Audio versterken

BarryXX

Die hard MF'er
2 mei 2005
847
2
In mijn helm (Schuberth S1) heb ik van die platte speakers geplaatst. Ik wil echter het geluid van de Zumo versterken en dit hardwarematig te gaan doen.

Ik wil een 3,5W mono versterker (Conrad, artikel nummer 130056 - 89) in de motor bouwen. Uiteraard wil ik wel dat het volume geregeld kan worden.

Ik ben dus op zoek naar een volumeknopje wat ik hier voor kan gebruiken en waar ik dit kan vinden. Bij Conrad zie ik geen mooie knopjes hiervoor, alleen maar de lelijke potmeters.

Iemand suggesties???

Laatst bewerkt:

vester86

MF veteraan
6 aug 2007
12.582
16
tussen maas en waal
welke waarde moet dat potmetertje hebben?
en is het een idee dat potmetertje in te bouwen in een kastje, en dan op het uiteinde een knopje te plaatsen?

BarryXX

Die hard MF'er
2 mei 2005
847
2
welke waarde moet dat potmetertje hebben?
en is het een idee dat potmetertje in te bouwen in een kastje, en dan op het uiteinde een knopje te plaatsen?
10K Ohm moet het zijn volgens de beschrijving van bovenstaand versterkertje. Ik hoop dat er gewoon een mooi inbouwmetertje voor is. Dat inbouwen in een kastje is eventueel een optie, maar ik zoek eerst de makkelijkere/mooiere oplossing.

@Pas: ik heb de headset bij Waypoint gekregen bij aanschaf Zumo.

vester86

MF veteraan
6 aug 2007
12.582
16
tussen maas en waal
heeft het ook niks mee te maken, je potmetertje gaat in een electronische schakeling om het volume te regelen, de weerstand van de speaker heeft daar geen invloed op.
hoe ziet het setje er voor de rest uit? waar ga je het versterkertje in stoppen enzo?

wat ik voor potmeter bedoelde is de volgende: http://www.electronicplus.com/images/products/POT210.jpg

die zitten ook in gitaren ingebouwd (wellicht met andere waardes, maar het uiterlijk is hetzelfde)
daar zijn tal van knopjes voor te vinden, chroom, zwart, plastic, zelfs doodshoofdjes of dobbelsteentjes.

heeft conrad niet zulke potmeters? vast wel!

BarryXX

Die hard MF'er
2 mei 2005
847
2
Ik heb niet goed gezocht op de Conrad site :+

Mijn boodschappenlijstje:

3,5W mono versterker

Potmeter lineair 10K

Knoppie, uiteraard in t blauw

En verder nog wat kleine dingetjes...

De bedoeling is dat ik de potmeter ergens inbouw, maar wel zo dat ik al rijdend het volume kan regelen. Het versterkertje plak ik wel ergens achter.

Zo wil ik het aansluiten, ik hoop dat ik dat goed doe. De blauwe streep is een stekkerverbinding, zodat de helm niet altijd vast zit aan de motor. :P

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Jep, mijn headset is ook mono (2 aderig). Daarbij ben ik aan één kant doof, dus heb ik niets aan stereo in een helm. Is alleen maar meer aansluitwerk. :+
Met 3,5 Watt geluidsvermogen binnen in je helm doet binnen de kortste keren je andere oor ook niets meer.

Laatst bewerkt:

BarryXX

Die hard MF'er
2 mei 2005
847
2
Maar goed, volgens mij ben ik echt ongelooflijke sufk*t... Waarom zou ik al die moeite nemen met potmeters e.d. voor een volumeregeling als de Zumo natuurlijk ook gewoon een volumeregeling heeft??? |( |( |( |( |(

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.869
269
53
oirschot
3,5 watt voor een luidspreker in je helm is veels teveel.
De luidsprekers zijn gewoonlijk niet meerdan 0.5 watt.
een versterker voor een hoofdtelefoon is meestal niet meer dan 0.25 watt

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.869
269
53
oirschot
Het schijnt dat as je het speakertje (meestal 32 Ohm) vervangt door een met een lagere weerstand (bv 8Ohm of 16 Ohm), het volume luider wordt, daardoor heb je dus geen versterker meer nodig.
:^
het vermogen kan soms verdubbelen bij een halvering van de impedantie.

BarryXX

Die hard MF'er
2 mei 2005
847
2
Maar dat vermogen maakt toch verder niet uit? Het is niet de bedoeling om dat ding op zn hardst te zetten. Ik kan dan het volume toch gewoon aanpassen met het apparaat???

3,5W was het kleinste wat ik kon vinden.

PeteRR900

Die hard MF'er
4 jun 2006
646
10
Het Gooi
Maar dat vermogen maakt toch verder niet uit? Het is niet de bedoeling om dat ding op zn hardst te zetten. Ik kan dan het volume toch gewoon aanpassen met het apparaat???

3,5W was het kleinste wat ik kon vinden.
Dan kan je beter een speakertje in je kuip monteren. :X

vester86

MF veteraan
6 aug 2007
12.582
16
tussen maas en waal
:^
het vermogen kan soms verdubbelen bij een halvering van de impedantie.
I'M NOT :^

waar jij hebt over hebt is het UITGANGSvermogen van de versterker, op 16Ohm levert die bijvoorbeeld max 2W, op 8 ohm 3,5W bijvoorbeeld

uitgangsvolume heeft te maken met efficientie, veel meer dan met vermogen; een speaker met een rendement van 95% gaat een heel stuk harder dan een speaker met een rendement van 80% op dezelfde versterker.

overigens was ik er vanuit gegaan dat je die ingebouwde volumeregeling al had ontdekt :p

BarryXX

Die hard MF'er
2 mei 2005
847
2
overigens was ik er vanuit gegaan dat je die ingebouwde volumeregeling al had ontdekt :p
Niet bij nagedacht |(

Maar als ik het geluid enigszins wil versterken, dan komt dat toch goed met die 3,5W versterker??? Al versterkt ie maar op 20% van zn vermogen, als het geluid van de Zumo maar wat versterkt wordt...

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.705
3
Den Haag
Als het je alleen om de aanwijzingen van de Zumo gaat is er nog een betere oplossing. Er zijn .MP3 bestanden met de routeaanwijzingen beschikbaar die al versterkt zijn. Meer mensen hadden dit probleem namelijk.... (via forum.gps.nl)

En er is software beschikbaar die ook je gehele muziek bestand doorloopt en het volume versterkt... Dan blijft het lage volume alleen een probleem bij telefoneren via de Zumo.

Maar als je de schakeling gaat maken dan adviseer ik nog een weerstand voor de pot-meter te plaatsen. Dit om te voorkomen dat je je gehoor beschadigd als iemand voor de gein je volume knop op volle sterkte heeeft gedraait. 3,5W via speakers zo dicht op het oor is gevaarlijk.

Suc6!

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.869
269
53
oirschot
I'M NOT :^

waar jij hebt over hebt is het UITGANGSvermogen van de versterker, op 16Ohm levert die bijvoorbeeld max 2W, op 8 ohm 3,5W bijvoorbeeld

uitgangsvolume heeft te maken met efficientie, veel meer dan met vermogen; een speaker met een rendement van 95% gaat een heel stuk harder dan een speaker met een rendement van 80% op dezelfde versterker.

Je bent nou dingen door elkaar aan het gooien
Natuurlijk geeft een speaker met een hoger rendement een harder geluid.
Ik heb het over de versterker met dezelfde speaker en dan gaat 3,5 watt echt harder dan met 2 watt