Ardennen 1000 bochten - donderdag 13 mei 2021

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
Op donderdag 13 mei 2021 (Hemelvaartsdag) organiseren we met vzw BE-moto een 1000 bochten rit in de Belgische ardennen.
De rit wordt begeleid door professionele motorrijders die meerdere rijvaardigheidscursussen en brevetten hebben gehaald.
Onderweg wordt er dan ook dieper ingegaan op bochtentechniek en rijstijl. Het wordt dus een leerrijke dag vol stuurplezier.

De rit is inclusief ontbijt en lunch. Inschrijven en meer informatie kan je hier terugvinden.

Er zijn geen commerciële belangen en alles wordt georganiseerd door en voor motorrijders, door vrijwilligers dus.
Toestemming aan Martell gevraagd om het topic te openen.
 
Mooi initiatief in deze tijden.
Ik organiseerde vorig jaar iets, tussen de lockdowns door, een roadbook voor Porsche-forum. Kon niet op veel animo rekenen omwille van alle maatregelen etc etc etc.

13 mei, ik zal zien of ik het krijg uitgelegd op 't ministerie van binnenlandse zaken (mijn lief).
 
Ik vraag me af of je in België nou links of rechts moet rijden...
1610872874065.png
 
Ik vraag me af of je in België nou links of rechts moet rijden...
In Belgie mag een motorrijder kiezen waar hij rijdt op zijn rijvak.
In dit geval zijn er geen rijvakken,en rijdt hij ongeveer in het midden van de baan.
Het is niet duidelijk hoe ver hij kan zien,als dat ver genoeg is zie ik helemaal geen probleem want dan kan hij op tijd reageren op een tegenligger.
 
In Belgie mag een motorrijder kiezen waar hij rijdt op zijn rijvak.
In dit geval zijn er geen rijvakken,en rijdt hij ongeveer in het midden van de baan.
Het is niet duidelijk hoe ver hij kan zien,als dat ver genoeg is zie ik helemaal geen probleem want dan kan hij op tijd reageren op een tegenligger.
Ik heb echt wel eens in de Ardennen in de berm moeten staan om mezelf en een dergelijke groep malloten te vrijwaren van een frontaaltje.
En nog passeerden ze me op slechts enkele centimeters.
 
Op donderdag 13 mei 2021 (Hemelvaartsdag) organiseren we met vzw BE-moto een 1000 bochten rit in de Belgische ardennen.
De rit wordt begeleid door professionele motorrijders die meerdere rijvaardigheidscursussen en brevetten hebben gehaald.
Onderweg wordt er dan ook dieper ingegaan op bochtentechniek en rijstijl. Het wordt dus een leerrijke dag vol stuurplezier.

De rit is inclusief ontbijt en lunch. Inschrijven en meer informatie kan je hier terugvinden.

Er zijn geen commerciële belangen en alles wordt georganiseerd door en voor motorrijders, door vrijwilligers dus.
Toestemming aan Martell gevraagd om het topic te openen.
Ook voor (ver) gevorderden?
Meerdere nivo's dusch?


14e Circuit dag Mettet
 
Ik heb echt wel eens in de Ardennen in de berm moeten staan om mezelf en een dergelijke groep malloten te vrijwaren van een frontaaltje.
En nog passeerden ze me op slechts enkele centimeters.
Ik zeg ook nergens dat er geen zijn die hun bochten afsnijden,dat heb ik zelf ook al dikwijls ondervonden,alleen is dat op deze foto totaal niet te zien.
Zelf rij ik heel veel in de ardennen,Luxemburg en eifel,en mijn ervaring is nu juist dat dat heel dikwijls Nederlanders zijn.
Vooral tijdens verlengde weekends,want dan zitten daar waarschijnlijk veel mensen bij die daar weinig komen en niet gewend zijn om veel bochten te rijden.
Vaak komen die bij het uitkomen van rechtse bochten ook op het andere rijvak terecht door hun bocht veel te vroeg in te steken.
 
Ik zeg ook nergens dat er geen zijn die hun bochten afsnijden,dat heb ik zelf ook al dikwijls ondervonden,alleen is dat op deze foto totaal niet te zien.
Zelf rij ik heel veel in de ardennen,Luxemburg en eifel,en mijn ervaring is nu juist dat dat heel dikwijls Nederlanders zijn.
Vooral tijdens verlengde weekends,want dan zitten daar waarschijnlijk veel mensen bij die daar weinig komen en niet gewend zijn om veel bochten te rijden.
Vaak komen die bij het uitkomen van rechtse bochten ook op het andere rijvak terecht door hun bocht veel te vroeg in te steken.
👍

Veel eifel en letzebuerg.,nu ligt linksom mij wel beter dan rechtsom
De kers is toch wel alpen / dolomieten.=> haarspelden
Laatste,alweer te lang geleden🤔
 
Laatst bewerkt:
Gewoon aanwennen om behoorlijk rechts te rijden in een linkerbocht, ook als je vrij zicht hebt. Dan wordt je ook nooit verrast als er plotseling toch iets aankomt vanuit de andere richting.
Ik rij al jaren tegen de weg as ,met marge, uitaccelerend naar buiten toe.
Gaat prima,nog geen gekke situaties meegemaakt.
 
Ik rij al jaren tegen de weg as ,met marge, uitaccelerend naar buiten toe.
Gaat prima,nog geen gekke situaties meegemaakt.
In Luxemburg zijn ze in navolging van Oostenrijk begonnen met extra belijning om motorrijders meer naar de buitenkant van de bocht te dirigeren.
Heel veel motorrijders doen dat nog steeds niet en rijden nog steeds over de strepen.
Nu kan ik niet in het hoofd van anderen kijken, maar volgens mij zijn heel veel motorrijders bang om met een leuke snelheid de buitenkant van de bocht te nemen omdat ze dan het idee hebben dat ze niet meer kunnen corrigeren indien nodig.

https://www.motoplus.nl/nieuws/strepen-op-wegdek-om-veiligheid-motorrijders-te-vergroten/
 
Nadeel van die strepen is dan weer dar ze mij verleiden om te kijken waar ik rijd tov die strepen. Dan kijk ik de bocht dus niet meer door en dan ga ik natuurlijk als een natte zwabber door die bocht.
 
Nadeel van die strepen is dan weer dar ze mij verleiden om te kijken waar ik rijd tov die strepen. Dan kijk ik de bocht dus niet meer door en dan ga ik natuurlijk als een natte zwabber door die bocht.
Daar kan ik mij wat bij voorstellen. Hoewel ik (bijna) altijd de buitenkant van de bocht pak leiden deze strepen of cirkels toch enorm af.
 
In Luxemburg zijn ze in navolging van Oostenrijk begonnen met extra belijning om motorrijders meer naar de buitenkant van de bocht te dirigeren.
Heel veel motorrijders doen dat nog steeds niet en rijden nog steeds over de strepen.
Nu kan ik niet in het hoofd van anderen kijken, maar volgens mij zijn heel veel motorrijders bang om met een leuke snelheid de buitenkant van de bocht te nemen omdat ze dan het idee hebben dat ze niet meer kunnen corrigeren indien nodig.

https://www.motoplus.nl/nieuws/strepen-op-wegdek-om-veiligheid-motorrijders-te-vergroten/
Ik ga niet over de middenstreep maar er tegenaan.
Komt een tegenligger te ver naar buiten dan gas los en naar buiten laten lopen,werkt prima.
Ik heb het dan over vloeiende linkerbochten.
Die constructie in letzebuerg ben ik vorig jaar inderdaad tegengekomen.
Wist niet waar het voor was.
Dacht nog wel : levensgevaarlijk bij nat wegdek in verband met grip🤔😕
 
In Luxemburg zijn ze in navolging van Oostenrijk begonnen met extra belijning om motorrijders meer naar de buitenkant van de bocht te dirigeren.
Heel veel motorrijders doen dat nog steeds niet en rijden nog steeds over de strepen.
Inderdaad,en het klopt ook dat er nog steeds een boel over die strepen rijden i.p.v. er naast,dus bij velen lijkt dat ook helemaal niet te helpen want ze hebben duidelijk geen bochtentechniek of gevoel.
Maar als je er zelf al geweest bent en goed hebt opgelet,moet je ook gezien hebben dat ze die strepen alleen in onoverzichtelijke bochten gebruiken!
Want in een goed overzichtelijke bocht is het helemaal geen probleem om je eigen weghelft volledig te gebruiken.
 
Inderdaad,en het klopt ook dat er nog steeds een boel over die strepen rijden i.p.v. er naast,dus bij velen lijkt dat ook helemaal niet te helpen want ze hebben duidelijk geen bochtentechniek of gevoel.
Maar als je er zelf al geweest bent en goed hebt opgelet,moet je ook gezien hebben dat ze die strepen alleen in onoverzichtelijke bochten gebruiken!
Want in een goed overzichtelijke bocht is het helemaal geen probleem om je eigen weghelft volledig te gebruiken.
Het is altijd een probleem wanneer je niet in staat bent om rechts te houden. Dat betekent dat je geen controle over je voertuig hebt.
 
Het gaat toch niet over "in staat zijn" ?
Als je bij het uitkomen van een bocht op de andere weghelft terecht komt heb je inderdaad je motor niet onder controle.
De ideale lijn om een bocht te nemen is van buiten beginnen,naar de binnenkant bij de apex en dan weer naar de buitenkant bij het uitkomen.
Dit uiteraard binnen je eigen vak en als de bocht overzichtelijk is om dat te doen.
Zo zijn die strepen op de Luxemburgse wegen ook geschilderd.
Alleen zijn ze in onoverzichtelijke bochten zo gemaakt dat je ook niet met je hoofd of andere delen over de middellijn kan komen als je plat ligt.
Ze zijn zeker niet zo gemaakt dat je altijd uiterst recht moet rijden.
 
Lijkt me een mooie rit, ware het niet dat ik met de V-Max elke bocht in 3 voud aan moet vragen, dus 3000 vellen papier._O-
 
Op donderdag 13 mei 2021 (Hemelvaartsdag) organiseren we met vzw BE-moto een 1000 bochten rit in de Belgische ardennen.
De rit wordt begeleid door professionele motorrijders die meerdere rijvaardigheidscursussen en brevetten hebben gehaald.
Onderweg wordt er dan ook dieper ingegaan op bochtentechniek en rijstijl. Het wordt dus een leerrijke dag vol stuurplezier.

De rit is inclusief ontbijt en lunch. Inschrijven en meer informatie kan je hier terugvinden.

Er zijn geen commerciële belangen en alles wordt georganiseerd door en voor motorrijders, door vrijwilligers dus.
Toestemming aan Martell gevraagd om het topic te openen.
Mooi initiatief, hier zijn vast genoeg rijders voor te porren. Jammer dat ik zelf moet werken.
 
In Luxemburg zijn ze in navolging van Oostenrijk begonnen met extra belijning om motorrijders meer naar de buitenkant van de bocht te dirigeren.
Heel veel motorrijders doen dat nog steeds niet en rijden nog steeds over de strepen.
Nu kan ik niet in het hoofd van anderen kijken, maar volgens mij zijn heel veel motorrijders bang om met een leuke snelheid de buitenkant van de bocht te nemen omdat ze dan het idee hebben dat ze niet meer kunnen corrigeren indien nodig.

https://www.motoplus.nl/nieuws/strepen-op-wegdek-om-veiligheid-motorrijders-te-vergroten/

Ik ga niet over de middenstreep maar er tegenaan.
Komt een tegenligger te ver naar buiten dan gas los en naar buiten laten lopen,werkt prima.
Ik heb het dan over vloeiende linkerbochten.
Die constructie in letzebuerg ben ik vorig jaar inderdaad tegengekomen.
Wist niet waar het voor was.
Dacht nog wel : levensgevaarlijk bij nat wegdek in verband met grip🤔😕
Het blijft soms wel even wennen, zeker als je dit soort tekens niet in je eigen land ziet!
Maar de juiste manier om bochten te nemen, is soms nog wel lastig.

Keek hier altijd naar, helpt een groot deel.

https://movies.gaskrank.tv/201603/27244.mp4
 
Terug
Bovenaan Onderaan