ATAC-systeem

Schavuit125

MF'er
8 mei 2006
109
0
zuiden
Hallo kan iemand mij uitleggen wat een ATAC-systeem is..
Ik las op www.formicola.nl dat het ATAC-systeem vaak kapot is bij een honda cr125.
mijn eigen cr 125 wil ook niet meer verder schakelen dan de 3 weet iemand hoe dit kan of is het zootje gewoon versleten.. '(

Gr.nico
 
dat is de voorloper van het later gebruikte powervalve systeem, het regelt dus de stand van de klep bij de uitlaatpoort voor meer vermogen onderin.

en kun je helemaal niet hoger als de 3 of doet alleen de 4e versnelling het niet en dus de 5 en 6 het weer wel?
 
Hallo kan iemand mij uitleggen wat een ATAC-systeem is..
Ik las op www.formicola.nl dat het ATAC-systeem vaak kapot is bij een honda cr125.
mijn eigen cr 125 wil ook niet meer verder schakelen dan de 3 weet iemand hoe dit kan of is het zootje gewoon versleten.. '(

Gr.nico
Hallo

ATAC staat voor: Auto-controlled Torque Amplification Chamber of Automatic Torque Amplification Control.

Dit is een powervalve van Honda voor de tweetakten vanaf 1983 volgens het principe van YPVS van Yamaha. Om niet in conflict te komen met de Yamaha-patenten was ATAC uitgevoerd met kleine kamertjes die middels een draaiende klep (wals) waren verbonden met het uitlaatsysteem. De kleppen werden meestal gestuurd via centrifugaalgewichten (zoals YPVS), bij sommige typen elektrisch. Op de Honda Beat scooter (1983) heette het systeem V-TACS (Variable-Torque Amplification Chamber System). Vanaf 1986 werd het systeem op de CR 250 crosser vervangen door HPP. Na 1987 verdween ATAC ook van de racers.
Het ATAC systeem is dus eigenlijk niets minder dan een vario gestuurde uitlaat regeling, dat een zo hoog mogelijk koppel bied bij laag toeren en volledig open gaat bij hoge toeren om zo een optimaale prestatie te geven.

Wat betreft schakel probleem

ik zou hem eens open gooien en kijken wat er aan mankeert is zo moelijk te zien kan een tandwieletje zijn het kan ook aan de schakeldrum liggen of aan u schiftregeling daarmee bedoel ik als je je schakelpoot volgt tot aan het einde zie je een vertanding die overgaat in een schakelrolletje waar een centerveer op zit rolletje kan gebroken zijn ( in het beste geval )anders de motor helemaal open gooien, en kijken
je hebt er niet bij vermeld van welk jaar hij is

hier zijn alvast wat onderdelen foto's van een model 98

VEEL SUCCES :] :]

Bijlage: HONDA_BLOK.gif
 
@ schavuit:

kromme schakelvork. Ik kon ook niet verder dan zn drie.. alleen na 5 keer rammen schoot hij in zn 4 was een kromme ingelopen schakelvork komt vaker voor..
 
bedankt voor de reactie's..
Ik zal dit weekend het blokje eens uitelkaar halen en kijken wat er mis is..
Cyberbob bedankt voor de fotos.

gr.nico
 
@ schavuit:

kromme schakelvork. Ik kon ook niet verder dan zn drie.. alleen na 5 keer rammen schoot hij in zn 4 was een kromme ingelopen schakelvork komt vaker voor..

Hallo bij mijn cr wil hij ook alleen nog maar in de 4 als je doorramt.
En zo'n schakel vork vervangen is dat een dure grap of valt dat mee?

Gr.Nico
 
Het ATAC-systeem:
Het ATAC-systeem zorgt ervoor dat op laag toerental het koppel iets wordt verhoogt. Zoals je weet is de expansiebocht voor een 2-takt belangrijk voor het vermogen. Omdat een 2-takt meestal op een hoog toerental draait is de expansiebocht daar op afgestemt. Nu is het de regel dat: hoger het toerental hoe minder inhoud de expansieboecht heeft.
Het dus logisch te bedenken dat die "kleine" expansieruimte op laag toerental tegenwerkt. Je krijgt dus een koppelvermindering. Doordat er in de uitlaat, bij laag toerental, een uitlaatklep opengaat naar een ruimte in de cilinderwand, wordt er extra expansieruimte gecreeerd. Hierdoor zou het koppel iets moeten stijgen.
Althans dat is het principe wat bij het ATAC-systeem van een MTX125R, MTX200R en MBX125F is toegepast. Ik neem dat het ATAC-principe op een CR hetzelfde is.

De bediening van de klep verloopt via centrifugaalkrachten. Hiervoor zitten 2 conische schalen in je blok (meestal met je krukas verbonden) waartussen zware ijzeren kogels zitten. Wanneer deze kogels naar buiten vliegen wordt er 1 van de 2 schalen, tegen de veerkracht in, naar buiten geduwd. Deze schaal druk een pal in, en die pal zal die ATAC-klep in je uitlaat wel bedienen.

Die kleppen gaan meestal als eerste vastzitten, deze zul je dus effe moeten demonteren en schoonmaken. Eventuele koolaanslag verwijder met een staalborstel of eventueel schuurpapier. Daarna effe die schalen bedienen via die pal, zodat ze los gaan zitten, en de rest komt vanzelf wel goed (meestal).
Meestal gaat het ATAC-systeem niet kapot, maar komt vast te zitten.
 
Laatst bewerkt:
Het ATAC-systeem:
Het ATAC-systeem zorgt ervoor dat op laag toerental het koppel iets wordt verhoogt. Zoals je weet is de expansiebocht voor een 2-takt belangrijk voor het vermogen. Omdat een 2-takt meestal op een hoog toerental draait is de expansiebocht daar op afgestemt. Nu is het de regel dat: hoger het toerental hoe minder inhoud de expansieboecht heeft.
Het dus logisch te bedenken dat die "kleine" expansieruimte op laag toerental tegenwerkt. Je krijgt dus een koppelvermindering. Doordat er in de uitlaat, bij laag toerental, een uitlaatklep opengaat naar een ruimte in de cilinderwand, wordt er extra expansieruimte gecreeerd. Hierdoor zou het koppel iets moeten stijgen.
Althans dat is het principe wat bij het ATAC-systeem van een MTX125R, MTX200R en MBX125F is toegepast. Ik neem dat het ATAC-principe op een CR hetzelfde is.

De bediening van de klep verloopt via centrifugaalkrachten. Hiervoor zitten 2 conische schalen in je blok (meestal met je krukas verbonden) waartussen zware ijzeren kogels zitten. Wanneer deze kogels naar buiten vliegen wordt er 1 van de 2 schalen, tegen de veerkracht in, naar buiten geduwd. Deze schaal druk een pal in, en die pal zal die ATAC-klep in je uitlaat wel bedienen.

Die kleppen gaan meestal als eerste vastzitten, deze zul je dus effe moeten demonteren en schoonmaken. Eventuele koolaanslag verwijder met een staalborstel of eventueel schuurpapier. Daarna effe die schalen bedienen via die pal, zodat ze los gaan zitten, en de rest komt vanzelf wel goed (meestal).
Meestal gaat het ATAC-systeem niet kapot, maar komt vast te zitten.

Oke maar het ATAC-systeem is dus niet kapot want hij rijd nog wel goed alleen hij wil niet meer in de 4e versnelling...dus mijn 2e vraag is: is het een duur grapje om zo'n schakelvork te vervangen?
-O-
 
Hallo bij mijn cr wil hij ook alleen nog maar in de 4 als je doorramt.
En zo'n schakel vork vervangen is dat een dure grap of valt dat mee?

Gr.Nico

Pakkingen en nieuwe vork.
Nieuwe vork is voor XR zo'n euh...75 euro, zal voor CR ook wel zoiets zijn als het niet minder is.

Vervangen is easy as pie als je je blok al eens open hebt gehad ;)
maar het is 2takt, dus net speelgoed.
 
Pakkingen en nieuwe vork.
Nieuwe vork is voor XR zo'n euh...75 euro, zal voor CR ook wel zoiets zijn als het niet minder is.

Vervangen is easy as pie als je je blok al eens open hebt gehad ;)
maar het is 2takt, dus net speelgoed.
Ohw dat valt mee,
Ik zelf heb het blok nog nooit uit elkaar gehad... maar ik heb vast wel assistentie.....Shitzooi??? *O*
 
motor licht nu uitelkaar nu moet ik mijn broer nog ff lief aankijken zodat ie mijn blokje ff uitelkaar wil halen.. :}

S4300285.jpg


En wat betreft het ATAC-systeem.. dat moet dan dit wezen:

S4300288.jpg


Toch? |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan