Asociaal rijgedrag van groepen motorrijders

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mr.Zed

MF veteraan
11 okt 2002
6.285
2
Zuid NL
Ik ben net terug van een weekendje sturen.

Ik heb me echt talloze keren flink gestoord aan groepen motorrijders die inhalen op manieren die echt niet kunnen. En waarvan ik uberhaupt niet snap dat iemand die niet levensmoe is zoiets onderneemt.

Het gaat meestal zo: Het is ietwat te druk op een stuurweg. Groep komt er aan. Wij rijden zelf in een baksteentje op de rechte stukken. Ze wringen zich vervolgens tussen je in. Daar begint het al. Die ruimte (en geen lange stukken hoor, we houden de baksteen klein) houden we niet open zodat een of andere loser zn motor daar tussen kan vrotten. |( Opzouten dus.

Vervolgens steken ze je voorbij op punten dat het echt niet kan, in de bocht ook, maakt ze niks uit. Tuurlijk, ze hebben wel overzicht, maar echt nul ruimte meer om hun hachje te redden.

Ok, dit is al storend, maar een paar echte raggers hou je altijd, niet zo'n ramp, meestal rijden die ook altijd hard en ook veel sneller door een bocht en zijn ze dus maar een momentje bij je en gelijk weer weg. Die rijden ook niet met zn twintigen. Ik zal er alleen niet om rouwen als ze frontaal ergens opklappen door een fout, maar heb er weinig last van.

Maar er is nog een hele schare aan groepen die vooral zo hard moeten rijden als ze denken te kunnen en vooral hun veel te grote rijgroep bij elkaar willen houden. En een grote groep kent bijna automatisch al mensen die rijden op een verschillend niveau. Ik heb het idee dat het vooral 'tourende' groepen waren met veel sportfietsen en BMW boxer's. Maar ja dat is logisch, het zijn ook de best verkochte motoren. En het waren vooral Duitsers en belgen, maar ja daar zijn ook de stuurweggetjes dus dat is ook wel logisch.

Alleen snap ik niet:

-Waarom moet je zonodig in een groep van 6 of meer tot soms wel 20 man rijden? :? Wat is daar voor lol aan? Je creëert alleen maar dit soort situaties, want ze willen bij elkaar blijven en dat lukt ze niet. Spreek dan ergens weer af op je terras waar je toch de rest van de dag zit :W en splits je groep. Dan kun je ook de wat snelleren bij elkaar zetten en de slomeren. Heeft iedereen lol. Als je elkaar kwijt bent kun je bellen, iedereen heeft een trillende mobiel tegenwoordig.

-En waarom moet je als je voorganger een of andere actie uitfreet die precies nadoen en waarom is het erg als je even niet precies achter elkaar zit met je groep? :? Als het druk is dan is het na een ingehaalde auto ook nog druk. En zijn je vrienden dan zulke goede vrienden dat ze niet ergens op je wachten als er wat auto's voor je zitten? :? Is het dan onmogelijk even te wachten met inhalen tot een geschikter recht of overzichtelijk stukje weg?

Het idiote is dat ze vaak alleen de fouten van de voorrijder of degene voor zich kopiëren. De bocht mooi pakken is er niet bij, het is vaak zo hard mogelijk en dat betekent dan zo rechtop mogelijk en op welke weghelft ze zitten maakt niet uit.

Toppunt gisteren was een Belgische sukkel op een grijze GSX-F die zn vriendjes achterna dacht te kunnen met zijn rechtop door de bocht rijstijl en kansloos een auto wilde passeren. Hij stond bijna stil in de bocht én zat bijna bovenop een tegenligger.

Mijn ergernis is dat ze door hun beroerde rijstijl anderen hun risico's aan anderen opdringen. (En ik denk dat dit soort groepen funest zijn voor het oprukken van wegafsluitingen voor motorrijders).

En een ander belangrijk ergernis is dat ze voor een ander ook de bochtjes verneuken, nog erger dan die slome auto's. Ik zit niet te wachten op van die eikels die tussen je in komen rijden en je lijnen verneuken. :W

Ik heb ook het idee dat ze meer willen dan ze kunnen. (een snellere rijder voor zich bijhouden door idioterie uit te halen) Het maakt niet uit als je niet zo snel bent als degene voor je. Ik heb na een ongeluk ook een tijd last gehad met snel door de bochtjes gaan. Nu het weer heel lekker gaat blijven er toch altijd snellere. Maakt niet uit, je moet gewoon niet boven je vaardigheden rijden.

Als je de groepen klein houdt en goede afspraken maakt om op elkaar te wachten na mooie stukken dan is er niks aan de hand en kan iedereen fatsoenlijk rijden op eigen tempo.

Gelukkig hebben we op de meeste stukken geen achteropkomende groepen motorrijders gehad, eigenlijk alleen in Vianden en in Belgie op Baraque Michel. Mooi stukje op weg naar huis, maar druk.
 
Ah je herkent jezelf in het beeld? :? Mooi, ik hoop dat je er dan wat van opsteekt.
 
Wel mee eens hoor. Hoewel ook ik moet bekennen, dat ik wel eens gekke toeren heb moeten uithalen om een groep bij te houden. Ze hadden beloofd langzaam te rijden, deden dit niet en ik had geen route. In het begin ging het nog wel, maar toen het echt link werd heb ik afgehaakd en ben gestopt met de tour. De lol was er voor mij wel af. Samen met mijn vriendin nog een lekker stukje gereden en er niet te lang bij stilgestaan.
 
Het gaat meestal zo: Het is ietwat te druk op een stuurweg. Groep komt er aan. Wij rijden zelf in een baksteentje op de rechte stukken. Ze wringen zich vervolgens tussen je in. Daar begint het al. Die ruimte (en geen lange stukken hoor, we houden de baksteen klein) houden we niet open zodat een of andere loser zn motor daar tussen kan vrotten.
Dit vind ik dus zielig gedrag. Waarom laat je niet meer ruimte zodat andere (snellere) motorrijders met 1 of 2 keer tussenvoegen op een fatsoenlijke manier je groepje voorbij kunnen steken? Dat voorkomt een heel hoop in jouw ogen domme acties omdat ze anders met geen mogelijkheid jouw groepje voorbij kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Fijn weekend gehad dus ? :P

[me="Ted"]heeft eerst de datum gecheckt of het geen vrijdagmiddag topic was :X[/me]
 
Laatst bewerkt:
Oké, inderdaad erg vervelend allemaal.....
Ik snap je frustratie ook wel een beetje. B|




Maar ik vind het nu toch echt veel te mooi weer om mij over zulke dingen zo druk te kunnen/willen maken.
Don't worry, be happy man! ;)

:+
 
Laatst bewerkt:
Dit vind ik dus zielig gedrag. Waarom laat je niet meer ruimte zodat andere (snellere) motorrijders met 1 of 2 keer tussenvoegen op een fatsoenlijke manier je groepje voorbij kunnen steken? Dat voorkomt een heel hoop in jouw ogen domme acties omdat ze anders met geen mogelijkheid jouw groepje voorbij kunnen.

Die is niet bewust groot, maar bij drukte zo groot dat iedereen zn ding kan doen, maar ik geen km's afstand houden zodat van die grote groepen sukkels er maar langs kunnen. Wat is dat nou voor BS? :? Omgekeerde wereld he.

Als er ruimte is dan gaat iedereen zijn gang en is er geen blok. En we zijn met 3,4 tot 5 man, meer niet. Dan is de groep inhalen als die bij elkaar zit net zoiets als 2 auto's.

Ik vind het op een recht stuk geen ramp en, zoals ik al schreef, een klein groepje snellere lui daar heb je ook geen last van. Ik hoef ze niet vlak voor mn neus als ik een bocht wil maken en vervolgens trager blijken in die bocht.

Ik heb het dus over grote groepen suffe tourders die zo hard mogelijk van A naar B lijken te willen, met volop rijstijl en verkeersinzichtsfouten. Niet over een handjevol snelle fietsen.
 
Ik denk eerder dat jullie gewoon een gevaar op de weg waren met een oma tempo aan het rijden waren.

Ik heb zelfs een ander topic gezien over jullie, daarin wordt gezegd dat jullie niet door rijden. Echt een hele waslijst met dingen die niet goed gingen.

:W
 
~
Ik ben net terug van een weekendje sturen.

Ik heb me echt talloze keren flink gestoord aan groepen motorrijders die inhalen op manieren die echt niet kunnen. En waarvan ik uberhaupt niet snap dat iemand die niet levensmoe is zoiets onderneemt.

Het gaat meestal zo: Het is ietwat te druk op een stuurweg. Groep komt er aan. Wij rijden zelf in een baksteentje op de rechte stukken. Ze wringen zich vervolgens tussen je in. Daar begint het al. Die ruimte (en geen lange stukken hoor, we houden de baksteen klein) houden we niet open zodat een of andere loser zn motor daar tussen kan vrotten. |( Opzouten dus. ~
uhhh, hoe moet ik jullie als groep inhalen zonder tussen jullie verzeild te komen? Enne, hoe groot is jullie groep en hoe herken ik jullie..?

Misschin beetje sarcastisch maar ja, vraag je wel een beetje om he...
enne, ik herken mij niet hoor :] :]
 
Laatst bewerkt:
Kom net terug van weekendje sturen, rijden er allemaal idioten baksteensgewijs voor je, laten je er niet tussen, en gaan in de bocht ook niet voor je opzij! :P

Ik begrijp dus echt wel dat TS het vreselijk irritant vind. Heb zelf ook wel eens zo'n situatie dat ik me af vraag of t nou nodig is om je zo uit te sloven waar t eigenlijk niet kan. En t is helemaal lomp als je ergens ruimte tussen laat voor de veiligheid (2 sec. regel) en er komt zo'n dildo nog ff tussen zitten. Ben je dan blind ofzo?
 
Fijn weekend gehad dus ? :P

[me="Ted"]heeft eerst de datum gecheckt of het geen verijdagmiddag topic was :X[/me]

Jahoor, topweekend, eigenlijk was het meerendeel lekker rustig. :) Super gereden. Alleen gisteren zowat het pak uitgedreven van de hitte.

Maar dit is gewoon wel zo en mag wel eens gezegd worden. Motorrijders hebben vaak wel last van een soort collectieve zelfoverschatting hoor.

Ik snap uberhaupt al niet dat je met zoveel man gaat rijden.
 
Als je zoek gereden wordt door Duitsers kun je sowieso niet rijden... :)
Ik heb er de afgelopen 4 dagen niet een gezien die het tempo van ons groepje kon bijbenen... 8-)
 
Groepen motorrijders gedragen zich als een grote auto; ook als zodanig behandelen dus: zo snel mogelijk er zo ver mogelijk vandaan zien te komen.
Maar ik begrijp dat je zelf ook in een groep reed? :X

Persoonlijk snap ik de joy van in een groep rijden sowieso niet.
 
Als je zoek gereden wordt door Duitsers kun je sowieso niet rijden... :)
Ik heb er de afgelopen 4 dagen niet een gezien die het tempo van ons groepje kon bijbenen... 8-)

Op de rustige stukken zijn we maar een paar keer ingehaald. En dan nog boeit me dat verder niet als dat normaal gaat.

Ik ga niemand 'zoekrijden', rij mijn eigen race, en het boeit me zeker niet of een duitser zich voor of achter me bevindt als het echt hutjemutje druk is. Als ik zelf mn bochten kan nemen ben ik tevreden.

En ik zet zeker mijn motor niet op de andere weghelft op een berg als ik nog niet kan zien wat er komt, zeker linksom is dat echt heel link.

Maar als ik de reacties zo peil is dat heel normaal. :?
 
Groepen motorrijders gedragen zich als een grote auto; ook als zodanig behandelen dus: zo snel mogelijk er zo ver mogelijk vandaan zien te komen.
Maar ik begrijp dat je zelf ook in een groep reed? :X

Persoonlijk snap ik de joy van in een groep rijden sowieso niet.

We waren met 3 man nu.

Ik weet niet hoeveel lui hier wel eens op een zondag op Baraque Michel hebben gereden, maar daar kun je maar beter beseffen dat er als je wat drukte ingehaald hebt er voor je nog steeds drukte is.
 
Op de rustige stukken zijn we maar een paar keer ingehaald. En dan nog boeit me dat verder niet als dat normaal gaat.

Ik ga niemand 'zoekrijden', rij mijn eigen race, en het boeit me zeker niet of een duitser zich voor of achter me bevindt als het echt hutjemutje druk is. Als ik zelf mn bochten kan nemen ben ik tevreden.

En ik zet zeker mijn motor niet op de andere weghelft op een berg als ik nog niet kan zien wat er komt, zeker linksom is dat echt heel link.

Maar als ik de reacties zo peil is dat heel normaal. :?


Yep :Y :Y

No Fear *O* *O* *O* *O*
 
Hoewel ook ik mij wel eens erger aan de rijstijl van enigen, zie ik toch een belangrijke rol weggelegd in het eigen gedrag. Daar laat MR.ZED naar mijn mening zelf ook wel enige steken vallen, zeker waar hij stelt dat de eigen baksteenformatie zo dicht is dat anderen er niet tussen kunnen.

Het gaat meestal zo: Het is ietwat te druk op een stuurweg. Groep komt er aan. Wij rijden zelf in een baksteentje op de rechte stukken. Ze wringen zich vervolgens tussen je in. Daar begint het al. Die ruimte (en geen lange stukken hoor, we houden de baksteen klein) houden we niet open zodat een of andere loser zn motor daar tussen kan vrotten. Opzouten dus.

Kijk als je je zo opstelt komen we echt nergens. Wie of wat geeft je het recht om op dze wijze een stuk weg te confisqueren? Draag je zelf hierdoor bij aan de veiligheid van jezelf en anderen? Ooit wel eens nagedacht wat er in een plotselinge paniekreactie kan gebeuren als een tegenligger zijn weghelft geblokkeerd ziet door een motorrijder die niet in jouw formatie kan invoegen en daardoor remmend naar de berm uitwijkt en vervolgens haaks de weg oversteekt om zich aldaar in jouw hechte en waterdichte baksteenformatie te boren?

Ik zal er alleen niet om rouwen als ze frontaal ergens opklappen door een fout, maar heb er weinig last van.

Spreekt ook boekdelen! Heb je wel eens een collega motorrijder van het wegdek mogen schrapen?? Ik kan er nog steeds niet aan wennen en vind het een erg droeve bezigheid.

Mijn ergernis is dat ze door hun beroerde rijstijl anderen hun risico's aan anderen opdringen. (En ik denk dat dit soort groepen funest zijn voor het oprukken van wegafsluitingen voor motorrijders).

Kijk en daar kan je dus zelf heel veel aan doen, door hen de ruimte te laten die ze kennelijk nodig hebben of toch in elke geval hen ruimte te geven voor correctie.

En een ander belangrijk ergernis is dat ze voor een ander ook de bochtjes verneuken, nog erger dan die slome auto's. Ik zit niet te wachten op van die eikels die tussen je in komen rijden en je lijnen verneuken.

Daarmee pretendeert Mr. Zed dat hij een perfecte rijstijl heeft, maar spreekt wederom ook uit dat hij niet of onvoldoende kan en wil anticiperen op onverwachte situaties. Je rijdt op je motorfiets in het verkeer en je dient rekening te houden met andere weggebruikers en hun eventuele onvolkomendheden. Als dat jou rijplezier vergalt: jammer dan, hoort er bij!

Let op ik ontken niet dat er rauwdouwers zijn die het echt te bont maken, maar het is een sport om meer in de gaten te hebben dan anderen! Een dereglijke manier van rijden is voor menig collega motorrijder al eens "levensreddend " geweest! En ook daar kan je enorm veel lol aan beleven!
 
Laatst bewerkt:
Op de rustige stukken zijn we maar een paar keer ingehaald. En dan nog boeit me dat verder niet als dat normaal gaat.

Ik ga niemand 'zoekrijden', rij mijn eigen race, en het boeit me zeker niet of een duitser zich voor of achter me bevindt als het echt hutjemutje druk is. Als ik zelf mn bochten kan nemen ben ik tevreden.

En ik zet zeker mijn motor niet op de andere weghelft op een berg als ik nog niet kan zien wat er komt, zeker linksom is dat echt heel link.

Maar als ik de reacties zo peil is dat heel normaal. :?

Ach... wat is normaal... :?

Ik vind het iig niet normaal dat er lui zijn die de weg "claimen" voor zichzelf, terwijl er anderen zijn die duidelijk sneller zijn. Afgelopen dagen in Duitsland diverse "motorrijders" gezien, die doen alsof ze kunnen rijden en daarom maar de weg blijven blokkeren, terwijl we gewoon sneller waren in de bochten... ff opzij gaan, het groepje voorbij laten gaan en weer gaan genieten van de weg die volgt zou dan de netste oplossing zijn... :)

En aangezien de meesten dat niet deden/doen... vraagt dat om wat dwingender gedrag... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan