Atmosferische sensor fjr 1300

triker johan

MF'er
14 okt 2010
67
5
Zalk
Hallo

Ik heb een vraag

Ben in het bezit van een yamaha fjr 1300 bjr 2005 ex marechaussee
De vorige eigenaar heeft de ecu en de sleutels vervangen en sindsdien Brand het motorstoring lampje en geeft code 23
Motor rijdt goed geen problemen
Code 23 is dat er een storing zit in de atmosferische luchtsensor maar nu ben ik op zoek naar de sensor maar is niet te vinden

Weet iemand of er modellen zijn die geen sensor hebben en of dit uitgeschakeld kan worden in de ecu?

Als we de oude ecu plaatsen is de storing weg!

Hoop dat iemand iets weet

Mvg Johan
 
er staat een onderdeelummer op de ECU's, kan je dat hier weergeven?

Globaal gezien moeten de eerste 3 karakters van het framenummer overeenkomen met een deel van de code van de ECU, als dat niet zo is ben je met een experiment bezig.
 
Of deze?
Die tweede. Maar die zit er vanaf 2010 denk ik niet in deze vorm op. Het zou vreemd zijn dat een ECU een fout geeft op een sensor die er niet op zit, daarom vraag ik om de nummers. Als de ECU van na 2010 is dan zou de sensor ook van na 2010 moeten zijn. Bij de door jou weergegeven 5JW sensor zou een 5JW unit moeten
 
Die tweede. Maar die zit er vanaf 2010 denk ik niet in deze vorm op. Het zou vreemd zijn dat een ECU een fout geeft op een sensor die er niet op zit, daarom vraag ik om de nummers. Als de ECU van na 2010 is dan zou de sensor ook van na 2010 moeten zijn. Bij de door jou weergegeven 5JW sensor zou een 5JW unit moeten
Kijk, met die info kan TS zijn vraagstelling constructief aanpakken.
 
Ik ben zels bang dat na 2010 of 2011 er helemaal geen sensor meer op zat, het kan ook zijn dat de vervangende unit ouder is dan de 5JW serie
 
P507e is in principe 2002-2005, maar eigenlijk heef ieder jaar een andere Contol Unit. Ik moet me er even een uurtje in verdiepen, dat ga ik in de loop van de dag doen... Wil je me van het complete framenummer en allebei de ecu's een foto sturen... ik geloof dat je mij na 19 jaar M.-F. wel kan vertrouwen...

Waarom is de oude ECU er afgehaald???
 
Ik zal straks de nummers even sturen
De ecu is vervangen omdat de rode sleutel bij de oude ecu ontbrak

De oude ecu ligt ergens bij mijn zoon in de schuur maar hij kan hem nog niet vinden....
 
Laatst bewerkt:
Johan, wat ik er uit teruggevonden heb zijn er in 2005 2 modellen gevoerd, de 5JW en de 5VS

Op de 5JW zit een ECU met nummer 5JW-8591A-01, Later 5JW8591-02

Op de 5VS zit een ECU met nummer 5JW-8591A-60.

ergens moeten nummers terug te vinden zijn met deze letters erin, tenzij het een experimentele uitvoering is geweest. Vermoedeijk heb jij een 01 of 02 type ECU terwijl er een 60 type op moet waar de sensor uitgeprogrammeerd is.
 
Laatst bewerkt:
Achterop de ecu staat nog 5jw-40?
En op de sticker bij het balhoofd waar het framenr op staat zie ik in hele kleine letters nog 5vs-211 800 staan?

Ik hoop dat ik de oude ecu nog terg kan vinden om te zien wat daar op staat

Zou de sensor ook uitgeprogammeerd kunnen worden ?
 
Nou zover ik weet is dat allemaal niet programmeerbaar uitgevoerd, een optie zou zijn om de meetwaarde, meestal een PTC of NTC weerstandswaarde, te bemachtigen en de ingang waar de sensor op de ECU aangesloten zit te foppen met een vaste weerstand in de zelfde orde van grootte. Dat kan wel weer invloed hebben op het gedrag van de inspuiting,. maar als dat zo is heb je dat nu ook al.
 
Oké
Motor rijdt nu perfect houd niet in stottert ook niet
Wat wel vreemd was dat ik afgelopen week de tank los had en omhoog tilde en toen het contact aanzette de storing weg was dit gebeurde twee keer nu is de tank eraf en blijft de code 23 nog steeds staan
Ik dacht aan een kabelbreuk oid maar er zit geen kabel voor die sensor.
 
Alles wat ik ingetiept heb zijn goed onderbouwde assumpies, het lefst had ik er mee aan het werk gegaan, maar ik heb hier nog 6 projecten die meer aandacht behoeven. Als het mijn fiets zou zijn had die oude ECU er allang op gezeten en die met de rode sleutel in een plastic zakkie onder he zadel
 
Oké
Motor rijdt nu perfect houd niet in stottert ook niet
Dat is ook niet gezegd, ken zijn dat de "software" een gemiddelde waarde aanneemt op het moment dat de sensor niet gezien wordt, niet gezien is vaak een waarde buiten het meetbare bereik van de sensor. Een hypothese op het wel of niet branden van het lampje zou kunnen zijn dat de weerstand van de sensor zo hoog is dat ontbreken ervan een waarde binnen het meetbare bereik benadert. Allemaal hypotheses en daar heb ik een rothekel aan...


Nogmaals
Als het mijn fiets zou zijn had die oude ECU er allang op gezeten en die met de rode sleutel in een plastic zakkie onder he zadel
 
Terug
Bovenaan Onderaan