auto olie....

martijn_vdh

Die hard MF'er
11 dec 2002
336
1
Antwerpen
O-) Even een knuppel in het hok gooien })

Er zijn over olie wellicht al wel duizend topics gepasseerd, en steeds heb ik gelezen dan je van auto-olie af moet blijven...je krijgt er een slippende koppeling van.

Ikke student, en bijgevolg dus ontzettend eigenwijs en ook niet heel rijk. Mijn 600cc diversion staat nu op 100.000 km, waarvan de laatste 50.000 door mij gereden zijn gedurende de afgelopen twee jaar. Al het onderhoud heb ik zelf gedaan, iedere 6.000 km nieuwe olie en iedere 12.000km een nieuwe filter. In eerste instantie kwam het door onwetendheid, maar daarna dus door bovengenoemde eigenwijsheid - ik heb NOOIT specifieke motorfiets-olie gebruikt.

Er is vanalles dat carter in gegaan, maar de laatste tijd eigenlijk altijd gewone Castrol GTX van bij de Halfords (nog geen 4 euro per liter). Tot op de dag van vandaag heb ik nog nooit last gehad van een slippende koppeling.

Mijn vraag aan de experts: heb ik ontzettende mazzel gehad, of is heel het "natte koppeling dus speciale (dure) olie" verhaal onzin? Of is er nog een andere reden?

Ik ga in ieder geval een stuk hout zoeken om beet te pakken...anders valt ie natuurlijk morgen gelijk uit mekaar!
 
In mijn CB550F (1976, 50 pk) deed ik ook de goedkoopste olie, dus auto olie. Van de Hema of zo. Nooit last van slippende koppeling. 98.000 km mee gereden.
In mijn Magna (1100 cc, veel meer pk's) kreeg ik dus wel een slippende koppeling. De koppeling was net een jaar oud!!!!

Dus jij bent een geluksvogel.
 
In tegenstelling tot wat velen denken is auto-olie vaak prima bruikbaar in motorfietsen. Misschien als je een 200 pk / 18.000 tpm monster hebt moet je wat kieskeuriger zijn maar persoonlijk heb ik honderdduizenden kms met BMW's (Valvoline van de Gamma), Honda NTV (diverse merken) en Buell Cyclone (Castrol GTD) gereden. Natte koppelingen kunnen echter gevoelig zijn voor additieven in sommige (auto-)olien, met name recente synthetische (ik geloof alles vanf SF keurmerk) auto-olie schijnt extra problematisch te kunnen zijn (net nadruk op KUNNEN). Ik heb onlangs een 2e hands Honda Africa Twin bijgekocht, koppeling slipte ook: Toen ik de motor openmaakte zag ik dat de platen nog heel ruim binnen de marge zaten maar er zat een een roodbruine aanslag op de platen die het doorslippen veroorzaakte. Ik weet dus niet of dat verkeerde (auto?)olie was of dat de vorige eigenaar een obscuur olie-additief (slick-50 of andere teflon malaise) had gebruikt, maar ik denk dat ik voor alle veiligheid hier maar een motorfiets-olie ingooi. Hier in Engeland doet Halfords een prima minerale olie (is waarschijnlijk Castrol GP met Halfords etiket) voor £14 (22 euro) voor 4 liter dus dat is niet al te duur.
 
Laatst bewerkt:
het heeft niet alleen met je koppeling te maken
bijna elke auto heeft aparte versnellingsbak olie
een motor niet
de olie wordt geplet tussen de tandwielen
als auto olie gebruikt zal he niet lang zijn smerende werking behouden
olie die voor motoren is gemaakt is hier beter tegen bestand
 
ik gooide voorheen gewone semi synth. halfords olie erin, maar sinds mijn revisie gooi ik er de aanbevolen minerale olie voor natte koppeling in. sindsdien is hij af en toe licht gaan slippen.
 
In mijn GSX1100f had ik met sj\cf 10/w/40 (Auto olie alleen een slippende koppeling in zijn een en twee bij 9500 rpm.

Een keer gas los en weer open was het weg.

Nu in mijn ZX12R geen enkel probleem.

Half synth. Olie SJ 10W10 CF heeft een dermate hoge anti friktie dat dit bij natte platen tot slip kunnen leiden.
Verder heeft deze olie geen voldoende anti schuim toevoeging. Dus bij hoge toeren zou er schuim kunnen ontstaan in tegen stelling de AMA Olie. (motorfiets uitvoering)

Deze auto olie is wel geschikt voor haakse overbrenging (Afschuiving) want deze olie is toepasbaar in bv. een aantal PSA (Peugeot/Citroen/Renault)automotoren. Want deze hebben een gezamelijke carter versnellings bak.

Dus gewoon blijven gebruiken.

Extreme belasting van de motor (Circuit gebruik) dan zou ik een daarvoor specifieke olie gebruiken

Groetjes Groen
 
Terug
Bovenaan Onderaan