Artikel Tweakers: Elektrische motoren Is zo'n zacht zoemend snelheidsmonster wat?

Bekende namen zie ik voorbijkomen.

Maar kan iemand deze “Noedell” inlichten over de “Custom” modus op zijn motor ? Daarmee kun je zelf het vermogen én de mate van regeneratie instellen, bij mij staan die beide op 100%.
 
En waar gaat de discussie in de reacties over?
- Geluid
- Nog meer geluid
en oh ja ook nog over actieradius
En waarom je dus vooral niet elektrisch moet rijden.
|(
 
Een beetje zoals ongeveer elke discussie hier in “algemeen” ook verloopt, en zelfs onlangs hier in onze eigen afdeling Elektrische Motoren toen iemand nietsvermoedend vroeg waar zoal mee gereden wordt.

Eerlijk gezegd ben ik er ook wel weer eens klaar mee, het is altijd een opeenstapeling van verkeerde aannames, onwetendheid en propaganda van de olieindustrie die in hoog tempo klakkeloos worden neergeplempt. De één schreeuwt nog harder dan de ander en precies niemand heeft ooit elektrisch gereden en niemand heeft er over nagedacht. Sommigen willen gewoon absoluut nooit elektrisch rijden, ze zien het blijkbaar als een straf en dat is ook het enige dat ze te melden hebben.
Als je dan uitlegt hoe het wél zit word je “milieuterrorist” genoemd of erger.

Heel knap hoe enkele elektrische rijders als onlangs nog @Clank en @MotorZeeRob zich schijnbaar onvermoeibaar blijven inzetten om uit te leggen hoe het wél in elkaar zit.
Ik word er nu even wél moe van en ik kan het niet veranderen, ze doen maar.

Ondertussen geniet ik dagelijks van de elektrische motor, veel beter...
 
Laatst bewerkt:
de mens is een rare primaat.
nieuwe dingen zijn bij voorbaat eng en eenmaal heel snel gewend dan weten ze niet beter meer. Valt mij ook op hoeveel de juist domme mensen zo hard blijven roepen. Bij mij op de zaak ook iedere keer weer de zelfde vooroordelen zonder dat ze gehinderd worden van enige kennis van zaken.
 
Hier een aflevering van Fully Charged waarin Robert Llewellyn ons o.a. een heel nieuwe kijk gunt op de Kobalt discussie.... Hij gaat helemaal los.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
de mens is een rare primaat.
nieuwe dingen zijn bij voorbaat eng en eenmaal heel snel gewend dan weten ze niet beter meer. Valt mij ook op hoeveel de juist domme mensen zo hard blijven roepen. Bij mij op de zaak ook iedere keer weer de zelfde vooroordelen zonder dat ze gehinderd worden van enige kennis van zaken.
Dat is iets dat in de startup wereld erg bekend is.
Mainstream gebruikers bieden weerstand tegen early adopters. Daar is niets tegen te doen. Er komt een moment dat elektrische motoren "gewoon" worden, maar dat gebeurt pas als de influencers in de motorwereld het omarmen. Dat zijn dus de mensen die een motorvlog hebben, TV programma's over motoren, motor racing, etc.
Je ziet het nu steeds meer bij de elektrische auto's, met het grote verschil dat deze omarmd worden door de krenterige lease rijders ;)
 
Niet alleen de krrenterige lease rijders, maar als particulier wordt je nu nog niet heel erg geholpen bij de aanschaf waardoor het financieel nog vaak niet uitkomt.
 
ik hoop zo op een sloop regeling voor oude auto en een extra bonus als je een EV aanschaft.
onze 20 jaar oude v70 is eol.
 
Daar hoop ik ook op. Mijn V70 staat nu op 620kkm, rijdt nog steeds prima maar ik mag nergens de binnensteden meer in terwijl ik wel overal extra groenbelasting moet betalen.
Voor motoren zie ik dat trouwens ook wel zitten. Lever ik mijn K100 in tegen een sloopbonus en schaf ik een Zero aan.
 
Ik hoop juist dat het ombouwen naar elektrisch of wellicht waterstof financieel haalbaar wordt. Ik zou graag m'n (enigszins offroad geprepareerde) jeep willen behouden.
 
Ha, hier ook een V70. Nu 18 jaar en staat op 300kkm. Maar doet het nog prima. En op benzine, dus ik mag alle steden nog in (Niet dat ik dat wil...). Woon-werk doe ik met de trein en de fiets. Ik heb een collega met een electrische motor. Ik zou het zeker overwegen, maar op dit moment is de aanschaf voor mij financieel niet te doen.
 
Ik heb nog een extra Trabantje staan. Die zou ik graag ombouwen. Heel eenvoudig. Het lijkt me een ideaal wagentje ervoor. Bovendien zie ik de ironie van een electrische Trabant ook wel zitten.
 
Ik heb nog een extra Trabantje staan. Die zou ik graag ombouwen. Heel eenvoudig. Het lijkt me een ideaal wagentje ervoor. Bovendien zie ik de ironie van een electrische Trabant ook wel zitten.

In de Energica appgroep zit iemand die daar een bedrijf in runt

Het is me alleen financieel nog wat te kostbaar. Dan heb ik hier twéé Energica's staan, zeg maar ....
 
Er zijn meerdere methoden en bedrijven die bestaande auto's ombouwen naar elektrisch. Afhankelijk van de gewenste snelheid en actieradius kan dat best betaalbaar zijn, zelfs goedkoper dan de gemiddelde nieuwe elektrische auto (of motor). Maar, dan heb je wel een goede basis nodig.
Met een Jeep zoals @GranCandy heeft lijkt het me interessant om deze om te bouwen. Ik denk dat het directe koppel en gelijkmatige vermogen enorm voordelig kan zijn met offroad rijden.
 
Dat is iets dat in de startup wereld erg bekend is.
Mainstream gebruikers bieden weerstand tegen early adopters. Daar is niets tegen te doen. Er komt een moment dat elektrische motoren "gewoon" worden, maar dat gebeurt pas als de influencers in de motorwereld het omarmen. Dat zijn dus de mensen die een motorvlog hebben, TV programma's over motoren, motor racing, etc.
Je ziet het nu steeds meer bij de elektrische auto's, met het grote verschil dat deze omarmd worden door de krenterige lease rijders ;)
Dat is natuurlijk onzin, je laat je mening niet afhangen van een "vlogger" kom op zeg. Ze moeten betaalbaar, betrouwbaar en met een goede range komen. Anders willen de mensen ze niet,...motormarkt is al een niche.
 
Nou, dat vraag ik me toch af....

Wat ik her en der lees en hoor is dat veel motorrijders helemaal niet rationeel zijn en al helemaal geen rationele keuzes maken. Een elektrische motor kan nog zo goed zijn, de actieradius kan genoeg zijn voor een week rijden, het laden kan zonder dat het je tijd kost, voor een kwart van de brandstofkosten die je anders zou hebben, en dan is het onderhoud goedkoper en de motor rijdt beter en trekt sneller op.

Joh, ook al is ie op alle vlakken beter, velen willen het gewoon absoluut totaal niet, nooit. Lees de talloze topics er maar op na.

Ik denk ook dat een omslag alleen kan komen als mensen het ineens cooooool gaan vinden omdat één of andere Instagram figuur er mee rijdt, óf als brandstof verboden wordt...
 
Laatst bewerkt:
Een beetje zoals ongeveer elke discussie hier in “algemeen” ook verloopt, en zelfs onlangs hier in onze eigen afdeling Elektrische Motoren toen iemand nietsvermoedend vroeg waar zoal mee gereden wordt.

Eerlijk gezegd ben ik er ook wel weer eens klaar mee, het is altijd een opeenstapeling van verkeerde aannames, onwetendheid en propaganda van de olieindustrie die in hoog tempo klakkeloos worden neergeplempt. De één schreeuwt nog harder dan de ander en precies niemand heeft ooit elektrisch gereden en niemand heeft er over nagedacht. Sommigen willen gewoon absoluut nooit elektrisch rijden, ze zien het blijkbaar als een straf en dat is ook het enige dat ze te melden hebben.
Als je dan uitlegt hoe het wél zit word je “milieuterrorist” genoemd of erger.

Heel knap hoe enkele elektrische rijders als onlangs nog @Clank en @MotorZeeRob zich schijnbaar onvermoeibaar blijven inzetten om uit te leggen hoe het wél in elkaar zit.
Ik word er nu even wél moe van en ik kan het niet veranderen, ze doen maar.

Ondertussen geniet ik dagelijks van de elektrische motor, veel beter...
Zo lees je een random topic, kom je ineens je eigen naam tegen. Wow.

Wel even een disclaimer: mijn dagelijks vervoer is naast de trapfiets vooral voertuigen met dinoverbranders erin. Ik rij alleen met enige regelmaat in de leaf's van het werk en bouw op het werk samen met wat collega's zelf een elektrisch voertuig. Vooral dat laatste leer je veel van.
 
Nou, dat vraag ik me toch af....

Wat ik her en der lees en hoor is dat veel motorrijders helemaal niet rationeel zijn en al helemaal geen rationele keuzes maken. Een elektrische motor kan nog zo goed zijn, de actieradius kan genoeg zijn voor een week rijden, het laden kan zonder dat het je tijd kost, voor een kwart van de brandstofkosten die je anders zou hebben, en dan is het onderhoud goedkoper en de motor rijdt beter en trekt sneller op.

Joh, ook al is ie op alle vlakken beter, velen willen het gewoon absoluut totaal niet, nooit. Lees de talloze topics er maar op na.

Ik denk ook dat een omslag alleen kan komen als mensen het ineens cooooool gaan vinden omdat één of andere Instagram figuur er mee rijdt, óf als brandstof verboden wordt...
Zou het niet gewoon een markt zijn van prijs-prestatie,presentatie? Nu is het gebodene niet in balans,...
 
Natuurlijk....

5C630BAA-A92A-403C-8954-CB04523647C7.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan