ardennen - luxemburg - eifel

Sjefman

MF veteraan
22 mei 2017
5.329
6.198
Bergen op Zoom
Hey,

Komend najaar gaan we weer een midweek naar omgeving Malmedy. Eindelijk eens naar de Ardennen en de motor mee. :]
Vroeger gingen we ongeveer twee á drie keer per jaar richting deze omgeving, helaas reed ik toen nog geen motor maar kwijlen dat ik deed als ik de motorrijders voorbij zag komen! :D

Nu ben ik zelf een motorrijder en gaan we dus weer eens die kant op. Ik ben al volop bezig met voorpret en routes voorbereiden. De motor gaat mee maar ik zal niet alle dagen op de motor zitten, alles ook afhankelijk van het weer (herfstvakantie.. dus je moet dan geluk hebben...)

Bijgevoegd zijn een paar routes die ik al bedacht heb. Eentje gaat naar het zuiden, met als eindpunt WIltz/Kautenbach, de ander gaat de Eiffel in.
Zijn er nog stukken die ik absoluut niet mag missen als ik er toch dicht in de buurt ben?

Ik denk dat ik ook nog een rondritje Ardennen wil maken zodat we ter plekke de keuze hebben.


Sorry als er al een topic is voor deze regio... ik heb tot een tijdje terug geprobeerd oma te verjagen maar helaas niks gevonden. Het leek me dus wel leuk om een soort nieuw verzameltopic voor deze regio te hebben?
 

Bijlagen

  • Malmedy_Wiltz_rondrit.gpx
    330 KB · Weergaven: 30
  • Malmedy_-_rondje_Eiffel_ver.2.gpx
    239,2 KB · Weergaven: 22
  • Malmedy_-_rondje_Eiffel_ver.3.gpx
    254,2 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Vorig jaar heb ik zelf op een camping in Malmedy gezeten.
Degene met wie ik weg was, was bekend met een camping in Malmedy (Du Moulin)
Was niet superblij met de camping. Een mooi vlak veldje voor een shelter was er eigenlijk nauwelijks.
Malmedy is op zich wel leuk, maar was vanaf de camping toch wel een stevige wandeling.
Maar het minste van Malmedy vind ik toch wel de geografische ligging. Wat mij betreft te noorderlijk voor trips Ardennen-Eif-Lux.
Liever is mij een locatie meer zuiderlijk. Was al eens in Houffalize en ook in Prüm, maar ook in Luxemburg. (land)
Wat mij betreft is zuiderlijker een betere plek als uitvalsbasis!

Ik zie dat je 1 route langs de Ruhr-Stausee laat lopen.
Mss kunnen anderen dat beter duiden, maar vlgs mij is het daar afgesloten in het weekend! (en feestdagen)
Vorig jaar was ik daar in Hemelvaart-weekend. Toen er langs gereden op (hemel) VRIJDAG!
 
Als je nog een stop zoekt voor onderweg, op de plekken waar ik de vlaggetjes heb gezet liggen pleisterplaatsen voor motorrijders. De bovenste heeft goede schnitzels voor niet te duur (soms erg druk en dat merk je aan de kwaliteit van het eten), de middelste is meer een poserplek (wel lekkere frietjes bij de Imbiss op de parkeerplaats) en de onderste heb ik geen ervaring mee (rij er wel geregeld langs en meestal staan er wel een paar motoren).

1594243419959.png


Het gedeelte tussen het bovenste en het middelste vlaggetje (en dan met name de track in jouw route) is in het weekend en op Duitse feestdagen (let op: veel Duitse feestdagen hebben geen betekenis in NL, dus lees je even in) gesloten voor motorrijders. Het gedeelte rechts boven in mijn plaatje is een geliefde plek bij de lokale politie-motorrijders (een rode, een blauwe en een beige/grijze BMW). Je mag daar maar 50, maar het is heel verleidelijk om daar harder te gaan rijden vanwege de bochten.

Voor de rest ziet deze route er wel aardig uit. Grotendeels zou ik hetzelfde rijden. Alleen die rare slingertjes in Kalterherberg, Xhoffraix en Gemünd zou ik eruit halen. Die bieden geen meerwaarde. Daar kun je beter de doorgaande weg volgen, ipv door de woonwijken te rijden.

Veel plezier.
 
Vorig jaar heb ik zelf op een camping in Malmedy gezeten.
Degene met wie ik weg was, was bekend met een camping in Malmedy (Du Moulin)
Was niet superblij met de camping. Een mooi vlak veldje voor een shelter was er eigenlijk nauwelijks.

We zijn bezig met boeken, het zal een vakantiehuisje worden. Het is een soort van familie uitje dus een beetje comfort is sowieso gewenst :).

Malmedy is op zich wel leuk, maar was vanaf de camping toch wel een stevige wandeling.
Maar het minste van Malmedy vind ik toch wel de geografische ligging. Wat mij betreft te noorderlijk voor trips Ardennen-Eif-Lux.
Liever is mij een locatie meer zuiderlijk. Was al eens in Houffalize en ook in Prüm, maar ook in Luxemburg. (land)
Wat mij betreft is zuiderlijker een betere plek als uitvalsbasis!

Houffalize is inderdaad wel heel mooi gelegen. Houd ik in gedachten voor de volgende keer. Ik ken vooral de omgeving van Herbeumont en Malmedy, dat zijn de plekken waar we regelmatig kwamen. Vandaar dat we er weer uit komen. Motorrijden is trouwens 'bijzaak' deze vakantie. Ik hoop in een week twee rondritten te doen (en natuurlijk een retourtje thuis, daar wil ik ook nog leuke stukken voor verzinnen).

Ik zie dat je 1 route langs de Ruhr-Stausee laat lopen.
Mss kunnen anderen dat beter duiden, maar vlgs mij is het daar afgesloten in het weekend! (en feestdagen)
Vorig jaar was ik daar in Hemelvaart-weekend. Toen er langs gereden op (hemel) VRIJDAG!
Het gedeelte tussen het bovenste en het middelste vlaggetje (en dan met name de track in jouw route) is in het weekend en op Duitse feestdagen (let op: veel Duitse feestdagen hebben geen betekenis in NL, dus lees je even in) gesloten voor motorrijders.

Geen probleem, we zijn er voornamelijk doordeweeks. Bedankt voor de tip, weet ik in ieder geval dat ik er in het weekend niet heen hoef. :t

Alleen die rare slingertjes in Kalterherberg, Xhoffraix en Gemünd zou ik eruit halen. Die bieden geen meerwaarde. Daar kun je beter de doorgaande weg volgen, ipv door de woonwijken te rijden.

Aangepast. De meeste van die stomme slingers en onzinnige troep heb ik er al uit gehaald, deze heb ik gemist. Helaas een groot nadeel van de kronkelroutes.-O-.

Overigens nog een paar kleine dingetjes aangepast in het rondje Eiffel, zie bijlage voor versie 2.






Ik wil tegen die tijd trouwens ook gewoon de optie hebben voor verschillende routes/landen. Als Duitsland ineens moeilijk doet ivm corona kunnen we die route skippen. Als Luxemburg moeilijk doet, skippen we die route. Daarom wil ik nog één á twee routes België gaan maken. We hebben waarschijnlijk tijd voor twee rondritten dus dan kunnen we grabbelen. De rest is voor in de toekomst :).
 

Bijlagen

  • Malmedy_-_rondje_Eiffel_ver.2.gpx
    239,2 KB · Weergaven: 16
Thnx, dat soort dingen ben ik naar op zoek!

Inmiddels versie drie van die route, wel een ander stukje iets ingekort om de rit niet te lang te maken. Tussen 150-200 kilometer vind ik goed genoeg op een dag :)
Het rondje Luxemburg is al wat langer, dus deze dan maar iets ingekort.
 

Bijlagen

  • Malmedy_-_rondje_Eiffel_ver.3.gpx
    254,2 KB · Weergaven: 28
Een tip, ga niet naar Luxemburg als je rijdt met het volgende: bandenprofiel < 1.6mm, donker vizier, geen e-keur uitlaat/knipperlichten/verlichting, geen reflector aan de achterzijde. wij hadden 1500 euro aan boetes gescoord hierdoor

Voor de rest heb je er echt mooie wegen. Duitsland idem, alleen de Ardennen... slecht eten en slechte wegen wij rijden er voortaan met een boog omheen.
Er is hier ook ergens een topic met routes dacht ik?
 
Mijn motor is helemaal origineel/in orde... alleen geen officiële e-keur uitlaat, wel beschaafd én goede db-killer. Zo lang je niet te veel opvalt zal het meevallen toch?

Slecht eten in de Ardennen? niet mijn ervaring :)
En de wegen zijn erg wisselvallig... op de gok Tomtom een kronkelroute laten maken doe ik daar niet meer. Heb ik ooit gedaan en dat was geen succes.
 
Ardennen is juist goed eten, Luxemburg is een stuk minder. Ardennen vindt ik erg leuk, wegblijven van de grote/doorgaande wegen en je hebt uren stuurplezier. Luxemburg ook prima te doen, beter asfalt, maar ook gelijk een stuk drukker dan de Ardennen. Duitsland kom ik nagenoeg nooit met de motor.
 
Mijn motor is helemaal origineel/in orde... alleen geen officiële e-keur uitlaat, wel beschaafd én goede db-killer. Zo lang je niet te veel opvalt zal het meevallen toch?

Slecht eten in de Ardennen? niet mijn ervaring :)
En de wegen zijn erg wisselvallig... op de gok Tomtom een kronkelroute laten maken doe ik daar niet meer. Heb ik ooit gedaan en dat was geen succes.

Ja er moet e-keur op staan, en in ons geval hielde ze iedere motor rijder aan die langskwam en keken echt alles na. Geen e-keur: boete.
En bij elke boete die ze uitdeelde zag je hun mondhoeken verder rijzen....
 
Ja er moet e-keur op staan, en in ons geval hielde ze iedere motor rijder aan die langskwam en keken echt alles na. Geen e-keur: boete.
En bij elke boete die ze uitdeelde zag je hun mondhoeken verder rijzen....

Duimen dan dat ze in de herfstvakantie daar geen zin in hebben :) . Het is natuurlijk geen hoogseizoen... Ben er op mijn xj900 barrel al eens doorheen gereden in ze zomer en 0,0 blauw op straat gezien?


Ardennen vindt ik erg leuk, wegblijven van de grote/doorgaande wegen en je hebt uren stuurplezier.

Vorige keer de tomtom het werk laten doen op kronkelroute, dat was geen succes. Juist té kleine, gare, amper bereden weggetjes. Misschien leuk op een adventure ofzo, maar niet op mijn xj900 toen, en al helemaal niet op mijn huidige GSXF.

Ik zoek de weggetjes ergens in het midden, niet doorgaand rechtdoor maar ook geen boerenprut.
 
moet tyler gelijk geven wat een hufters als ze je aanhouden hebben we ook meegemaakt
maar de arden en lux geef ik toch de voorkeur en duitsland :r ook hufters
de camping in malmedy is best oke en kun je gelijk beginnen met vraaaaaaoooommmmm
zoek maar eens in nederland naar zo,n wegen kun je schudden
 
Ik vind het altijd wel een bijzondere redenatie als jij een niet gekeurde blerpijp, waarmee je het voor de rest verneukt, op je motor schroeft, en dat de handhavers de hufters zijn omdat jij je niet aan de regels kan houden? Nog effe en het gaat de Eifel achterna, en mag je in Luxemburg in het weekend ook nergens meer rijden.

Overigens kom ik er al jaren meerdere keren per jaar, en is het aantal controles wat ik daar heb gezien echt op één hand te tellen.
 
...............een niet gekeurde blerpijp .................... dat de handhavers de hufters zijn omdat jij je niet aan de regels kan houden?
Helemaal eens met Frazer.
De gasten die het nodig vinden om met een bleeeeeeeeeeerpijp te rijden flink aanpakken.
Dat zouden ze in NL veel vaker moeten doen. Rijden met een open pijp is puur ASO!! Wat mij betreft flink aanpakken.
Bij 1e keer een geregistreerde waarschuwing met aanduiding WAT er verkeerd is. 2e keer fikse boete met WOK. 3e keer motor in beslag!
Wat jij leuk vind, dat is ergernis voor veel anderen. Kan motorrijden dan alleen leuk zijn als je een partij klere-herrie maakt?

Ardennen is juist goed eten, Luxemburg is een stuk minder. Ardennen vindt ik erg leuk, wegblijven van de grote/doorgaande wegen en je hebt uren stuurplezier. Luxemburg ook prima te doen, beter asfalt, maar ook gelijk een stuk drukker dan de Ardennen. Duitsland kom ik nagenoeg nooit met de motor.
Ik vind alle 3 gebieden wel iets hebben. Ja, idd iedere keer iets anders, maar de variatie is juist ook leuk! Bij een lang weekend doe ik ze vaak alle 3 :]
( O ja, ik rijd in die landen zonder enige zorg voor controles. Overigens, ondanks dat ik er wel vaker kom, nooit een controle gezien!)
 
Laatst bewerkt:
wij rijden met ze,n alle met orginele uitlaat dus geen reden om het voor anderre te verzieken
maar voor de rest profiel diepte meten waar het niet hoort is voor mij oplichting
terwijl er genoeg profiel op zit
het eerste wat ze gevraagd hadden was bankpassen en rijbewijs....ja waren op dat moment niet aanspreekbaar te noemen.....
 
Ik vind het altijd wel een bijzondere redenatie als jij een niet gekeurde blerpijp, waarmee je het voor de rest verneukt, op je motor schroeft, en dat de handhavers de hufters zijn omdat jij je niet aan de regels kan houden? Nog effe en het gaat de Eifel achterna, en mag je in Luxemburg in het weekend ook nergens meer rijden.


Het is ook zo jammer dat 'geen e-keur' blijkbaar gelijk staat aan lawaai? Mijn motor heb ik met deze demper gekocht, het is gewoon een normale vervangingsdemper, zonder e-keur, met db-killer. Hij is niet asociaal luid, anders had ik hem al wel vervangen! :t
Ik houd zelf namelijk ook niet van decibelkanonnen.



Ik heb vorig jaar een lang weekend gedaan via de Ardennen, Luxemburg en Duitsland en heb ook niet één meting gezien, geen enkele fuik. Je hebt gewoon pech als je ze tegen komt. Wat betreft een passerende agent: als je je gewoon normaal gedraagt, je motor maakt een beschaafd geluid en je provoceert niet hebben ze geen reden om je staande te houden. En als ze me staande houden zonder e-keur demper, zullen de gevolgen voor mij zijn. Ik neem het risico, hij doet gewoon zijn werk.

Als ik ooit een nette, tweedehands, originele demper tegen kom voor een aantrekkelijke prijs zal ik hem ook zeker kopen om het gezeik voor te zijn.


Maar goed, terug naar leuke routes/leuke wegen/tips en dergelijke in plaats van wéér een topic wat over het geluid van motoren gaat? Ik kan je verzekeren, ik ben niet de reden dat er dijken, kronkelweggetjes en passen afgesloten worden voor motorrijders.
 
Een tip, ga niet naar Luxemburg als je rijdt met het volgende: bandenprofiel < 1.6mm, donker vizier, geen e-keur uitlaat/knipperlichten/verlichting, geen reflector aan de achterzijde. wij hadden 1500 euro aan boetes gescoord hierdoor

Voor de rest heb je er echt mooie wegen. Duitsland idem, alleen de Ardennen... slecht eten en slechte wegen wij rijden er voortaan met een boog omheen.
Er is hier ook ergens een topic met routes dacht ik?

Dat is onwetendheid, de Ardennen is geweldig!! Veel goede wegen, heel goede eetgelegenheden en super gezellig. Je moet er een beetje de weg weten, that's all.
 
Wat betreft een passerende agent: als je je gewoon normaal gedraagt, je motor maakt een beschaafd geluid en je provoceert niet hebben ze geen reden om je staande te houden. En als ze me staande houden zonder e-keur demper, zullen de gevolgen voor mij zijn. Ik neem het risico, hij doet gewoon zijn werk.

Als ik ooit een nette, tweedehands, originele demper tegen kom voor een aantrekkelijke prijs zal ik hem ook zeker kopen om het gezeik voor te zijn.
Juist! Als je over de schreef bent, niet zeiken, maar gewoon je straf ondergaan!

Onder mijn Blackbird zitten vanaf de aanschaf 2 Laser-pijpen met wel een mooi maar niet een hard geluid. (incl. gemonteerde dB-killer)
Bij aanschaf motor heb ik gelijk maar de oorspronkelijke dempers mee gekocht. Voor het EXTRA-bedrag zal ik ze nooit meer gaan vinden.
Of er op de Laser's een E-keur zit, weet ik niet eens. Moet ik maar eens gaan checken.
Beter als ooit controle vooraf te weten waar ik aan toe ben. En als dan niet goed blijkt kunnen de orig. dempers er altijd weer op.

Iedereen weet 't al, of zou 't hebben kunnen weten. Roepen van: 'Zo heb ik 'm gekocht'. Dat is lulkoek!
Maw, dus dan niet gaan zeiken dat de politie pietluttig is!
 
Kunnen we on-topic blijven of verzandt dit topic nou ook al in een afgezaagd demper-topic? (Tip: NIET letterlijk je demper afzagen!!)

Ik vond het wel leuk om (met mijn ervaring in dat gebied; het ligt hier om de hoek en ik kom er geregeld) een onbekende in dat gebied wat route-tips te geven, maar nu vind ik het eerder jammer dat ik (weer eens) in eenzelfde discussie terecht gekomen ben.
 
Wat ik wel eens doe voor route inspiratie is gewoon een motor hotel opzoeken. Die hebben meestal een hoop routes online staan met wegen waar je anders nooit zou komen :]
 
Luxemburg heeft ook gewoon prima asfalt. En tussen Wiltz en Kautenbach (misschien op meer plekken?) Strepen op het asfalt om de veilige tijdlijn voor motoren aan te geven :}

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan