Auto olie in motor... spoelen of niet?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.550
36.037
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Nou, vriendin is slim geweest... ze heeft olie gehaald en al enthousiast in de motor bijgevuld (ongeveer 400ml, complete oliewissel is 3.4l met filter en 2.8l zonder filter) maar dit is dus auto olie voor het blok.

Semsyn 10w40
Semi synthetische motorolie
API-service SJ-SH-CF, ACEA A3/B3/B4

De olie zit er nu 60km in moet het blok gespoeld worden met petroleum oid of is het warm draaien, aflaten en de juiste olie erop? Of is 400ml niet zoveel en met wat er nog aan goede olie in zat wel oke?
En moet het oliefilter ook gelijk vervangen worden? Hij zit er nog niet zo lang op.
 
Laatst bewerkt:
API-SE?
volgens mij is er dan niets aan de hand.
Is dat niet zo, en er zit nu meuk in je kopp. platen ben je toch het haasje, dunkt me..
 
Laatst bewerkt:
Heb precies het zelfde meegemaakt met een 750 Srad.
Heb 'm toen gewoon warm laten draaien en afgetapt. Filter heb ik daarna niet vervangen.
Later niks van gemerkt.
 
In de praktijk:

Maakt geen drol uit.

In de theorie:

U dient alles goed te flushen en uw hele koppeling dient vervangen te worden.


Bij twijfel:

gewoon warm aftappen, en nieuwe er op,persoonlijk zou ik het lekker laten zitten...
 
Ik denk eerlijk niet dat het zo gruwelijk erg is.
Hangt een beetje af van de specificaties van de 'auto' olie.
Het zou erger zijn geweest als ze er ruitensproeiervloeistof o.i.d. in had gekipt.
Ik persoonlijk zou het gewoon goed koud aflaten en dan weer vullen.
Mocht de olie die erin moet niet te duur zijn en niet teveel kun je uiteraard de motor vervolgens eens warmrijden en weer eens verversen voor de 100% zekerheid maar nogmaals denk ik niet dat het zo'n vaart loopt.
In de filter(ruimte) blijft idd nog wel wat olie zitten maar het filter zelf zou ik niet vernieuwen, hooguit eens spoelen met de goede olie maar dat zou in principe meer kwaad dan goed kunnen.
 
In de praktijk:

Maakt geen drol uit.

In de theorie:

U dient alles goed te flushen en uw hele koppeling dient vervangen te worden.


Bij twijfel:

gewoon warm aftappen, en nieuwe er op,persoonlijk zou ik het lekker laten zitten...

Nou, het gaat om een woon-werk GPZ500 uit 1991 dus de theorie ga ik sowieso niet uitvoeren :P
 
De meningen verschillen nog...Wat voor meuk? Kan hoogstens verkeerde olie tussen zitten toch? Daarom dus de vraag van spoelen of niet.
als ik het internet moet geloven dan is het volgende het geval: antiwrijvingsmiddelen die in de duurdere auto olie zitten, deze schijnen lekker op je koppelingsplaten gaan zitten die dan vervolgens gaat slippen

dus check of die olie van die toevoegingen heeft. indien niet, dan is er niets aan de hand (naar het schijnt)
 
Dat zal wel niet dan gezien het merk "Semsyn". Amper wat over te vinden...

API-service SJ-SH-CF = Geschikt voor benzine en dieselmotoren. De 2e letter staat voor de kwaliteit.
ACEA A3/B3/B4 = Niet brandstof besparende producten (overigens grappig dat er in de omschrijving op de bus staat "brandstofbesparende")
 
Laatst bewerkt:
Die keer dat ik langs de snelweg zonder olie stond.... (niet met mijn huidige fiets gelukkig) is er een liter normale auto-olie bij gegaan. Naar huis gereden en de volgende dag op de normale manier ververst.

Kan geen kwaad als er nog geen halve liter bij is gedaan, aftappen en motor-motor-olie er in. :)
 
verkeerde olie is altijd beter dan geen olie

Das waar, maar het kan nog steeds vrij slecht zijn ;)

Wannabe zelf hier:Joajoa, doe ik eens wat zelfstandig aan de motor..... :? B|

Note to self: niet meer doen...

Heeeeel goed.
Of eerst even vragen :P

Een tip die ik kreeg om na dit soort gevallen(verkeerde olie), je koppeling nog gangbaar te krijgen is deze te reinigen in/met thinner.

Ik hoop dat het niet nodig zal zijn (vind het niet echt prettig om thinner in een blok te gooien maar omdat er maar 60km met 400ml is gereden ga ik het aflaten en nieuw vullen. Er waren nog geen problemen met de koppeling gemerkt dus (hoop) die zullen dan ook niet meer komen.
 
Het is maar net hoe je fiets er op reageerd. Ik heb tienduizenden kilometers gereden met automobielolie in een Yamaha uit 1985. En zonder problemen.

Ik gebruik nu ook erg goedkope automobielolie, wanneer ik een motor aan het opknappen ben. Zo zit er wel wat vers spul in, kan het mooi nog even de rommel er mee uitspoelen, de de blokken kunnen het gewoon hebben. Als de motor klaar is, tap ik het warm af, en doe ik er motorfietsolie in.

Ik heb soms wel eens het idee dat het allemaal wel mee valt, bij niet-extreem gebruik van de motorfiets. Dat idee krijg ik met name als ik naar de prijzen kijk...
 
Ik hoop dat het niet nodig zal zijn (vind het niet echt prettig om thinner in een blok te gooien maar omdat er maar 60km met 400ml is gereden ga ik het aflaten en nieuw vullen. Er waren nog geen problemen met de koppeling gemerkt dus (hoop) die zullen dan ook niet meer komen.
Ik bedoel de koppeling er uit halen en die reinigen. Niet thinner in het blok gooien O-)
 
Het is maar net hoe je fiets er op reageerd. Ik heb tienduizenden kilometers gereden met automobielolie in een Yamaha uit 1985. En zonder problemen.

Ik gebruik nu ook erg goedkope automobielolie, wanneer ik een motor aan het opknappen ben. Zo zit er wel wat vers spul in, kan het mooi nog even de rommel er mee uitspoelen, de de blokken kunnen het gewoon hebben. Als de motor klaar is, tap ik het warm af, en doe ik er motorfietsolie in.

Ik heb soms wel eens het idee dat het allemaal wel mee valt, bij niet-extreem gebruik van de motorfiets. Dat idee krijg ik met name als ik naar de prijzen kijk...
Als ik het verkeerd heb moet je het zeggen, maar is het enige echte verschil tussen equivalente motor- en auto-olie niet dat in motor-olie gewoon geen extra antiwrijvingsmiddelen zitten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan