auto - motor - bocht

B2

MF veteraan
4 jul 2001
1.772
4
Belgie (Gent)
#1
Leek me wel leuk als reactie op unstable (ergens in een topic over de nurburgring) waarin hij zei dat auto\'s die voor racen afgesteld zijn sneller de bocht omgaan. Is dit zo ? En ook zo bij van die verlaagde johnnybakken ? (je rijdt ze er wel uit op het rechte stuk maar dat is ook maar sukkelachtig als ze in het bochtenwerk je inhalen :r ) Want ik ben zelf nog nooit bijgehaald door een wagen in de bocht, meestal liggen ze dan nog verder achter, maar ja, je weet maar nooit.
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.634
1
44
A.
#3
een porsche gt3 gaat harder door de bocht dan een r1...

op de rechte stukken is een r1 sneller...
 

Auke

MF veteraan
3 jun 2001
1.009
0
Fryslân
#6
Vorig jaar ben ik op de Rizla dag geweest in Assen. Daar reed Jurgen v/d Goorbergh op zijn 500 met wegbanden tegen een of andere Racebak. De Racebak kreeg een flinke voorsprong zo\'n 300 a 400 meter, en het ging er om hoe lang het duurde voordat Jurgen hem voorbij was. Dit duurde geloof ik zo\'n 6 ronden.

Daar werd gezegd dat de 500 sneller was, maar dat de racewagen sneller door de bocht kon. Je hebt toch wat meer rubber aan de weg.
 

Unstable

MF veteraan
5 jun 2001
1.864
0
Mijn fiets..:)
www.quickzilver.nl
#7
eeehhhh...jongens, jullie zijn duidelijk nog niet op de nurburgring geweest. Ik, en ik vond dat ik vrij hard ging, werd door race golfjes type2, porsches, ferrari\'s en ander scheurmateriaal toch echt voorbij geknalt hoor.
Er waren de betreffende zondag naar de nurburgring enkele mannen mee (45 jaar en 49) en die konden het wel....die gingen echt hard, zeer HARD...ronde tijden van onder de 8.30 (racetijden). Deze twee heren waarschuwden ons voor het gevaar van de auto\'s, en hun vele grip in de bochten. Zelfs zij werden in de bochten ingehaald door auto\'s.

Maar over het algemeen ben je sneller, dat klopt, maar sommige gekken in koekblikken gan er gewoon voor, of kunnen gewoon idd zo hard een bocht door, en soms zien ze dan een motorriijder over het hoofd. En dat levert dan een gevaarlijke situatie op.

Maar als een auto in racestand staat, volledig afgestelt op circuit gebruik, dan knalt ie een motor in de bocht voorbij, klaar.
 
21 jun 2001
64
0
48
#19
Natuurlijk heeft een auto veel meer grip.

Dus hoe meer bochten (en hoe sneller ze opvolgen) des te langzamer ben je op een motor t.o.v. een auto. |(
 
19 mei 2001
1.525
0
#20
Natuurlijk heeft een auto veel meer grip.

Nou mijn auto iig niet.
Rijd vanmorgen naar werk, rijd er een bora vrij hard voor me.
Ik erachter aan en we duiken beiden de bocht in bij het Begin van de A2 (richting eindhoven/Den Bosch Centrum).

We reden beiden zo 100 a 110 en hij nam de bocht ruim en ik kort, ik kwam dichter bij hem toen opeens mijn auto van achter begon weg te glijden.(tja dat krijg je d\'r van als je over de witte streep rijd | :( )
Gevolg bijna 360 graden turn gedaan met 100, ben nog nooit zo bang geweest.
Ik heb als een gek tegenzitten sturen en ondertussen maar denken : Fuck Fuck heb deze auto pas 1 week en nu al rijd ik hem naar de klote :( .

Wonder boven wonder kreeg ik hem bij 320 graden weer onder controle en kon ik hem een halve meter voor een vangrail stil zetten.


Ik heb met de motor en auto wel eens benauwde situaties gehad, maar deze ervaring oversteeg alles. Ik rook normaal nooit in de auto, maar ik heb er vanmorgen wel 3 opgestoken.

Dus jongens doe nou rustig in de bochten en bouw het rustig op, dus geen gekke dingen doen ! ;)
 

MartijnL

MF veteraan
22 mei 2001
1.301
0
www.gamersnet.nl
#21
Ik had nog niet eerder berichten gelezen dat die Alfa zo listig was met de achterkant (lees: je hebt het echt wel bont gemaakt met die actie ;) )

Begrijp ik het nu goed dat je met een achterwiel de witte lijn pakte en daardoor rond ging ?

Wel knap met een voorwielaandrijver ;)
 

poohbeer

MF veteraan
19 mei 2001
7.139
0
www.pricewatch.be
#22
J.W: hehehe, leuke ervaring.. zijn eens met een stel \"maten\" (niet echt maja) tegen 160 op de autostrade gaan spinnen.. (tegen de linkervangrail geknald aangezien chauffeur effe in trance moest gaan) :( |( kewle gewaarwording (was mijn auto niet) :) als die tegen de vangrail klapt, de baan oversteekt om nog eens tegen een vangrail te klappen.

Maar euhh.. altijd je eige lijn volgen jw, nooit een ander proberen te volgen want ooit kom je zeker een betere tegen waardoor jij de fout in gaat als je probeert te volgen. dat geld voor motor en auto :)
 
Laatst bewerkt:
19 mei 2001
1.525
0
#23
Ik had nog niet eerder berichten gelezen dat die Alfa zo listig was met de achterkant (lees: je hebt het echt wel bont gemaakt met die actie ;) )

Begrijp ik het nu goed dat je met een achterwiel de witte lijn pakte en daardoor rond ging ?

Wel knap met een voorwielaandrijver ;)
Ik dacht idd dat mijn alfa stiekum achterwiel aandrijving had.
Maar het moet de witte streep geweest zijn, want er zitten nieuwe pirelli p4000 banden onder.
En ik heb nog nooit problemen gehad met gladde bochten. En ik nam de bocht kort dus dat is imo de enigste verklaring.
Mooie is wel dat die Bora dacht dat ik de sherrif was, omdat ik niet tegen de vangrail ben aangevlamd.
 
19 mei 2001
1.525
0
#24
Maar euhh.. altijd je eige lijn volgen jw, nooit een ander proberen te volgen want ooit kom je zeker een betere tegen waardoor jij de fout in gaat als je probeert te volgen. dat geld voor motor en auto :)
Ja dat weet ik wel, maar wilde ff aan die Bora laten zien dat ik nog harder door die bocht durfde dan hem.
En dat is me gelukt | :(
 

poohbeer

MF veteraan
19 mei 2001
7.139
0
www.pricewatch.be
#25
Op Maandag 10 september 2001 10:28 schreef J.W het volgende:
Mooie is wel dat die Bora dacht dat ik de sherrif was, omdat ik niet tegen de vangrail ben aangevlamd.
Mooie is dat die Bora jouw een enorme idioot vind om je wagen te ver te drijven maar dat ie wel blij is dat ie geen getuige of anders betrokken partij in dit verhaal wordt :P