autisme/add en het cbr

DaggerGun

MF'er
12 mei 2014
55
1
Groningen
Wat is het allemaal lastig bij het cbr. Ik heb op latere leeftijd de diagnose ppdnos en add gekregen. Een hele lichte vorm. Als je me tegen komt merk ook niks aan mij. zelfs als ik het zeg tegen bekenden dat ik die diagnose heb merken ze ook eigenlijk niks. Soms een klein trekje. Heb me B rijbewijs al tien jaar en toen ik het gehaald had ik de diagnose nog niet. Nu moest ik op de eigenverklaring voor motor bij vraag 3 ja invullen en toen begon het.

Nu moet ik voor een keuring zowel auto als motor. Terwijl ik al 10 jaar in een schakel auto rij. Nooit geen boetes of brokken gemaakt. Ik vind het niet eerlijk dat op kosten word gejaagd omdat ik de diagnose heb. Gebruik helemaal geen medicatie die het rijden kan beïnvloeden. Gebruik gewoon geen medicatie. Ik heb gewoon een zeer lichte vorm van de stoornissen. Als ze heel Nederland zouden testen zullen ze allemaal wel raakvlakken tonen. Iedereen heeft wel een tikje.

Ik heb gewoon een normaal leven. Waarom dan al die testen.
Hoop gewoon dat ik nog mag afrijden voor motor en geen beperkingen opgelgd krijg

Wou gewoon even mijn verhaal kwijt.
 
Laatst bewerkt:
hmmm kan me voorstellen dat dit je licht frustreert..... maar kan je niet eventueel met gegevens van de verzekering aantonen dat je een neete verstandige chauffeur bent?
Wellicht helpt dit...

Suc6 iig.
 
ja zodra je ergens ja in moet voelen bij die eigenverklaringen begint het gezeik vaak.. De tip die ik kreeg was gewoon altijd nee in te vullen tenzij er echt dingen zijn waar je voor naar de dokter moet/medicatie slikt. Add en autisme is zo ontzettend vaak voorkomend, ik had daar een eigen inschatting gemaakt en nee ingevuld als ik jou was
 
Laat het een les zijn voor anderen: bij dit soort "stoornissen" , die gewoon lekker voor je houden. Als het ernstig is corrigeert je omgeving je wel.
Moet meteen denken aan dat verhaal van iemand hier op het forum die door een overijverige arts meer dan een jaar bezig is geweest zijn rijbewijs terug te krijgen. Laat de instanties maar eens aandacht besteden aan echte verkeersveiligheid.

Maar heel veel succes en bel anders eens even met impulsdigtaal, misschien hebben zij tips voor je.
 
Zucht... Leuk hè, dat Nederlandse beleid..?

Zo doe ik er al maanden over een woonlastenverzekering af te sluiten. Inderdaad, overal waar je het antwoord "ja" kunt ontwijken, ontwijken!

Sterkte in de strijd!
 
Zucht... Leuk hè, dat Nederlandse beleid..?

Zo doe ik er al maanden over een woonlastenverzekering af te sluiten. Inderdaad, overal waar je het antwoord "ja" kunt ontwijken, ontwijken!

Sterkte in de strijd!

TS geeft zelf aan dat hij iets heeft wat de rijvaardigheid zou kunnen beinvloeden en CBR wil dat controleren, er is toch nog niets aan de hand, als TS niet liegt is er nog steeds grote kans dat hij normaal examen mag doen na keuring. Zou het beleid juist merkwaardig vinden als ze dit niet zouden controleren.
 
Echt zuur man. Ik ben er ook mee bezig, mijn Eigen Verklaring had ik op februari dit jaar opgestuurd, en ze zijn er nog steeds mee bezig. Ik had op de vraag bij duizeligheid "ja" aangevinkt. Iets wat nu al maanden niet meer voorkomt.

Door dat antwoord van mij hebben ze extra informatie aan mijn arts gevraagd. Dat ging zo:

CBR: "Heeft patient nog last van duizeligheid?"
Arts: "Nee."

Grapje. Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht. Maar hier is hoe het echt ging:

Ik stuur Eigen Verklaring op.
Zes weken later reageert het CBR pas.
CBR stuurt brief naar mijn arts.
Dit komt twee dagen later aan bij mijn arts.
Mijn arts snapt de vraag niet en belt er achteraan.
Mijn arts z'n assistent stelt een reactie op.
Een week later ondertekent mijn arts die brief.
En een halve week later wordt die brief verstuurd.
Het CBR geeft 2 weken later aan dat ze de brief hebben ontvangen.
Nu bijna 6 weken na hun ontvangst zijn ze nóg bezig.

Mijn verwachtingen zijn als volgt:

Over een week (de 6 weken deadline is dan bereikt) reageert het CBR óf met de opdracht dat ik een rijtest moet ondergaan, óf ze vragen weer om meer informatie.

In het geval van een rijtest is de wachttijd zo'n 3 maanden had ik begrepen. Motorrijders kunnen ze niet echt inschatten want dat gebeurt niet zo heel vaak ofzoiets. Aangezien ik ook een autorijbewijs heb zal ik daar vast ook een rijtest voor moeten doen.

Als ze daadwerkelijk om meer informatie vragen ga ik er vanuit dat het weer minimaal 2 maanden duurt voordat ze de reactie daarop ook verwerken.

Al met al verwacht ik zo'n 10 maanden bezig te zijn.

Maar!

Er is een maar.

Ik heb gebeld met mijn verzekeraars, met het juridisch loket, met mijn behandelend artsen, met het CBR zelf, en ik heb bijzonder veel informatie verzameld overal.

  1. Je rijbewijs is niet ongeldig verklaard, dus wettelijk gezien mag je gewoon rijden;
  2. Vraag na bij je verzekeraars (zorg en schade) wat hun policy is omtrent een lopende eigen verklaring, die van mij hebben aangegeven (en bevestigd per mail) dat ze gezond verstand belangrijker achten;
  3. Met het voorgaande in het achterhoofd stelde een werknemer bij het juridisch loket voor om ervoor te zorgen dat mijn medisch dossier aangeeft dat mij niets mankeert;
  4. Ik ben dus bij mijn huisarts geweest die mij een 12-tal tests heeft laten doen, welke ik allemaal met succes heb uitgevoerd;
  5. Ook heb ik een rijtest gedaan bij een rijschool, die ook zal kunnen bevestigen dat ik een normale verkeersdeelnemer ben;
  6. Mijn behandelend artsen geven ook niet aan dat ik absoluut niet mag rijden. Ze geven natuurlijk geen toestemming, maar ze zien geen reden om het absoluut niet te moeten doen.

Speel dit spelletje met het CBR dan ook vooral niet mee en hou je aan de regels/wetten. Dat doen zijzelf namelijk ook.

Tevens: De Nationale Ombudsman is jouw vriend.

Bel iedere week met het CBR en vraag waarom het zo lang duurt. Vraag in de 4e en 5e week van iedere ronde communicatie (ze MOETEN binnen 6 weken reageren) waar je een signaal naartoe mag e-mailen, omdat je ook de Nationale Ombudsman hierbij in de CC wilt plaatsen. Geef aan dat het GEEN klacht betreft, maar een signaal.

En stel de Nationale Ombudsman ook op de hoogte van het extreem logge apparaat wat het CBR is.

Ze houden zich helaas gewoon aan de wet. Maar die wet is kut. Kijk online ook eens naar de uitzending van TROS Radar van 31-03-2014.

Succes.
 
TS geeft zelf aan dat hij iets heeft wat de rijvaardigheid zou kunnen beinvloeden en CBR wil dat controleren, er is toch nog niets aan de hand, als TS niet liegt is er nog steeds grote kans dat hij normaal examen mag doen na keuring. Zou het beleid juist merkwaardig vinden als ze dit niet zouden controleren.


Ik zou aandelen GSK kopen dan kun je je eigen ellende nog een beetje hedgen ;)
 
en hoelang woon jij al op deze planeet?

Ik heb zelf ook ja moeten invullen, moest gekeurd worden bij zowel mijn auto-als motorrijbewijs, heb voor beide examens afgelegd met een examinator die bevoegd was mijn medische afwijking te beoordelen, moet regelmatig gekeurd worden.. Die planeet.

Vind op zijn zachtst gezegd dat er hier wat dramatisch word gereageerd.... Er zullen best uitzonderlijke gevallen zijn, maar om iemand met autisme zonder iets van de zaak af te weten al zoveel angst in te praten....
 
Laatst bewerkt:
Het CBR blijft een instantie die gewoon geld willen van je. Vul je één ja in dan zit je eraan vast en wrijven ze al in hun handen. Kost bakken met geld aan onderzoek en rijtesten. Zeker in het geval van ADD en ADHD is het in de meeste gevallen echt niet nodig.

Zeker als je zelf praktisch geen last hebt van je gediagnostiseerde stoornis, en je hebt er ook nog eens gewoon geen medicatie voor nodig, dan zou je het toch echt kunnen verzwijgen. Geldt wat mij betreft ook voor mensen bij wie de diagnose pas net is gesteld of bij wie het onderzoek nog loopt.

Heb zelf een tijdje geleden ook een diagnose voor concentratieproblemen gehad, en hoppa gelijk aan de medicatie. Later bleek ik gewoon een enorme vitaminedeficiëntie te hebben die een breed scala aan klachten veroorzaakte, waaronder de concentratieproblemen. Maar had ik destijds een 'ja' in moeten vullen op een eigen verklaring, dan was ik op lange termijn wel mooi de lul geweest en honderden euro's armer ;)
 
Laatst bewerkt:
Hier elke 5 jaar hetzelfde gezeik, ben diabeet...


Ik ook, en ik heb hetzelfde gelul met het CBR.
Elk termijn gingen zo overheen. Wat ik wel netjes bij voorbaat van ze in de bus kreeg was een briefje dat het antwoord wellicht langer kon duren ivm extreme drukte .


Op een gegeven moment en lichtelijk geirriteerd vroeg ik dus bij het CBR.

Het is al vervelend dat ik een chronische ziekte heb, nu wordt mij verplicht extra kosten te maken door
a) Bij elke verlenging de eigen verklaring te moeten kopen
b) naar een andere arts dan mijn eigen arts te gaan voor het invullen van een verklaring c) naar de oogarts te gaan voor oogkeuring. De oogarts geeft aan dat ik beter zicht dan gemiddeld heb, en keurt mij voor de komende 10 jaar goed.
d) Het cbr verlaagt dit naar 5 jaar, wat betekent dat ik deze extra kosten elke vijf jaar voorkomen, 2 x vaker dan normaal.

Ik wordt op geen enkele wijze tegemoed gekomen in deze kosten.

Vindt u dat nou niet wat oneerlijk dat ik benadeeld wordt op deze manier?

CBR: Euhm, als u het zo zegt wel meneer. Maar dat zijn de regels. daar kan ik ook niets aan veranderen.



Ik heb navraag gedaan bij het ophalen van mijn rijbewijs, en eigenlijk is het niet verplicht die verklaring in te vullen na het behalen van je rijbewijs. Heel veel mensen hebben dus chronische ziektes of aandoening gekregen nadat zij in het bezit zijn van een rijbewijs. Zij krijgen zonder probleem een verlenging van 10 jaar zonder enige keuring, daar zij zelf nietees weten dat ze deze verklaring aan kunnen schaffen op zouden kunnen sturen naar het CBR.


Overigens nog een punt van de verklaring van jouw arts.
Bij mij werd er expliciet gezegd dat het niet mijn eigen arts mocht zijn, wellicht dat het daarom langer duurt bij jou?
 
Laatst bewerkt:
Bij mij heeft gelukkig alleen mijn motor adhd!
Zonder gekheid ik blijf me verbazen over de tijden die zulke dingen in beslag nemen en de kosten hiervan, begrijp echter wel dat ze mensen willen keuren.
 
Bij mij heeft gelukkig alleen mijn motor adhd!
Zonder gekheid ik blijf me verbazen over de tijden die zulke dingen in beslag nemen en de kosten hiervan, begrijp echter wel dat ze mensen willen keuren.


Aan de andere kant zie ik zoveel belachelijk slechte chauffeurs op de weg dat je toch een flinke aandoening moet hebben willen ze je afkeuren als die wel mogen blijven rijden |(
 
Owja verder nog wat betreft het rijden met je rijbewijs terwijl je op de hele riedel van het CBR zit te wachten. Ik heb dat zelf ook itgezocht omdat ik dus ook over het termijn heen ging dankzij onze vrienden.

Bij een verlopen rijbewijs, binnen een jaar na verlopen. Is het een mulder overtreding en geldt hiervoor een boete voor van 90,- euro.

Als het rijbewijs langer dan een jaar is verlopen dan wordt het een misdrijf.


Per verzekeraar verschilt het uitbetalen bij een ongeval met een verlopen rijbewijs binnen een jaar na het verlopen hiervan. .

Sommigen dekken niets. Sommigen alleen nog de schade aan de andere partij, sommigen alles. Dit is het uitzoeken waard als je overweegt door te rijden.
 
Aan de andere kant zie ik zoveel belachelijk slechte chauffeurs op de weg dat je toch een flinke aandoening moet hebben willen ze je afkeuren als die wel mogen blijven rijden |(

Tegenwoordig willen ze alleen nog maar lekker snel geld verdienen.
Hej, das mooi, keurinkje zus en zo (Commercieel).
Een aanwijzing van gevaar kan voor de verzekering betekenen dat het geld kan gaan kosten, dus verzekering gaat moeilijk doen.

En zo maken we elkaar hier de kop gek en alles onbetaalbaar.
En de echte mafkezen laten ze lekker rijden.
 
En zo maken we elkaar hier de kop gek en alles onbetaalbaar.
En de echte mafkezen laten ze lekker rijden.

Tja dat is helaas een beetje door het idee dat autorijden voor iedereen mogelijk. Toch hoor ik zo vaak verhalen over mensen die niet durven rijden met regen, in het donker, verder dan 5 kilometer van hun huis, niet harder dan 100 durven etc. Dan vraag ik me altijd af of als je met die omstandigheden niet kan rijden je wel capabel genoeg bent om te rijden op een gewone zonnige dag, of dat het meer een geluk en kwaliteit van andere bestuurders is dat je geen ongelukken veroorzaakt.
 
Tja dat is helaas een beetje door het idee dat autorijden voor iedereen mogelijk. Toch hoor ik zo vaak verhalen over mensen die niet durven rijden met regen, in het donker, verder dan 5 kilometer van hun huis, niet harder dan 100 durven etc. Dan vraag ik me altijd af of als je met die omstandigheden niet kan rijden je wel capabel genoeg bent om te rijden op een gewone zonnige dag, of dat het meer een geluk en kwaliteit van andere bestuurders is dat je geen ongelukken veroorzaakt.


Ja laten ze daar maar eens wat aan doen. Ik snap dat als je bang bent, je nog steeds moet rijden om op je werk te komen. Maar dat je een gevaar voor anderen bent, en dat elke dag weer |( (je ziet het al als je achter zulke mensen rijd)
Vrouw was eerder ook bang, met wat aanwijzingen van, je hebt ook wegenbelasting betaald je moet je plaats op de weg opeisen, en blijven rijden en oefenen op de snelweg en in de stad, is het helemaal goedgekomen.

CBR is ook al geprivatiseerd, net als de NS enz enz enz. 3x |(
Ze moeten die politici die van allerlei onzin verzinnen eens een keer een psychologisch onderzoek laten doen.
Die mafkezen staan steeds verder van de maatschappij. Ze begrijpen de doorsnee burger allang niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Les ( ook uit meerdere topic's )

Nooit... maar dan ook NOOIT ergens JA invullen...

En je arts aanspreken op z'n beroep, en hem vertellen dat je niet wilt
dat hij jou medische gegevens of status aan iemand doorgeeft.
 
Ik ook, en ik heb hetzelfde gelul met het CBR.
Elk termijn gingen zo overheen. Wat ik wel netjes bij voorbaat van ze in de bus kreeg was een briefje dat het antwoord wellicht langer kon duren ivm extreme drukte .


Op een gegeven moment en lichtelijk geirriteerd vroeg ik dus bij het CBR.

Het is al vervelend dat ik een chronische ziekte heb, nu wordt mij verplicht extra kosten te maken door
a) Bij elke verlenging de eigen verklaring te moeten kopen
b) naar een andere arts dan mijn eigen arts te gaan voor het invullen van een verklaring c) naar de oogarts te gaan voor oogkeuring. De oogarts geeft aan dat ik beter zicht dan gemiddeld heb, en keurt mij voor de komende 10 jaar goed.
d) Het cbr verlaagt dit naar 5 jaar, wat betekent dat ik deze extra kosten elke vijf jaar voorkomen, 2 x vaker dan normaal.

Ik wordt op geen enkele wijze tegemoed gekomen in deze kosten.

Vindt u dat nou niet wat oneerlijk dat ik benadeeld wordt op deze manier?

CBR: Euhm, als u het zo zegt wel meneer. Maar dat zijn de regels. daar kan ik ook niets aan veranderen.



Ik heb navraag gedaan bij het ophalen van mijn rijbewijs, en eigenlijk is het niet verplicht die verklaring in te vullen na het behalen van je rijbewijs. Heel veel mensen hebben dus chronische ziektes of aandoening gekregen nadat zij in het bezit zijn van een rijbewijs. Zij krijgen zonder probleem een verlenging van 10 jaar zonder enige keuring, daar zij zelf nietees weten dat ze deze verklaring aan kunnen schaffen op zouden kunnen sturen naar het CBR.


Overigens nog een punt van de verklaring van jouw arts.
Bij mij werd er expliciet gezegd dat het niet mijn eigen arts mocht zijn, wellicht dat het daarom langer duurt bij jou?

het stomme is is dat mijn rijbewijs voor het halen van mn motorrijbewijs bij het verlengen 10 jaar geldig was. Nu helaas weer 5 jaar. Ik ben ook voor 10 jaar goedgekeurd door de oogarts. Moet zeggen dat ik wel altijd netjes wordt geholpen door de keurend arts, bij alle 3 de keren zeiden de raten dat ze hier niets voor in rekening zouden brengen, omdat ze vonden dat ik hier niet de dupe van hoor te zijn.
 
hmmm kan me voorstellen dat dit je licht frustreert..... maar kan je niet eventueel met gegevens van de verzekering aantonen dat je een neete verstandige chauffeur bent?
Wellicht helpt dit...

Suc6 iig.

Dat lukt wellicht wanneer je te maken hebt met denkende personen, niet met mensen die procedures volgen...
 
Bij procedures heb je maar een beperkt aantal kliks. Een tussenweg is er niet.

En het is een papieren beeldscherm. Het verhaal face to face klinkt vaak heel anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan