Autisten op een rijtje, alles geordend.

Haha nee echt niet! :N
De schaamte is te groot.

Ik hou zo ontzettend van orde en netheid dat ik bijna Duitser zou kunnen zijn.
Zo snap ik ook heel goed het nut van dingen op een vaste plek. Dat zie en merk je op een platform in de Noordzee, bij de indeling van brandweerwagens, werkplaatsen, cockpits, etc. Het scheelt (soms héél kostbare) tijd, in sommige gevallen voorkomt het fouten en het bespaard ook nog eens. Ik koop nog wel eens iets bij bv. de bouwmarkt waarvan ik vrij zeker weet dat ik het heb, maar waar…?
Dat is inherent aan en ook uit veiligheidsoverweging binnen het beroep.
Het probleem bij mij is niet zozeer het opruimen, maar het opgeruimd houden.
Dat lukt me slecht en moet me er echt toen zetten. Ik waardeer daarom de foto’s hier des te meer, dat geeft me energie om het ook weer op te pakken :t
Kijk….daar hebben wel meer mensen last van, maar is geen dwangmatigheid of obsessie en al helemaal geen autisme.
 
Toevallig dit weekend eens begonnen om alles uit te sorteren.
Mijn stelling lag overvol met onderdelen van de xtz750.
Nu ben ik de hele garage aan het herindelen en kom tot de conclusie dat 35m2 nog niet genoeg is.
Bekijk bijlage 1866259
Alleen achterin heb ik 76 bakken met motoronderdelen en de grote delen moeten weer in de stelling.
Bekijk bijlage 1866267
Blokschroefjes en speciaal kleingrut heb ik in sorteerbakken/koffers.
En alles op maat en dikte.
Bekijk bijlage 1866270


Ik denk dat ik hout en steen bewerking gereedschap naar de zolder verhuis.

Het gaat toch niet regenen vannacht?
Wat Een Ongelofelijke Teringzooi
 
Effe een paar voorbeeldjes.
Een stuk van mijn elecronica lab

Bekijk bijlage 1866240

Bekijk bijlage 1866241

De verzameling zoekgeraakte bouten

Bekijk bijlage 1866238

Kisten met spuitverf, schoonmaakmiddel, whatever

Bekijk bijlage 1866239


Alles uitgezocht en gesorteerd. Een onderbewuste drang die alles uitgezocht, geordent en netjes wil hebben. Een vorm van Autisme die we allemaal hebben. Meesten van ons kunnen er goed mee om gaan, weten de prioriteiten in ere te houden maar zijn nooit klaar, vooral niet met opruimen. @RobD en ik gaan daarin best gelijk op en het van Paul Rimmelzwaan overgenomen Credo: "Alles -klik- netjes" houden we waar mogelijk in ere. Niet altijd mogelijk en zeker in de laatste jaren overspoeld met motoren, materialen, onderdelen, administratie moet je wel eens wat laten liggen. Maar des te leuker is het dat je er weer aan kan beginnen.

De Guusten staan op volgorde, shirtjes liggen op kleur van donker naar licht in de klerenkast, Handdoeken 4 om 4 op kleur in de badkamer...

Er is nog zó veel uit te zoeken en te ordenen, ik zit maar weinig stil

Herkenbaar he? Hoe heb jij het geordend?
Hoe weet je nou wat waar ligt ? Heb ook een hoop geordend maar zoek me nog zeer regelmatig de vinkentering naar dat ene onderdeel.
 
mijn vrouw is er ook zoeen, alles op kleur en grote
vibrators-vergeleken-formaten (4).jpg
🤡
 
Ik heb geleerd, een ziekte kan je van genezen
Een stoornis heb je je leven lang. Je kan er wel mee leren omgaan, of soms zelfs met medicatie of ander hulpmiddelen neutraliseren.

En iedereen heeft in meer of mindere mate kenmerken die ook te vinden zijn in het autisme spectrum. Kan je die trekjes loslaten als de situatie erom vraagt, dat maakt een groot verschil.

Komend weekend gaan we met vrienden weg, twee ervan hebben autisme (een met een redelijke dosis klassiek autisme, de ander met, wat minder maar duidelijk aanwezig, asperger). Dat wordt rekening houden met en accepteren dat als we gaan koken, de pollepels eerst gezocht moeten worden, die worden altijd verstopt 🤷‍♂️ Ook worden we regelmatig getrakteerd op, al 30 jaar dezelfde, geluidsfragmenten uit onze jeugd.
 
Ik heb geleerd, een ziekte kan je van genezen
Een stoornis heb je je leven lang. Je kan er wel mee leren omgaan, of soms zelfs met medicatie of ander hulpmiddelen neutraliseren.

En iedereen heeft in meer of mindere mate kenmerken die ook te vinden zijn in het autisme spectrum. Kan je die trekjes loslaten als de situatie erom vraagt, dat maakt een groot verschil.

Komend weekend gaan we met vrienden weg, twee ervan hebben autisme (een met een redelijke dosis klassiek autisme, de ander met, wat minder maar duidelijk aanwezig, asperger). Dat wordt rekening houden met en accepteren dat als we gaan koken, de pollepels eerst gezocht moeten worden, die worden altijd verstopt 🤷‍♂️ Ook worden we regelmatig getrakteerd op, al 30 jaar dezelfde, geluidsfragmenten uit onze jeugd.
Laat ons weten welke (verwachte) strubbelingen je weer tegen kwam en hoe jullie ermee omgegaan zijn?
 
Zo kan ik dus ook niet leven, bij mij is het clean.
Bekijk bijlage 1866666

Bekijk bijlage 1866667
Bekijk bijlage 1866668
Ik heb achter de garage wel een onderdelenschuurtje, daar is het wat rommeliger, maar alles ligt waar het hoort.
makkelijk lullen als je amper iets hebt :+
Wat Een Ongelofelijke Teringzooi
valt toch mee ? je ziet nog zeker een 3de van de vloer, en hij heeft mooie rekken om alles in te proppen als het nodig is als hij de vloerruimte nodig heeft.
 
Hoe weet je nou wat waar ligt ? Heb ook een hoop geordend maar zoek me nog zeer regelmatig de vinkentering naar dat ene onderdeel.
Dat ligt niet aan je opbergsysteem maar meer hoe jij het opslaat.

Ik weet waar mijn spullen liggen, loop alleen te zoeken als iemand anders iets gebruikt heeft.
Straks heb ik idd meer vloerruimte en kan ik weer verder met een projectje.
 
Bij mij moet het ook opgeruimd zijn. Heeft weinig te maken met autisme, meer met efficient en geordend kunnen werken:

WhatsApp Image 2023-04-11 at 21.56.25.jpeg


Gereedschap kat moet ik alles zo kunnen pakken, zonder te zoeken

WhatsApp Image 2023-04-11 at 21.55.48.jpeg


Alle electronica moet zo liggen dat ik direct het kan pakken zonder mis te grijpen. Gewoon efficient

WhatsApp Image 2023-04-11 at 21.55.59.jpeg


Zelfs mijn buizen radio's staan gesorteerd. Da's geen afwijking, dat is gewoon mooi *O*
 
Altijd mijn gereedschap ongesorteerd in een bak gegooid. Ik maakte uiteraard wel scheiding tussen schroevendraaier en steeksleutel. Sindskort heb ik een garage en heb vh eerst in mijn bestaan een gereedschapwandje. Moest er wel aan wennen want vond zoiets altijd een soort van overdreven. Maar het nut kan ik er zeker wel van inzien. Werkt net wat makkelijker. Het mooie is nu ook dat als ik niet thuis ben de vrouw makkelijker passend gereedschap vinden kan zonder dat ze me geïrriteerd opbeld met de woorden "kan nooit iets vinden in de garage".
Tegenwoordig noem ik het mijn autistische ruimte waar ik lekker mezelf kan zijn.
Extreem geordende gereedschapwandjes vind ik eng, net als vrouwen die shag roken en bijvoorbeeld crossmotor rijden en fulltime stratenmaker zijn.
 
Ooit op n stage-adres had de monteur van de interne dienst een groot bord boven zijn werkbank "Een opgeruimde werkbank getuigt van een gestoorde persoonlijkheid". Zijn werkbank was altijd leeg, klaar voor een klus...... :)
 
Maar wat is dan het verschil tussen een autisme en control freak? Mij wordt vaak verweten een control freak te zijn omdat ik slecht tegen dingen kan waar ik geen invloed op heb. En mij erger als mijn werkplek niet zo is als ik hem heb achtergelaten
 
Maar wat is dan het verschil tussen een autisme en control freak? Mij wordt vaak verweten een control freak te zijn omdat ik slecht tegen dingen kan waar ik geen invloed op heb. En mij erger als mijn werkplek niet zo is als ik hem heb achtergelaten
Drang / dwang (obsessie / control freak) naar georderdheid is een vorm van neurose die in tegenstelling tot autisme, wat een hersenziekte is, wel door psychotherapie (gedragsverandering) te verhelpen is en autisme niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan