber soepel niet uigedroogd, geen oxidatie. Veerkracht lijkt niet verkeerd. Dop gaat hoorbaar open en dicht bij afkoelen
 
Probleem fan switch is gevonden. Ouwe heer heeft 2 uit oude blokken gehaald. Met verfföhn op de switch ging deze na 35 sec aan. De nieuwe die er in zat doet na 95 seconden nog helemaal niets. Temp meter doet t aleen nog niet maar de boel draait weer en de fan slaat netjes aan en uit zoals t hoort.

 
Soms is het heel simpel..... sleutelblunder topic zou in deze ook passen8)7 temp sensor deed het prima, maar was gevalletje "of je steekt de stekker der in". Bij terugfrommelen stekker te veel aangetrokken en maakte geen contact meer.. zucht... ook de tikkende klep viel mee en bleek timing toch een tandje versprongen. Bij ronddraaien op de hand niet hoorbaar/voelbaar maar bij draaien wel. Merktekens zit er net naast en ik heb verkeerde kant op gegokt.. iets met haastige spoed..

enieweg Het draaid weer als een zomers zonnetje met dank aan Dokter Bernard

Nu straks vakantie en in alle rust het electra opschonen.
 
Radiateurdop overigens wel twijfelachtig. Veerdruk was op t randje en afdichting wat aan harde/stugge kant. Deze maar vervangen
 
Gister proefritje van 200km en motortje klinkt zoals het hoort. Kop is droog, rest ook, dus op timing na heb ik toch ook iets goed gedaan ofzo.

Nu cerder met bak, verlichting vervangen door led, en minder lompe armaturen. Binnenbekleding van de bak was over alles heen gelijmt met flink wat vloerbedekking lijm.. fijn..

Nu eerst polystheren om alle overbodige schroefgaten weg te werken.

Nog tips voor nieuwe bekleding? Ik zat te denken aan boottapijt, word ook wel op open speedbootjes toegepast.
 
Ik heb ook goedkoop naaldvilt van Leenbakker of de Kwantum. Zit niets natuurlijks aan en kan dus niet schimmelen.

:t natuur is voor buiten. De huidige bekleding was groen maar ooit wit begonnnen. Mischien te verklaren door aantal schroef en bout gaten rondom (beetje vergiet is er jaloers op).

Helaas vandaag was tik rechter cilinders weer terug na een uurtje of 2 snelweg tokkelen a 110km/h. Zolang t tikt doet ie t nog? Waarom het na 500 terug is geen idee
 
Andere vraag , zijspan wiel ga ik vervangen, hiervoor andere as nodig steekas met wat langer als huidige (exacte maten nog even nameten) waar zou ik dit kunnen laten draaien? En wat voor lagers zijn er nodig ?:? :$(echt geen kaas van gegeten)
 
neem lagers met zz of rs code deze zijn het best stof en spatwater dicht.
 
Hoi.

Een standaard lager is CN, of C2.
Een C3 lager is alweer 'truuk-speciaal'.
Worden gebruikt in versnellingsbakken, waar temperatuur en de bijbehorende uitzetting meespelen.

Mijn EML wiel draait gewoon op 6xxx serie 2RS.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Een standaard lager is CN, of C2.
Een C3 lager is alweer 'truuk-speciaal'.
Worden gebruikt in versnellingsbakken, waar temperatuur en de bijbehorende uitzetting meespelen.

Mijn EML wiel draait gewoon op 6xxx serie 2RS.

Groeten, Paul.
Gebruik dit soort lagers ook en wel om de eenvoudige reden dat je dit soort lagers bij elk landbouwmechanisatie bedrijf in binnen en buiten land eenvoudig en direct kunt kopen voor een schijtprijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan