artikel 5... Maar dan niet?

Speedy_J

MF veteraan
25 jun 2003
3.906
59
Deurne
6 juni afgelopen zomer

Ik rijd weg bij een paar vrienden in Groningen. Twas op een donderdag avond omstreeks half 7. Ik rijd damsterdiep op en hoor mijn vrienden roepen: "wheely Wheely!" En ja, ik kijk om me heen, en trek een bescheiden wheely. Terwijl ik die wheely maakte viel mij een leuk gekleurde busje op. Te laat, ze zagen me en hielden me aan.

Ik kreeg artikel 5 omdat ik omstanders in gevaar bracht. de agenten waren kalm, en ik voelde me natuurlijk hartsikke dom. |( Een wheely midden in de stad. Niet echt slim, maar aangezien ik een leeg stuk weg voor me zag kon een wheely geen kwaad. 0-)

Een goede vriend van me zit bij de marachausse, deze heeft het verhaal gehoord via via en belde me gisteravond op.
Ik heb hem alles verteld etc. Hij vertelde mij dat artikel 5 alleen kan worden begaan/bekeurd als andere weggebruikers voor mij moesten uitwijken. En dit was niet het geval. Nu was mijn vraag of ik dit tegen kan gaan. Dus een strafvermindering als het ware.
Op de bon staat bij bedarg een #, dus ik moet waarschijnlijk voorkomen.

Nu ben ik ervan bewust dat ik sowieso een een fikse boete moet betalen. :X

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?

[Ps: waren er niet 2 rijdende advocaten op MF? :} ]
 
Laatst bewerkt:
Weinig kans? Hmm... wat kan ik dan ongeveer verwachten als straf?


Thnx kheb em doorgelezen. Op mijn bon staat duidelijk bij nummer K170 aangegeven. Dus het wordt een geldboete? Of hangt dat allemaal van de officier van justitie af?

Ik wacht op een reactie van Baksteen, Moraal Ridder! :}
 
Tja, wat nog toe te voegen....

Artikel 5 Wegenverkeerswet

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Feitnummer wat je noemt is idd voor dit artikel. Dat er geen geldbedrag staat vermeld klopt, voor K170 word de bon ingestuurd naar de Officier van Justitie die naar aanleiding van de omschrijving van de verbalisant een bedrag gaat vaststellen. Of beslist dat je bij hem op bezoek mag komen, maar dat zal wel niet. Geen idee wat voor bedrag hiervoor zal gaan staan.

En dit artikel is volgens de regels idd van toepassing. Alles waarmee je gevaar of hinder KAN veroorzaken valt hieronder. Het is idd een zgn kapstokartikel, een vangnet voor als er iets gebeurt wat nog niet als omschrijving "vastgelegd" is maar wel als onveilig word gezien.
 
Bedankt!

De agent in kwestie zei tegen me: "Waarom doe je dit tijdens spitsuur? Das gevaarlijk"

Nu mijn vraag, welke gek gaat midden op een 4 baans weg staan om mij aan te houden? Is dat niet gevaarlijker? :9

wat ik dus wil zeggen is dat het helemaal niet druk was toendertijd. het was zelfs rustig op de weg. Het zal waarschijnlijk niet veel helpen, tis mijn woord tegen de staat. Of heb ik het mis?

Naja.. ik laat wel horen wat er gaat gebeuren. Krijg hem denk ik volgende week of daarna wel binnen.
 
ik kan alleen maar zeggen: eigen schuld dikke bult ..... 8-)

je lijkt trouwens een beetje op een stagiare die we een paar maanden geleden op het werk hadden. })
wist trouwens niet dat je met een gsx-f ook wheelies kon maken :+
 
ik kan alleen maar zeggen: eigen schuld dikke bult ..... 8-)

je lijkt trouwens een beetje op een stagiare die we een paar maanden geleden op het werk hadden. })
wist trouwens niet dat je met een gsx-f ook wheelies kon maken :+

Dagblad van het Noorden? Wim?
 
Vandaag kwam de CJIB envelop door de brievenbus rollen.

Uitslag: 150 euro

Ik doe het dus nooit weer, want het wachten op de envelop heeft mij een paar moeilijke maanden teweeg gebracht. :P

Nogmaals :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan