Autobahn, veilig of niet? De resultaten

ElGeoffio

Die hard MF'er
2 okt 2003
313
0
Lierde
In verglijking met andere wegcategorieen gebeuren op autosnelwegen het minste aantal ongelukken. Ondanks de groeiende autodichtheid is het aantal dodelijke ongevallen op autosnelwegen de afgelopen drie decenia spectaculair gedaald.

Het sterkst was de daling in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland, waar jaarlijks minder dan vijf doden per miljard voertuigkilometers op de snelweg te betreuren zijn.

De sterk toegenomen kwaliteit en veiligheid van auto's in combinatie met een verbeterde weginfrastructuur lijken daarbij een belangrijkere rol te spelen dan de invoering van snelheidslimieten. Want Duitsland, dat op de Autobahn geen snelheidsbeperkingen kent , behoort tot de landen met het laagste aantal slachtoffers in Europa.




Bron: RAI Voorang


Dus waarom worden de snelheids limieten niet een keer herzien en gestopt met al die controlles. Het is al vaak behandeld maar het lijkt me zinvoller om in woonwijken en echt gevaarlijke punten te gaan controleren.
Als je hier in belgenland iets te hard rijdt, mag je de helft van je loon afgeven, terwijl criminelen andere zaken uitsteken en dezelfde dag weer vrij zijn.
Typisch belgenland B|

En lang leve de autobahn :}
 
Even niet om het een of ander. Omdat het veiliger is geworden ga je pleiten voor een snelheidsverhoging. Duitsland was het land (en is dat op delen nog steeds) van onbegrensde snelheden. Maar met name op trajecten waar zeer veel ongevallen gebeurden heeft men daar echter de snelheid naar beneden gebracht (vaak gebeurt dat dynamisch als gevolg van het verkeersaanbod). Ook heeft men daar een zeer scherpe controle aan verbonden (statische en dynamische controle) met behoorlijke sancties. Heeft dat dan toch misschien bijgedragen aan een beperking van het aantal verkeersdoden.

Ik zou dit dus niet te hard roepen. Wacht de effecten in België met zijn superboetes maar eens af. Je zal zien dat dit beleid uiteindelijk ook in België gaat leiden tot minder verkeersdoden op jullie snelwegen!
 
Even niet om het een of ander. Omdat het veiliger is geworden ga je pleiten voor een snelheidsverhoging. Duitsland was het land (en is dat op delen nog steeds) van onbegrensde snelheden. Maar met name op trajecten waar zeer veel ongevallen gebeurden heeft men daar echter de snelheid naar beneden gebracht (vaak gebeurt dat dynamisch als gevolg van het verkeersaanbod). Ook heeft men daar een zeer scherpe controle aan verbonden (statische en dynamische controle) met behoorlijke sancties. Heeft dat dan toch misschien bijgedragen aan een beperking van het aantal verkeersdoden.

Ik zou dit dus niet te hard roepen. Wacht de effecten in België met zijn superboetes maar eens af. Je zal zien dat dit beleid uiteindelijk ook in België gaat leiden tot minder verkeersdoden op jullie snelwegen!

Ok, 200km/h op een autosnelweg is niet veilig, maar naar mijn mening
kan je makkelijk 150 160 rijden zonder echt gevaarlijk bezig te zijn.
 
behoorlijke sancties ?
volgens mij ben je nog nooit geflitst in Duitsland, is het wel ?
afgezien van mogelijk wat punten in flensburg is de boete "benzinegeld" als je die vergelijkt met Nederland (en dat komt niet door de hogere benzineprijs).

mijn ERVARING is dat mensen bij flitskasten multanova's en optospeeds 14km/h te hard moeten rijden om uberhaupt geflitst te worden.
in Nederland kost je 3km/h al 30 pleuro, voor dat bedrag mag je in Duitsland 7x zoveel te snel gereden hebben.
 
Ik ben niet superbekend met de wegen in Belgie (wel met een paar) en van de wegen waar ik op gereden heb moet ik zeggen dat de kwaliteit van het wegdek natuurlijk ook meetelt in de veiligheid, en de wegen in Duitsland zijn over het algmeen zeer netjes, en de wegen die ik in Belgie gezien heb (Luik, en route d'ardenne) moet ik zeggen dat ik niet eens hard DURF te rijden in Belgie :)
 
Ik ben niet superbekend met de wegen in Belgie (wel met een paar) en van de wegen waar ik op gereden heb moet ik zeggen dat de kwaliteit van het wegdek natuurlijk ook meetelt in de veiligheid, en de wegen in Duitsland zijn over het algmeen zeer netjes, en de wegen die ik in Belgie gezien heb (Luik, en route d'ardenne) moet ik zeggen dat ik niet eens hard DURF te rijden in Belgie :)

Zeg dan maar de wegen in Wallonië. :P
 
behoorlijke sancties ?
volgens mij ben je nog nooit geflitst in Duitsland, is het wel ?
afgezien van mogelijk wat punten in flensburg is de boete "benzinegeld" als je die vergelijkt met Nederland (en dat komt niet door de hogere benzineprijs).

mijn ERVARING is dat mensen bij flitskasten multanova's en optospeeds 14km/h te hard moeten rijden om uberhaupt geflitst te worden.
in Nederland kost je 3km/h al 30 pleuro, voor dat bedrag mag je in Duitsland 7x zoveel te snel gereden hebben.
Ik weet niet of jij dan wel eens geflitst bent in duitsland??? dan zal het al met de auto gebeurt moeten zijn,want in duitsland flitsen ze namelijk alleen van voren of je moet een kenteken op het stuur geplakt hebben? :?
 
Ja ach... in duitsland vallen de prijzen best mee ja...

vroegah dan :+


Ga ff met je open uitlaatje erheen en rijd eens lekker door. Dan wens je dat je nooooooit meer in duitsland door de Polizei aangesproken word om die reden.

En voor die knakker die nooit flitsers ziet in duitsland. KIJK EENS BOVEN JE HOOFD OP DE AUTOBAHN DAAR. hahahaha PER baan 1 flitser. En ze staan flink te laseren tegenwoordig.
 
Ok, 200km/h op een autosnelweg is niet veilig, maar naar mijn mening
kan je makkelijk 150 160 rijden zonder echt gevaarlijk bezig te zijn.

typisch volgens mij rijden er per jaar steeds meer vrachtwagens op de weg zolang dat gebeurt is het verschil te groot om 160 te rijden met z'n allen!!! :(
 
typisch volgens mij rijden er per jaar steeds meer vrachtwagens op de weg zolang dat gebeurt is het verschil te groot om 160 te rijden met z'n allen!!! :(

vrachtwagens mogen niet harder dan 90, maar in optimale weersomstandigheden,
is 160km/h voor een personenwagen/motor nog veilig in mijn ogen.
 
Want Duitsland, dat op de Autobahn geen snelheidsbeperkingen kent

Zeg dat niet te hard. Ben een paar weken geleden nog naar Oostenrijk geweest en mij viel op dat op het grootste deel een snelheidsbeperking geldt. En niet alleen in het weekend. Ook op maandag.
 
Tsja da's logisch rond de steden, in het Ruhrgebied heb je ook flink wat snelheidsbeperkingen en uiteraard rond Köln, maar daar is het echt ALTIJD druk. Toch heb je nog altijd enorme stukken waar je gewoon lekker door kan knallen en imo volledig zonder gevaar, want het gros rijdt er sowieso hard en het is er rustig.
Ik noem:
-van Groningen naar Bremen (waar ik mijn meeste km's rijd), alleen is daar wel een heel irritant stuk waar je 100/120 mag terwijl ik daar geen aanleiding toe zie (kwartiertje voorbij Leer).
- De A31 Emden-Osnabrück; Dé racebaan, altijd leeg en volledig recht. Toen ik terugkwam van vakantie baalde ik zwaar dat mijn koekblik het met 170 voor gezien houdt.....
- De A8 in het zuiden, bij München, daar komen ze je echt keihard voorbij...

Neem dit in ogenschouw, in combinatie met de goede spiegelkwaliteiten van de gemiddelde Duitser (zelfs vrouwen gebruiken hem meer als kijkspiegel dan als make-up-spiegel), en ik begrijp niet waar die bermgraaiers van Spee zich mee bezig houden....

[me]Sir Smokalot is blij dat hij zijn meeste km's in Duitsland maakt, want Nl. komt me echt de strot uit met al zijn klote-controles, over een lege snelweg 150 rijden moet gewoon kunnen, zeiksnorren![/me]
 
In nederland heb je weinig gebieden waar het vaak rustig is op de snelwegen. Maar van mij zouden ze het best in het oosten en noorden mogen invoeren die afschaffing van de maximum snelheid. Of gewoon flink ophogen. Ik snap zowiezo niet dat ze de matrixborden daar niet voor gebruiken maargoed.
 
En voor die knakker die nooit flitsers ziet in duitsland. KIJK EENS BOVEN JE HOOFD OP DE AUTOBAHN DAAR. hahahaha PER baan 1 flitser. En ze staan flink te laseren tegenwoordig.

Ehm... ik hoop toch dat je het over die signaleringsborden hebt. Daarkunnen wel flitsers in hangen en maar die flitsen alleen van voren. Vooral op de ring rond München heb je die.

Die andere dingen (grijs met van die "toeters" er onder) die je boven de weg ziet hangen flitsen niet, die zijn bedoeld voor de maut (=Tol voor vrachtautos).

En lasers, rij maar eens via Frankfurt/Nurnberg naar München, daar staan ze minimaal op een plek te lazeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan