auto olie in motorfiets

Schreeuwer

MF'er
29 jan 2003
30
0
made
Oke het topic olie is al vele malen aan bod gekomen, maar deze vraag kon ik zo snel niet vinden: Ik de volgende vraag. Is er veel verschil tussen auto en motor olie, met andere woorden kan ik auto olie gewoon in mijn kawa GPX 600R knikkeren.

Dit vraag ik me af omdat ik auto olie gewoon voor niets kan krijgen en motor olie aardig aan de prijs is, en tja ik ben nog student(wat dus gelijk staat aan geen geld ;( ). Mijn instructie boekje geeft gewoon 10W40 aan, en een bepaalde kwaliteits codering. Aangezien de motor uit 1996 is en de ontwikkeling van olie ook steeds verder gaat, wordt deze kwaliteit door de hedendaagse auto olie gemakkelijk gehaald.

Het grootste verschil tussen een motor en een auto (naast de hogere toeren) is volgens mij de toepassing van een natte koppeling tegen een droge in de auto.
 
Door zware belasting en hoge zuigesnelheden is de levensduur van een motorfietsmotor al veel korter dan van een automotor. Als je de CB'tjes hoort dan is het met 60.000 km tijd voor revisie. Een moderne automotor op LPG moet 300.000 km aankunnen. Dus tel uit je winst.

Dat moet je toch maar eens aan R1 Sjaak vertellen. Die deed op t gemakkie 250.000 km met een R1 blok, en toch niet echt in standaard omstandigheden :P
 
Hé Prutser, je strip ligt klaar..... van messing.... had geen andere materialen meer in die maten.....

Grtzzz Simon. 8-)

[off topic mode on]

Thanks........Messing is perfect, hoef ik niet met een spuitbusje aan de gang :+

Vrijdag of zondag ben ik weer in het bekende dorp om de welbekende reden.....bel je wel even.

[off topic mode off]
 
Laatst bewerkt:
Er zijn zat motoren waar "gewone olie"voor wordt voorgeschreven, denk je nu werkelijk als jij ergens in de middle of nowhere rijdt, en het tankstation alleen "auto-olie heeft staan, dat je dan niet meer verder kunt.....
Ik heb ALTIJD auto-olie gereden en rijdt het nu nog steeds, Z1000, met 1360 wisecokit, gpz1000rx je weet wel die blokken die regelmatig naar de klote gingen, door mij mishandeld zonder ooit kapot te gaan, met 75000 km verkocht, GSXR1100w, zx7r -zx9r allemaal gewoon met auto-olie, laatste 3 met full synthetisch, laat je niets wijs maken over speciale dopes voor de koppeling, denk eens na, olie om te smeren, en dan speciale dopes erin om het weer stroef te maken anders slipt je koppeling.....
 
Verschil met een auto:

  • een motorblok voor een motor draait over het algemeen in hogere toeren dan een auto. Dit scheelt ongeveer met een factor 1.7-1.8
  • een motorblok voor een motor geeft per liter dan een auto. Dit scheelt ongeveer met een factor 1.5
  • een motorblok voor een motor genereerd per liter meer warmte dan die van een auto

Dit heeft zijn gevolgen voor het gebruik van motoren. volgens mij draait olie het beste bij een bedrijfstemperatuur van maximaal 120 graden. Voor elke 10 graden meer moet je de levensduur van de olie halveren. bij een temperatuur van 175 graden moet je zelfs de olie direct vevangen. Dit geldt natuurlijk voor zowel auto's als motoren maar je kunt begrijpen dat ziets bij een motor wat sneller voorkomt vanwege het bovenstaande lijstje.

tja en verschil in olie... ik heb nog niet een olie gezien die tegen hogere temperaturen kan dan normale auto-olie
 
Laatst bewerkt:
Wat in ieder geval niet werkt is Hypoid olie als je een natte koppeling hebt.
Had bij de MZ die ik vorig jaar gekocht heb een bus Belray hypoid gekregen van het vorige baasje, volgens hem de beste olie voor deze fiets.
En omdat ik een beetje zonder olie zat op een gegeven moment, de hypoid er in gegooid. Gevolg: Steeds vaker slippende koppeling, tot ik terug wou van Starterke naar Maastricht, en de motor niet meer gestart kreeg doordat de koppeling bleef slippen (met de kickstarter: bij de meeste electrische starters zou dit geen probleem geweest zijn omdat die voor wat ik weet meestal direct op de krukas aangrijpen. ) Olie eruit, de oude olie van Starterkes Kleintje erin, toen ging het net, en met nog veel slippende koppeling terug naar Maastricht. Dat betekent dus koppeling uit elkaar, platen schoonmaken, andere olie erin, en vooral betekent het: lesje geleerd, nooit meer hypoid!
Groeten,
Eduard
 
Laatst bewerkt:
laat je niets wijs maken over speciale dopes voor de koppeling, denk eens na, olie om te smeren, en dan speciale dopes erin om het weer stroef te maken anders slipt je koppeling.....

Dus die speciale types met zo'n 'natte koppeling' afkorting (JASO MA) is volgens jou marketing?

Persoonlijk met een cb750 ook slippende koppeling gekregen. Op vakantie bleek ik meer olie te verbruiken in dat blok, dan ik dacht. Peil beneden minimum. :o Dus maar bij tankstation 10w40 olie gekocht. Litertje erin... Oeps nog net onder het minimum, nog maar half litertje erbij. Toen gestart, klonk meteen wat smeuiger dus we konden weer verder. Nog tijdens die vakantie begon de koppeling te slippen. Lijkt mij geen toeval. :N Thuis olie ververst en na een tijdje was het slippen weer over. :W
 
Laatst bewerkt:
Dus die speciale types met zo'n 'natte koppeling' afkorting (JASO MA) is volgens jou marketing?
Nee, maar (gokje)75% of meer van de (auto)olie op de markt zou er aan kunnen voldoen. :)

JASO geeft je vooraf zekerheid dat het getest is, en voldoet voor alle natte plaat koppelingen, niet dat de olie beter is voor de motor. (want dat wordt vaak aangenomen door derden)
 
Laatst bewerkt:
De meeste grote oliemerken maken ook olie waar speciaal op de fles bijstaat dat-ie "wet-clutch compatible" is. Ofwel: geschikt voor natte koppeling. O.a. Valvoline DuraBlend. Daar staat ook nog op: Motorcycle Oil.
Da's dus goed.
Olie is iets waar je nooit of te nimmer op moet bezuinigen, net als banden!
Groeten,
Eduard.
en remmen, goede motorkleding, helm, ect.
 
Ik moet eerlijk toegeven dat ik eerst gewoon van die gewone goedkope auto-olie in m'n motor gooide. Inderdaad zitten hier nadelen aan vast; slippende koppeling bijvoorbeeld.

Wat is nu het grote verschil tussen de auto en de motor?
De auto heeft een droge koppeling; bij de olie hoeft hier dus geen rekening mee te houden. Daarnaast heeft ook de versnellingsbak aparte olie. Bij een motor moet er 1 soort olie alles smeren: de versnellingbak, de motor en de koppeling. Logisch is het dus dat olie die je in je motor gooit "geavanceerder" is. Er wordt niet voor niets Motor-olie voor motoren gemaakt.

Eerlijk gezegd vind ik die gratis olie gebruiken een verkeerde manier van bezuinigen. Goede (duurdere) olie laat je motor langer meegaan zonder stukken te rijden.
Neem van mij aan dat de meerprijs die je betaald voor de olie niet opweegt tegen die kosten die je kunt krijgen wanneer de motor in de soep loopt.
 
Ik moet eerlijk toegeven dat ik eerst gewoon van die gewone goedkope auto-olie in m'n motor gooide. Inderdaad zitten hier nadelen aan vast; slippende koppeling bijvoorbeeld.

Wat is nu het grote verschil tussen de auto en de motor?
De auto heeft een droge koppeling; bij de olie hoeft hier dus geen rekening mee te houden. Daarnaast heeft ook de versnellingsbak aparte olie. Bij een motor moet er 1 soort olie alles smeren: de versnellingbak, de motor en de koppeling. Logisch is het dus dat olie die je in je motor gooit "geavanceerder" is. Er wordt niet voor niets Motor-olie voor motoren gemaakt.

Eerlijk gezegd vind ik die gratis olie gebruiken een verkeerde manier van bezuinigen. Goede (duurdere) olie laat je motor langer meegaan zonder stukken te rijden.
Neem van mij aan dat de meerprijs die je betaald voor de olie niet opweegt tegen die kosten die je kunt krijgen wanneer de motor in de soep loopt.
Een engineer van een raffinaderij zou jou uitlachen, een marketingman geeft je gelijk.
De beredenering kan ik wel volgen, maar het verschil tussen de juist meer geavanceerde olie voor koekblikken, en die voor een motor is meer een kunst in het weglaten van additieven. ;)
 
Een engineer van een raffinaderij zou jou uitlachen, een marketingman geeft je gelijk.
De beredenering kan ik wel volgen, maar het verschil tussen de juist meer geavanceerde olie voor koekblikken, en die voor een motor is meer een kunst in het weglaten van additieven. ;)

Aha idd, je zou weleens akelig gelijk kunnen hebben. Zo had ik 't nog niet bekeken :)

Maar bedoel je daarmee dan bij bijvoorbeeld een motor er minder additieven zouden zitten dan bij de auto? Of juist andersom?

Vreemd wereldje, die chemische technologie :Y
 
Aha idd, je zou weleens akelig gelijk kunnen hebben. Zo had ik 't nog niet bekeken :)

Maar bedoel je daarmee dan bij bijvoorbeeld een motor er minder additieven zouden zitten dan bij de auto? Of juist andersom?

Vreemd wereldje, die chemische technologie :Y
Bij het ontwikkelen van smeerolie wordt er natuurlijk gekeken naar de hoofddoelen. 8-)
# het ontwerp van een algemeen voorkomend motorblok.
# zo goed mogelijk smeren bij een zo stabiel mogelijke kwaliteit tijdens de gehele levensduur.
# en dat alles voor een zo laag mogelijke prijs, of tegen meerprijs een extra additievenpakket.

Gedurende deze ontwikkeling komen er eindproducten op de markt met een steeds hogere specificatie. Het basis product, de minerale olie blijft gelijk. :)

Nu komt het probleem om de hoek kijken bij een (iets) minder belangrijk punt(minderheid in de markt), dezelfde olie in een motorblok met een natte koppeling. :o
Het nieuwe additievenpakket (met name friction modifiers) bleek hier niet goed op te reageren.

En zo leverden alle fabrikanten vele jaren alleen maar SG kwaliteit motorolie voor motorfietsen, waar koekblikken al met SJ mochten rondrijden. B|

Boze tongen beweerden zelfs dat de JASO specificatie alleen maar is opgericht om oude technologie te slijten, namelijk motorolie met een (tegenover de nieuwste) verouderd additievenpakket. :X

Veel fabrikanten leveren nog steeds geen hogere specificatie dan SG. :)
En de ACEA norm (AC3=hoogste norm, gevolgd door jaartal van test) staat erbij zonder jaartal. _O-
 
Ik heb op een Amerikaans forum gelezen in een topic over motorolie dat al je synt olie gebruikt die voor diesels is bedoeld dat je dan geen last hebt met een natte koppeling
Deze man is het zijn vak om olie te analyseren

2. Synthetic diesel engine oils (I hope you are sitting down) work very well as a 40W alternative in Ducati applications where a motorcycle specific Group IV/V synthetic is not be available. Diesel engine synthetic oils are vastly superior to automotive oils in that these oils are loaded with all the good additives (anti-wear, rust preventive, detergency, high quality base stock) we need for our gearbox/engine application. They do not contain the friction modifiers used in automotive oils that can cause issues with wet clutches. The oils have world-wide availability to include Mobil Delvac 1 (5W-40), Castrol, Petro Canada, Agip and others. (Shell Rotella T 5W-40 synthetic is a group III and thus not a primary recommendation)
 
Ik heb op een Amerikaans forum gelezen in een topic over motorolie dat al je synt olie gebruikt die voor diesels is bedoeld dat je dan geen last hebt met een natte koppeling
Deze man is het zijn vak om olie te analyseren

2. Synthetic diesel engine oils (I hope you are sitting down) work very well as a 40W alternative in Ducati applications where a motorcycle specific Group IV/V synthetic is not be available. Diesel engine synthetic oils are vastly superior to automotive oils in that these oils are loaded with all the good additives (anti-wear, rust preventive, detergency, high quality base stock) we need for our gearbox/engine application. They do not contain the friction modifiers used in automotive oils that can cause issues with wet clutches. The oils have world-wide availability to include Mobil Delvac 1 (5W-40), Castrol, Petro Canada, Agip and others. (Shell Rotella T 5W-40 synthetic is a group III and thus not a primary recommendation)
ducati heeft toch droge plaat koppeling ??
vind ik het nog niet zo gek dat je geen last heb van slippende koppeling.
 
Ik heb op een Amerikaans forum gelezen in een topic over motorolie dat al je synt olie gebruikt die voor diesels is bedoeld dat je dan geen last hebt met een natte koppeling
Deze man is het zijn vak om olie te analyseren

2. Synthetic diesel engine oils (I hope you are sitting down) work very well as a 40W alternative in Ducati applications where a motorcycle specific Group IV/V synthetic is not be available. Diesel engine synthetic oils are vastly superior to automotive oils in that these oils are loaded with all the good additives (anti-wear, rust preventive, detergency, high quality base stock) we need for our gearbox/engine application. They do not contain the friction modifiers used in automotive oils that can cause issues with wet clutches. The oils have world-wide availability to include Mobil Delvac 1 (5W-40), Castrol, Petro Canada, Agip and others. (Shell Rotella T 5W-40 synthetic is a group III and thus not a primary recommendation)

Het is ook mijn vak........ *D en het klopt ook wel, maar zou zijn er wel meer olien die geschikt zouden zijn. Je kan het wiel opnieuw gaan uitvinden, lijkt me niet handig. Gewoon een olie met JASO MA en kijk vervolgens naar de hoogste API indeling.

Klaar is klara
 
Laatst bewerkt:
Waar gaat dit eigenlijk over?

Sommigen willen aantonen dat je geen speciale motorfietsolie nodig hebt.
Misschien is dat waar, maar daar kom je toch niet achter.
Dat je eigen motor er goed mee functioneert is geen bewijs, hooguit een aanwijzing dat het mogelijk is.

Als het over geld gaat: 3 liter motorfietsolie kost 30€, 3 liter autoolie van hetzelfde merk misschien 20€.
Bij 1 keer per jaar verversen bespaar je dus 10€ voor iets waarvan niet bewezen is dat je motor er geen schade van ondervindt. |(

Nog even over die dieselkwaliteit olie: ook daar zal je motor wel goed mee lopen, maar er is geen enkele reden om het te gebruiken. Een diesel verschilt wel erg veel van een R6.
De extra dopes als anti wear, detergenten, dispergenten, TBN (niet genoemd in het voorbeeld) hebben waarschijnlijk geen nut in motorfietsolie, anders zou er maar een soort olie zijn voor alle voertuigen. Deze exta toevoegingen maken de olie juist minder geschikt voor een motorfiets, want dat gaat weer ten koste van andere eigenschappen.

O ja, op het tractorforum is vast wel iemand te vinden die alleen motorfietsolie gebruikt. :+
 
O ja, op het tractorforum is vast wel iemand te vinden die alleen motorfietsolie gebruikt. :+
_O-

En voor de rest zijn de prijsverschillen wel wat groter dan je voorspiegelt.
Ik vergelijk met ACEA03-02/SJ half synthetische olie van de Lidl, 4 liter voor €5,99. :X

En onderzoeken van derden die in een olielab werken heeft aangetoond dat sommige olieen voor koekblikken dus wel degelijk beter is dan de barbapappa marketing truuc van sommige (ik zeg niet alle!) 'motorfiets'olie. :)

Waar gaat dit eigenlijk over?
Als je het niet weet, moet je niet reageren. ( :+ )
 
Laatst bewerkt:
Als die Lidl olie wat duurder zou zijn, zou het meer vertrouwen geven. :+
Ik vraag me af hoe ze er aan komen, van de raffinaderij of van een reguliere olieboer?

Aan boord van zeeschepen wordt altijd merkolie gebruikt. Dit wordt in bulk met een tankwagen aangevoerd, maar ik geloof niet dat het erg goedkoop is. ;)
 
Als die Lidl olie wat duurder zou zijn, zou het meer vertrouwen geven. :+
Ik vraag me af hoe ze er aan komen, van de raffinaderij of van een reguliere olieboer?
Made in Germany. :) Raffinaderij of een olieboer zijn dan toch altijd regulier. :? :)

Aan boord van zeeschepen wordt altijd merkolie gebruikt. Dit wordt in bulk met een tankwagen aangevoerd, maar ik geloof niet dat het erg goedkoop is. ;)
Aan boord wel, maar bij revisie niet, ik werk namelijk bij de zustermaatschappij van een revisiebedrijf van scheepsmotoren. Huismerkolie! :+ :+ :+ :+

Die collega vertelde trouwens dat hij 15 jaar geleden bij een onderhoudsbedrijf werkte die het hele wagenpark van Shell in service had. Alles mochten ze repareren aan die vrachtwagens, maar niet de olie verversen.. gedurende de hele levensduur. :? |(
Want Shell heeft vertrouwen in zijn produkt. Wel een beetje sterk verhaal .. ;)
 
Laatst bewerkt:
Made in Germany. :) Raffinaderij of een olieboer zijn dan toch altijd regulier. :? :)Aan boord wel, maar bij revisie niet, ik werk namelijk bij de zustermaatschappij van een revisiebedrijf van scheepsmotoren. Huismerkolie! :+ :+ :+ :+

Die collega vertelde trouwens dat hij 15 jaar geleden bij een onderhoudsbedrijf werkte die het hele wagenpark van Shell in service had. Alles mochten ze repareren aan die vrachtwagens, maar niet de olie verversen.. gedurende de hele levensduur. :? |(
Want Shell heeft vertrouwen in zijn produkt. Wel een beetje sterk verhaal .. ;)
Inderdaad een mooi verhaal van die Shell wagens.
In mijn luchtgekoelde duc laat ik olie van dat merk gewoon 10.000 of meer km zitten en het motortje blijft maar draaien!
Zouden de ducati raceteams stiekem wel Lidl olie gebruiken? :+

Onze scheepsmotoren kunnen trouwens vrijwel niet verwijderd worden en worden aan boord gereviseerd door monteurs van de fabrikant (Wärtsila) met hulp van de bemanning.
De smeerolie blijft daarbij gewoon in de sump. Die wordt vrijwel nooit in zijn geheel ververst, wel gecontroleerd en gereinigd met een separator.(centrifuge)
 
Terug
Bovenaan Onderaan