Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Onderhoudsbeurten bij een merkdealer kosten doorgaans circa 300-400 voor een kleine beurt, en vanaf 400 voor een grote geurt. Afhankelijk van de motor kan m.n. die grote beurt in de papieren lopen, maar ik verwacht dat dat bij een Kawa 650 wel meevalt. Hoeveel banden je verslijt hangt helemaal van je rijstijl (en het type banden) af; ik doe gemiddeld ongeveer 8000 km met een setje sport/toer banden, en met een Kawa 650 zouden die veel langer mee moeten kunnen.Dank voor je reactie. Ik ben wel benieuwd wat een onderhoudsbeurt gemiddeld kost bij de garage. Ik heb de 1000km beurt voor ongeveer 200 euro gedaan. Wat voor andere motor zou jij erbij doen als je al een 2 cilinder 650cc motor zou hebben?
Och... Het belangrijkste is dat je gewoon zo veel mogelijk gaat rijden. Dag, nacht, zon, regen, warm, koud, lang, kort... Haal bijvoorbeeld eens ergens in Nederland een petflesje op, of doe een Riding Game opgave!Dank je! Ik ben inderdaad een overdenker. Soms iets teveel helaas. Ik ga het voorlopig inderdaad zo proberen. Ergens eind dit jaar kan ik altijd nog de keuze maken voor een auto mocht het tegenvallen.
Bij mij in de buurt is het ongeveer 200 euro voor 2 jaar buiten parkeren. Een rugzak is inderdaad ideaal. Afgezien van een matras die ik bij IKEA heb opgehaald kan ik mij niet herinneren wanneer ik iets groots heb opgehaald. Bovendien kan je inderdaad nog altijd ergens een auto huren.
Mijn opa moest in de oorlog elke dag 4000 km heen en weer naar school fietsen op een eenwieler met een houten band. Als ik me goed herinner.Oud collega van me fietste iedere dag weer of geen weer met z,n fiets naar z,n werk,zo,n 30km heen en terug,
in het weekend ging hij dan nog vaak even 150km daarbij fietsen voor de lol.
De beste reactie. Als je een speedpedelec neemt ben je in 30 minuten op je werk. s’Avonds 30 minuten naar huis, dan sport je al 5 uur per week. Ideaal.
Meen je dat? 20km afleggen op fiets is iets van 55 minuten volgens Google Maps. Ik moet dan ook de veerboot nemen, want anders ben ik net een toerist die via de coentunnel gaat fietsen. Als het goed is ga ik over 2-3 jaar verhuizen dichter bij werk en weg vanuit Amsterdam. In dat geval hoef ik nog maar 6km af te leggen naar werk. Een (elektrische) fiets lijkt me dan ideaal.
Ook een goede overweging inderdaad. Die krengen zijn wel duur trouwens. Ik zou het niet buiten durven stallen.
Goed punt! Kun je ondertussen lekker sparen voor als je straks misschien beter weet wat je wilt.Misschien vloeken hierzo maar een 50cc of elektrische scooter kan ook makkelijk zijn.
Ik lees “met de tram” dus je woont in de stad. Dan heb je een auto voor je straf. In de stad lekker een lichte scooter of een off the road erbij.Om de hoek van mijn appartement is er een Greenwheels auto. Boodschappen doe ik online bezorgen. Shoppen doe ik ook online of kan met de tram zo centrum in. Af en toe ga ik naar vrienden in andere steden en kom in de avond terug. In dat geval kan ik ook prima de auto gebruiken. Verder (gelukkig) geen kinderen, dus hoef niet met anderen rekening te houden.
Auto was feitelijk alleen voor werk en naar ouders. Voor de rest zat ik alleen vogelstront elke dag weg te nemen van de auto. Met werk moet ik soms langs een klant, maar goed ook daar kan ik wel wat op verzinnen.
Dat las ik ook, en ook dat het Amsterdam was. Het is in Amsterdam eigenlijk voorál een "straf" in ongeveer dit gebied:Ik lees “met de tram” dus je woont in de stad. Dan heb je een auto voor je straf. In de stad lekker een lichte scooter of een off the road erbij.
Ja kan ookvoor 500 euro auto kopen voor de winter doen er genoeg.Hallo allen,
Gisteren na lang wikken en wegen mijn auto verkocht. Ik ga het voorlopig zonder auto proberen, maar ik heb nog mijn sterkste twijfels.
Met de auto/motor reis ik naar werk in een half uur en met het openbaar vervoer ongeveer driekwartier indien geen vertragingen. Mijn motor is een Ninja 650 Performance uit 2021 met 2.500 km op de teller. Ik wil dit voor woon/werkverkeer en plezier gebruiken. Bij heel slecht weer zal ik met het openbaar vervoer gaan. Ik reis doordeweeks dagelijks naar werk en leg dan dagelijks totaal 40km af. Ik heb afgelopen jaar in september en november ook af en toe naar werk gereden met de motor. Zelf geen pekel gemerkt op motor, ondanks dat er wel gestrooid is. Misschien viel dat mee op de wegen rondom Amsterdam-Zaanstreek.
Als ik af en toe met het openbaar vervoer reis naar werk, dan zijn mijn vaste lasten maandelijks hoger dan met de auto, maar over het jaar gezien wel voordeliger in verband met onderhoud en afschrijving van mijn auto. Daarnaast, mijn familie woont op 200km afstand en daarvoor neem ik een weekend vrij abonnement ad 40 euro per maand van de NS. Meestal 1x in de 3-5 weken bezoek ik hen. Met 40 euro benzine kon ik met de auto amper heen en weer reizen, dus deze kosten van het abonnement zijn verwaarloosbaar.
Mijn vraag is hoe zit het met afschrijvingen op de motor. Ik wil nog graag minstens 2 jaar met deze motor rijden. Als ik dan over 2 jaar 30.000km erbij heb. Hoe zit het dan met de afschrijving en onderhoud en dergelijke? Is het verstandig om een kleine motor bij te nemen voor plezier (KTM 125 duke) en de Ninja te gebruiken voor alleen woon/werkverkeer? Of toch een Kia Picanto kopen bij slecht weer omstandigheden, zodat ik meer afwisseling heb in vervoersmogelijkheden.
Ik train ook 3 keer in de week karate en ik vrees dat bij vertragingen met de OV, dat ik dan mijn lessen om 18.30 uur ga missen.
Wellicht kunnen jullie mij wat wijze verstand brengen.
Alvast mijn dank.
Afgelopen winter heb ik doorgereden, met een gloednieuwe motor. Mijn procedure was, als ik thuiskwam, meteen met een gieter de kwetsbare delen van de motor afspoelen. Het is zo gepiept als je gewoon de gieter altijd klaar hebt staan.Wat voor 'pekelfiets' kan je aanraden? Ik las dat de Bandit erg deugdelijk en betrouwbaar is. In mijn berging past maar 1 motor of een hele kleine motor zoals die 125cc. Dat betekent dus dat ik de motor ook buiten zou moeten zetten.
Je schreef " In mijn berging past maar 1 motor of een hele kleine motor zoals die 125cc." dus als een 125cc er nog bij kan dan past een speedpedelec er ook wel in lijkt me.De beste reactie. Als je een speedpedelec neemt ben je in 30 minuten op je werk. s’Avonds 30 minuten naar huis, dan sport je al 5 uur per week. Ideaal.
Ook een goede overweging inderdaad. Die krengen zijn wel duur trouwens. Ik zou het niet buiten durven stallen.
Afgelopen winter heb ik doorgereden, met een gloednieuwe motor. Mijn procedure was, als ik thuiskwam, meteen met een gieter de kwetsbare delen van de motor afspoelen. Het is zo gepiept als je gewoon de gieter altijd klaar hebt staan.
Edit: ik snap niet wat hier grappig aan is, kan iemand het me uitleggen? Ik voel me een beetje dom
Vooral als ze oversteken
20 km is met een (elektrische) scooter ook prima te doen als fietsen je te veel is
Ik ga binnenkort langs een winkel om occasions te bekijken. Ik reis dus 20km naar werk enkele rit, dus in ieder geval benodigd een 50cc scooter die 45 km per uur kan lijkt me. Alleen aangezien ik naar Zaanstad moet, dien ik ook een veerpont tocht te maken. Vervelend dat ik dan niet gewoon doorkan rijden. Met de auto/motor zou ik de coentunnel nemen. De scooter moet ik wel buiten stallen, omdat in de berging het niet gaat passen.Misschien vloeken hierzo maar een 50cc of elektrische scooter kan ook makkelijk zijn. Ik ben mij 10 min sneller tov auto/motor met de scooter door de grote stad naar m'n werk. Scheelt me een stoplicht of 20 en onderhoud/verbruik/verzekering is lekker goedkoop. M'n 1100cc is nog geeneens warm als ik de parkeergarage inkom.
Je hebt gelijk. Ik bedoelde meer buiten parkeren als je naar centrum gaat bijvoorbeeld, maar daarvoor heb je weer beveiligde fietsstallingen.Je schreef " In mijn berging past maar 1 motor of een hele kleine motor zoals die 125cc." dus als een 125cc er nog bij kan dan past een speedpedelec er ook wel in lijkt me.
Zelf onderhoud kunnen doen lijkt me echt mooi en uiteindelijk het doel! Ik zit nu met de Kawa intervallen en de garantie. De jaarlijkse beurten zullen uiteindelijk minder zijn dan een auto. Laatst 1200 euro aan een beurt betaald voor een auto net geen 4 jaar oud. Toen dacht ik wtf kan net zo goed OV en motor doen als ik dat ding hoofdzakelijk voor werk gebruik, ondanks dat ik met OV en eventueel scooter wat langer onderweg ben. Dat was ook de druppel eerlijk gezegd. Een scooter lijkt me ook wel lekker in Amsterdam. Aangezien je toch binnen de ring een helm moet dragen (ik woon net buiten de ring) is een scooter met gele kenteken verstandiger.Zat even snel jouw reacties te lezen.
Motor is tegenwoordig bijna 300 ~ 364 dagen per jaar te gebruiken. Winters zijn zo zacht. Ik rij liefs 365 dagen per jaar indien nodig. Ook woon - werk verkeer en prive. Kou (Gerbing elektrische handschoen), regen (turtle wax op helm vizier!), maakt mij niet uit. Tip van iemand anders: mondkapje tegen pollen....)
Onderhoud zelf leren, met hulp van derde manneke: Reparatie motor meet and greet
Motor: kies er eentje liefs met kleppen die niet versteld hoeven te worden, gaat je geld schelen, en kan je blijven rijden, anders moet je dat leren of laten doen. Laten doen is minimaal 1 dag kwijt.
Dus motor kopen? Echt doen. Echt.
Goede kleding maakt veel goed, hoor. Niet alles, natuurlijkIk vergeet in de zomer ook altijd wel een beetje hoe miserabel het kan zijn om door weer en wind naar het werk te fietsen.
Verstandig dat je deze overweging maakt om zelf de onderhoud te doen. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het begin, als je zelf gaat leren, de drempel wat uitdagend kan zijn. Het gaat je wel lukken, het begin kost wat meer tijd dat is het.Zelf onderhoud kunnen doen lijkt me echt mooi en uiteindelijk het doel! Ik zit nu met de Kawa intervallen en de garantie. De jaarlijkse beurten zullen uiteindelijk minder zijn dan een auto. Laatst 1200 euro aan een beurt betaald voor een auto net geen 4 jaar oud. Toen dacht ik wtf kan net zo goed OV en motor doen als ik dat ding hoofdzakelijk voor werk gebruik, ondanks dat ik met OV en eventueel scooter wat langer onderweg ben. Dat was ook de druppel eerlijk gezegd. Een scooter lijkt me ook wel lekker in Amsterdam. Aangezien je toch binnen de ring een helm moet dragen (ik woon net buiten de ring) is een scooter met gele kenteken verstandiger.
Wat ik wel irritant vind:
- motor rijden als het keihard regent of stormt buiten
- vrees met bepaalde weersomstandigheden te glijden op de snelweg
- bagage meenemen, meeste gaat nu in rugtas
- afspraken van werk zoals netwerkbijeenkomsten waar ik dan in motorpak aankom en niet echt kan omkleden
- het gemak om even de auto te pakken, voor korte afstanden neem ik de fiets, maar met dit weer is het soms gewoon klote en weerhoudt het mij om bepaalde dingen te doen
- motor is in berging het even uit de stalling halen kost ongeveer 5 minuten
Alleen een motor is wel superfijn in verband met kostenbesparing als in belasting en verzekering, geen APK, afschrijving niet zo veel als auto en het gemak overal te kunnen parkeren en geen file ergernissen meer.