Auto verkocht, motor erbij of toch niet?

als je ze nog niet hebt, koop a.u.b. een setje eleketrische handschoenen. Goed over denken: bedraad en/of accu.
..maar kou / vorst zal alleen gevaarlijk kunnen worden als je handen stijf gaan worden. Dat moet je echt voorkomen.

Regen is echt geen probleem, gebruik een middel, maakt niet uit wat als het maar werkt op de regen water samen te laten klonteren tot grote druppels. Zelf gebruik ik Turtle wax. 2/3 keer per werkweek erop doen indien nodig.

Of wegen glad worden? Ja, maar alleen als er weinig verkeer is, zoals binnen bebouwde kom, hoofdwegen in dorp / snelweg is meestal heel goed onderhouden, door zout gebruik. zover ik weet, als de auto's blijven rijden wordt het zoute water continue verplaatst, dan bevriest de weg ook niet.

Hagel kan een probleem worden als het maar door blijft hagelen, dat wordt dan een laagje ijs. Beetje overleef je makkelijk. Als je auto spoor duidelijker en duidelijker in de hagel ziet, dan is het meteen aan de kant, of je zal gaan glijden.... Spreek helaas uit ervaring.

Rij nu ruim 3 jaar alleen op de motor, probeer 365 dagen. Is mij vorig jaar bijna gelukt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 12mm
Inmiddels bijna twee jaar verder. Hierbij een kleine update voor de geïnteresseerden.

Nog steeds braaf met de dezelfde motor Ninja 650 2021 drie dagen per week woon en werkverkeer van 40km totaal en een dag met het openbaar vervoer. Het is na twee jaar relatief gezien nog steeds te doen. Op de teller staat nu 10.000 km. Binnenkort moet ik voor een beurt langs de garage. Gelukkig ben ik niet geconfronteerd geweest met zware sneeuw, maar de aanhoudende regen en kou laatste maanden beginnen nu wel hun tol te eisen. Ondertussen ook halverwege de veertig jaar, dus ik begin meer te zoeken naar comfort. Als professional vind ik het ook niet bepaald meer fijn als ik naar cliënten of cursussen met de motor moet gaan. Binnenkort moet ik ook mijn motorgear gaan vervangen.

Sinds een maand ben ik aan het kijken naar een leuke sportieve hybride SUV. De kans bestaat dat ik een droog weer rijder ga worden. Mede hierom wil ik met de nieuwe auto ook de huidige motor inruilen voor een MT-09 2024.
De reden dat ik nog afwachtend ben is, omdat de maandelijkse verzekering, afschrijving, onderhoud, belasting en parkeerkosten van 2000 euro per jaar voor de auto mij als een alleenstaander teveel kan gaan belasten.
Een andere keuze kan zijn dat ik de auto koop en de motor verkoop. Tijdens mooie dagen zou ik een motor kunnen gaan huren of ik moet nog even volhouden tot de zomer en rond augustus een nieuwe auto kopen en huidige motor wegdoen.
Ik woon sinds 2023 in een randgemeente van Amsterdam en voor (sociale) activiteiten merk ik dat ik steeds minder zin heb om de motor te pakken naar Amsterdam als het regent. In dat geval ga ik met het openbaar vervoer, maar de reistijd is dan drie keer zoveel dan met de motor. Zo zit ik bij een sportvereniging, maar soms skip ik twee weken.

We gaan het dus nog zien.
Schroom niet om ervaringen of tips te delen.
 
Als je afschrijving een groot probleem vind koop dan jong gebruikt, dan is de kop er af.
Verstandige tip, dank. Momenteel ben ik aan het kijken voor een auto bouwjaar 2021 met 60km op de teller (Q3 Sportback).
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Een motor huren lijkt leuk maar valt - denk ik - in de praktijk tegen. Als het mooi weer is wil iedereen rijden, en vis je achter het net; als je vooraf reserveert en op de betreffende dag is het baggerweer ben je ook niet blij.
 
Ik vind het toch wat "bijzonder" als het budget enigszins beperkt is dat Een Q3 Sportback als optie naar voren komt. Als dat het budget is kun je je "van alles" permitteren ...?
Is een motorscooter iets voor je woon-werkverkeer?
 
Auto klinkt leuk, is het ook, maar hou er rekening mee dat het verkeer drukker en drukker wordt. Afhankelijk van de lokatie en tijd kan je best dagelijks in de file staan met je mooie auto. Dus elke voordeel weer een nadeel. In de stad moet je vaak betalen om te parkeren. Dat loopt heel snel op. Als je dat niet wilt, parkeet je je auto buiten de stad en ga je met openbaar vervoer verder. Of een vouwfiets in je auto.
Motor parkeer bij bijna overal gratis. Je kan dus tijd terugwinnen met een motorfiets. En goedkoper... Nadeel is pak aantrekken, opslag.
 
  • Leuk
Waarderingen: 12mm
Ik vind het toch wat "bijzonder" als het budget enigszins beperkt is dat Een Q3 Sportback als optie naar voren komt. Als dat het budget is kun je je "van alles" permitteren ...?
Is een motorscooter iets voor je woon-werkverkeer?
Haha precies. Nou ja voor de aanschaf zal nu wel deels geleend worden hoor. Dat bedoelde ik meer met de extra lasten.
Een motorscooter, nu nog even niet. Dank voor de tip.
 
Auto klinkt leuk, is het ook, maar hou er rekening mee dat het verkeer drukker en drukker wordt. Afhankelijk van de lokatie en tijd kan je best dagelijks in de file staan met je mooie auto. Dus elke voordeel weer een nadeel. In de stad moet je vaak betalen om te parkeren. Dat loopt heel snel op. Als je dat niet wilt, parkeet je je auto buiten de stad en ga je met openbaar vervoer verder. Of een vouwfiets in je auto.
Motor parkeer bij bijna overal gratis. Je kan dus tijd terugwinnen met een motorfiets. En goedkoper... Nadeel is pak aantrekken, opslag.
Dit is het tegenwoordig wel inderdaad. Ik verwacht ook nauwelijks geduld meer te hebben als ik met een auto zou moeten aansluiten in de file. Gelukkig valt op mijn route de file vaak wel mee.
 
Haha precies. Nou ja voor de aanschaf zal nu wel deels geleend worden hoor. Dat bedoelde ik meer met de extra lasten.
Een motorscooter, nu nog even niet. Dank voor de tip.
Je vindt de kosten van een auto (onderhoud, verzekering etc.) hoog, maar je gaat wel lenen voor de aanschaf ervan :?.
 
Het is al eens benoemd en ik wil niet zeuren maar als je een auto van 45k en een motor van 12k kan betalen... Dan heb je het bij elkaar over 57k aan vervoersmiddelen.

Ik zou eerder vraagstukken over kosten en "zou ik nou wel of geen auto erbij doen" verwachten bij iemand die wat krapper zit. Het is jouw geld natuurlijk, maar als de motor uiteindelijk minder vaak gebruikt wordt, waarom kijk je dan niet voor een leuke occassion voor de helft van de prijs? En als autorijden echt duur is, waarom kijk je niet voor een auto van 22k of lager?
 
Ik sluit me aan bij voorgaande berichten van @gixxer-san en @KawaRonin
Als je een auto in de aanschaf al niet kunt betalen, waarom zou je jezelf dan met de hoge maandelijkse kosten opzadelen?

Ik snap als je perse zo'n auto wilt nu wel dat je autorijden zo duur vindt:+
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.....
 
Het is al eens benoemd en ik wil niet zeuren maar als je een auto van 45k en een motor van 12k kan betalen... Dan heb je het bij elkaar over 57k aan vervoersmiddelen.

Ik zou eerder vraagstukken over kosten en "zou ik nou wel of geen auto erbij doen" verwachten bij iemand die wat krapper zit. Het is jouw geld natuurlijk, maar als de motor uiteindelijk minder vaak gebruikt wordt, waarom kijk je dan niet voor een leuke occassion voor de helft van de prijs? En als autorijden echt duur is, waarom kijk je niet voor een auto van 22k of lager?
Ik snap je punt. Dit topic heb ik 2 jaar geleden geopend. In de tussentijd heb ik wat kunnen sparen en is de auto al een tijdje weg. Het kan allemaal, maar ik denk dat rationeel gezien het geen verstandige keus is om beide te kopen en daarbij mezelf in de knel te brengen.
De auto had ik verkocht voor 20k destijds en dezelfde auto kost alweer 30k. Nooit gedacht dat vervoersmiddelen zo hard zouden gaan stijgen in kostprijs. Nu heb ik zoiets van: als ik een nieuwe auto koop, dan iets wat ik zelf mooi en leuk vind.

Ik zat al een hele tijd in mijn hoofd om de motor in te wisselen voor iets nieuws, maar nu denk ik dus zal ik toch voor de auto gaan en mijn eigen motor behouden of wegdoen. Laatste is meer als cash voor de auto. Een motor kan ik altijd nog gaan kopen. Het is dus niet en een nieuwe auto en een nieuwe motor, dat was prachtig geweest.
 
Tja, ik ben financieel coach. Als ik ergens erg terughoudend in ben om te adviseren is het aangaan van een krediet voor dit soort dingen .. Dan is het kopen van een auto die wel normaal binnen je budget past m.i. veel verstandiger .. Maar we hadden ook een vriend die leefde op basis van het uitgangspunt "lenen is sparen achteraf". Dus ieder moet het voor zichzelf bepalen O-).
Mocht je wel een motorscooter overwegen. Waarschijnlijk gaat die van mijn vrouw de deur uit. Een Kawasaki J300 uit 2019 met slechts 2288 gereden km's. Over circa 1 á 1,5 maand hebben we meer duidelijkheid of die inderdaad verkocht gaat worden. Afgelopen weekend heb ik in ieder geval de olie weer ververst (de vorige keer was bij km-stand 1.399 in 2020 ...)
 
als ik een nieuwe auto koop, dan iets wat ik zelf mooi en leuk vind.
Sowieso mee eens. Ik ben wel fan van de Japanners dus toen ik noodgedwongen een Ford moest kopen was ik er veel minder blij mee lol.

Ik denk dat het dan vooral kijken is wat voor een rijder je bent. Ik was altijd pro auto tot ik ging motorrijden. Ik zou bijna gaan shortleasen als het niet zo'n chunk aan kosten was. Als je weet dat je heel weinig motor zal rijden zou je altijd nog kunnen kijken voor een goedkoop model. Ik weet dat motorleasen ook steeds populairder wordt al kan k daar zo gauw niet de kosten van bedenken. Daarnaast is een motor over het algemeen ook meer voor de fun en een auto meer praktisch ingesteld. Wellicht is private lease voor de auto een idee? Het valt mij als nieuwe motorrijder wel op dat een motor veelal langer waardevast blijft dan een auto en hoewel de kosten van private lease ook niet altijd mals zijn scheelt het je wel weer kopzorgen en eventuele doorverkoop. Ik zou vooral voor jezelf helder maken wat je vaker zult rijden en waarvoor je het voertuig zal gaan gebruiken. Tuurlijk is een Q3 een mooie bak, maar is het het geld (aanschaf, lening, onkosten) het waard als je af en toe boodschappen mee gaat doen? En tuurlijk is een MT09 een leuke motor, maar als je maar een paar weken per jaar rijdt, is een goed gebruikte ouder model dan niet een slimmere optie?
 
  • Leuk
Waarderingen: 12mm
Of een oudere motorfiets terug kopen. Je hebt zat leuke motoren die niet veel kosten en wel veel plezier geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: 12mm
Sowieso mee eens. Ik ben wel fan van de Japanners dus toen ik noodgedwongen een Ford moest kopen was ik er veel minder blij mee lol.

Ik denk dat het dan vooral kijken is wat voor een rijder je bent. Ik was altijd pro auto tot ik ging motorrijden. Ik zou bijna gaan shortleasen als het niet zo'n chunk aan kosten was. Als je weet dat je heel weinig motor zal rijden zou je altijd nog kunnen kijken voor een goedkoop model. Ik weet dat motorleasen ook steeds populairder wordt al kan k daar zo gauw niet de kosten van bedenken. Daarnaast is een motor over het algemeen ook meer voor de fun en een auto meer praktisch ingesteld. Wellicht is private lease voor de auto een idee? Het valt mij als nieuwe motorrijder wel op dat een motor veelal langer waardevast blijft dan een auto en hoewel de kosten van private lease ook niet altijd mals zijn scheelt het je wel weer kopzorgen en eventuele doorverkoop. Ik zou vooral voor jezelf helder maken wat je vaker zult rijden en waarvoor je het voertuig zal gaan gebruiken. Tuurlijk is een Q3 een mooie bak, maar is het het geld (aanschaf, lening, onkosten) het waard als je af en toe boodschappen mee gaat doen? En tuurlijk is een MT09 een leuke motor, maar als je maar een paar weken per jaar rijdt, is een goed gebruikte ouder model dan niet een slimmere optie?
We zitten zeker op dezelfde lijn. Ook private leasen bekeken, maar dat voelt echt als geld wegdoen, maar je moet het gewoon berekenen op een bierviltje inderdaad.
Mijn motor is in 3 jaar misschien maar 2k minder geworden. Het is redelijk waardevast inderdaad.
Ik ga weer met jullie input mooi verder mee aan de slag. Wellicht rijd ik volgend jaar weer rond deze tijd nog steeds alleen motor haha.
 
als het om een vervoermiddel gaat , koop een kleine japanner op LPG
alleen fietsen is goedkoper
dan is er geld over voor je droommotor.
als je een statussymbool zoekt , dan is een SUV ok , maar een SUV in amsterdam heeft niets meer met een vervoersbehoefte te maken
dat is als 10K uitgeven aan een rolex als je de tijd wil weten.
 
We zitten zeker op dezelfde lijn. Ook private leasen bekeken, maar dat voelt echt als geld wegdoen, maar je moet het gewoon berekenen op een bierviltje inderdaad.
Mijn motor is in 3 jaar misschien maar 2k minder geworden. Het is redelijk waardevast inderdaad.
Ik ga weer met jullie input mooi verder mee aan de slag. Wellicht rijd ik volgend jaar weer rond deze tijd nog steeds alleen motor haha.
Waarom voelt private lease als geld wegdoen?
Is incl mrb, verzekering en lening, als je toch moet lenen,......
Kijk eens wat mrb, verzekering en de lening los kosten, en leg dat naast het private lease bedrag

Even een afwijkend voorbeeldje, persoonlijk wil ik ook niet lenen voor een auto, maar vrouwlief dacht daar anders over, wilde bij hoog en laag een suv (ik had stille hoop dat de bank niet akkoord ging, helaas, wel dus) Wel tegen vrouwlief gezegd, jij wil dit, jij betaald dit, en kom niet bij mij aan In het leen bedrag houden ze rekening met looptijd en restwaarde, voor einde looptijd, motor in de soep gelopen, dure reparatie, daarna verkocht, restwaarde van de lening niet gehaald bij verkoop, dus rest schuld
Bij private lease, heb je dat " probleem" niet, restwaarde zit in de prijs inbegrepen

Succes met je keuze maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan