Arrow uitlaat

Binkey

MF'er
6 mei 2013
73
0
Bovenkarspel
Hoi,

ik heb op mijn street triple (2012) een arrow uitlaat maar wil naar Duitsland maar kan nergens vinden of deze uitlaat een E keur heeft?!? Weet iemand van jullie dit toevallig? en moet ik het kunnen aantonen als ik aangehouden wordt?

Tnx
 

Bijlagen

  • IMG_5250.jpg
    IMG_5250.jpg
    125 KB · Weergaven: 16
Hoi,

ik heb op mijn street triple (2012) een arrow uitlaat maar wil naar Duitsland maar kan nergens vinden of deze uitlaat een E keur heeft?!? Weet iemand van jullie dit toevallig? en moet ik het kunnen aantonen als ik aangehouden wordt?

Tnx
Staat er ook geen typenummer op o.i.d.? Als je gecontroleerd wordt moet je inderdaad kunnen aantonen dat er een E-nummer op zit en de DB killer is bevestigd, maar die killer zit er wel in als ik het goed zie?
 
Op de speed triples hebben de low mounts volgens mij nooit een E-keur omdat de cat ontbreekt. Ik verwacht dat dit ook geld voor de street triples. Ik rijd echter wel vaker in Duitsland en ben wel eens staande gehouden. Ze hebben echter nooit naar de uitlaten gekeken of metingen gedaan. Terwijl we toch een aantal personen in de groep hebben die rijden zodat cat en zonder db killers.
 
Staat er ook geen typenummer op o.i.d.? Als je gecontroleerd wordt moet je inderdaad kunnen aantonen dat er een E-nummer op zit en de DB killer is bevestigd, maar die killer zit er wel in als ik het goed zie?

Waar staat dat???..

Waarom toch altijd weer dit soort onzin?

E-keur betekend dat het een demper/uitlaat is die voldoet aan de normen van de regels binnen de EU, in orginele staat , en is MAKKELIJK om aan te tonen dat je (waarschijnlijk) legaal bezig bent...
Een uitlaat zonder E-keur of welke keur dan ook kan net zo goed legaal zijn, en jij hoeft niet aan te tonen dat je illegaal bezig bent, dat moet de politie doen
 
Zijn nog pas filmpjes hier op het forum geplaatst van Nederlanders die in Duitsland daar door problemen hadden

Ja dat kan, en de politie kan het je hel moeilijk maken, vooral in gebieden waar geluid en racers een probleem zijn, maar dat betekend niet dat jij moet bewijzen dat je motor de geluidsnorm niet overtreed
 
Die uitlaat lijkt hetzelfde als de Arrow uitlaat op mijn street triple uit 2008. Kan niet met complete zekerheid zeggen dat het dezelfde uitlaat is daar ik er niet bijzonder veel verstand van heb.

Artikelnummer van mijn uitlaat is A9600198 (Arrow 3 into 1 exhaust system)
Volgens deze fitting instructions is het een race uitlaat die officieel niet voor de openbare weg is:
https://www.triumphinstructions.com/ProdDocs/A9600198-EN.pdf

Kan verder niet zo snel iets vinden over E-keur of uberhaupt specificaties van de uitlaat, gewoon netjes db killer erin houden doet in ieder geval al iets met de beeldvorming van meneer agent
 

Bijlagen

  • IMG_20200628_134914.jpg
    IMG_20200628_134914.jpg
    2,6 MB · Weergaven: 7
Waar staat dat???..

Waarom toch altijd weer dit soort onzin?


E-keur betekend dat het een demper/uitlaat is die voldoet aan de normen van de regels binnen de EU, in orginele staat , en is MAKKELIJK om aan te tonen dat je (waarschijnlijk) legaal bezig bent...
Een uitlaat zonder E-keur of welke keur dan ook kan net zo goed legaal zijn, en jij hoeft niet aan te tonen dat je illegaal bezig bent, dat moet de politie doen

Gevoelige snaar geraakt..?
Dat is bij wet geregeld in Duitsland... Vraag me even niet welk artikel precies. Geldt dus voor de Duitsers en ieder ander die daar rond rijdt. Hoe dat daar zit met bewijslast weet ik niet maar het is ieder geval bij wet geregeld dat JIJ als motorrijder in Duitsland met een uitlaat moet rijden met een E keur. (Geldt trouwens alleen bij een vervangingsuitlaat geloof ik...)
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt maar zonder E-nummer kan de politie al op voor hand aangeven dat het om niet goed gekeurde uitlaat gaat tenzij jij als eigenaar het tegendeel aantoon

Jij moet aantonen dat zijn fout zijn anders is het betalen en inladen
In Nederland is een E-keur niet verplicht, als de uitlaat maar aan de geluidseisen voldoet.
Dus die Nederlander mag in Duitsland gewoon rondrijden met die uitlaat zonder E-keur, mits ie de geluidsnorm maar niet overschrijdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: K@W@
In Nederland is een E-keur niet verplicht, als de uitlaat maar aan de geluidseisen voldoet.
Dus die Nederlander mag in Duitsland gewoon rondrijden met die uitlaat zonder E-keur, mits ie de geluidsnorm maar niet overschrijdt.
precies, en als een motor in Dld 100 Db mag produceren , en diezelfde hier 106 Db , dan ben je gewoon legaal..daar kan geen duitse rechter wat aan vebieden..
Maar nogmaals je motor moet WEL aan de nederlandse eisen voldoen
 
Ja dat kan, en de politie kan het je hel moeilijk maken, vooral in gebieden waar geluid en racers een probleem zijn, maar dat betekend niet dat jij moet bewijzen dat je motor de geluidsnorm niet overtreed

Dat werkt in Duitsland niet zo, daar moet ALLES op en aan jouw motor dat niet origineel is, ABE/TUV/E-keur hebben. Ook voor buitenlanders kunnen ze daar moelijk over doen, zeker voor wat betreft uitlaatsystemen.
 
In Oostenrijk worden al motoren niet toegelaten die op de verboden lijst staan met hun officiële toelatingseisen als te veel geluid makend staan aangemerkt
Zal niet lang duren dat andere landen dat gaan volgen door het gedrag van het te hard rijden en te veel geluid producerende motoren .
Zij die daar aan mee werken verzieken het voor de rest en kunnen we dadelijk alleen nog maar rond rijden met een verleng snoer 8)7
 
De toelatings/keuringeisen zijn in DLD en NL gelijk......

In een ideale (EU) wereld misschien...maar zo is het niet in de werkelijkheid
Als ik een motorauto in NL importeer, wordt er alleen naar b.v. de profieldiepte gekeken
In Dld moet de MAAT overeenkomstig de brief zijn
In NL mag jij rustig velgen polijsten
In Dld mag dat niet want je haalt " materiaal weg"
Wij meten geluid heel anders dan Dld ( daar voorbijrijdend volgas inde 2e versnelling)
Hier mag je LED-xenon en weet ik wat niet allemaal in je koplamp hebben, als je maar niemand verblind
Daar alleen de lamp die voorgeschreven is...
etc etc....
 
In een ideale (EU) wereld misschien...maar zo is het niet in de werkelijkheid
Als ik een motorauto in NL importeer, wordt er alleen naar b.v. de profieldiepte gekeken
In Dld moet de MAAT overeenkomstig de brief zijn
In NL mag jij rustig velgen polijsten
In Dld mag dat niet want je haalt " materiaal weg"
Wij meten geluid heel anders dan Dld ( daar voorbijrijdend volgas inde 2e versnelling)
Hier mag je LED-xenon en weet ik wat niet allemaal in je koplamp hebben, als je maar niemand verblind
Daar alleen de lamp die voorgeschreven is...
etc etc....

De geluidseisen zijn wel overal gelijk....... de motoren worden allemaal volgens de zelfde europese typoegoedkeuring gehomologeerd. dat je in NL meer kan aanpassen dan in Duitsland achteraf heeft niets met de typegoedkeuring en geluidseisen te maken. Wij hebben hier de mazzel dat er niet streng op wordt gelet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan