Ardennen 1000 bochten - donderdag 13 mei 2021

Het blijft soms wel even wennen, zeker als je dit soort tekens niet in je eigen land ziet!
Maar de juiste manier om bochten te nemen, is soms nog wel lastig.

Keek hier altijd naar, helpt een groot deel.

Dat lijkt er al meer op. Maar als je een beetje kunt rijden, heb je geen trucjes meer nodig. Vuistregel: pas wanneer je in staat ben om een bocht "binnen buiten binnen" te rijden (omgekeerd dus), ben je bevrijd van het juk van lijnen rijden.
 
Jullie hebben leuke plannen! Als covid het toelaat ga ik medio mei 4 dagen naar Duitsland. Heb er nu al zin in :Y

Over het (haarspeld)bochten rijden in de bergen. Twee jaar geleden heb ik daarvoor een weekend training gevolgd in de Eifel. Resultaat: ik kan nu door de krapste haarspeldbocht, berg-op of berg-af. Daarvoor maak je handig gebruik van je achterrem en je koppeling. Als je dat trucje beheerst ga je fluitend door de bochten, maar belangrijker je eindigt niet meer op de verkeerde weghelft.

Helaas kunnen wij dit in ons vlakke land nauwelijks oefenen. Als je maar een klein beetje twijfelt aan je eigen bochtenstuurkunsten dan is zo'n training een aanrader. Je rijplezier gaat daarmee met sprongen omhoog en het is ook nog eens een stuk veiliger.
 
Dat lijkt er al meer op.
Dat is toch exact wat ik zei?
Van buiten naar binnen en weer naar buiten.
Maar volgens jou moet je gewoon altijd uiterst rechts blijven rijden. 8)7
Maar als je een beetje kunt rijden, heb je geen trucjes meer nodig. Vuistregel: pas wanneer je in staat ben om een bocht "binnen buiten binnen" te rijden (omgekeerd dus), ben je bevrijd van het juk van lijnen rijden.
Ik denk dat jij cursussen moet gaan geven met je omgekeerde bochtentechniek. _O-
 
Dat lijkt er al meer op. Maar als je een beetje kunt rijden, heb je geen trucjes meer nodig. Vuistregel: pas wanneer je in staat ben om een bocht "binnen buiten binnen" te rijden (omgekeerd dus), ben je bevrijd van het juk van lijnen rijden.
Geen trucjes, maar een betere manier om de onoverzichtelijke en veiligste manier een bocht in en vooral uit te komen.
Die campagne in Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk om die lijnen op de weg te kalken zijn niet zomaar. Er vallen in de NRWP/Westfalen jaarlijks teveel slachtoffers door contact met een auto of bussen/vrachtwagens.
En zo lang de auto's bochten afsnijden, maak ik wel een krappere bocht om nog enige ruimte te houden (zie video).
 
Dat lijkt er al meer op. Maar als je een beetje kunt rijden, heb je geen trucjes meer nodig. Vuistregel: pas wanneer je in staat ben om een bocht "binnen buiten binnen" te rijden (omgekeerd dus), ben je bevrijd van het juk van lijnen rijden.
Jij doet niet aan "zover mogelijk de bocht in kijken" 🤔
 
Alleen niet als je daarmee bedoelt: "in een onoverzichtelijke bocht op de verkeerde weghelft rijden."

Nee ,ik bedoel als je een bocht in gaat maak je je "inkijk" groter door de bocht of ,geheel rechts,bij linker of geheel links (tegen weg as) bij rechter,bocht,in te zetten.
Hou verder a.u.b. eens op met je verkeerde weghelft,dat doe ik niet en na 20 jaar met een leuke gang,in de heuvels en bergen gereden te hebben gereden,denk ik mijn sporen wel verdient te hebben 🤔
 
Nee ,ik bedoel als je een bocht in gaat maak je je "inkijk" groter door de bocht of ,geheel rechts,bij linker of geheel links (tegen weg as) bij rechter,bocht,in te zetten.
Hou verder a.u.b. eens op met je verkeerde weghelft,dat doe ik niet en na 20 jaar met een leuke gang,in de heuvels en bergen gereden te hebben gereden,denk ik mijn sporen wel verdient te hebben 🤔
Niet rot bedoeld, maar omdat er iets jaren goed gaat is het per definitie goed gegaan op geluk of wijsheid?
 
Niet rot bedoeld, maar omdat er iets jaren goed gaat is het per definitie goed gegaan op geluk of wijsheid?

Onzin,kijken is alles op een motor,ik heb al enkele keren,beheerst, kunnen anticiperen in een 100 tal ritten
Wat schijnbaar hier er niet in wil is dat ik niet over de middellijn kom en,ten allertijden, op mijn eigen weghelft blijf.
Niet zoals enkele idioten die denken dat ze de gehele weg kunnen gebruiken...

Die rechter haarspeld,b.v. snij ik notabene aan zoals het filmpje dat je zelf post.
Dus,buiten,s tegen de lijn en zo laat mogelijk insturen
 
Laatst bewerkt:
Mooi initiatief.
Goede / veilige lijnen rijden is de basis voor motorrijden. Dat verhoogd de veiligheid en het plezier.
Ik zit met Pinksteren al in het Sauerland.
Veel plezier wie er mee gaan.
 
Mooi initiatief! Helaas al volgeboekt voor zowel 13-05 als 18-07 zie ik. Hoor het graag als er een derde datum wordt gepland :t
 
In Belgie mag een motorrijder kiezen waar hij rijdt op zijn rijvak.
In dit geval zijn er geen rijvakken,en rijdt hij ongeveer in het midden van de baan.
Het is niet duidelijk hoe ver hij kan zien,als dat ver genoeg is zie ik helemaal geen probleem want dan kan hij op tijd reageren op een tegenligger.
Precies!

Ik heb ooit heerlijk achter je aangereden in een voor gereden rit door jou vanuit het TRX topic, fijne voorrijder ben je en heerlijk sturen! :]

...
De ideale lijn om een bocht te nemen is van buiten beginnen, naar de binnenkant bij de apex en dan weer naar de buitenkant bij het uitkomen.
Dit uiteraard binnen je eigen vak en als de bocht overzichtelijk is om dat te doen.
....
Inderdaad, basis bochtentechniek en als je alert wat langer de buitenkant aan kan of durft te houden, heb je vaker sneller overzicht over tegemoet komend verkeer in de bocht én je kan nog steeds insturen/uitwijken naar binnen daarna.

Jullie hebben leuke plannen! Als covid het toelaat ga ik medio mei 4 dagen naar Duitsland. Heb er nu al zin in :Y

Over het (haarspeld)bochten rijden in de bergen. Twee jaar geleden heb ik daarvoor een weekend training gevolgd in de Eifel. Resultaat: ik kan nu door de krapste haarspeldbocht, berg-op of berg-af. Daarvoor maak je handig gebruik van je achterrem en je koppeling. Als je dat trucje beheerst ga je fluitend door de bochten, maar belangrijker je eindigt niet meer op de verkeerde weghelft.
Leuk! Herkenbaar van jaren geleden diverse motorvakanties en haarspeldbochten, beetje multitasking. Onwennig eerst, routine daarna.

Mooi initiatief! Helaas al volgeboekt voor zowel 13-05 als 18-07 zie ik. Hoor het graag als er een derde datum wordt gepland :t
Sluit mij hierbij aan.
 
Ik heb voor augustus ingeschreven en betaald.
Leek mij allemaal goed te werken.
Ben benieuwd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan