auto olie in motorfiets

Schreeuwer

MF'er
29 jan 2003
30
0
made
Oke het topic olie is al vele malen aan bod gekomen, maar deze vraag kon ik zo snel niet vinden: Ik de volgende vraag. Is er veel verschil tussen auto en motor olie, met andere woorden kan ik auto olie gewoon in mijn kawa GPX 600R knikkeren.

Dit vraag ik me af omdat ik auto olie gewoon voor niets kan krijgen en motor olie aardig aan de prijs is, en tja ik ben nog student(wat dus gelijk staat aan geen geld ;( ). Mijn instructie boekje geeft gewoon 10W40 aan, en een bepaalde kwaliteits codering. Aangezien de motor uit 1996 is en de ontwikkeling van olie ook steeds verder gaat, wordt deze kwaliteit door de hedendaagse auto olie gemakkelijk gehaald.

Het grootste verschil tussen een motor en een auto (naast de hogere toeren) is volgens mij de toepassing van een natte koppeling tegen een droge in de auto.
 
Inderdaad een mooi verhaal van die Shell wagens.
In mijn luchtgekoelde duc laat ik olie van dat merk gewoon 10.000 of meer km zitten en het motortje blijft maar draaien!
Zouden de ducati raceteams stiekem wel Lidl olie gebruiken? :+

Onze scheepsmotoren kunnen trouwens vrijwel niet verwijderd worden en worden aan boord gereviseerd door monteurs van de fabrikant (Wärtsila) met hulp van de bemanning.
De smeerolie blijft daarbij gewoon in de sump. Die wordt vrijwel nooit in zijn geheel ververst, wel gecontroleerd en gereinigd met een separator.(centrifuge)
Veel wordt ter plaatse gerepareerd :Y , maar soms wordt er wel eens een nokkenas van een kustvaarder in de werkplaats gemonteerd. Het gaat idd niet om de hele sump, maar de nodige liters huismerkolie komen er wel aan te pas bij montage. :+

Ducje zal normaal gesproken gebaad zijn bij 20W50 V-twin olie, met speciale (extra)anti slijtage dopes. Vooral de achterste cylinder wordt extra heet. (Bell Ray, Castrol)
Maar ik ben geen specifiek merkenfreak. ;)

En de viscociteit in koude en warme toestand is een bespreekbaar punt, maar over olie kan je in de ruimte blijven lullen op forums en in het echt.
Zelfs de ingenieurs zijn het niet altijd eens. _O-

Maar jij hebt een paar 'bootjes' in beheer bij een transportbedrijf? ;)
 
De extra dopes als anti wear, detergenten, dispergenten, TBN (niet genoemd in het voorbeeld) hebben waarschijnlijk geen nut in motorfietsolie, anders zou er maar een soort olie zijn voor alle voertuigen. :+


TBN (Total Base Number) is geen additief maar de mate van reserve-alkaliteit van olie. :+
 
Als die Lidl olie wat duurder zou zijn, zou het meer vertrouwen geven. :+


. ;)


Dit regeltje geeft precies aan hoe de commercie werkt.
Als je iets goedkoop prijst, dan denkt men: het zal wel niks zijn.
Maak je het duur dan denkt men: dat moet wel goed zijn.

Heb eens een 2e hands auto te koop aangeboden voor 3500 euro, die gemiddeld 5000 euro waard zou moeten zijn.
Niemand reageerde!!!
Toen heb ik de vraagprijs verhoogt naar 5500, en er was meteen veel belangstelling.
Is toen verkocht voor 5000 euro!!!
Wie laat zich nou beetnemen??

Ik denk dat dat is wat Worldbeater probeert duidelijk te maken.
Velen laten zich leiden door de prijs van iets.
Alsof dat een maat is voor de kwaliteit.
Zo van: als het goedkoop is moet het wel rotzooi zijn.
Vaak komen produkten van LIDL en ALDI in consumententests er heel goed vanaf en zitten altijd bij de top 3. ( Vrijdagavond: Hallo Gelderland )
Het is voor een leek natuurlijk heel moeilijk om daar doorheen te zien.
Daarom gaat iedereen voor de "zekerheid" van een bekend merk en een hoge prijs.
Voor die 10 of 20 euro per jaar verschil ga je niet moeilijk doen.
En misschien is dat ook wel het verstandigste.
Zeker bij een zo'n belangrijk produkt als motorolie.
Daarr hangt teveel vanaf.
Je kunt het ook als een soort sport zien om je niet te laten beetnemen door de commercie.
Dan gaat het om het spel en niet om de knikkers.
 
Wie laat zich nou beetnemen??
_O-

Off topic in mijn geval, maar dit herinnerde mij aan het volgende geval.
Ik heb ook eens wat gehad met een koekblik, bleef de prijs van een dikke V8 Amerikaan maar omlaag doen.. Geen hond reageerde. '(

.. eindelijk belde er een liefhebber, maar mams nam op, en wist niets van mijn prijsverlagingen..
Ze zei een drukfout. _O-
Hij kocht hem voor de oude prijs. :Y _O-

Ik denk dat dat is wat Worldbeater probeert duidelijk te maken.
Velen laten zich leiden door de prijs van iets.
Alsof dat een maat is voor de kwaliteit.
Zo van: als het goedkoop is moet het wel rotzooi zijn.
True. :)
En als een kip zonder kop gebeurt dit. :Y

Vaak komen produkten van LIDL en ALDI in consumententests er heel goed vanaf en zitten altijd bij de top 3. ( Vrijdagavond: Hallo Gelderland )
Neem de Lidl rugprotector maar, een motormaatje is zelfs met ruzie bij een motorclub vertrokken omdat hij vond dat Damen veiligere rugprotectors maakte.
(dat ding was 190 euro, van de Lidl 35 euro)
Later zagen we een test uit Duitsland: Damen was in dit geval het slechtste uit de test. _O-
En ja Lidl was inderdaad met afstand van die dure Damen in de top 3. :Y

Het is voor een leek natuurlijk heel moeilijk om daar doorheen te zien.
Daarom gaat iedereen voor de "zekerheid" van een bekend merk en een hoge prijs.
Voor die 10 of 20 euro per jaar verschil ga je niet moeilijk doen.
En misschien is dat ook wel het verstandigste.
Zeker bij een zo'n belangrijk produkt als motorolie.
Daarr hangt teveel vanaf.
En vaak toch even verder kijken dan de neus lang is.
Bij mijn eerste auto zocht ik naar goedkope motorolie voor mijn oude auto'tje.
De plaatselijke (hulpvaardige!)Shell pomp kwam met echte Shell olie aan.
(ik hoor hem ECHTE SHELL OLIE nog zeggen 15 jaar terug _O- )
Dat moet dus goed zijn. 8-)
Later zag ik dat dit SF specificatie had, en van een dikkere viscociteit was. '(
In dat geval kan 'merkloze' olie dus EN goedkoper EN beter zijn. |(

Je kunt het ook als een soort sport zien om je niet te laten beetnemen door de commercie.
Dan gaat het om het spel en niet om de knikkers.
'Goedwilldende' verkopers heb je overal. :Y
Vorige week notabene nog bij de aankoop van een airco in een ijzerwinkel.
Niets werd er aan mij gevraagd, hij prijsde alleen maar het duurde model aan.
Van specificaties had hij geen kaas gegeten, met 'uh en eh's' werd het maar op een duurzamere motor gegooid. :X
 
Ik wil niet zeiken, maar ook dat klopt niet
Goed dan, ik schreef het misschien wat krom op, maar ik had ook wat op. :+

Voor allen die het nog niet weten, en voor RSV31 die het wel weet:


TBN is een maat voor de hoeveelheid van een base (ik meen kaliumhydroxide) in milligrammen per gram olie.
Deze base is een toevoeging in de olie (vandaar dat ik het een dope noemde).
De functie van TBN is als volgt:
Als nu zwavel in de brandstof tijdens het verbrandingsproces oxideert ontstaat er zwaveldioxide.
Een deel hiervan lekt langs de zuigerveren en komt in de smeerolie terecht.
Daarin bevindt zich ook water. Water met zwaveldioxide geeft zwavelzuur.
De olie zou dus zuur worden. De aanwezige kaliumhydroxide bindt het waterstofion van het zwavelzuur met het hydroxideion. Hieruit ontstaat weer water en het zuur is onschadelijk gemaakt.
Dit kaliumhydroxide kan dus 'op' raken. Vandaar dat er in olie voor dieselmotoren meer van inzit dan in olie voor benzinemotoren.
In dieselolie zit namelijk meer zwavel dan in benzine. Het is duur om het er uit te halen.
In scheepsbrandstof, wat eigenlijk een residu is van het raffinageproces, zit nog veel meer zwavel, vandaar dat de daarin gebruikte smeerolie een veel hoger TBN heeft.

Zo, nu is het weer tijd voor een zuur wijntje. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan