Automaat of schakelen

Zoiets had ik in gedachten toen ik jong was :+
Ik reed uiteraard beter dan Rossi.
Veel te snel op een haakse bocht aan, motorrem veel te weinig, shit... vol in de voorrem....

Dat was het pijnlijke moment dat ik wisselde van groep:
Van "zij die nog gaan vallen -> zij die gevallen zijn" :X
Wel van geleerd: vallen is duur (kleding en onderdelen), daarnaast doet het pijn, veel pijn.
En ik reed duidelijk niet beter dan Rossi...
Hoogste tijd voor een cursus bij de OSS...
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Hallo,
Volgende maand zal ik lessen en examen hebben voor de motor rijbewijs. Nu zijn mijn man en aan het oriënteren welke motor we nu eigenlijk willen. Nu zagen we de Honda africa twin. Dat vinden we beide wel super. Honda shadow is mijn droom maar dat is niet zo heel comfortabel met passagier en op langere afstanden met 2. 😄
Maar nu de vraag, automaat of schakelen bij de african twin? Waarom wel of niet?
Ik wil eigenlijk geen automaat, beetje lui en vind niet dat t hoort, verder geen argumenten.
Mijn man zegt dat dat er aan het uitgaan is en dat automaat beter en zuiniger is voor de motor, dat zal wel zo zijn maar t komt zo lazy over vind ik.

Graag jullie mening en ervaring hierover.
Lees ook eens de testen in de motorbladen, bv. in Motorrad, die zal wel online staan.
 
Ben zelf ook op zoek naar aan Africa Twin. DCT-versie is tien kilo zwaarder en je kunt hem evt wel uitzetten maar dan zit je met stuurflippers -O- ipv een voetschakelpootje *O*. Om deze redenen ga ik dus níet voor een automaat. Ook is de DCT vaak duurder en lijkt me de rij-ervaring vergeleken met een voet-geschakeld exemplaar compleet anders.

DCT vs Non-DCT >> https://www.youtube.com/results?search_query=africa+twin+crf1000+adventure+manual+or+DCT
 
Laatst bewerkt:
Zou lekker voor de schakelversie gaan, is ook nog eens lichter.
Blijft lekker om een Honda met een grote klak in zijn 1 zetten en het feest kan beginnen :]

Vind het verschil in modelkeuze wel groot Shadow vs Africa Twin.
Anders iets ertussen in zoeken, Suzuki VStrom ofzo.
Schakelt ook nog eens smoother en ze draaien lekker kort af :+
 
Zou lekker voor de schakelversie gaan, is ook nog eens lichter.
Blijft lekker om een Honda met een grote klak in zijn 1 zetten en het feest kan beginnen :]

Vind het verschil in modelkeuze wel groot Shadow vs Africa Twin.
Anders iets ertussen in zoeken, Suzuki VStrom ofzo.
Schakelt ook nog eens smoother en ze draaien lekker kort af :+
Ik weet 't, ik heb een hele rare uiteenlopende smaak. Ik ben gewoon raar. ;)
Maar iets ertussenin wil ik weer niet.. Ik zal zien wat er tegen dan mijn pad kruist. 😄
 
Ben zelf ook op zoek naar aan Africa Twin. DCT-versie is tien kilo zwaarder en je kunt hem evt wel uitzetten maar dan zit je met stuurflippers -O- ipv een voetschakelpootje *O*. Om deze redenen ga ik dus níet voor een automaat. Ook is de DCT vaak duurder en lijkt me de rij-ervaring vergeleken met een voet-geschakeld exemplaar compleet anders.

DCT vs Non-DCT >> https://www.youtube.com/results?search_query=africa+twin+crf1000+adventure+manual+or+DCT

Je weet dat je dus gewoon een schakelpook kunt bestellen bij de DCT.
Dat maakt manueel rijden wanneer je staat op de pedalen even wat makkelijker:

DCT PEDAL SHIFT -> 08U70-MKS-E50
Schermafbeelding 2021-03-07 om 19.51.04.png


En bij in de 1 zetten krijg je ook gewoon "klak"
 
Zou lekker voor de schakelversie gaan, is ook nog eens lichter.
Blijft lekker om een Honda met een grote klak in zijn 1 zetten en het feest kan beginnen :]
Een Honda zet je niet met een grote klak in de versnelling. Dat heb je alleen met BMW.
Als je die in de 1 zet, ga je vanzelf onder de motor kijken of er mss niet een paar tandwielen wegrollen..................?
Ik heb zelf een Honda en die gaat met een heel stil klakje in de 1. Merk je nauwelijks.
 
Een Honda zet je niet met een grote klak in de versnelling. Dat heb je alleen met BMW.
Als je die in de 1 zet, ga je vanzelf onder de motor kijken of er mss niet een paar tandwielen wegrollen..................?
Ik heb zelf een Honda en die gaat met een heel stil klakje in de 1. Merk je nauwelijks.
Krakende wagens rijden wel het langst :+
En wat een vooroordelen weer.

Zal wellicht aan de bloklijn liggen. Honda TransAlp650 en CB750 klakken wel degelijk de 1 in.
BMW F GS 700/800 schakelen wel klakloos de 1 in.
 
Vroeger had je een bejaardenauto en een damesbrommer. Allebei automaat.....
Ik voeg toe, de bejaarden/dames motor.
Prima om in ganzenmars een beetje door de provincie te prutten, maar om iets sportiever van A naar nergens te rijden, niet geschikt.
En dat is mijn uitspraak, en daar zult u het mee moeten doen.
 
Ik ben er al uit.
T gaat absoluut geen automaat worden.
Zeker niet als eerste motor.
Iedeen super bedankt voor het meedenken!
Leuk forum zo :t 🤘
 
Vroeger had je een bejaardenauto en een damesbrommer. Allebei automaat.....
Ik voeg toe, de bejaarden/dames motor.
Prima om in ganzenmars een beetje door de provincie te prutten, maar om iets sportiever van A naar nergens te rijden, niet geschikt.
En dat is mijn uitspraak, en daar zult u het mee moeten doen.
Dat damesbrommertje die heb ik nog steeds. Na het blokje iets te hebben gekieteld is 't nu geen dames-snelheid meer.

Ja, dat bejaarden-Dafje 33 dat weet ik nog wel. Trutten-schudder met jarretel-aandrijving.
Een heel oude buuf had zo'n ding. Als die de uitrit nam, dan was ze een half uurtje bezig.
Uiteindelijk besloot ze om in Zwits. naar Edelweiss te gaan zoeken en er heen te gaan met het Dafje.
De hele buurt sloeg de schrik om het hart. Ja, ze heeft 't wel gehaald, maar in een afdaling nam ze een stuk van een bergwand mee.
Snif....................dat was einde van 't Dafje. Gelukkig voor ons ook einde van haar rij-kunsten. Wel zo veilig!!
 
Ik heb sinds kort een Africa Twin, handgeschakeld. Pas sinds vrijdag toegelaten op de weg (vanwege import), maar ben er nu al heel erg blij mee. Zegt niks natuurlijk, iedere nieuwe motor is leuk :+
Tijdens het zoeken heb ik proberen uit te zoeken (hier bv.) of ik de DCT een kans zou geven. Het viel me op dat vrijwel iedereen de DCT goed vindt rijden. Zelfs de sceptici. Ook op YT vind je veel reviews, die ook voornamelijk positief zijn. Honda heeft gewoon iets gemaakt dat goed werkt, maar het imago van de automaat is in NL (in BE speelt het minder denk ik) nog steeds wat minder. Dat je bv. in de racerij veel sequentiele versnellingsbakken tegenkomt (want dat is een DCT), overtuigd blijkbaar niet. Ik zou het zeker een kans geven, maar ook een proefrit maken bij een dealer. Er kwam een handgeschakelde versie op mijn pad en die is het uiteindelijk geworden. Zeker geen spijt, maar de nieuwsgierigheid blijft…

Overigens maakte een voorbijlopende keurmeester tijdens mijn bezoek aan de RDW de opmerking “Het is toch niet een automaat hè? Motorrijden is werken, niet alleen maar zitten.”. Beetje kort door de bocht, maar ook een mening natuurlijk.
 
Ik heb sinds kort een Africa Twin, handgeschakeld. Pas sinds vrijdag toegelaten op de weg (vanwege import), maar ben er nu al heel erg blij mee. Zegt niks natuurlijk, iedere nieuwe motor is leuk :+
Tijdens het zoeken heb ik proberen uit te zoeken (hier bv.) of ik de DCT een kans zou geven. Het viel me op dat vrijwel iedereen de DCT goed vindt rijden. Zelfs de sceptici. Ook op YT vind je veel reviews, die ook voornamelijk positief zijn. Honda heeft gewoon iets gemaakt dat goed werkt, maar het imago van de automaat is in NL (in BE speelt het minder denk ik) nog steeds wat minder. Dat je bv. in de racerij veel sequentiele versnellingsbakken tegenkomt (want dat is een DCT), overtuigd blijkbaar niet. Ik zou het zeker een kans geven, maar ook een proefrit maken bij een dealer. Er kwam een handgeschakelde versie op mijn pad en die is het uiteindelijk geworden. Zeker geen spijt, maar de nieuwsgierigheid blijft…

Overigens maakte een voorbijlopende keurmeester tijdens mijn bezoek aan de RDW de opmerking “Het is toch niet een automaat hè? Motorrijden is werken, niet alleen maar zitten.”. Beetje kort door de bocht, maar ook een mening natuurlijk.
 
Dus ook een Africa Twin gefeliciteerd, ik heb zelf afgelopen vrijdag eentje gekocht wel een automaat en moet zeggen het rijd geweldig super blij. Anders samen een keer rijden weet niet waar je woont ( ik zelf kom uit Twente )
Ik had een Aprilia Dorsoduro 1200 en wat me tegenstond dat het altijd zenuwachtig rijd maar wel een bak pk’s niet normaal.
 

Bijlagen

  • 5CC5D399-2E37-4C97-A5D2-5F6FA20935C9.jpeg
    5CC5D399-2E37-4C97-A5D2-5F6FA20935C9.jpeg
    239,1 KB · Weergaven: 8
Terug
Bovenaan Onderaan