Art 5***** sloten tegen motordiefstal

Reece

MF veteraan
14 okt 2002
3.173
0
Boskoop
Abus en co zullen hier wel weer blij mee zijn... :/


Sterkere sloten in de strijd tegen motordiefstal

(Persbericht Stichting ART 19 februari 2010)

Stichting ART heeft de categorie 5***** sloten toegevoegd aan de al bestaande 4**** categorieën om een hogere graad van beveiliging te krijgen tegen diefstal. Deze categorie is hoofdzakelijk bedoeld voor motorfietsen.

Categorie 5 is hoofdzakelijk gericht op ontwerp eisen (minimale afmetingen, géén remschijfslot, beveiliging slotcilinder) en sterkte eisen (knipkracht, torsie stijfheid, aanvalsbestendigheid).

Het doel om deze eisen te stellen aan de afmetingen is om te voorkomen dat de indruk wordt gewekt dat alleen met een categorie 4 remschijfslot de motorfiets voldoende beveiligd is.

Het ART categorie 5 slot moet bepaalde minimale afmetingen hebben zodat het altijd mogelijk moet zijn om de motorfiets aan de “vaste wereld" is vast te leggen.

Stichting ART adviseert verzekeringsmaatschappijen toepassing van 5***** sloten in combinatie met een goedgekeurd vastzetsysteem (muur of grondanker) als eis te stellen voor de beveiliging tegen diefstal in "thuissituaties" indien er geen goede vastzet mogelijkheid aanwezig is. Hiermee wordt bedoeld het stallen in bijvoorbeeld schuur, garage, stalling etc.

Voor onderweg situaties is een categorie 4 slot voldoende. Deze mogelijkheid is geboden omdat sommige categorie 5 sloten moeilijk (of gevaarlijk!) mee te nemen zijn (bijv. een zware ketting of een beugelslot die net te groot is voor onder de buddyseat).
Om dit probleem op te lossen (en de motorrijders tegemoet te komen bestaat ook de mogelijkheid om het hangslot van een 5 sterren kettingset (alleen de U-beugel uitvoeringen!) te gebruiken als een U-beugelslot tijdens de onderweg situaties (een rit met de motor, tourrit, woon-werk etc.). Het iets kleinere beugelslot ven deze kettingsets behoort een binnenafmeting van minimaal 23 cm lang en minimaal 8 cm breed te hebben (230x80).

De volgende sets komen op dit moment in aanmerking voor een ART 5 sterren:
- Merk: ABUS, type 58/140HBIII260 13MKS serie (90, 110, 140 en 170 cm)
- Merk: ABUS, type 58/140HBIII310 13MKS serie (90, 110, 140 en 170 cm)
- Merk: Kryptonite, type New York Legend Chain 1515 (90 cm)
- Merk: Kryptonite, type New York Legend Chain 1515 (150 cm)
- Merk: ABUS, type 37RK/80 13MKS (140 cm)
- Merk: LUMA, type SOLIDO CHAIN PLUS (120 cm)
- Merk: LUMA, type SOLIDO CHAIN PLUS (170 cm)

De lijst zal binnenkort snel uitgebreid worden.
 
...
Stichting ART adviseert verzekeringsmaatschappijen toepassing van 5***** sloten in combinatie met een goedgekeurd vastzetsysteem (muur of grondanker) als eis te stellen ...
Dit vind ik vooral weer heel smerig, die lui spelen echt onder één hoedje met elkaar. Smerig zootje. Gelukkig is het vaak nog zo dat bij veel verzekeringen alleen bij 'dure' motoren eisen aan de sloten gesteld worden. Zo is dat tenminste bij mijn verzekering.
 
Ik kwam pas deze dingen tegen:
900094411.jpg

Deze elektrische hydraulische perstang werkt op batterij (het is zeg maar een standaard boormachine met ingebouwde hydraulische pomp), en wordt gebruikt voor het knippen van hoogspanningskabels (5 cm dik). 100+ ton knipkracht, m.a.w. elk slot legt het af!
Enig "pluspunt" is dat dit ding 3000 euro kost, maar dat heeft een motordief er zo uit...

Een goedkope accu-slijptol met dun doorslijpschijfje daarentegen komt ook door elk slot heen, en kost aanzienlijk minder. Het maakt wel meer lawaai, maar juist dat valt helemaal niet op als het uit een schuur komt...
 
Laatst bewerkt:
Als ze willen stelen lukt dat toch wel. :)
Het is gebakken lucht wat er verkocht wordt. :z
 
En jij denkt, dat een motordief gaat betalen voor dit handige tooltje, terwijl hij toch al geen moeite heeft met stelen. :? :z

Lekker slim trouwens om het tuig weer aan ideën te helpen B|
 
Laatst bewerkt:
Sloten dienen niet om diefstal te voorkomen, maar om aan de eisen van de verzekering te voldoen.

Een gelegenheidsdief hou je met het simpelste slot tegen, een serieuze dief laat zich door het zwaarste slot niet hinderen.

Kortom, lekker kostenopdrijving. Verzekeraars hebben weer een middel om de polisvoorwaarden aan te passen en de slotenbakkers krijgen weer omzet.
 
Er zijn verzekeringen die wat bestreft sloten geen specifiek eisen stellen wat ART-gecetificeerd zijn betreft.

Niet dat het trouwens kwaad kan om een ART 4 of ART 5 slot te kopen.
 
Lekker slim trouwens om het tuig weer aan ideën te helpen B|

En jij bent zo naïef om te denken dat ze dit nog niet weten... :?

De gelegenheidsdief zal het nog niet weten, maar die pakt dan ook de makkelijkste weg...
Elke profi-dief is al lang op de hoogte van de mogelijkheden, heeft thuis ook google en weet precies hoe of wat. Via google maps en streetvieuw doet hij zijn voorwerk al...
 
Belachelijk overigens dat schijfremsloten geen Art 5 kunnen zijn...
In alle tests komt steeds weer naar voren dat een schijfremslot het lastigst te kraken is, elke ketting is binnen 1 minuut open en doorgaans binnen 30 seconden... er is dus weer sprake van volstrekte willekeur... B|
 
Ik heb dus vrijdag net een nieuw slot gekocht ART 4. Nou hoop ik dat ik dit nog een ruime tijd mag gebruiken en niet dat de verzekering in ene de 5 eis gaat stellen.
 
Sloten dienen niet om diefstal te voorkomen, maar om aan de eisen van de verzekering te voldoen.

Een gelegenheidsdief hou je met het simpelste slot tegen, een serieuze dief laat zich door het zwaarste slot niet hinderen.

Kortom, lekker kostenopdrijving. Verzekeraars hebben weer een middel om de polisvoorwaarden aan te passen en de slotenbakkers krijgen weer omzet.
:^

http://www.youtube.com/watch?v=VC3hFr8p2ck

Wat nou braakbestendig? :?
 
Ik heb dus vrijdag net een nieuw slot gekocht ART 4. Nou hoop ik dat ik dit nog een ruime tijd mag gebruiken en niet dat de verzekering in ene de 5 eis gaat stellen.

Is geen enkel probleem... kan je gewoon blijven gebruiken...
Op datum van aankoop van het slot conform de regels... ;)
 
Zolang er nog een markt is voor delen van gejatte motoren zal er gejat blijven worden. Ben benieuwd als er een keer gecontroleerd wordt op diverse circuits wat er tevoorschijn komt.
Sloten zijn voorwaarde om je verzekering te laten uitbetalen, meer niet.
 
Zolang er nog een markt is voor delen van gejatte motoren zal er gejat blijven worden. Ben benieuwd als er een keer gecontroleerd wordt op diverse circuits wat er tevoorschijn komt.
Tsja, hoe herken je een gestolen spatbord? Zolang niet elk onderdeel een motorbloknummer heeft is dat toch onbegonnen werk?
 
Even dubbelchecken. M'n verzekering kan niet nu ineens de regels aanpassen en eisen dat ik een ART5 slot gebruik?
je verzekering kan niet eisen dat je een nieuw ART5 slot moet kopen, terwijl je oude ART4 nog goed is (en je aankoopbewijs hebt).

Als je ART4 slot kapot/defect of hoe dan ook vervangen wordt, DAN zul je wel aan een ART5 moeten (in mijn bescheiden mening)
 
Even dubbelchecken. M'n verzekering kan niet nu ineens de regels aanpassen en eisen dat ik een ART5 slot gebruik?

Als je verzekeraar wil dat je ART5 slot gaat gebruiken, dienen ze je polis aan te passen. Op het moment dat zij dat doen, dan heb je het recht om je verzekering op te zeggen en een andere verzekeraar te zoeken.
Maar ja, leuk is anders, dus hopen dat ze dat nog even niet doen.
 
Dat recht heb je, maar het gros zal die kleine lettertjes niet eens lezen. Laat staan dus overstappen.
En dan zou je over willen stappen.... blijkt de rest ook die voorwaarde opgenomen te hebben.....
 
Ik kwam pas deze dingen tegen:
[afbeelding]
Deze elektrische hydraulische perstang werkt op batterij (het is zeg maar een standaard boormachine met ingebouwde hydraulische pomp), en wordt gebruikt voor het knippen van hoogspanningskabels (5 cm dik). 100+ ton knipkracht, m.a.w. elk slot legt het af!
Enig "pluspunt" is dat dit ding 3000 euro kost, maar dat heeft een motordief er zo uit...

Een goedkope accu-slijptol met dun doorslijpschijfje daarentegen komt ook door elk slot heen, en kost aanzienlijk minder. Het maakt wel meer lawaai, maar juist dat valt helemaal niet op als het uit een schuur komt...

http://www.makita.nl/machine/BGA452RFX.html
binnen een minuut is elk slot kapot...
 
Ooit eens een correspondentie gehad met zo`n art juffie . Op mijn vraag waarom ART4 sloten er soms na een jaar of langer weer van de lijst gehaald worden. Het antwoord omdat er dan nieuwe types op de markt komen en om constant alle sloten opnieuw te laten keuren kost dit een vermogen voor de certificering daarom worden oudere types er vaak vanaf gehaald.
Maar dat neemt niet weg dat deze sloten niet goed meer zijn hoor zei ze nog en uw bent nog gewoon verzekerd ! (jaja :+)

Daarom pleit ik altijd bij de verzekering een schriftelijk bewijs dat ik WA + verzekerd ben met dat type slot die ik toentertijd aangeschaft heb. Kunnen ze nooit later zeggen ja maar uw slot staat niet meer op de ART certificaten lijst hoor ! En zonder schriftelijk bewijs kun je dan niets overleggen. Kost je 1 simpel telefoontje naar je verzekering.
Zo heb ik m`n blade uit 1993 verzekerd voor 2500 euro WA+ met een abus slot type xx etc met schriftelijk bewijs van de verzekering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan