auto olie in motorfiets

Schreeuwer

MF'er
29 jan 2003
30
0
made
Oke het topic olie is al vele malen aan bod gekomen, maar deze vraag kon ik zo snel niet vinden: Ik de volgende vraag. Is er veel verschil tussen auto en motor olie, met andere woorden kan ik auto olie gewoon in mijn kawa GPX 600R knikkeren.

Dit vraag ik me af omdat ik auto olie gewoon voor niets kan krijgen en motor olie aardig aan de prijs is, en tja ik ben nog student(wat dus gelijk staat aan geen geld ;( ). Mijn instructie boekje geeft gewoon 10W40 aan, en een bepaalde kwaliteits codering. Aangezien de motor uit 1996 is en de ontwikkeling van olie ook steeds verder gaat, wordt deze kwaliteit door de hedendaagse auto olie gemakkelijk gehaald.

Het grootste verschil tussen een motor en een auto (naast de hogere toeren) is volgens mij de toepassing van een natte koppeling tegen een droge in de auto.
 
Inderdaad een mooi verhaal van die Shell wagens.
In mijn luchtgekoelde duc laat ik olie van dat merk gewoon 10.000 of meer km zitten en het motortje blijft maar draaien!
Zouden de ducati raceteams stiekem wel Lidl olie gebruiken? :+

Onze scheepsmotoren kunnen trouwens vrijwel niet verwijderd worden en worden aan boord gereviseerd door monteurs van de fabrikant (Wärtsila) met hulp van de bemanning.
De smeerolie blijft daarbij gewoon in de sump. Die wordt vrijwel nooit in zijn geheel ververst, wel gecontroleerd en gereinigd met een separator.(centrifuge)
Veel wordt ter plaatse gerepareerd :Y , maar soms wordt er wel eens een nokkenas van een kustvaarder in de werkplaats gemonteerd. Het gaat idd niet om de hele sump, maar de nodige liters huismerkolie komen er wel aan te pas bij montage. :+

Ducje zal normaal gesproken gebaad zijn bij 20W50 V-twin olie, met speciale (extra)anti slijtage dopes. Vooral de achterste cylinder wordt extra heet. (Bell Ray, Castrol)
Maar ik ben geen specifiek merkenfreak. ;)