[Artikel] Motor gestolen na proefrit

Faithy

MF veteraan
3 feb 2006
30.323
13
bron: http://www.ad.nl/rotterdam/2274045/Supersportmotor_weg_na_rsquoproefritjersquo.html (Cookies op AD.nl | AD.nl)


Supersportmotor weg na ’proefritje’


OUDERKERK - En weg was-ie. De supersnelle motor van de 26-jarige Ouderkerker Ad. Zondagavond kwam een ongeveer 30-jarige man bij hem aan de deur voor een proefritje op zijn rode Yamaha YZF R6, maar de aspirant-koper kwam daarna nooit meer terug.
afbeelding vergroten


Een koopje was het eigenlijk: het model 2006, met Acrapovic-uitlaat 135 pk sterk en met gemak in staat om 17.500 toeren te halen, met een top van dik over de tweehonderdtachtig kilometer per uur. Ad had er nog geen 4400 kilometer op gereden, en gekentekend in 2007 vroeg er een redelijke 10.500 euro voor. Met dat geld wilde hij een fatsoenlijke auto kopen. ,,Ik rij voor mijn werk elke dag tachtig kilometer in een oude auto, terwijl ik een mooie motor in de schuur heb. Vond ik omgekeerde wereld. ’’

Op de veilingsite Marktplaats trok de advertentie de aandacht van honderden mensen, onder wie de nog onbekende man die telefonisch een afspraak had gemaakt voor een proefrit op het racemonster. ,,Dat ging achteraf eigenlijk ook raar. Hij belde me zonder dat ik kon zien van welk nummer. Ik vroeg ’m daarna of hij zijn nummerverklikker aan wilde zetten, maar hij zei dat hij niet wist hoe dat moest.’’

Maar op de bewuste zondagavond kwam de man, met getinte huidskleur en met een licht Haags accent, op een soortgelijke Yamaha R6 aanzetten, een paar jaar ouder dan die van Ad. Vragen naar een identiteitsbewijs, zoals de politie Hollands-Midden aanbeveelt bij verkoop van een auto of motor, vond Ad niet nodig. ,,Dat hij aankwam op een R6 wekte wel vertrouwen. Dan heb je wel geld, dacht ik. Dan ga ik uit van de goedheid van de mens, niet dat hij op dat ding van mij zou wegcrossen.’’

Maar dat gebeurde dus wel. Ad zocht in de omgeving nog naar de man, maar trof hem niet aan. ,,Bleek dus dat hij die R6 ook had gestolen, in de omgeving Den Haag, diezelfde dag nog!’’

De sleutels zaten er gewoon bij. ,,Waarschijnlijk heeft hij daar hetzelfde kunstje geflikt als bij mij. Opstappen en wegrijden.’’ De Ouderkerker, in het dagelijks leven marinier in Doorn, denkt niet dat hij de dief ooit nog zal zien. ,,Ik hoop het niet. Voor hem.’’ Evenmin denkt hij zijn bezit ooit nog terugziet, al hoopt hij wel op tips van lezers. ,,Ik baal er stevig genoeg van. Ik heb thuis de muren eruit gelopen.’’

Dan lees je dit.. en dan denk je..

'ja.. da's vervelend'

Meer niet, want wie laat er nu iemand op een motor proefrijden (ook nog eens gloednieuw en aardig zijn geld waard) zonder ook maar iets te weten van degene die er op weg scheurt... :?

Eigen schuld, dikke bult denk ik dan.. |(

Zelf heb ik twee weken geleden proefgereden, zonder dat deze meneer wist wie ik was en ik hoefde ook niets achter te laten/mee te nemen. Had 't wel aangeboden.
Vond het maar raar dat hij dat niet wilde, maargoed, ik weet van mezelf dat ik te vertrouwen ben :') dus ik heb de proefrit gedaan en de motor niet gekocht, maar ook niet gestolen :P

Maar als er vrijdag iemand op mijn motor wegrijdt, wens ik wel iets achter te houden waarop de identiteit van de persoon die met mijn motor wegrijdt staat. Zonder dat, geen proefrit,en het liefst rijd ik nog mee ook, je weet maar nooit :')

Wat doe JIJ als ze met je motor weggaan voor een rit? Kijk je alleen naar het gezicht? Of is het onverbiddelijk: identificeren die handel! B|

:W
 
Ik denk toch wel dat ik dubbele legitimatie zou vragen en in eerste instantie zou afspreken bij mn ouders. Die hebben een achtertuin met hek erin, die op slot kan.
Nooit een scooter gehad, maar de verhalen van starten en wegwezen ken ik wel. Starten en wegwezen na een ongewenste verrassingsduw wel te verstaan.

Eerst dat ding dan inspecteren, prijs overeenkomen en dan al of niet tot proefrit overl aten gaan.

Wat ik dan niet snap, is dat de persoon niet op de andere motor mee is gereden? Wel zo makkelijk en bovendien kan je dan ook het rijgedrag van de koper in de gaten houden. Niet dat ie m even helemaal aftrapt enzo.
 
De motoren en autos die ik heb gehad waren allemaal minder dan 2000 euro waard. :P

Vorige motor die ik verkocht had, was verkocht aan een vent die zn vriendin en auto achterliet, daar hoefde ik geen borg van te hebben ;)
 
Phoe, schrok toch even Faithy. Tis maar dat er Artikel voor staat.. zou bijna zeggen dat jouw GSX gestolen was :+

Bij de proefrit van mijn div moest ik een formulier invullen en m'n ID bewijs achterlaten en een krabbel moeten zetten. Daarna mocht ik een uur er op rijden oid. Let wel, dit was bij een motorzaak, geen particulier. Ik zou zelf in ieder geval om een ID bewijs vragen en af te geven aan mij voordat iemand er op mag rijden.

Deze man is wel erg goedgelovig.. eerst dat telefoongesprek "ja ik weet niet hoe dat moet" .. je hebt het toch ook ingesteld, zak tabak. Vervolgens géén ID bewijs geven.. en omdat de gemiddelde Nederland in hokjes denkt (:P), hij was nog getint ook. Ik zou het voor geen centimeter vertrouwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat doe JIJ als ze met je motor weggaan voor een rit? Kijk je alleen naar het gezicht? Of is het onverbiddelijk: identificeren die handel! B|

:W
Identificatie zéker verplicht. Als diegene in zijn eentje komt ook het volledige koopbedrag overhandigen voor de proefrit. Zodra 'ie terugkomt, komt ook het geld terug.

Komt ie met een ander blijft de ander natuurlijk bij mij, en ook dan is legitimeren voor mij nog altijd een must.

Ga niet zomaar iemand op mn motor laten wegrijden...
 
Identificatie zéker verplicht. Als diegene in zijn eentje komt ook het volledige koopbedrag overhandigen voor de proefrit. Zodra 'ie terugkomt, komt ook het geld terug.
Das volgens mij de enige manier die goed is.
Contant geld in het handje en anders maar niet.
 
De motoren en autos die ik heb gehad waren allemaal minder dan 2000 euro waard. :P

Vorige motor die ik verkocht had, was verkocht aan een vent die zn vriendin en auto achterliet, daar hoefde ik geen borg van te hebben ;)
Anders dat vrouwke achter t raam dwingen en t geld terug verdienen :X :+


een marokkaan met een haags accent vertrouwen, tja dan ben je ook niet meer te helpen. :')
:X _O- Wel erg goed gelovig inderdaag :P

Das volgens mij de enige manier die goed is.
Contant geld in het handje en anders maar niet.
Totdat iedereen daar aan gewend is, en de mensen afspreken met een afgeragde motor op een parkeerplaats. En dan tijdens het proefritje de verkoper weg gaat, en de potentiele koper wel het bedrag voor een goede motor kwijt is, maar met een verrotte bak achterblijft -O-
 
De motoren en autos die ik heb gehad waren allemaal minder dan 2000 euro waard. :P

Vorige motor die ik verkocht had, was verkocht aan een vent die zn vriendin en auto achterliet, daar hoefde ik geen borg van te hebben ;)
Je ziet het, die auto (in dit artikel is het een motor) kan ook gestolen zijn. Dus heb je geen enkele zekerheid.
Ook meen ik een paar maanden terug gelezen te hebben dat een vent bij een motorzaak een proefritje ging maken, zijn invalide vriendin daar liet zitten om vervolgens nooit meer terug te komen. Die vriendin was dus in de steek gelaten, ze zat in een rolstoel en kon zelfstandig niet wegkomen daar.
Dan denk je als motorzaak dus een zekerheidje te hebben, z'n vriendin zit hier dus hij zal wel terug komen.....

Zoals al eerder gezegd, ID en/of Rijbewijs achter laten en het aankoopbedrag (of een groot deel ervan). Daarnaast kan het ook geen kwaad om een briefje te laten ondertekenen, kun je ook gelijk de handtekening vergelijken met die van het ID en rijbewijs.
99% van de mensen zal gewoon te vertrouwen zijn en heb je deze maatregelen helemaal niet bij nodig. Maar je zult net die ene gek tegen komen.....
 
Zít't bericht net te lezen,...gebeurd is gebeurd......triest en dom!

Wat doe JIJ als ze met je motor weggaan voor een rit? Kijk je alleen naar het gezicht? Of is het onverbiddelijk: identificeren die handel!
Mocht ik ooit in de gelegenheid zijn óm een motorfiets zo te verkopen( en zeker van deze waarde...), dan is het idd bewuste bedrag inleveren en ID-bewijs en dan mag de koper van mij gaan proefrijden.
En hufterigheid in het achterhoofd gehouden, zou ik haast een papiereke opstellen, waarin hij tekent voor die proefrit op die bewuste dag en tijd. Dit , vanwege eventuele kans van "spelen" met Gatso's door de grappenmaker.
 
Check ID... duidelijke foto van de persoon nemen... aspirantkoperscontractje laten tekenen met NAW gegevens, zonder duidelijk tel.nummer geen afspraak... en... ik rij mee met een tweede motor! Probeer maar weg te rijden... :X
 
.. en... ik rij mee met een tweede motor! Probeer maar weg te rijden... :X

Moet je er dus wel voro zorgen dat die 2e motor een grotere actieradius heeft he? Ik vind het altijd zooo lullig als je tijdens een wilde achtervolging moet vragen om een tankpauze. Meestal luisteren ze namelijk niet. Egoisten zijn het tegenwoordig die dieven.
Heel anders dan vroeger. Swiebertje zeg maar....... :+
 
Even een een andere vraag tussen door.

Wie is er eigenlijk aansprakelijk wanneer je als particulier je motor te koop aanbiedt.

En de aspirant koper legt je motor even op de zijkant ???? (tijdens een proefrit)
 
D'r zijn weer een aantal MF-ers die onmiddelijk bij de politie moeten gaan werken. Het artikel meldt alleen een getinte huidskleur en zij weten al dat het een marokkaan is :} :}
 
Ik heb ook wat achter moeten laten bij m'n eerste proefrit, niet meer dan normaal.

Zou nooit iemand zonder iets een proefrit op een motor die ik verkoop laten rijden :N
 
Bij de motorboer bij ons om de hoek moet je voordat je gaat proefrijden een papiertje tekenen (ivm aansprakelijkheid) en een kopietje van je rijbewijs achterlaten.

Vind dat ook niet meer dan normaal.
Particulier is dat inderdaad wat lastiger, maar ik denk dat je soortgelijk kunstje moet gebruiken.
 
Vorige week een proefrit gemaakt bij een handelaar en die vroeg ook nergens om. Geen legitimatie of niets. Stelen is het ergste, maar niet het enige: stel dat ik tijdens de proefrit met 30/40/50 plus snelheid geflitst zou zijn, een ongeluk veroorzaak............. the list goes on and on ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb laatst een proefrit gemaakt, en had daarvoor al contact gemaakt. Hij was er niet helemaal gerust op, ook omdat ik mij 25kw rijbewijs nog heb, en hij vond ombouwen naar 25kw voor een proefrit een beetje overdreven :P (snap ik niks van :+). Maar in ieder gevel tegen hem gezegd dat hij het moest doen zoals ik het ook zou doen. Dubbele legetimatie, eentje achterlaten, contractje opstellen, waarin je zet dat potentiele koper verantwoordelijk is voor alle gemaakte verkeersovertredingen en schades(wel even zorgen dat schades die er al waren, er ook instaan). Dan kun je er imo van uitgaan dat het klopt. Ik had trouwens van tevoren al mijn nummer en e-mail adres gegeven ;). en zo zou ik het zelf ook doen.
 
Moet je er dus wel voro zorgen dat die 2e motor een grotere actieradius heeft he? Ik vind het altijd zooo lullig als je tijdens een wilde achtervolging moet vragen om een tankpauze. Meestal luisteren ze namelijk niet. Egoisten zijn het tegenwoordig die dieven.
Heel anders dan vroeger. Swiebertje zeg maar....... :+

De proefrit motor zal nooit afgetankt zijn, de volgmotor wel... ;)


Overigens, ik heb mijn laatste motor verkocht aan een handelaar. Geen gezeik met allerlei domme vragen, geen proefrit nodig, enkel bekijken en een keer starten. Vervolgens heeft hij direct betaald per telebankieren. Geld stond al op mijn rekening voor de motor in zijn bus stond... :)

Goed, daardoor kreeg ik zeker 500 euro minder voor mijn motor, dan bij particuliere verkoop. Het scheelde me echter een hoop kopzorgen en het was nog steeds voordelig genoeg vanwege de ruime korting die ik kreeg op m'n nieuwe motor. Dit plaatje was beter dan inruilen...

De domme vragen die je krijgt van particulieren over een motor van 2 jaar oud... |(
Heb je geen foto van de motor als ie net gewassen is? Of een bod wat enorm laag is en als je dat vriendelijk heb uitlegd is het "sorry, maar mijn budget is niet hoger"... kijk dan ook naar motoren die binnen je budget passen... :(

En... om on-topic te blijven... je voorkomt met een fatsoenlijke handelaar dit soort steelpraktijken. Is ook een zorg minder... :)
 
Laatst bewerkt:
het is heel simpel..

het aankoopbedrag in je handen krijgen, dan mag hij/zij proefrijden. Tenslotte, als de motor zou bevallen had die persoon dat geld toch bij zich moeten hebben.

bevalt het niet? geld weer terug.

gewoon duidelijke afspraken maken van tevoren dat je niet gediend bent van loze proefritten om "ff te kijken of het wat is", zonder geld mee te nemen etc.
 
Signalement lijkt een beetje op die gozer die dit een tijd geleden flikte en toen voluit op Geenstijl stond. Ook lichtgetint met een Haags accent en dezelfde manier van werken.

Even het artikel erbij zoeken... Kan het zo snel niet vinden.
 
Laatst bewerkt:
Bij de motorboer bij ons om de hoek moet je voordat je gaat proefrijden een papiertje tekenen (ivm aansprakelijkheid) en een kopietje van je rijbewijs achterlaten.

Vind dat ook niet meer dan normaal.
Particulier is dat inderdaad wat lastiger, maar ik denk dat je soortgelijk kunstje moet gebruiken.

valt ook allemaal te vervalsen. Geloof me ik heb namaak rijbewijzen/legitimatiepasjes gezien die niet van echt zijn te onderscheiden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan