As van je achterbrug verwijderen..

MrB

Die hard MF'er
4 feb 2004
615
0
Breskens
Hallo,

ik ben bezig om mn kawa zxr 750 uit elkaar te halen , dit is geheel gelukt en ik heb nu alleen nog een frame met achterbrug over.
Nu wil ik dus ook mijn achterbrug loshalen om te polijsten e.d. .
Echter is er een klein probleempje :

In het WPH staat heel netjes , haal de moer van de as los en trek aan de andere kan de as eruit.
Nou makkelijker kan niet toch?

Toch wel ; Ik krijg de as er met geen mogelijkheid uit, ik heb eraan getrokken, op de moer geslagen met een hamer, busje wd40 laten intrekken, helemaal niets helpt, dat ding zit zo vast als het maar zijn kan.

Ook viel me op dat ik mijn achterbrug eerst niet naar boven/beneden kon bewegen, na flink wat kracht en een enorme krak ging dat langzaam weer wat beter...
Ook de as ronddraaien ging eerst niet , maar na wat schelden op de moer aan de as, en flink wat kracht begon deze dus ook "los" te komen.
Conclusie : Achteras waarschijnlijk helemaal "vastgerot" aan de achterbrug...

Heeft iemand een idee cq tips om de as toch uit het frame te krijgen, want zoals duidelijk mag zijn heeft dit gedeelte dus een flinke revisie nodig...
 
Verbindings moer toepassen hoe:

moer op de as lassen brugje maken en met m12 bout spanning erop zetten andere kant slaan dan moet ie gaan wel blijven inspuiteno-)



Verbindingsmoer m12 dit is een moer welke zo'n 3á4 cm lang is
Brugje : strip waarvan de kanten zijn omgebogen met een 12,5 m/m gat erin waar de bout weer doorheen past.

Suc6
 
ik bracht alles gewoon naar een metaalbewerker, die heeft zon pers staan, beetje voorzichtig friemelen, beetje pompen en alles kwam eruit. hij moet wel voorzichtig zijn, want die kerel vond het allemaal wel best, waardoor hij ook een stukje zijwand meenam B|

maar ik denk dat een flinke bankhamer ook goed zou werken. flinke pen om op te rammen, en niet op je handen slaan, want dat doet goed pijn.

wat wel belangrijk is, is dat je de heel nabije omgeving goed ondersteund, anders sla je het hele frame krom.
 
Alvast bedankt voor de tips, ik had inderdaad de search niet gebruikt omdat ik dacht dat het weer typisch iets voor mij zou zijn om dit te hebben. :X
Ik ga vanmiddag gewoon aan de slag met een grote hamer en een ijzeren staaf, dan moet hij er wel uit komen denk ik.

Waarschijnlijk heb ik dan wel een nieuwe as nodig maar dat is dan niet anders.

Ik laat nog weten hoe het is afgelopen !
 
Denk om rond vliegende dingen............. :) :) :)


full
 
Nou , na 3 uur proberen het volgende resultaat :

As zit er nog steeds in B|

wat heb ik nu nog geprobeerd :

- meppen met vuisthamer
- As door de as met aan de ene kant m12 moer aan de andere kant ringen +
contramoeren. As op spanning gezet in de hoop dat het zaakje er langzaam uit
zou komen, echter zonder resultaat...

Wie nog goeie tips, ik heb het topic van zxrene helemaal doorgelezen en alles geprobeerd wat daar in stond. Maar helaas alles dus zonder resultaat..
 
Blijft over naar mijn mening:

Potkrikje met brug (maken) frame op de kant zetten anders werkt het potkrikje niet vervolengs druk uitvoeren en laten schrikken met forse hamer


Vermoed dat de as is ingesleten t.o.v bussen in brug blijven inspuiten wd 40
druk houden(let op niet te veel i.v.m krom trekken frame)



Als aller laatst is de flex tussen frame en brug as doorslijpen

hierna houdt het bij mij op ...........................(dan breng ik het frame naar de sloper toe en neem waardig afscheid) |( |( |( |( |( |( heb het nog nooit gehad gelukkig)

Wederom suc6
 
Frame naar de slopert is pas een mogelijkheid als het frame in een krulletje ligt :P

Ik heb dinsdagavond afspraakje met de metaalbewerker, hij zal zn hydrolische pers er op los laten...


Als er nog wat minder grove manieren zijn hoor ik ze graag..
 
Je zult mijn topic wel hebben gelezen.....

Ik heb 1 tip.....(is ook de enige oplossing trouwens)




BLIJVEN RAMMEN!!!! })



Maar serieus....het MOET loskomen...alles zit bij jou dus ook vastgeroest.
Da Ninja was bij mij degene die uiteindelijk de verlossende klappen heeft uitgedeeld.
Je zult dus alle lagers moeten gaan vervangen en waarschijnlijk ook de as, want die was bij mij ook onbruikbaar geworden.
Ik heb voor geloof 15 euro bij een motorsloper een andere gehaald.
Daarna alles GOED INVETTEN!!!!

Succes!!
 
Maar hoe hard mag je slaan? en hoe hard hebben jullie gemept ? , ben namelijk als de dood om mn frame krom te slaan... Koop ik liever nieuwe achterbrug..


Ik werd gisteravond gewaarschuwd voor de hydrolische pers omdat deze lagers en alles tegelijk eruit zou kunnen persen , en daardoor dus een gat in mn frame kon slaan/duwen/trekken :?

Ik heb er ook al aangedacht om de as door te zagen op de scharnierpunten zegmaar, dan heb ik in iedergeval mn frame veilig gesteld.

Of denk ik nu beetje krom ?
 
Maar hoe hard mag je slaan? en hoe hard hebben jullie gemept ? , ben namelijk als de dood om mn frame krom te slaan... Koop ik liever nieuwe achterbrug..


Ik werd gisteravond gewaarschuwd voor de hydrolische pers omdat deze lagers en alles tegelijk eruit zou kunnen persen , en daardoor dus een gat in mn frame kon slaan/duwen/trekken :?

Ik heb er ook al aangedacht om de as door te zagen op de scharnierpunten zegmaar, dan heb ik in iedergeval mn frame veilig gesteld.

Of denk ik nu beetje krom ?

Goed gedacht.......zagen=flexen kost je nieuwe as en afdekplaatjes niks mis mee
 
Ja ja ja da's ook een kut mannier,een ander de kooltjes uit het vuur laten halen zou'm eer te na zijn |( |( |( |( |( |(

De mijne ook ..maar ja soms moet je je eer op zij schuiven

en gezien je succes .........

is dit wellicht het slimste..

er lijden vele wegen naar Rome

BTW je moet tijd over houden voor die freesbank ;)


Het gaat om het resultaat...niet linksom dan maar rechtsom..
 
HEREN !! ( dames ook natuurlijk :P )

Hij is er vanaf,

ik heb met een zaagblad de as doorgezaagd... En daarna alsnog als een idioot moeten rammen om het geheel uit de achterbrug te krijgen , foto's komen nog.

De gehele as ( binnen en buiten ) zit nog in elkaar , hier ga ik ook niet meer aan proberen aangezien de buiten as gewoon helemaal ingeroest is...

De naaldlagertjes waren nog niet zo gaar dat ze spontaan uit elkaar vielen net als bij zxrene , maar zijn toch rijp voor de prullebak.

Dus als mensen nog een complete achteras in de aanbieding hebben hoor ik het graag *D

Nogmaals foto's komen morgen avond waarschijnlijk.

En natuurlijk bedankt voor de vele tips
 
HEREN !! ( dames ook natuurlijk :P )

Hij is er vanaf,

ik heb met een zaagblad de as doorgezaagd... En daarna alsnog als een idioot moeten rammen om het geheel uit de achterbrug te krijgen , foto's komen nog.

De gehele as ( binnen en buiten ) zit nog in elkaar , hier ga ik ook niet meer aan proberen aangezien de buiten as gewoon helemaal ingeroest is...

De naaldlagertjes waren nog niet zo gaar dat ze spontaan uit elkaar vielen net als bij zxrene , maar zijn toch rijp voor de prullebak.

Dus als mensen nog een complete achteras in de aanbieding hebben hoor ik het graag *D

Nogmaals foto's komen morgen avond waarschijnlijk.

En natuurlijk bedankt voor de vele tips


De dealer deed het hem...

Hij had een psychologisch trapje nodig...

Zoiets als je vader zei...dat kun je vast niet..

Maar ik durf te wedden dat die nu een as gaat draaien..
 
Terug
Bovenaan Onderaan