Autoloos; 100% motor

Heb jij een auto erbij?

  • Ja, ik heb een motor EN een auto nodig

    Stemmen: 128 71,5%
  • Nee, ik red het alleen op de motor

    Stemmen: 51 28,5%

  • Totaal aantal stemmers
    179

Barbabart

t is altijd motorweer, niet altijd een 4 seasonpak
11 dec 2013
513
625
Budel (regio Eindhoven/Weert)
Beste motorforummers;

Vorig jaar heb ik een gloednieuwe superpraktische motor gekocht. Kofferset, kuip handvatverwarming enz.
Ik ben gek op dat ding, en hoop er nog jaren en kilometers van te genieten.

In de tussentijd kwam corona om de hoek kijken, en rijd ik amper nog met de auto. De vaste lasten lopen door, en de auto wordt ieder jaar een stukje minder waard.

De auto (vw crosspolo DSG) gebruik ik op kleine stukjes, en om bagage of boodschappen te vervoeren. Het is een comfortabel en verstandig apparaat, maar echt verliefd ben ik er niet op. Boodschappen kan te voet of aan huis laten leveren, en af en toe een bus lenen of desnoods huren voor grote items zou me lukken. Als het een principe kwestie moet worden kan ik zelfs een aanhangertje achter de motor hangen.

Zijn er mensen die 100% op de motor vertrouwen voor alle vervoers-issues en zo ja waar loop/liep je tegenaan?
(Mijn vriendin kan prima achterop, heeft een goed motorpak en vind het ook prima om met het OV te reizen, ik heb geen kinderen).
 
Ik heb het bijna 2 deccennia met alleen een motor, dus zonder auto, gered. Normale bagage is geen probleem, zeker niet als je koffers hebt, en omkleden wordt je superhandig in. Vroeger was comfort soms ver te zoeken, maar met de motorpakken van heden, en alle comfortverhogende spullen die op moto’s ongeveer gemeengoed zijn geworden rij ik bij min tien Celsius nog fluitend rond.

Waar je tegenaan loopt is idd het vervoer van grote spullen en/of aantallen mensen, al zijn daar genoeg oplossingen voor te bedenken natuurlijk (auto huren of lenen, deelautoabonnementje, etc.). En in streng winterweer - met dikke pakken sneeuw en dergelijke toestanden - vind ik een auto net even prettiger, maar als OV voor jou werkt, dan is dat niet echt een issue natuurlijk.

Strikt genomen zou ik ook nu gemakkelijk zonder auto kunnen, want ik gebruik het ding nog geen 5000 km jaarlijks, tegenover gemiddeld 35000 km op de motor(en). Maar goed, het ding staat er voor zakelijk gebruik, op de momenten dat het echt niet praktisch of gepast is om met de motor ten tonele te verschijnen. Dat laatste is natuurlijk erg afhankelijk van het soort werk dat je doet.

Hou er wel rekening mee dat het rijden van forse kilometrages een stuk kostbaarder is met de motor, dan met een (qua prijs vergelijkbaar) doorsnee autootje, en hoewel de onderhoudsintervallen van sommige merken motoren groter wordt zijn die voor een auto vaak nog veel groter (het kost je dus meer tijd).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 23 jaar de motor gebruikt voor woon/werk verkeer, ca. 12.000 km per jaar. Daarnaast de motor 1 keer per week voor het bezoeken van archieven in verband met mijn hobby, stamboomonderzoek. Toch ca, 40 - 70 km enkele reis. Met de motor omdat ik dan ook in de binnenstad gratis kan parkeren. Vaak maar 1 of 2 keer per winter met OV vanwege sneeuw of ijzel.
 
Gebruik de auto meestal maar twee keer per week, en bij zeer slecht weer.
Maar met andere baan enz. Zou ik geen auto hebben, maar ook (misschien) geen motorfiets.
Ik denk dat het dan een motorscooter zou zijn.
Mijn ervaring is dat als de motor het hoofdveroermiddel is, een scooter toch practiser zou zijn dan een motorfiets i.v.m. beschikbare ruimte in stalling, het meenemen van bijv. Boodschappen tas, en rij comfort op lange ritten i.t.t. m'n gixxer, welke geen bagage mogelijkheid heeft, en vooral liefhebberij is :9:]
 
Laatst bewerkt:
Vrijgezel zonder kinderen en werk in het centrum van Rotterdam waar ik de motor gratis kan parkeren. Tevens reis ik gratis met de trein dus op dagen dat de motor niet praktisch is vanwege sneeuw of ijzel kan ik met de fiets en trein.
Boodschappen doe ik lopend van de AH zit hier op de hoek van de straat.

voor het aantal keren per jaar dat ik niet op de motor kan vanwege weer, ik niet de auto van mijn pa kan lenen die een km bij mij vandaan woont en mijn werk dusdanig laat afgelopen is dat ik niet meer met ov naar huis kan zou het goedkoper zijn om een taxi naar huis te nemen dan een auto voor de deur te laten staan.
 
Ik doe ook veel met de motor, maar vooral omdat mijn vriendin onze stinkdiesel veelvuldig in gebruik heeft.

Lastigste vind ik:
- op bezoek bij vrienden, is toch altijd beetje gedoe met motorpak e.d. en wordt soms beetje gezien als armoetroef (hoewel die ktm meer kost dan menig auto...)
- meerdere stops (bouwmarktje, supermarkt, vuilstort), je blijft bezig met helm/handschoenen aan/uit etc.
 
Lastigste vind ik:
- op bezoek bij vrienden, is toch altijd beetje gedoe met motorpak e.d. en wordt soms beetje gezien als armoetroef (hoewel die ktm meer kost dan menig auto...)
- meerdere stops (bouwmarktje, supermarkt, vuilstort), je blijft bezig met helm/handschoenen aan/uit etc.
:^

Auto erbij is wel handig, wil je op kosten besparen op de auto koop je toch een Polo van 20 jaar oud?
Standaard ding voor 1500 eur, in de WA en klaar. bij een 1.2 ofzo valt de MRB ook wel mee.
Onderhoud redelijk goedkoop en onderdelen overal te krijgen voor niet veel geld. (beunhaas of zelf doen)
Heb je toch wat staan wanneer je het nodig hebt.
 
2 Jaar hoofdzakelijk met motor. Zelf onderhoud zoveel mogelijk zelf om het missen van de motor te beperken. alleen in de winter moet ik soms met openbaar vervoer. Flinke hagel en sneeuw is link. Goede winterhandschoenen + kleding heel belangrijk.

Nog geen vrouw en kinderen, dus is geen probleem om alleen een motor te hebben. Scheelt in kosten. Laat je het doen, dan duur, doe je het zelf dan goedkoper dan auto.
 
Ik doe ook veel met de motor, maar vooral omdat mijn vriendin onze stinkdiesel veelvuldig in gebruik heeft.

Lastigste vind ik:
- op bezoek bij vrienden, is toch altijd beetje gedoe met motorpak e.d. en wordt soms beetje gezien als armoetroef (hoewel die ktm meer kost dan menig auto...)
- meerdere stops (bouwmarktje, supermarkt, vuilstort), je blijft bezig met helm/handschoenen aan/uit etc.

Dat armoetroef is wel een bijzondere opmerking, mooie '' vrienden '' heb je dan 🤔.

Ik heb gelukkig geen last van dat soort sociale druk.

Ik doe mijn dagelijkse dingen op de snorscooter, ding van 10 jaar oud die altijd buiten staat dus ziet er niet uit.

En genoeg ruimte voor een boodschapje er kunnen 4 'treeën bier op.

Perfect zodat je 'm overal neer kan pleuren en niet bang hoeft te zijn dat ie weg is.

Grotere afstanden en plezier doe ik altijd met de motor.

Kheb ook een auto voor de deur staan maar die gebruikt m'n vrouw altijd.
 
:^

Auto erbij is wel handig, wil je op kosten besparen op de auto koop je toch een Polo van 20 jaar oud?
Standaard ding voor 1500 eur, in de WA en klaar. bij een 1.2 ofzo valt de MRB ook wel mee.
Onderhoud redelijk goedkoop en onderdelen overal te krijgen voor niet veel geld. (beunhaas of zelf doen)
Heb je toch wat staan wanneer je het nodig hebt.
Ik heb ook een tijd alles met de motor gedaan. Had er een oude Deawoo Matiz naast voor als het echt nodig is.
Mist, ijzel, sneeuw.

Kost bijna niets.
Zou nooit kiezen voor echt alleen een motor.
 
Beste motorforummers;

Vorig jaar heb ik een gloednieuwe superpraktische motor gekocht. Kofferset, kuip handvatverwarming enz.
Ik ben gek op dat ding, en hoop er nog jaren en kilometers van te genieten.

In de tussentijd kwam corona om de hoek kijken, en rijd ik amper nog met de auto. De vaste lasten lopen door, en de auto wordt ieder jaar een stukje minder waard.

De auto (vw crosspolo DSG) gebruik ik op kleine stukjes, en om bagage of boodschappen te vervoeren. Het is een comfortabel en verstandig apparaat, maar echt verliefd ben ik er niet op. Boodschappen kan te voet of aan huis laten leveren, en af en toe een bus lenen of desnoods huren voor grote items zou me lukken. Als het een principe kwestie moet worden kan ik zelfs een aanhangertje achter de motor hangen.

Zijn er mensen die 100% op de motor vertrouwen voor alle vervoers-issues en zo ja waar loop/liep je tegenaan?
(Mijn vriendin kan prima achterop, heeft een goed motorpak en vind het ook prima om met het OV te reizen, ik heb geen kinderen).
ik deed het al jaren zonder auto en loop nergens tegenaan.
Sinds een jaar nu een buscamper en loop telkens tegen de vaste lasten aan :P , boodschappen doe ik nog steeds op de fiets, die dan wel soms wat volbepakt is, zelfde als met mijn motor met koffers.
toen ik nog woon werk deed/had was dat ook 95% met de motor, lag er sneeuw dan wist ik gelijk waarom ik de auto niks vond, dan stond je meteen een uur in de file omdat iedereen in de auto 30 rijd.
autorijden in NL is niet leuk en te duur, vind ik.
 
Als je geen kinderen hebt, en je wil het zelf, dan is de enige factor waar je rekening mee moet houden, de vrouw. Dat schijnt ook geen probleem te zijn. Je kan het gewoon proberen, de winter komt er weer aan ;)

Overigens heb ik ooit de 2e auto weggedaan voor een motorscooter om naar mijn werk te rijden. Wij fietsen veel, ook boodschappen (transportfiets) Ivm een gezin (en caravan) kan en wil ik niet zonder auto, maar mijn ouders hadden er vroeger (met 4 kinderen) ook geen, dus kan prima, zolang je bereid ben consessies te doen. (hangt ook van je woonplaats af, de stad is alles makkelijker dan een landelijk gebied, waar ik woon. Vooral in de winter is het misschien wat onaangenaam, maar als je (voor de lol) de bespaarde kosten eens zal bekijken dan is het ongetwijfeld een goede beslissing.
 
Ik doe ook veel met de motor, maar vooral omdat mijn vriendin onze stinkdiesel veelvuldig in gebruik heeft.

Lastigste vind ik:
- op bezoek bij vrienden, is toch altijd beetje gedoe met motorpak e.d. en wordt soms beetje gezien als armoetroef (hoewel die ktm meer kost dan menig auto...)
- meerdere stops (bouwmarktje, supermarkt, vuilstort), je blijft bezig met helm/handschoenen aan/uit etc.
de meest arme mannen vind ik degene met een stationwagon en die bij het komst van het x-ste kind de motor maar verkocht hebben (of moesten) omdat ze daar geen tijd meer voor hebben.
Vaak ook van die figuren met een bladblazer of iets anders wat kabaal maakt maar 'nuttig is voor de tuin', als ze dan jengelend aan het 'gas' van dat apparaat hangen voel je het verlangen naar een motor ;)
 
Lastigste vind ik:
- op bezoek bij vrienden, is toch altijd beetje gedoe met motorpak e.d. en wordt soms beetje gezien als armoetroef (hoewel die ktm meer kost dan menig auto...)
Nee joh. Nooit jezelf laten neerhalen door mensen die denken dat ze het beter hebben. Nooit!
Belangrijkste; vind jij motorrijden leuk? Zo, ja blijf genieten ervan. ;)


Edit:
In mijn geval doe ik het omdat ik geld wil besparen. En dat lukt. Mijn doel behaald. Dat mensen mij een "arme" sloeber vinden, niet mijn probleem. Als mensen willen neerkijken op iemand anders, zegt dat heel veel over hen.... niet zoveel over mij als persoon. Want zij kennen mijn interne motivaties niet. Voor mij is het ook vrijheid. om tussen de files doorrijden en iedereen te danken dat zij aan de kant zijn gegaan....parkeren waar ik wil...probeer dat maar met een auto... vrij snel een bonneke.
 
Laatst bewerkt:
de meest arme mannen vind ik degene met een stationwagon en die bij het komst van het x-ste kind de motor maar verkocht hebben (of moesten) omdat ze daar geen tijd meer voor hebben.
Vaak ook van die figuren met een bladblazer of iets anders wat kabaal maakt maar 'nuttig is voor de tuin', als ze dan jengelend aan het 'gas' van dat apparaat hangen voel je het verlangen naar een motor ;)

hm :+ ik heb dat ding toentertijd ook weggedaan maar mede door enorm tijdtekort wat ontstond met de komst van de kinderen. Maar ik merkte toen ook gewoon een interesseverschuiving. Gelukkig maar tijdelijk, want na een paar jaar jeukt het dan toch weer O-).
 
hm :+ ik heb dat ding toentertijd ook weggedaan maar mede door enorm tijdtekort wat ontstond met de komst van de kinderen. Maar ik merkte toen ook gewoon een interesseverschuiving. Gelukkig maar tijdelijk, want na een paar jaar jeukt het dan toch weer O-).
Ja de Ikea en Gamma op zaterdagen blijft niet lang leuk ;)
 
Ik heb een auto en een motor. Ik wil geen auto hebben. Het ding is nodig, want het is simpelweg te handig om niet te hebben. Ik heb hem nodig voor woonwerk verkeer, om vriendinlief mee te nemen naar familie/vrienden/uitje/winkelen enzovoort.

Maar god, wat wil ik dit ding graag kwijt. Je loopt leeg op brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud. Het armzalige motorblok krijgt amper de 1000kg in beweging dat het ding weegt. Auto's van deze prijsklasse (<€5000) zijn niet interessant wanneer je een sportieve motor gewend bent. Ik zou em vandaag nog weg doen als ik zonder kon leven.

100% strikt genomen kan ik ook zonder, maar de compromis is te groot - een auto is TE handig om niet te hebben, zeker als je niet single bent. Vriendinlief heeft geen enkel rijbewijs, dus haar mobiliteit is wat beperkt.

Dat gezegd hebbende, ik gebruik de auto zo min mogelijk.
 
Ik rij dagelijks op de motor en als het even kan een flinke rit in het weekend, met goed weer gaat mijn vrouw lekker mee, we hebben nog steeds een auto maar deze wordt enkel ingezet als we met de kinderen weg gaan of als het echt super beroerd weer is ( en natuurlijk bij ijzel en een pak sneeuw)
Persoonlijk vind ik autorijden een vreselijke saaie ervaring, ik rij auto om van A naar B te komen en meer niet, de motor is ook om van A naar B te geen maar regelmatig komt hier een groot gedeelte van het alfabet bij en rij ik altijd met plezier, weer of geen weer.
 
Ik rij zo ongeveer eens in de zes weken met de auto maar wil hem toch niet missen.
Met een week snoeiharde regen wil ik het anderen niet aan doen om achterop te moeten.
En op de bestemming kan je ook niet altijd je natte kleren kwijt.

De laatste keer dat ik hem gebruikte is drie weken geleden, moest met een losse velg van de motor een band om laten leggen twintig kilometer verderop. Voorlaatste rit inderdaad zes weken daarvoor. Volgende rit niet in zicht.

Mijn auto in januari gekocht, ik denk de 1.000 km nog niet gehaald te hebben.
Hoeveel wel weet ik niet, misschien vierhonderd kilometer. :')
 
:^

Auto erbij is wel handig, wil je op kosten besparen op de auto koop je toch een Polo van 20 jaar oud?
Standaard ding voor 1500 eur, in de WA en klaar. bij een 1.2 ofzo valt de MRB ook wel mee.
Onderhoud redelijk goedkoop en onderdelen overal te krijgen voor niet veel geld. (beunhaas of zelf doen)
Heb je toch wat staan wanneer je het nodig hebt.

Dat snap ik als je een vervoersmiddel hebt met een bereik van maar 100 kilometer en geen bagagemogelijkheden 😜
 
Ik rij 75 % met

IMG_20210428_151955.jpg


In de winter,bij gladheid en extreem veel pekel auto en ook voor dit.

IMG_20190523_194950.jpg
 
Ik heb een auto en een motor. Ik wil geen auto hebben. Het ding is nodig, want het is simpelweg te handig om niet te hebben. Ik heb hem nodig voor woonwerk verkeer, om vriendinlief mee te nemen naar familie/vrienden/uitje/winkelen enzovoort.

Maar god, wat wil ik dit ding graag kwijt. Je loopt leeg op brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud. Het armzalige motorblok krijgt amper de 1000kg in beweging dat het ding weegt. Auto's van deze prijsklasse (<€5000) zijn niet interessant wanneer je een sportieve motor gewend bent. Ik zou em vandaag nog weg doen als ik zonder kon leven.

100% strikt genomen kan ik ook zonder, maar de compromis is te groot - een auto is TE handig om niet te hebben, zeker als je niet single bent. Vriendinlief heeft geen enkel rijbewijs, dus haar mobiliteit is wat beperkt.

Dat gezegd hebbende, ik gebruik de auto zo min mogelijk.
Mooi anti auto betoog,waarom is mij de vraag 🤔
Ik zou hem gelijk opruimen als ik jou was🤗
 
Terug
Bovenaan Onderaan